FZ.se
Bli medlem på FZ:s forum!
Här i FZs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 445

Politikerföraktet kommer knappast minska med nyheten om att Annie Lööf och (C)o, festade för 616.000:- förra året. Enligt Aftonbaldet försökte hennes departement slippa betala moms genom att kalla den beryktade julfesten för ett "seminarie", vilket det absolut inte är.

Borde man inte någon gång införa riktiga bestämmelser kring vad våra skattepengar får användas till, tycker ni det är OK att politikernas fester får kosta hundratusentals kronor, och när de åker fast för fiffel, borde inte de få fängelsestraff som vanliga dödliga, och inte enbart varningar?

Man blir verkligen trött på det här.

Traveller in time
Titel Community-nestor
Registrerad 2008-05-29
Inlägg 5 145

Folk som har förtroendeuppdrag skall absolut inte stå över gemene man.

Jag tycker därför att de absolut inte kan komma undan med brott som leder till straff för andra, oavsett vad det gäller eller vilket jobb man nu har, bryt mot lagen och ta konsekvenserna, hur ska de kunna jobba med sådant om vi inte har förtroende för dem.

Sebastian Lind
Titel Skribent
Registrerad 2008-08-28
Inlägg 3 696

Nu har jag bara snabbskummat lite på AB, men om jag uppfattat allt rätt och AB:s uppgifter verkligen stämmer så är det inte mindre än hårresande ohederligt och, rent ut sagt, alldeles för jävligt gjort. Visst blir man trött på det, men det värsta är att det känns knappt som man orkar bry sig längre.

conthox
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 058

Jag tror nog inte att det händer mer nu än förr, bara att dom bli påkommna oftare nu.

Hoppas dom som blir påkommna rättar sig och de andra ser över sin verksamhet innan media lägger sitt skavande öga på dom.

Harpa
Titel Skribent
Registrerad 2005-03-30
Inlägg 1 442

Jag tror det ligger mycket i vad Conthox säger, men vill dra det med påkomna ett steg längre.

Att någon åker fast för något dylikt, leder till att folk hajar att det går att fula sig på dylika sätt. Därmed öppnar det upp för möjligheten att granska. Gällande de här festnotorna och dylikt, de som egentligen förstått vad som försigår har säkerligen inte velat säga något eftersom de varit del av det. Det är såna där "hemliga cirklar" som säkerligen går att finna var man än vevar.

Om folk var lite mer källkritiska och självdistanserade skulle de kanske kunna röja det inifrån, utan att behöva bli social outcasts i de cirklar de är del av.

Intressant, och tråkigt. Hoppas granskningen fortsätter långt bakåt. Skulle dock vilja se en oberoende granskning, och inte Aftonbladets ofta oerhört taffliga journalistik.

Bojkott
Titel Proffs
Registrerad 2008-02-13
Inlägg 1 476

Jag blir så jävla förbannad när sånt här kommer fram. Man litar på att politikerna tar hand om våra pengar, men det visar sig oftast bara vara en karatespark i nyllet på oss skattebetalare. Det var ju inte så länge sen det stod om att Annie Lööf hade käkat för över 20000kr på vår bekostnad, så man undrar ju hur mycket kärringen har snyltat av skattepengarna.

Mest förbannad blir jag när man vill klämma ut sjuka för att spara in pengar, men samtidigt kan dom leva ett glamoröst liv på våra pengar. Jag ser hellre att mina pengar går till sjuka, skolor och annat än att det äts upp av våra politiker.

Men som redan har nämnts så lär C inte vara dom enda. Dom är bara oerhört mycket sämre på att dölja sina partaj, resor och lyxmiddagar i redovisningarna än vad t.ex. S och M är.

Mellansalt
Titel Stammis
Registrerad 2010-12-01
Inlägg 539

Påminner smått om Tobleroneaffären back in the day. Stryk ska dom ha!

