Piratkopiering dödar PCn?

Inaktiv

du har inte läst ett enda inlägg i tråden va?

edit: jag kan upprepa det som är intressant: pc-spel kostar <100kr.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

jag kan upprepa det som är intressant: pc-spel kostar <100kr.

fast det stämmer ju faktiskt inte, det är som att säga att en hemlagad middag kostar 5kr/portion bara för att man kan äta pasta med ketchup. det råder ingen tvekan om att pc-spel är mycket billigare än konsol-spel men såå billiga är de inte. mellan 200 och 500 är mer rimligt, lite äldre expansions kostar kanske en hundring.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

då letar du illa.
pasta rossi-jämförelsen haltar så till vida att det bakas in en kvalitetsförsämring, vilken inte gäller spel. nolf-serien, tex, var inte sämre för att varje spel kostade mig ~70kr istället för 300.

edit: inte mycket här är att likna vid makaroner och ketchup enligt min mening. skulle vara csi och lastbilspelet då, men annars...
ska man göra extremjämförelser á la orangeröd pasta får man kika på spelen för 15kr från samma butik.

freespace1+2 för 50kr är en spelupplevelse som heter duga den också, om man inte redan fått den.

även spel som är riktigt purfärska ligger sällan på mycket mer än 200kr, men då är frågan hur många spel man verkligen _måste_ spela så fort de släpps.
undantaget onlinespel ser jag ingen anledning att bränna pengar på det viset.

edit2: oblivion ligger redan på 250kr, förresten... edit3, dåligt exempel förresten, med tanke på releasedatumet, men ändå.
det är inte många som äger maskiner som orkar med det fulla äventyret, fortfarande.

edit4: ok, vi tar nästa driver istället då: det är så pass färskt att det inte finns än, men kostar trots det <250kr. samma gäller samlingspaketet med hl2, hl2 e1+e2 samt tf2. farenheit och fear ligger under hundralappen. då har jag inte ens gjort den minsta ansträngning att hitta bästa pris, på något av spelen i det här inlägget.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

The Games MUST be Cheaper, or the PC gonna die:'(

Medlem

jag pratar självklart om nya spel, något annat kan man knappast jämföra med. jag förstår också att man kan få tag på spel under hundralappen men faktum kvarstår, någorlunda nya spel kostar minst 200 och större titlar kostar minst 350.

om vi nu ska leka tjurskallig statistik: majoriteten av alla xbox-spel på webhallen kostar under 150kr.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

ja, visst är det trevligt hur billiga även de är.
självklart kan man jämföra med annat än spel släppta samma månad. varför skulle man inte kunna det?

som sagt flera gånger: spel är inte dyra om man inte anstränger sig för att göra kassa köp - dvs köper dem med en gång. det kan man möjligen göra med ett fåtal måste-spel, men att tro att man kan göra det med varje spel man tänker spela är bara orealistisk/korkat (välj själv).

edit: för att göra resonemanget tydligt: konsumerar du andra saker - som bilar, tv-apparater, mobiltelefoner och annat dyrt - på samma vis som du tycker det är självklart att man konsumerar och prisjämför spel?

("bilar är så jävla dyra så jag stjäl mina istället - och hänvisa inte till var tidigare årmodeller kostar, jag är bara intresserad av årets!" )


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

som sagt flera gånger: spel är inte dyra om man inte anstränger sig för att göra kassa köp - dvs köper dem med en gång. det kan man möjligen göra med ett fåtal måste-spel, men att tro att man kan göra det med varje spel man tänker spela är bara orealistisk/korkat (välj själv).

när är ett spel inte nytt längre då? om man tittar på spel släppta i december ser det ju rätt så dyrt ut där också. ska man bara köpa spel som är ett år gamla? f.ö. ligger de flesta ett år gamla spelen på 150-350kr fortfarande (jag räknar bort spel som "polis - det gula fallet" och liknande)

Skrivet av nolimitsoya.:

edit: för att göra resonemanget tydligt: konsumerar du andra saker - som bilar, tv-apparater, mobiltelefoner och annat dyrt - på samma vis som du tycker det är självklart att man konsumerar och prisjämför spel?

("bilar är så jävla dyra så jag stjäl mina istället - och hänvisa inte till var tidigare årmodeller kostar, jag är bara intresserad av årets!" )

haha, jag sa faktiskt bara att spel är dyra, jag kan inte minnas att jag gett mig in i diskussionen om huruvida det rättfärdigar piratkopiering eller inte

däremot är jag allmänt misstänksam mot nöjesindustrin och deras generellt sett höga vinster. i en tid när tillverkningsindustrin går bakåt/under till förmån för slit-och-släng-varor från låglöneländer så går nöjesindustrin ihop under marknadsmässigt obehagliga omständigheter och kräver att skattepengar ska läggas på häxjakt mot fildelare. och detta rättfärdigas med att "industrin håller på att gå under", vilket är lögn. fildelning må i grunden vara fel, men den utgör inget omedelbart hot mot industrin, faktum är att det inte är säkert att den öht utgör ett hot.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

haha, jag sa faktiskt bara att spel är dyra, jag kan inte minnas att jag gett mig in i diskussionen om huruvida det rättfärdigar piratkopiering eller inte

då missförstod du frågan... det hade inte alls med rättfärdigande av piratkopiering att göra, utan hurvida man kan tänka på andra varor som du och andra verkar göra med spel, film och musik?

