Plugga spelutveckling/programmering på högskola?

Medlem
Plugga spelutveckling/programmering på högskola?

Jag befinner mig i ett väg-skäl, har jobbat ett par år efter gymnasiet och nu känner jag mig redo för vidare studier.
Jag vill absolut inte fastna i det jobb jag har nu, då det är allt för slitsamt, och det ger mig absolut ingenting tillbaka. Jag är less på det helt enkelt, jag trivs inte med mitt nuvarande yrke. jag har mest-dels funderat på "datanätteknik" på Jönköpings tekniska högskola. Vad man blir är helt enkelt en nätverkstekniker av något högre nivå. Detta är även något jag sysslat mycket med i mina dar, och har ett måttligt intresse för.

Citat:

Tekniska Högskolan i Jönköping är en så kallad Cisco Academy, vilket ger oss rätten att utbilda och certifiera tekniker inom en mängd områden, däribland CCNA och CCNP.

Vilket förstås låter väldigt bra, och jobb finns det väl hyffsat om, så detta hade givetvis varit ett säkert val och ett jobb jag skulle kunna trivas "hyffsat" med.
http://hj.se/jth/utbildning/hogskoleprogram/datanatteknik.htm...
Jag har läst lite där och det verkar väldigt intressant, det skulle givetvis betyda att jag sedan skulle få flytta till någon storstad i Sverige, men det skulle jag kunna leva med. Tveksamt om jag skulle vilja bosätta mig i Stockholm dock. No offence, men jag avskyr Stockholm.

Åh andra sidan..... Så har jag alltid velat jobba inom spelbranschen, inom utvecklingsområdet, som exempelvis programmerare. Denna utbildning finns på Skövdes högskola. Det hade varit drömmen.

Dessutom kan man även jobba inom andra områden där programmering tillämpas efter avslutad utbildning, så helt låst är man inte.

Citat:

Vad kan du jobba med?
Inom utbildningen har du lärt dig effektiva metoder för att hantera data och möjligheter för att skapa spel som kan spelas on-line på Internet. Det betyder att du kan ta en aktiv roll som programmerare i ett spelföretag. Eftersom du får en gedigen programmeringsgrund att stå på kan du också söka arbete inom andra yrkesområden, exempelvis mer traditionell programvaruutveckling.

http://www.his.se/utbildning/intresseomraden/programhemsidor/...

Frågan är dock, finns det överhuvudtaget något behov av mer spelprogrammerare i Sverige, om vi främst tittar på Göteborg?

Är konkurrensen stenhård? Jobben få?
Någon som känner till utbildningen, bra? dålig? Är matematiken oerhört tung?
Vad tjänar en programmerare inom spelbranschen?

Jag "hatar" inte matematik, tycker det kan vara intressant till viss del, men jag älskar det inte heller.
Kan tillägga att har ingen tidigare erfarenhet av programmering, förutom några strökurser i gymnasiet. Som lite PHP, och två kurser med visual basic. Ganska grundläggande kurser.

Tacksam för all hjälp jag kan få, kanske har vi några som pluggar/ har pluggat inom spelutveckling - programmering, eller någon annan som är insatt.
Ska man "köra" säkert på nätverkstekniker eller följa drömmen?

MFZ
Medlem

om du inte tycker att nätverkstekniker är kul till den grad att du brinner för det så kommer du dö själsligt om du tar det jobbet (det är sjukt värdelöst i längden).
då talar jag självklart från egen erfarenhet vilket KAN skilja sig från din uppfattning.

det du imho ska göra är det du VILL göra, dvs följa drömmen.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

BTH (Blekinge Tekniska Högskola) i Karlskrona sägs ha bra utbildningar inom spelutveckling, en snabb googling ger mig: 180hp Digitala spel. http://edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=MEGDS10h

De har säkert Nätverks relaterade utbildningar också, dock så tror jag mer på JTH (Jönköpings Tekniska Högskola) Om du är mer intresserad utav Nätverk.

Bör dock sägas att jag själv aldrig gått någon av utbildningarna, men flera av mina släktingar/syskon har gått färdigt utbildningarna och tyckt dom varit väldigt bra och användbara.


signatur

Stolt supporter av FZ.
"So, you would dance with a complete stranger, but despise being? near me?"