Raderad
Raderad
Titel
Registrerad 2013-05-22
Inlägg 0

Det här visste man redan om, behövdes inga siffror eller direkta bevis för att veta att politiker förskingrar och sätter sprätt på skattepengar i privata angelägenheter såsom fester. Blir inte ens längre förbannad när jag läser sånt här, har för länge sedan insett att partierna är genomruttna ändå från ungdomsförbunden och hela vägen till toppen.

DrAbraham
Titel Stammis
Registrerad 2002-05-04
Inlägg 438

walter_iego skrev:
Politikerföraktet kommer knappast minska

Borgar/moderatföraktet kommer öka förhoppningsvis. Egoistiska svin som sitter på sina feta plånböcker och vill leva på gott på proletariatets bekostnad.

Flame on! *duckar*

Sebastian Lind
Titel Skribent
Registrerad 2008-08-28
Inlägg 3 696

DrAbraham skrev:
walter_iego skrev:

Borgar/moderatföraktet kommer öka förhoppningsvis. Egoistiska svin som sitter på sina feta plånböcker och vill leva på gott på proletariatets bekostnad.

Flame on! *duckar*

Haha, ja, för det är ju bara den hemska borgarhögern som består av fifflande banditer – eller hur?

Parzec
Titel Proffs
Registrerad 2007-09-03
Inlägg 2 414

Jag tycker allt politikerna, som inte sällan håvar in över en miljon i lön om året, borde ha nog med skam i kroppen att inte hålla som de gör. Men det är väl som vanligt, mycket vill ha mer.

Känns inte som man lever i en demokrati egentligen, med en kung som galjonsfigur styr adeln (politikerna) över resten av befolkningen.

DrAbraham
Titel Stammis
Registrerad 2002-05-04
Inlägg 438

Sebastian Lind skrev:
DrAbraham skrev:
walter_iego skrev:

Flame on! *duckar*

Haha, ja, för det är ju bara den hemska borgarhögern som består av fifflande banditer – eller hur?

Självklart! Kim Jong Il, Stalin, Pol Pot osv är ju ingenting jämfört med vad Reinfeldt och gänget har gjort mot detta landet!....

skämt åsido, klart jag vet att det finns idioter i alla partier och politikinriktningar.
Men samtidigt är jag övertygad vänsteranhängare och fackligt engagerad, och det Moderaterna står för är INTE rätt i min världsbild. Historien visar ju klart och tydligt att när klassklyftorna blir för stora så blir det våld, blod och revolution som följd... och om högern får härja fritt så är vi nog där igen förr eller senare. Alla ska kunna ha en dräglig tillvaro, oavsett om man jobbar, är sjukskriven, arbetslös, invalid eller rik. Är inte ute efter att hänga och överbeskatta de rika, men de ska fan inte röra våra a-kassepengar, sjukförsäkringar mm heller.
Men denna tråd handlar om politiker som festar för pengar; klart som fan finns det sossar mm som gjort liknande... Toblerone-affären, hela hyror som betalas med skattepengar fast de är sambos osv.

Skulle aldrig vilja vara politiker just pga att man kan bli hängd för minsta lilla snedsteg eller misstag. Tror det vore bättre att ge politiker så hög lön att de kan betala allt sånt själv och skippa alla konstiga avdrag som bara blir fel i slutändan. De ska ju trots allt styra landet, det är ett jävla ansvar, de måste vara redo att jobba dygnet runt, kan aldrig gå ut och roa sig med att supa till lite extra etc etc. De förtjänar bra löner för allt skit de kan få och få (i onödan ibland och av bra anledning ibland)

Parzec
Titel Proffs
Registrerad 2007-09-03
Inlägg 2 414

DrAbraham skrev:
Tror det vore bättre att ge politiker så hög lön att de kan betala allt sånt själv och skippa alla konstiga avdrag som bara blir fel i slutändan. De ska ju trots allt styra landet, det är ett jävla ansvar, de måste vara redo att jobba dygnet runt, kan aldrig gå ut och roa sig med att supa till lite extra etc etc. De förtjänar bra löner för allt skit de kan få och få (i onödan ibland och av bra anledning ibland)

Lön tycker jag allt att de har på tok för mycket av alla redan och många gånger verkar det allt som om de inte har några större prestationskrav på sig. Särskilt inte när de kan bli av med sina förtroendeuppdrag och ändå sitta i någon slags reservposition och håva in storkovan. Hade en vanlig arbetstagare misskött sig i motsvarande grad hade de förmodligen åkt ut med baken före och behövt hoppas på antingen ett nytt jobb snabbt eller a-kassa.

