Är Bibeln ett viktigt historiskt dokument?

Medlem

Det enda jag har att säga i ämnet är bibeln är helt sönder översatt och detta kan om något bevisa att dagens bibel inte är så som "gud" ville att den skulle vara. Vilket man även kan argumentera innebär att dagens kristendom inte är som "gud" vill ha den. Religion är något som ständigt skapas och formas av människorna som utövar den och samhället som den finns i, alltså inte guds vilja. Själv är jag agnostiker och förnekar inte möjligheten till en guds existens men att kristendomen eller någon annan religion skulle ha rätt finner jag inte speciellt troligt.

Medlem
Skrivet av kmzAh:

Det enda jag har att säga i ämnet är bibeln är helt sönder översatt...

Bestäm dig, är den sönder eller översatt?

Skrivet av kmzAh:

...och detta kan om något bevisa att dagens bibel inte är så som "gud" ville att den skulle vara. Vilket man även kan argumentera innebär att dagens kristendom inte är som "gud" vill ha den. Religion är något som ständigt skapas och formas av människorna som utövar den och samhället som den finns i, alltså inte guds vilja. Själv är jag agnostiker och förnekar inte möjligheten till en guds existens men att kristendomen eller någon annan religion skulle ha rätt finner jag inte speciellt troligt.

Intressant poäng. Dagens riktigt uberkristna hade säkerligen blivit stenade för kätteri back in the day när jesus var här och vände.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:

Ja, det är ett viktigt historiskt dokument. Lika viktigt som stentavlorna från gamla, gamla Egypten.
Att sen ta det som sanning som vissa verkar göra, utan att granska det kritiskt, är ju en helt annan sak.

håller med

QRT
Medlem

Att människor i dagens modern samhälle i denna tid tror på gamla religiösa skrifter på så här hög nivå är bara tragiskt.

Avstängd
Skrivet av kmzAh:

Det enda jag har att säga i ämnet är bibeln är helt sönder översatt och detta kan om något bevisa att dagens bibel inte är så som "gud" ville att den skulle vara. Vilket man även kan argumentera innebär att dagens kristendom inte är som "gud" vill ha den. Religion är något som ständigt skapas och formas av människorna som utövar den och samhället som den finns i, alltså inte guds vilja. Själv är jag agnostiker och förnekar inte möjligheten till en guds existens men att kristendomen eller någon annan religion skulle ha rätt finner jag inte speciellt troligt.

Det är bara det att ALLA Bibelöversättningar går tillbaka till grundtexten. Om man skulle översätta översättningar så är det klart att det skulle bli galet.
Var det där bara taget ur luften, eller har du något bakom deh?

Medlem

Enligt bibeln ska min brorsa dödas för han jobbar på söndagar, Andra Moseboken 35:2 för att vara petig, hur ställer du dig till det? Guds ord är ju lag, eller?


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Den är ett historiskt dokument för den kan visa på skeenden inom kyrkoväsendet och framkomsten av den nuvarande formen av kristendomen.

Den kan också användas som korrelat i andra studier, exempelvis historia, för att visa på ageranden som i dagsläget kan verka vansinniga (inkvisitionen) och hur de framkom.

Allt annat hänvisar jag till detta: http://www.youtube.com/watch?v=_tgdQM9MO5s


signatur

Space for rent.

Inaktiv

Jag ska fan oxå skriva en bok med massa skit och säga åt alla att dom ska be till mig och ge mig det jag vill ha xD

Medlem
Skrivet av glf_glf:

Jag ska fan oxå skriva en bok med massa skit och säga åt alla att dom ska be till mig och ge mig det jag vill ha xD

Du är två tusen år för sen. Folk har utvecklat sitt självständiga och rationella tänkande. De enda som kommer tro på dig är människor med någon form av socialt eller psykiskt handikapp.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Se det som en Marvel-bok. Jesus var en mutant vars krafter var att hela.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av kmzAh:

Det enda jag har att säga i ämnet är bibeln är helt sönder översatt och detta kan om något bevisa att dagens bibel inte är så som "gud" ville att den skulle vara. Vilket man även kan argumentera innebär att dagens kristendom inte är som "gud" vill ha den. Religion är något som ständigt skapas och formas av människorna som utövar den och samhället som den finns i, alltså inte guds vilja. Själv är jag agnostiker och förnekar inte möjligheten till en guds existens men att kristendomen eller någon annan religion skulle ha rätt finner jag inte speciellt troligt.