Inaktiv

Räkna med (no pun intended) en extremt tung uppförsbacke om du inte har några förkunskaper i programmering om du väljer spelutveckliing/programmering. Sen är ju spelbranschen som den är - jävligt tuff.

Det går liksom inte att hoppa på en spelutbildning och bara göra det som förväntas av dig som elev utan det krävs i princip att du slipar skillsen på fritiden om du verkligen vill vara säker på att det ska ge någonting när du pluggat klart. Men att fixa utbildningen är nog inga större problem så länge du är motiverad och verkligen vill syssla med det efteråt men räkna inte med några jobb efteråt såvida du inte under utbildningen har byggt upp en väldigt stabil och professionell portfolio att visa upp.

Medlem

Jag pluggar tredje året på Civilingenjör i Spel och programvaruteknik på BTH (Karlskrona) så jag kan upplysa lite om läget här!

BTH har campus både i Karlskrona och Karlshamn och det finns spelutbildningar på båda.

I Karlskrona finns:

  • Spelprogrammering 3 år - Ger en grund inom programmering generellt och spetskompetens inom spelprogrammering. Flera huvudområden inom spelprogrammering tas upp, så som Articifiell Intelligens och 3D-programmering.

  • Civilingenjör i Spel och programvaruteknik (CivSpel) 5 år - Aningen mer matematik än spelprogrammering (två kurser mer, dvs ungefär en termin). Ger en bra grund inom mjukvaruutveckling och spetskompetens inom spelprogrammering. I princip alla aspekter av spelprogrammering tas upp (några fler än i spelprogrammering). I slutet lär man sig även bland annat advancerad multicoreprogrammering, spelmotorarkitektur och metoder för projektledning. Detta ihop med den extra matten är vad som skiljer den från den 3-åriga varianten.

  • Technical Artist (TA) 3 år - Utbildning som blandar grafik och programmering för att på så vis skapa den ofta saknade länken mellan de två områdena.

Fördelen med att läsa Spelprogrammering eller CivSpel i Karlskrona är att de ger en stabil grund inom mjukvaruutveckling i stort - om man skulle ha svårt att få jobb inom spelbranchen kan man istället lätt söka jobb som "vanlig" programmerare. TA är bra om man gillar grafik och vill skaffa sig en unik position inom området, enligt vad jag förstått fyller den ut en för tillfället saknad funktion i spelbranchen.

I Karlshamn finns som tidigare nämnts i tråden

  • Digitala Spel - 3 år, där man efter första året väljer inriktning inom antingen spelteknik (programmering), speldesign eller grafik.

Fördelen med Karlshamn är att alla huvudkomponenterna i spelutveckling finns samlade under samma tak, dvs programmering, grafik, design och ljud. Det är därför lätt att arbeta i projekt. Man kan på så vis delvis likställa den med utbildningarna i Skövde som, i alla fall när jag sökte, hade en liknande modell.

Generellt sett så är jag nöjd med att plugga på BTH. Det jag framför allt gillar är att högskolan är ganska ung (relativt sett) och därför saknar ingrodda traditioner. Man lär tex. i de grundläggande programmeringskurserna ut yrkesrelevanta språk som C++, C# och Java istället för gamla och knappt längre använda språk som tex. Lisp. Utöver detta arbetar man mycket i projekt vilket även det känns som en bra övning inför arbetslivet!

Jag håller med föregående talare mordsint om att det är viktigt att bygga upp en portfolio samt att motivation är en viktig ingrediens för att ta sig igenom studierna. Om du bara vill, och har en hyfsad studieteknik kommer du ta dig igenom utbildningen utan problem! Appropå studieteknik vill jag passa på att rekommendera en bra bok i ämnet som jag önskar att jag haft redan under gymnasiet. (Har även en inspelad föreläsning av författaren som jag kan dela med dig om du skulle vara intresserad - studieteknik är guld värt!)

Vad gäller matematiken så är du och jag troligen väldigt lika. Matematik är inget jag brinner för och jag ser det mer som ett nödvändigt verktyg snarare än en skänk från ovan. Därför är motivation lite extra viktigt för att släpa dig igenom matten, vill du så kan du!