LupX
Titel Hemmavan
Registrerad 2007-12-18
Inlägg 189

Mellansalt skrev:
Påminner smått om Tobleroneaffären back in the day. Stryk ska dom ha!

Inte för förmildra Sahlins handlande *insert joke*, så är den senaste affären nog något mer skamlig då det är fler personer inblandade.

Ett samvete som tryter, men flera personers? Nja.. kasst.

conthox
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 058

DrAbraham skrev:
walter_iego skrev:

Flame on! *duckar*

Jag kan fortfarande inte förstå ett sådant uttalande efter allt som hänt (och händer?) med SSU och det som Mona S gjorde (och gör?). Inte bara hennes resande och handlande med regeringskortet, utan även det faktum att hon satt i en styrelse för ett företag, fick stora bonusar samtidigt som företaget gick back.

Ett klipp som kan ses igen:

chopper
Titel Proffs
Registrerad 2007-10-13
Inlägg 1 219

Så länge både vänster som höger politiker kan gotta sig åt sådana "förmåner" så lär viljan att ändra systemet inte finnas i topp på ändra listan.
Sorglig utveckling av väl betalda chefer... Som har betalt för ansvar men slipper när det uppdagas att det missbrukas grovt. En fet bonus är ju att de oftast behåller sin höga lön i flera år. Så det är väl som man brukar säga makt korrumperar!

Fargo
Titel Kändis
Registrerad 2003-07-25
Inlägg 5 497

Oväntat? Nej.
Lööf är nog historiens sämsta partiledare för C.
Hon bara stinker oprofessionalitet.
Samtliga debatter hon deltar i så verkar hon inte ens kunna före resonemang, argumentera för sin sak eller uttrycka sig utan några floskler.
Jag tror inte ens hon vet själv vad hon sysslar med.

Men visst, detta förekommer i alla led, straffen för sånt beteende borde bli hårdare.
Borde innebära garanterad avgång för ett sådant här uppförande.

Och folk undrar varför man hatar högskatte-samhället....

Sådant här förekommer både i höger och vänsterled. SÅ skippa skitsnacket om det har med ideologi att göra.
Det har det INTE.

Visste ni förresten att i Sverige har vi inte mindre än 612 olika myndigheter.
612 myndigheter där tillväxt-verket är ett.
Hur mycket mygel tror ni inte pågår?

Har själv valt att bli politiskt aktiv i ett ungdomsförbund till högern, men det är mest som ett fritidsintresse. Ingen stor risk att man blir politiker när man ser hur vanligt sånt här är.

Spiff
Titel Stammis
Registrerad 2006-05-14
Inlägg 435

edit ger upp... tomma jävla inlägg

raefzm88
Titel Storröjare
Registrerad 2010-05-12
Inlägg 2 916

walter_iego skrev:
Politikerföraktet kommer knappast minska med nyheten om att Annie Lööf och (C)o, festade för 616.000:- förra året. Enligt Aftonbaldet försökte hennes departement slippa betala moms genom att kalla den beryktade julfesten för ett "seminarie", vilket det absolut inte är.

Borde man inte någon gång införa riktiga bestämmelser kring vad våra skattepengar får användas till, tycker ni det är OK att politikernas fester får kosta hundratusentals kronor, och när de åker fast för fiffel, borde inte de få fängelsestraff som vanliga dödliga, och inte enbart varningar?

Man blir verkligen trött på det här.