Det är bara det att ALLA Bibelöversättningar går tillbaka till grundtexten. Om man skulle översätta översättningar så är det klart att det skulle bli galet.
Var det där bara taget ur luften, eller har du något bakom deh?

kan du ta fram texten till _gundbibeln_ ?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Att sen ta det som sanning som vissa verkar göra, utan att granska det kritiskt, är ju en helt annan sak.

har du granskat den kritiskt då? Dvs läst igenom den, eller har du klickat dig fram på nätet och läst vad andra tycker?


signatur

thank you, come again

Avstängd
Skrivet av Zelaxe:

Enligt bibeln ska min brorsa dödas för han jobbar på söndagar, Andra Moseboken 35:2 för att vara petig, hur ställer du dig till det? Guds ord är ju lag, eller?

Alla lagar som Gud har satt upp är för vårt eget bästa. Vi mår bäst om vi följer de lagarna.
Gud vill att vi ska göra det som är bäst för oss, men vi kan inte. Genom en man, Adam, kom synden in i världen och genom en man, Jesus, har vi fått nåd och blivit frikända (Rom 5), om vi väljer att ta emot Guds nåd genom Jesus blir vi frikända (Joh 3:16).
Vi blir rättfärdiga och kan umgås med Gud, men vi kommer fortfarande att synda. I oss människor finns synden liksom inbyggt - det är mänskligt att fela. Men ju närmare vi lever Gud, desto mer kan vi försvaga "köttet", vår syndiga natur. Matt 26:41: "Anden är villig, men köttet är svagt".
Men när vi gör fel står Gud med öppna armar villig att glömma och förlåta. När en synd är förlåten är den för alltid borta och glömd.

Vi blir inte räddade av att följa Guds bud, utan av nåd. Vi blir förlåtna alla våra synder och vi har inte längre något att dömas för. Jesus har redan tagit vårt straff.

Ingen som vill ta emot förlåtelsen blir nekad.

Skrivet av Luk 23:40-43:

Den ene av förbrytarna som hängde där smädade honom och sade: "Är inte du Messias? Hjälp då dig själv och oss."
Men då tillrättavisade honom den andre: "Är du inte ens rädd för Gud, du som har fått samma straff?
Vi har dömts med rätta, vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något ont."
Och han sade: "Jesus, tänk på mig när du kommer med ditt rike."
Jesus svarade: "Sannerligen, redan i dag skall du vara med mig i paradiset."

Rövaren som hängde på korset hade inte många ögonblick kvar när han ångrade sig. Han blev förlåten. Bara sådär.

Vad krävs då för att ta del av allt detta? Vad krävs för att få förlåtelsen? Gud vill inget hellre än att umgås med sina barn - oss människor. Vi behöver bara ta emot förlåtelsen och älska Gud. Tro mig, det är inte svårt när du inser vad Gud har gjort för dig. Han sände sin son till jorden för att dö för DINA misstag. Han älskar DIG mer än du någonsin kan förstå. Han vill vara med DIG, ja just DU!

Skrivet av IceMan:
Skrivet av EliasN:

Det är bara det att ALLA Bibelöversättningar går tillbaka till grundtexten. Om man skulle översätta översättningar så är det klart att det skulle bli galet.
Var det där bara taget ur luften, eller har du något bakom deh?

kan du ta fram texten till _gundbibeln_ ?

Vet inte. Har aldrig försökt. Min gissning är dock att ingen har laddat upp den. För övrigt skulle jag inte få ut något av att titta på den då jag inte kan mer än några ord gammal grekiska. Om du är intresserad kan ju leta själv.

Medlem

Kan bibeln användas som historiskt dokument?
svar: Nej! pga att nästan allt är påhittade berättelser, många tagna och omskrivna från andra religioner. vissa var från början förmodligen verkliga händelser men som man gjorde om så de skulle låta "övernaturligt".

själva bibeln är bara en "guideline" för hur man ska leva (och har skrivits om väldigt många gånger för att passa de som skriver) och ska absolut inte tas seriöst, vilket många gör.
alla har vår egen mening med livet, varför leva någon annans genom att följa något som bibeln.