Inaktiv

spelprogrammerare är nog det mest slitsamma som går att va.. googla på arbetsvillkoren hos EA/Activision t ex.. och alla jobb blir lika tråkiga efter ett tag när man kan det utantill .. oavsett om man hämtar sopor eller är professor

Medlem
Skrivet av riktigninja:

spelprogrammerare är nog det mest slitsamma som går att va.. googla på arbetsvillkoren hos EA/Activision t ex.. och alla jobb blir lika tråkiga efter ett tag när man kan det utantill .. oavsett om man hämtar sopor eller är professor

Nu vet jag inte hur gammal du är, men när du blir äldre kommer du se att det inte riktigt är så enkelt. Det finns helt klart vissa jobb som känns mer givande än andra, och vissa jobb som sliter på kroppen mer än andra. Jag skulle tippa på att en sopåkare efter 30 år i yrket är ganska slut i kroppen. Medans professorn inte är det, det är den stora skillnaden. I övrigt håller jag inte alls med dig. Jag tycker det är självklart att man ska jobba med någonting man vill jobba med, det ger en helt annan livssituation och mening med sitt yrke, det hoppas jag ändå du kan begripa. Annars kommer du märka det själv för eller senare.
Vad man har för arbetsvillkor i USA är helt ointressant, här talar vi om Sverige. I Sverige har programmerare inte dåliga arbetsvillkor. Nog om det.
Du syftar säkert till den undersökningen som gjordes i USA där många jobbade mer än 80 timmar i veckan. I Sverige är det inte lagligt att tvingas jobba mer än 50 timmar / övertid i månaden inom något yrke. Kort sagt, programmerares arbetssituation i Sverige är inte ens jämförelsebar med USA. Men jag kan ha givetvis fel, motbevisa mig gärna.

Skrivet av mordsint:

Räkna med (no pun intended) en extremt tung uppförsbacke om du inte har några förkunskaper i programmering om du väljer spelutveckliing/programmering. Sen är ju spelbranschen som den är - jävligt tuff.

Det var väl detta jag befarade dessvärre, det är därför jag är lite kluven.

Citat:

Det går liksom inte att hoppa på en spelutbildning och bara göra det som förväntas av dig som elev utan det krävs i princip att du slipar skillsen på fritiden om du verkligen vill vara säker på att det ska ge någonting när du pluggat klart. Men att fixa utbildningen är nog inga större problem så länge du är motiverad och verkligen vill syssla med det efteråt men räkna inte med några jobb efteråt såvida du inte under utbildningen har byggt upp en väldigt stabil och professionell portfolio att visa upp.

Tror absolut att jag kommer slipa ännu mer på min fritid av det jag lärt mig i skolan för att utvecklas. Det är för visso lätt att säga nu. Annars kan man alltid söka sig mot mjukvara-programmering, utbildningen låser inte en till spel-programmering enbart.

Skrivet av Jonar:

Jag håller med föregående talare mordsint om att det är viktigt att bygga upp en portfolio samt att motivation är en viktig ingrediens för att ta sig igenom studierna. Om du bara vill, och har en hyfsad studieteknik kommer du ta dig igenom utbildningen utan problem! Appropå studieteknik vill jag passa på att rekommendera en bra bok i ämnet som jag önskar att jag haft redan under gymnasiet. (Har även en inspelad föreläsning av författaren som jag kan dela med dig om du skulle vara intresserad - studieteknik är guld värt!)

Vad gäller matematiken så är du och jag troligen väldigt lika. Matematik är inget jag brinner för och jag ser det mer som ett nödvändigt verktyg snarare än en skänk från ovan. Därför är motivation lite extra viktigt för att släpa dig igenom matten, vill du så kan du!

Ska absolut kolla upp den där boken, kan vara intressant att titta på. Tack för tipset.
Fortfarande väldigt osäker på vad man ska välja, men jag ska fundera vidare. Hoppas fler kan vägleda mig i tråden :P. Kanske är det "smartare" att satsa på en mer bred programmerings-utbildning.

Skägg.
10 Chambers

Vet också att PC Gamer har en utbildningsspecial i nuvarande eller förra numret.


signatur
Medlem

@Carl
Verkar stämma rätt bra http://www.pcgamer.se/tidningar/pcgamer/184
Ska köpa den senare och läsa lite.

