Jag befinner mig i ett väg-skäl, har jobbat ett par år efter gymnasiet och nu känner jag mig redo för vidare studier.
Jag vill absolut inte fastna i det jobb jag har nu, då det är allt för slitsamt, och det ger mig absolut ingenting tillbaka. Jag är less på det helt enkelt, jag trivs inte med mitt nuvarande yrke. jag har mest-dels funderat på "datanätteknik" på Jönköpings tekniska högskola. Vad man blir är helt enkelt en nätverkstekniker av något högre nivå. Detta är även något jag sysslat mycket med i mina dar, och har ett måttligt intresse för.
Citat:
Tekniska Högskolan i Jönköping är en så kallad Cisco Academy, vilket ger oss rätten att utbilda och certifiera tekniker inom en mängd områden, däribland CCNA och CCNP.
Vilket förstås låter väldigt bra, och jobb finns det väl hyffsat om, så detta hade givetvis varit ett säkert val och ett jobb jag skulle kunna trivas "hyffsat" med.
http://hj.se/jth/utbildning/hogskoleprogram/datan
atteknik.html
Jag har läst lite där och det verkar väldigt intressant, det skulle givetvis betyda att jag sedan skulle få flytta till någon storstad i Sverige, men det skulle jag kunna leva med. Tveksamt om jag skulle vilja bosätta mig i Stockholm dock. No offence, men jag avskyr Stockholm.
Åh andra sidan..... Så har jag alltid velat jobba inom spelbranschen, inom utvecklingsområdet, som exempelvis programmerare. Denna utbildning finns på Skövdes högskola. Det hade varit drömmen.
Dessutom kan man även jobba inom andra områden där programmering tillämpas efter avslutad utbildning, så helt låst är man inte.
Citat:
Vad kan du jobba med?
Inom utbildningen har du lärt dig effektiva metoder för att hantera data och möjligheter för att skapa spel som kan spelas on-line på Internet. Det betyder att du kan ta en aktiv roll som programmerare i ett spelföretag. Eftersom du får en gedigen programmeringsgrund att stå på kan du också söka arbete inom andra yrkesområden, exempelvis mer traditionell programvaruutveckling.
http://www.his.se/utbildning/intresseomraden/prog
ramhemsidor/dataspel/dataspelsutveckling---progra
mmering/
Frågan är dock, finns det överhuvudtaget något behov av mer spelprogrammerare i Sverige, om vi främst tittar på Göteborg?
Är konkurrensen stenhård? Jobben få?
Någon som känner till utbildningen, bra? dålig? Är matematiken oerhört tung?
Vad tjänar en programmerare inom spelbranschen?
Jag "hatar" inte matematik, tycker det kan vara intressant till viss del, men jag älskar det inte heller.
Kan tillägga att har ingen tidigare erfarenhet av programmering, förutom några strökurser i gymnasiet. Som lite PHP, och två kurser med visual basic. Ganska grundläggande kurser.
Tacksam för all hjälp jag kan få, kanske har vi några som pluggar/ har pluggat inom spelutveckling - programmering, eller någon annan som är insatt.
Ska man "köra" säkert på nätverkstekniker eller följa drömmen?