Medlem

Den här gången får du mycket gärna svara på det jag skriver Elias, du verkade ju tydligen skita kapitalärt i att svara i Operation Gjutet Bly tråden, så får väl hoppas att du inte upprepar det du gjorde då, och förlåter mig (du behöver inte offra din förstfödda )

Skrivet av EliasN:

Alla lagar som Gud har satt upp är för vårt eget bästa. Vi mår bäst om vi följer de lagarna.
Gud vill att vi ska göra det som är bäst för oss, men vi kan inte

Och en jävla massa lagar som han har satt upp för oss är onekligen inte medmänskliga på något plan alls, han har även sett till så att om vi inte lyder dessa lagar så förtjänar vi döden.
Om Gud ville att vi skulle göra det som är bäst för oss så skulle han ha sett till att skapa oss lite mer perfekta och inte lika benägna för att göra misstag.

Skrivet av EliasN:

Genom en man, Adam, kom synden in i världen och genom en man, Jesus, har vi fått nåd och blivit frikända (Rom 5), om vi väljer att ta emot Guds nåd genom Jesus blir vi frikända (Joh 3:16).

Det är lite märkligt hur Gud först såg till att skapa en människa som är långt ifrån perfekt (kolla bara på hur mycket vi syndar, hur enormt många fel vi gör) och sen tvingar sig själv att döda sin egna son för att kunna förlåta oss.
Vi människor är ju kapabla att förlåta för dom hemskaste brotten utan att ens vara i närheten av tankarna på att offra någon människa (och inte minst sina egna barn), för att vara en allsmäktig gud så verkar han lite... instabil rent känslomässigt.

Skrivet av EliasN:

Vi blir rättfärdiga och kan umgås med Gud, men vi kommer fortfarande att synda. I oss människor finns synden liksom inbyggt - det är mänskligt att fela. Men ju närmare vi lever Gud, desto mer kan vi försvaga "köttet", vår syndiga natur. Matt 26:41: "Anden är villig, men köttet är svagt".
Men när vi gör fel står Gud med öppna armar villig att glömma och förlåta. När en synd är förlåten är den för alltid borta och glömd.

Det är faktiskt väldigt märkligt hur lätt vi har att synda även om vi är skapade i Guds avbild, och sen om man ska tro på att vi har en själ (notera att det är denna som styr oss, om vi utgår från att människan har en själ) så borde det väl vara ännu mindre chans att vi syndar, då "Anden är villig, men köttet är svagt".
Jag vet inte riktigt om Gud är så villig att glömma och förlåta, när han enligt bibeln har varit väldigt snabb till att döda (enligt gamla testamentet) varenda människa som har sagt emot hans ord.
Och sen så ska vi inte glömma att han mördade sin enda son för att visa hur mycket han gillar oss, låter ju som sagt som våran Gud har ganska stora problem rent känslomässigt

Skrivet av EliasN:

Vi blir inte räddade av att följa Guds bud, utan av nåd. Vi blir förlåtna alla våra synder och vi har inte längre något att dömas för. Jesus har redan tagit vårt straff.

Ingen som vill ta emot förlåtelsen blir nekad.

Om vi nu inte har något att dömas för, eftersom Guds son tog vårat straff, varför behöver vi då erkänna (och om vi inte gör detta slängs vi rakt ner i helvetet) våra synder som redan är förlåtna?
Låter lite som att Gud har enorma problem med sin självkänsla om han hela tiden kräver uppmärksamhet...

Skrivet av EliasN:

Rövaren som hängde på korset hade inte många ögonblick kvar när han ångrade sig. Han blev förlåten. Bara sådär.

Vad krävs då för att ta del av allt detta? Vad krävs för att få förlåtelsen? Gud vill inget hellre än att umgås med sina barn - oss människor. Vi behöver bara ta emot förlåtelsen och älska Gud. Tro mig, det är inte svårt när du inser vad Gud har gjort för dig. Han sände sin son till jorden för att dö för DINA misstag. Han älskar DIG mer än du någonsin kan förstå. Han vill vara med DIG, ja just DU!

Det är faktiskt väldigt skönt att Guds son hade det mycket enklare för att förlåta folk än sin gamla farsa, men det kommer väl med att Jesus ville vara lite hipp och inte som farsgubben sin?