Medlem
Skrivet av riktigninja:

spelprogrammerare är nog det mest slitsamma som går att va.. googla på arbetsvillkoren hos EA/Activision t ex..

Jag har jobbar som spelprogrammerare på "de stora" i Stockholm under många år och jag håller inte helt med. Självklart är det slitsamt att jobba helg efter en 50-60-timmarsvecka, men det är långt ifrån alla veckor som ser ut så.

Man måste också tänka på vad man får tillbaka. Jag tycker lätt det är värt mer övertidstimmar än vad jag hade haft på andra företag för att "jobba" med något som jag verkligen brinner för med andra som också brinner för det. Jag har ingen lust att lägga mitt liv på ett jobb där jag inte ser fram emot en arbetsdag.

Skrivet av riktigninja:

alla jobb blir lika tråkiga efter ett tag när man kan det utantill .. oavsett om man hämtar sopor eller är professor

Självklart är det så, men eftersom teknikutvecklingen går så fort med spel hinner du aldrig lära dig allt "utantill". När man väl bemästrat en konsol kommer en ny som helt vänder på pannkakan, eller så skiftar tekniken till mobiltelefoner, osv.

Som flera andra sagt är det en rått hård bransch. Det finns inte så mycket utrymme för de som förväntar sig ett 9-5-jobb där du bara behöver göra det som krävs.

Medlem

Jag och en polare har tittat på BTH's TA, det tilltalar oss.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag träffade ofta folk från spelprogrammet i his, och de var väldigt nöjda med utbildningen, men då måste du brinna för den, och det gäller såklart vad du än väljer.

Nätverkstekniker är ett ganska spännande yrke, men Cisco är trist, om man inte älskar det.

Vilket typ av jobbflöde tror du passar dig bäst? Vill du ha frihet efter ansvar, eller vill du helst att en chef har koll på dig och ger dig tydliga direktiv om hur du ska jobba? Om du brinner för det du gör, så är chansen mycket större att du blir bra och ambitiöst engagerad i ditt yrke, men det vet du redan.

Verkar som att du är inne på något slags "data"-spår i alla fall. Nätverkstekniker eller programmerare är ganska skiljda yrken dock.

Medlem

Jo, jag vet att yrkena är oerhört skiljda. Det ena är något jag redan är rätt kunnig inom (nätverksteknik) och det andra är ett område jag har väldigt begränsad kunskap inom, men något jag gärna skulle vilja jobba med. Jag brinner ju för spel över lag, skriptade t.om lite när SAMP (multiplayermodifikation till GTA SA) var aktuell.

Jag gillar en kombination av eget ansvar och strukturerad arbetsdag med tydliga direktiv.

Medlem

Tja, som programmerare kommer du bara att se text tills att spelet är klart. Nätverksteknik innehåller ju en betydande del hårdvarukunskap och hantering av denna, hur förhåller du dig till det? Det är enligt mig en fin balans mellan praktiskt och teoretiskt arbete.

Programmerare, eller scriptare för den delen är också problemlösare på sitt eget sätt, men det är repetivt. Men det är ju å andra sidan drömmen för de som älskar att hamra tangenter.

Medlem

Jo, det kan tyckas underligt. Men jag är intresserad av båda delarna gällande hårdvara som mjukvara. Jag är väl dock mer insatt i hårdvara än mjukvara, men jag resonerar så att man alltid kan lära sig mer :).

Jag tror nog att jobb som nätverkstekniker säkert blir repetivt också, handlar väl lite om en definitionsfråga.

Jag vet fortfarande inte vad jag vill välja än, vilket var syftet med tråden kan man säga.
Jag ska gå på lite "öppet hus" när sådant sätter igång för att kolla in diverse it-utbildningar, så får man väl se till att ställa många frågor och försöka bestämma sig.

Medlem

Vad du än väljer, kommer du att utvecklas med. Gjorde det kanske inte lättare i ditt val nu heller

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Tja, som programmerare kommer du bara att se text tills att spelet är klart. Nätverksteknik innehåller ju en betydande del hårdvarukunskap och hantering av denna, hur förhåller du dig till det? Det är enligt mig en fin balans mellan praktiskt och teoretiskt arbete.