försök med bilar och tv-apparater så får du se...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

din historia med bilstölder förde mig osökt in på en jämförelse med piratkopiering, men ok då

om vi plockar ur fildelning ur bilden finns det ju inget att diskutera. då får jag göra som med allting annat - har jag inte råd får jag låta bli. men det är ju ganska självklart.

spel är dyra, vill man inte spela spel som är två år gamla kostar de massor av pengar. <100kr är helt enkelt inte sant även om du lyckas hitta några exempel. en två år gammal bil går ju fortfarande att använda, de flesta spelen har förlorat en väldigt stor del av sitt underhållningsvärde efter två år. iaf de som lever på den grafiska upplevelsen, vilket de flesta spel (tyvärr) gör idag.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

de flesta spelen har förlorat en väldigt stor del av sitt underhållningsvärde efter två år. iaf de som lever på den grafiska upplevelsen, vilket de flesta spel (tyvärr) gör idag.

Öööh... nej? Seriöst...


signatur

Aj, dina ögon!

Inaktiv

ja, jag får också undra hur man egentligen ser något av värde i en spelupplevelse (om man ens kan kalla det så) som bara består i att man har andra texturer än i förra spelet...

spel har sedan länge passerat gränsen där de tekniska möjligheterna på allvar stod i vägen för inlevelseförmågan. jag skulle snarare säga att vi är på väg ner i the uncanny valley just nu, och att saker går baklänges...


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

tekniska möjligheter har inte stått ivägen sedan 486, men det är inte det jag pratar om. om folk resonerade som du skulle branschen gå under. alla sitter på 486: or med win95 och spelar quake, för det upplägget har alla tekniska möjligheter att förmedla en FPShooter. :crazy: faktum är att spelutvecklarna skulle bli ganska besvikna om de visste att du bara köper 2 år gamla spel för 59kr i nån fyndlåda. jag är helt och fast övertygad om att de föredrar att en del fildelar isf, det bidrar iaf till hypen.

faktum är att du försöker snärja dig från ursprungsfrågan, ditt påstående om att spel kostar under 100kr. det är snarast en överdrift du använder för att visa din poäng.

det är många gamers som sitter och säger att grafiken inte spelar någon roll, 90% av dem säger det bara för att det är så man ska säga. det är ju helt självklart att grafiken spelar roll, hur kommer det sig annars att inte doom3 ser lika dant ut som doom1? eller ja, spelutvecklarna kanske ville lägga ut mångmiljonbelopp på det grafiska bara för att de gillar att spendera pengar


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

så du menar på fullt allvar att grafiken står i vägen för spelupplevelsen i freespace2, exempelvis?
att grafiken var störande dålig i quake-serien ända fram till trean håller jag dock med om.

du har fortfarande inte svarat på om det är rimligt att ha samma förhållningssätt till priset på bilar, som du menar att man ska ha till spel, och i så fall varför detta bara ska gälla spel. (edit: meningsbyggnad fixad.)

att branchen skulle gå under bara för att den tekniska utvecklingen skulle sakta ner eller avstanna är också ett underligt påstående. det gäller ju inga andra underhållningsformer, så varför skulle det gälla spel?

edit2: om vi kör vidare med bilar och tv-apparater: skulle du protestera lika högljutt om jag som svar på gnäll om att platt-tv är för dyrt, påpekade att man kan få 32" för <5000kr, nytt?
motivera ditt svar, och förhållandet tv/spel.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

så du menar på fullt allvar att grafiken står i vägen för spelupplevelsen i freespace2, exempelvis?
att grafiken var störande dålig i quake-serien ända fram till trean håller jag dock med om.

jag har inte spelat Freespace 2.

Skrivet av nolimitsoya.:

du har fortfarande inte svarat på om det är rimligt att ha samma förhållningssätt till priset på bilar, som du menar att man ska ha till spel, och i så fall varför detta bara ska gälla spel. (edit: meningsbyggnad fixad.)

bilar har inget med diskussionen att göra, om jag jag köper bil så är det därför att jag behöver en bil, inte för att det är så roligt att köra.

Skrivet av nolimitsoya.:

att branchen skulle gå under bara för att den tekniska utvecklingen skulle sakta ner eller avstanna är också ett underligt påstående. det gäller ju inga andra underhållningsformer, så varför skulle det gälla spel?

du läste inte vad jag skrev. om ingen köpte spel förrän de var två år gamla skulle branschen gå under.