Det är allt annat än okej. Både Lugnet och Lööf (och fler därtill) är folkförrädare som borde lynchas och hängas upp i träd!

conthox
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 058

raefzm88 skrev:
Både Lugnet och Lööf (och fler därtill) är folkförrädare som borde lynchas och hängas upp i träd!

Du behöver inte ta i så förb-at.

Fargo
Titel Kändis
Registrerad 2003-07-25
Inlägg 5 497

Nej, inga politiker ska varken lynchas eller hängas upp i träd. Oavsett vad man har gjort.

raefzm88
Titel Storröjare
Registrerad 2010-05-12
Inlägg 2 916

conthox skrev:
raefzm88 skrev:
Både Lugnet och Lööf (och fler därtill) är folkförrädare som borde lynchas och hängas upp i träd!

Du behöver inte ta i så förb-at.

Klart som fan vi behöver.

Zelaxe
Titel Taiwanesisk krympling
Registrerad 2006-05-05
Inlägg 5 038

Klart de ska få ha kul!

Aresz
Titel Proffs
Registrerad 2002-03-03
Inlägg 2 358

Nu är det ju så att det är människor från både höger och vänster som slösat bort våra pengar så det går inte att peka ut varken S eller M som några speciella bovar. Här i Växjö har vi en politker som sagt upp sig på eget bevåg, men fortsätter att casha in 51.000 i månaden i minst 6 månader ändå. Anna Fransson (S). Hon svarar inte på journalisternas fråga om det är rimligt utan det "är något dom ska diskutera i utskottet." Blir man uppsagd i Sverige och tvingas gå på a-kassa så har man först 7 karensdagar innan man får någon ersättning, och ersättningen ligger på ca 11.000/månad, det är fan inte rättvist.

Detta och händelser ovan samt katastrofen med tillväxtverket gör att jag inte vill betala så hög skatt längre. Detta är ju garanterat toppen på ett isberg. Det har inget med vänster eller högerpolitk att göra, men mängden pengar som bara slösas bort och som delas ut orättvist varje år skulle kunna göra stora skillnad för både sjukvård och skola.
Jag har tidigare betalat skatt med glädje då jag vet att det går till dom som behöver det, och till mig när jag behöver det men ibland blir man så besviken på slöseriet och jag känner att jag inte vill betala mer skatt.

Det borde vara olagligt och grova straff för att slösa så med skattepengar. Men om man slösar som politiker så får man max sparken, får behålla sina pengar samt får ännu mer pengar (avgångsvederlag) och ett annat jobb. Wtf? Missköter man sig ska man ut, inte belönas. Jag förstår meningen med avgångsvederlag och varför politiker ska ha höga löner, men det ska ju krävas en motprestation. Det är en massa politiker som är "arbetslösa" och får tiotusentals kronor varje månad utan att behöva söka ett enda jävla jobb, och detta kan pågå i flera år.

Hjelmern
Titel Hemmavan
Registrerad 2007-12-08
Inlägg 194

Sebastian Lind skrev:

Hela det parlamentariska systemet som sådant är fyllt till bristningsgränsen med borgare, banditer och fifflare. Oavsett partitillhörighet så är det inte många som har haft något riktigt arbete. De sitter på Stureplan och dricker champagne medan folk nere på gatan har varken mat eller tak över huvudet. Nu för tiden verkar de inte ens behöva ursäkta sig längre, men sedan har de ju också våldsmonopolet och lagen på sin sida. Med sina löjligt höga löner kan man också undra varför de ska ta av skattepengarna när de ska bli piss-fulla. Man borde sätta in folket i riksdagen och slänga ut de kälkliberala borgarbrackorna och fackpamparna på gatan.
DrAbraham skrev:
Tror det vore bättre att ge politiker så hög lön att de kan betala allt sånt själv och skippa alla konstiga avdrag som bara blir fel i slutändan.