För att älska sina 'barn' och att vara med sina 'barn' så har han väldigt enkelt för att skicka iväg dom till helvetet, tycker du inte?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Vad för roll spelar kristendomen i ett sekulärt samhälle som Sverige?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Vilka synder ville gud förlåta när han lät en far förgripa sig på sin dotter i flera år? Jesus död och lidande var en semester jämfört med vad dottern till fritzel fick uppleva.
Varför skedde denna tragedi? Hade den något syfte? Kanske ville gud ge Aftonbladet en bra löpsedel?

Skrivet av bjosarn:

Vad för roll spelar kristendomen i ett sekulärt samhälle som Sverige?

Tydligen en stor roll för många, även för personer i min familj. Men troligtvis har den störst verkan inom familjerna och i de troendes närmaste kretsar.

edit:förtydligande
edit:jäfla språket

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Vad för roll spelar kristendomen i ett sekulärt samhälle som Sverige?

Större roll än den borde.

STFU om min häst!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Såhär har jag uppfattat, vare sig om det rätt tolkning eller ej:

Bibeln har lite fakta om historiska händelse vi kan identifiera och bekräfta ett par här och där, men där är så mycket som inte går eller är trovärdig nog att jag misslyckas se Bibeln som ett viktigt "dokument" - och den moral som Bibeln förmedlar skrämmer mig dessutom mer än "George W Bush" handlingar.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Inaktiv

80 romaner för dig som har bråttom bibeln
"gud skap himmel, jord och människor. jesus, guds son, offrar sig för att människorna ska få sina synder förlåtna. men det går åt helvete ändå.... personligen tror jag att religion är något rädda människor använder för att förklara det oförklariga...


signatur

Jävla Borgare

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av Zelaxe:

Enligt bibeln ska min brorsa dödas för han jobbar på söndagar, Andra Moseboken 35:2 för att vara petig, hur ställer du dig till det? Guds ord är ju lag, eller?

Alla lagar som Gud har satt upp är för vårt eget bästa. Vi mår bäst om vi följer de lagarna.
Gud vill att vi ska göra det som är bäst för oss, men vi kan inte. Genom en man, Adam, kom synden in i världen och genom en man, Jesus, har vi fått nåd och blivit frikända (Rom 5), om vi väljer att ta emot Guds nåd genom Jesus blir vi frikända (Joh 3:16).
Vi blir rättfärdiga och kan umgås med Gud, men vi kommer fortfarande att synda. I oss människor finns synden liksom inbyggt - det är mänskligt att fela. Men ju närmare vi lever Gud, desto mer kan vi försvaga "köttet", vår syndiga natur. Matt 26:41: "Anden är villig, men köttet är svagt".
Men när vi gör fel står Gud med öppna armar villig att glömma och förlåta. När en synd är förlåten är den för alltid borta och glömd.

Vi blir inte räddade av att följa Guds bud, utan av nåd. Vi blir förlåtna alla våra synder och vi har inte längre något att dömas för. Jesus har redan tagit vårt straff.

Ingen som vill ta emot förlåtelsen blir nekad.

Skrivet av Andra Moseboken 35:2:

Sex dagar får arbete utföras, men på den sjunde dagen är det sabbat, en sabbatsvila helgad åt Herren. Var och en som utför något arbete på den dagen ska dödas.

.

Konstigt svar på en enkel fråga, frågar jag om du vill ha en kaka tror jag inte du börjar med en invecklad bortförklaring som inte har med fråga öht att göra. Du börjar inte förklara varför vissa gillar tårta och andra gillar kex. Det står _uttryckligen_ att min bror ska dödas.
Står ingenting om synd där alls.

Dessutom är citatet du skrev (Matt 26:41) fel enligt bibeln jag har hemma. "Vaka, och be att ni inte utsätts för prövning. Anden vill, men kroppen är svag." Ingen större skillnad sista raden, men du klippte bort första.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

En rolig sak är ju att det står i biblen att på sabbats dagen ska man inte arbeta och de ända som arbetar på sabbats dagen är PRÄSTER!

Har också för mig att det står i biblen att Gud vill att män ska ha kort hår och kvinnor långt, vem är den första man tänker på då? Just det JESUS!

Medlem
Skrivet av Zelaxe:

Konstigt svar på en enkel fråga, frågar jag om du vill ha en kaka tror jag inte du börjar med en invecklad bortförklaring som inte har med fråga öht att göra. Du börjar inte förklara varför vissa gillar tårta och andra gillar kex. Det står _uttryckligen_ att min bror ska dödas.
Står ingenting om synd där alls.