Programmerare, eller scriptare för den delen är också problemlösare på sitt eget sätt, men det är repetivt. Men det är ju å andra sidan drömmen för de som älskar att hamra tangenter.

Klart och klart, man testkör koden under utvecklingen också för att se om det funkar in-game som väntat.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Vad du än väljer, kommer du att utvecklas med. Gjorde det kanske inte lättare i ditt val nu heller

Medlem
Skrivet av ohem:
Skrivet av 73mpl4R:

Tja, som programmerare kommer du bara att se text tills att spelet är klart. Nätverksteknik innehåller ju en betydande del hårdvarukunskap och hantering av denna, hur förhåller du dig till det? Det är enligt mig en fin balans mellan praktiskt och teoretiskt arbete.

Programmerare, eller scriptare för den delen är också problemlösare på sitt eget sätt, men det är repetivt. Men det är ju å andra sidan drömmen för de som älskar att hamra tangenter.

Klart och klart, man testkör koden under utvecklingen också för att se om det funkar in-game som väntat.

Självklart!

Medlem
Skrivet av Fargo:

Jo, det kan tyckas underligt. Men jag är intresserad av båda delarna gällande hårdvara som mjukvara. Jag är väl dock mer insatt i hårdvara än mjukvara, men jag resonerar så att man alltid kan lära sig mer :).

Jag tror nog att jobb som nätverkstekniker säkert blir repetivt också, handlar väl lite om en definitionsfråga.

Jag vet fortfarande inte vad jag vill välja än, vilket var syftet med tråden kan man säga.
Jag ska gå på lite "öppet hus" när sådant sätter igång för att kolla in diverse it-utbildningar, så får man väl se till att ställa många frågor och försöka bestämma sig.

Jag var på "öppet hus" på BTH och kollade in på spelutbildningarna och lärarna (vid tillfället) svarade gärna på frågor och gav en trevlig inblick - men den ansvarige i "Spelprogrammering" var väldigt tydlig om att det är mycket programmering varav matematiken behövs. Notera att "mycket" inte är detsamma som "mycket på kort tid" utan det är fokuserat på programmering och lämnar ute mer på andra områden.

Programmering och Språk är inte så särskilda åt som man tror, är du ganska säker på din engelska och inlärandet av andra språk inte är en big deal så antar jag att det inte kommer vara några problem för dig att lära ett nytt, så länge du tänker på att programmering bara är ett "talsätt" för maskiner ska förstå vad du "säger till dem".

Det är iaf min syn på saken.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag går på BTH för närvarande och läser små distanskurser däribland Java.
Jag har läst Introduktion till spelprogrammering Inom XNA inom Microsoft .Net framework. Jag kan verkligen rekommendera den högskolan för dess dels kursutbud och kontakt med lärare och studerande som den skolan ger.

Medlem

Jag kan rekommendera både LiTH (Linköpings Tekniska Högskola) och Umeå Universitet om du vill arbeta med datorteknik eller spel. LiTH har civilingenjör inom datateknik och informationsteknologi. Det förstnämnda (datateknik) har något högre renomé. Detta pga att det är Sveriges äldsta civilingenjörsutbildning inom data och har över tid visat sig utbilda väldigt duktiga ingenjörer. Kan verkligen rekommendera datateknik för både hårdvara (elektronik, digitalteknik, kretsar och allt mellan himmel och jord), datavetenskap (programmering överlag) och spelprogrammering då det har en profil som heter just spelprogrammering.

Teknisk datavetenskap som Umeå Universitet har är också riktigt bra. Jag läste där ett halvår och tyckte att lärarna på datavetenskap var riktigt trevliga. Teknisk datavetenskap har mycket bra kontakt med näringslivet och det finns flera företag som startats från folk som pluggat där. T.ex. Coldwood Entertainment som är en spelstudio i Umeå där VD:n pluggat teknisk datavetenskap.


signatur

Have a good time!

Medlem

Tja, jag vet ju inte så mycket om dem, men det finns en utbildning i Falun som de jag talat med som gått där varit nöjda med. Playground Squad.

http://www.playgroundsquad.com

Men det är kanske inte är det som du söker, de kanske är för snäva och jag kommer nog med för lite info för att den ska vara användbar


signatur

Videomupp

1
Skriv svar