Om något så borde ju de få en hyfsat låg lön, så att de kan leva i en någorlunda verklighet och göra jobbet för sakens, för folkets skull snarare än att tjäna en löjlig summa pengar varje månad som de kan festa bort. Det är ju också de som kan besluta om dessa avdrag om de nu tycker att det är så svårt att hålla reda på ekonomin. Ytterligare en brist i det parlamentariska systemet lyser igenom här, låt oss säga att de ska rösta om sin egen lön. Skulle de sänka sin egen lön för folkets bästa om det skulle komma till det? Troligtvis inte.

Strategisk
Titel Frågvis
Registrerad 2011-05-01
Inlägg 47

Svenskarna är sannolikt det enda folk i världen som tror att vi får bättre politiker om de får vanliga arbetarlöner och bjuds på vetekli på representationsmiddagar.

Aresz
Titel Proffs
Registrerad 2002-03-03
Inlägg 2 358

Strategisk skrev:
Svenskarna är sannolikt det enda folk i världen som tror att vi får bättre politiker om de får vanliga arbetarlöner och bjuds på vetekli på representationsmiddagar.

Har du ens läst tråden? Det är ju inte det vi diskuterar utan vi diskuterar om det är vettigt att slösa bort flera miljoner på fester, mer än vad exempelvis skatteverket anses vara rimligt som representation. Du har inte hängt med i nyheterna den senaste månaden alls va utan du skriver en kommentar på chans? Klart dom ska ha fest som på alla andra arbetsplatser, men att dra iväg med 9miljoner på tre år är ju för mycket. Här tänker jag då på tillväxtverket.
När dom sen blir ställda mot väggen ger ansvarig inget svar utan försöker fumla bort allt.

Strategisk
Titel Frågvis
Registrerad 2011-05-01
Inlägg 47

Aresz skrev:
Strategisk skrev:

Har du ens läst tråden? Det är ju inte det vi diskuterar utan vi diskuterar om det är vettigt att slösa bort flera miljoner på fester, mer än vad exempelvis skatteverket anses vara rimligt som representation. Du har inte hängt med i nyheterna den senaste månaden alls va utan du skriver en kommentar på chans? Klart dom ska ha fest som på alla andra arbetsplatser, men att dra iväg med 9miljoner på tre år är ju för mycket. Här tänker jag då på tillväxtverket.
När dom sen blir ställda mot väggen ger ansvarig inget svar utan försöker fumla bort allt.

Förmåner påverkar också människors vilja att få olika uppdrag.

I andra länder (med möjligt undantag för andra nordiska länder) skulle denna s.k. skandal inte ens bli en nyhet. I världen är det en självklarhet att det följer rikligt med förmåner på högre positioner.

Denna händelse visar att reglerna i Sverige är för strikta.

conthox
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 058

Men då kan man undra: om man inte är tillräckligt motiverad att göra sitt jobb för 100 000 kr i månaden, har man rätt jobb då? Om man har fyra gånger arbetarlön och ändå måste gå på en fest för 80 000 per person för att känna sig motiverad att göra det man får betalt för, så tycker i alla fall jag att det är något som är fel.

Sedan att det händer utan att det är några konstigheter i andra länder är inte speciellt bra anledning till att låta det fortsätta.

Strategisk
Titel Frågvis
Registrerad 2011-05-01
Inlägg 47

conthox skrev:
Men då kan man undra: om man inte är tillräckligt motiverad att göra sitt jobb för 100 000 kr i månaden, har man rätt jobb då? Om man har fyra gånger arbetarlön och ändå måste gå på en fest för 80 000 per person för att känna sig motiverad att göra det man får betalt för, så tycker i alla fall jag att det är något som är fel.

Det handlar inte om att känna sig motiverad utan att attrahera kompetenta människor. När människor gör yrkesval så gör de det bland annat baserat på lön och förmåner. Ytterst få kompetenta människor accepterar medelmåttig arbetsmiljö och lön.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av FZ Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 185 medlemmar online. 3 foruminlägg har postats idag.

FZ