Dessutom är citatet du skrev (Matt 26:41) fel enligt bibeln jag har hemma. "Vaka, och be att ni inte utsätts för prövning. Anden vill, men kroppen är svag." Ingen större skillnad sista raden, men du klippte bort första.

Det är tyvärr den typen av svar du kommer att få av religiösa knäppgökar.

För när du ställer en sån fråga till en religiös person så påbörjas direkt en moralisk kamp inom den personen. Han/hon tycker självklart inte att din bror i det här fallet förtjänar att dö för att han jobbar på söndagar men eftersom bibeln och guds ord uttryckligen säger det så börjar personen direkt att vrida och vända på allting utan att egentligen ha svarat på någonting.

Ganska underhållande om du frågar mig.

Skrivet av EliasN:
Skrivet av kmzAh:

Det enda jag har att säga i ämnet är bibeln är helt sönder översatt och detta kan om något bevisa att dagens bibel inte är så som "gud" ville att den skulle vara. Vilket man även kan argumentera innebär att dagens kristendom inte är som "gud" vill ha den. Religion är något som ständigt skapas och formas av människorna som utövar den och samhället som den finns i, alltså inte guds vilja. Själv är jag agnostiker och förnekar inte möjligheten till en guds existens men att kristendomen eller någon annan religion skulle ha rätt finner jag inte speciellt troligt.

Det är bara det att ALLA Bibelöversättningar går tillbaka till grundtexten. Om man skulle översätta översättningar så är det klart att det skulle bli galet.
Var det där bara taget ur luften, eller har du något bakom deh?

Bibeln är bara ett sätt att på diktatorisk väg kontrollera massan i ett rike. Bibeln är "tolkad" och renskriven av bl.a. Kejsar Constantin av Rom med hjälp av den tidens religiösa ledare för att skapa regler för folk att lyda och sedan kalla det guds ord. Det är långtifrån demokratiska regler enbart regler skapade av människor och sedan som sagt var kallat "Guds ord", hade det hetat att det var t.ex. Constantin själv som står som källa hade han kallats diktator.

Löjligt att folk fortfarande tror på sådant trams som Bibeln. Den är heller inte trovärdig som historisk källa eftersom sanningen är förvanskad till att passa kristendomen.

Skrivet av Xeols:

En rolig sak är ju att det står i biblen att på sabbats dagen ska man inte arbeta och de ända som arbetar på sabbats dagen är PRÄSTER!

Har också för mig att det står i biblen att Gud vill att män ska ha kort hår och kvinnor långt, vem är den första man tänker på då? Just det JESUS!

Jo men alla vet ju att Jesus var hermafrodit!


signatur
Medlem
Skrivet av Xeols:

En rolig sak är ju att det står i biblen att på sabbats dagen ska man inte arbeta och de ända som arbetar på sabbats dagen är PRÄSTER!

Men man skall ju inte jobba pga av man skall lyssna på prällen och vörda sin gud och det är ju det de gör så att säga.

Skrivet av Xeols:

Har också för mig att det står i biblen att Gud vill att män ska ha kort hår och kvinnor långt, vem är den första man tänker på då? Just det JESUS!

Jag önskar att det stod att män skulle ha coola hattar för det vill jag ha men det ser bara dumt ut.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Bibeln och religion överhuvudtaget är Bullshit


signatur

Insert funny qoute here

Medlem

Historisk visst, viktig nej.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av erge:

Ganska underhållande om du frågar mig.

Eller otroligt frustrerande att bli bemött helt utan respekt. Det är en hårfin skillnad.

Skrivet av CastorFiber:

Jag önskar att det stod att män skulle ha coola hattar för det vill jag ha men det ser bara dumt ut.

Dagens skratt, tack så mycket.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av glf_glf:

Jag ska fan oxå skriva en bok med massa skit och säga åt alla att dom ska be till mig och ge mig det jag vill ha xD

Du är två tusen år för sen. Folk har utvecklat sitt självständiga och rationella tänkande. De enda som kommer tro på dig är människor med någon form av socialt eller psykiskt handikapp.

Säg inte det du, tycker Ron hubbert lyckades ganska bra ändå.


signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Medlem

Ragganof: Som jag sa. Han har ju bara fått personer efter sig som är socialt och/eller psykiskt handikappade.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skriv svar