Skrivet av nolimitsoya.:

edit2: om vi kör vidare med bilar och tv-apparater: skulle du protestera lika högljutt om jag som svar på gnäll om att platt-tv är för dyrt, påpekade att man kan få 32" för <5000kr, nytt?
motivera ditt svar, och förhållandet tv/spel.

fortfarande inte en på något vis rimlig jämförelse, spel är en konsumtionsvara. vill du göra en jämförelse får du göra den med biobesök, veckotidningar, tomater eller annan jämförbar produkt.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

allt är konsumtionsvaror - det enda som skiljer är tiden det tar att konsumera dem. en bil/tv förbrukas ("konsumeras") på 10-15år istället för 10-15h som ett spel, men det spelar mindre roll för prisresonemanget - vilket ju gäller om det är rimligt att hålla de absolut högsta priserna som måttstock för vad något kostar.

om vi tar tomater (ditt exempel, note bene) kan jag ju beställa lyxiga förstaklassens bifftomater från sorunda, levererade med bud, för 50ggr mer än vad en normal tomat kostar, men att göra det till norm skulle göra plånboken tunn.
det motsvarar ungefär att aldrig se på annat än nylancerade spel/bilar/tv-apparater; det må vara lyxigt, men ger inte en rättvisande bild av vad varorna faktiskt kostar i allmänhet. någon gång ibland kan man kanske unna sig en sorundatomat, men att göra det varje gång man köper en tomat - för att sedan gnälla på att tomater är dyra - är inte direkt smart...

edit: freespace 2 är nu åtta år gammalt...
köp paketet för 50kr, slå på lite aa, af och hög upplösning, och berätta om du tycker grafiken står i vägen för spelupplevelsen.

det var extremt längesedan texturer var så lågupplösta att ansiktsdrag blev omöjliga att urskilja, eller monster bestod av sprites och pixlarna var stora som sockerbitar.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Så man måste köpa gammla spel för att hålla datorn vid liv?
eller gammla tomater? I'm confused.

Medlem

visst, men du är ändå ute och cyklar när du säger att spel kostar mindre än 100kr. jag tycker inte heller att man måste köpa alla spel samma dag som de kommer ut, men faktum är att de inte sjunker i pris i den takt du verkar tro. om jag tar två spelfavoriter som exempel.

civilization IV: kom hösten 2005 och kostade då ca 450kr, kostar idag, våren 2007, 150kr. hur länge ska man behöva vänta innan det kommer ner i dina fantasinivåer.

oblivion: kom för ganska precis ett år sedan och kostade då minst 400kr, idag kostar det minst 250kr.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

fear är *zapp*(tydligen gammalt?! satan vad tiden går fort...), och ligger redan <100kr. spel sjunker olika fort helt enkelt.
dina exempel har sjunkit långsammare. poängen var...?

det går - som sagt otaliga gånger nu - få enormt bra spelupplevelser för under 100kr, och de flesta spel sjunker drastiskt i pris ganska fort, i takt med att trycket sjunker. tillgång och efterfrågan.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jag håller nog med med..Skulle alla PC-tillverkare idag gå över till Konsoll imorgon enhälligt så kommer bara alla pirater att koncentrera sig 100% på att knäcka konsoller istället, och i sin tur stimulera hela industrin till just det ändamålet.

Det började så med PC-spel. Började med spel-"ripp" eftersom orginal spel var för stora att ladda ner med dåvarandee näthastighet. Sen när bredbandet kom så var det fritt fram för CD-Image och nya lagliga program för att skapa images ökade i snabb takt. Likadant med cd/dvd-brännar programmen.

Så medlen finns redan för att fortsätta utveckligen inom konsoller. Utvecklings-nivån kanske just nu ligger snäppet ovanför "ripp"-stadiet som fanns inom PC förut, men på gott och ont så går utveckligen framåt och det finns en hel hög med duktiga programmerare/utvecklare som håller jämna steg med dom professionella.

Medel och motmedel. Dom utvecklar ett idiotsäkert system, andra personer utvecklar en "bypass". Sad but true kanske, men så är det.

Medlem

Äsch sälj dator o lek ute i solen istället
who needs computers?!
i do :$

Medlem

Det skulle vara rätt så kul att se vad folk tror att utvecklare tjänar i Sverige.

Fyll i:
Game Designer = ?
Lead Game Designer = ?
Artist (Valfri typ, det finns för många ) = ?
Lead Artist = ?
Programmer = ?
Lead Programmer = ?

Medlem

vad jag har hört iaf så tjänar en game designer ca, 25k
medans i GB så tjänar dom runt 50k typ det dubbla iaf.

Medlem
Skrivet av Loading:

vad jag har hört iaf så tjänar en game designer ca, 25k
medans i GB så tjänar dom runt 50k typ det dubbla iaf.

Och vart har du hört det? ^^

Medlem

Storbrittanien är generellt sett mer välbetalt i de flesta yrken, men det är också betydligt dyrare att leva där.

Medlem

Bara en enda som vill ge sig på att gissa?

Medlem

Tycker att fildelning med spel är ett utmärkt sätt för:

1. Marknaden att utvecklas (dåliga spel selecteras bort fort)

2.Jag tror fler spel köps (jag gör det iallafall)

3. Man vet vad man köper (mindre risk att köpa skitspel).

Det borde vara olagligt att ladda ner och spara på skiva. Men däremot så borde man få ladda ned fritt och spara det på hårdisken (begränsat utrymme)

Skriv svar