Är Bibeln ett viktigt historiskt dokument?

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av IceMan:

Intressant å se samma sak, fast på olika vis!
tack för datan

Om du hade läst istället för att direkt hoppa på så hade du sett att jag nämnde precis samma ord som bjosarn...

vart nämner jag enbart hans namn? :>


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Greger: Ska man kolla efter bibeln så skulle jag nog säga att det handlar mer om att vi efter adam och evas plunder (betalade inte hyran) inte kunde leva där utan får klara oss utanför hur vi vill. Det är det som är synden, vi får själv välja hur vi vill leva, i synd (utanför) eller försöka återuppta kontakten med gud (visa att vi klarar av att betala hyran i framtiden).

jag går inte in på varför om inte nån bryr sig att fråga.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Bibeln är ett enda ihopkok av en man. Att så mycket elände och lidande kan bli av religioner är ofattbart. Människan är ett mysterium.

Medlem
Skrivet av sniffern:

Bibeln är ett enda ihopkok av en man. Att så mycket elände och lidande kan bli av religioner är ofattbart. Människan är ett mysterium.

Du har så rätt!

Medlem
Skrivet av huxflux:

Greger: Ska man kolla efter bibeln så skulle jag nog säga att det handlar mer om att vi efter adam och evas plunder (betalade inte hyran) inte kunde leva där utan får klara oss utanför hur vi vill. Det är det som är synden, vi får själv välja hur vi vill leva, i synd (utanför) eller försöka återuppta kontakten med gud (visa att vi klarar av att betala hyran i framtiden).

jag går inte in på varför om inte nån bryr sig att fråga.

Ganska kul liknelse, men om man vill fortsätta leva så måste man ju välja Guds Fastigheter AB, om inte så blir det att bo på gatan i all evighet (helvetet)


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Den enda vägen till himmelen är genom vår herre Jesus Krist. Det ni måste fråga er själva är om ni verkligen vill ta risken att tveka.


signatur

Cogito cogito ergo cogito sum.

Medlem
Skrivet av två meter dumheter:

Den enda vägen till himmelen är genom vår herre Jesus Krist. Det ni måste fråga er själva är om ni verkligen vill ta risken att tveka.

Det är vad du tror ja. Det finns som sagt många gudar och många himlar och din övertygelse om att du hamnar i himlen betyder inte att du kommer att göra det. En som i guds namn mördar en bög är lika övertygad som du. Vem av er har rätt? Ni båda tolkar religionen hur ni vill och båda tror att ni har rätt?
I dagens samhälle låter mord fel men personen följer faktiskt bibelns ord bättre än vad du, som inte mördar, gör.

"Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt.
3 Mos 18:22

Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.
3 Mos 20:13"

Som du ser klyddar bibeln till saker...

edit: meningsbyggnadsfelaktighetsmisstagfel...

Medlem

En mening som sabbar allt som bibeln säger;

Att tro är INTE att veta.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av två meter dumheter:

Den enda vägen till himmelen är genom vår herre Jesus Krist. Det ni måste fråga er själva är om ni verkligen vill ta risken att tveka.

det finns ingen himmel heller för den delen.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av två meter dumheter:

Den enda vägen till himmelen är genom vår herre Jesus Krist. Det ni måste fråga er själva är om ni verkligen vill ta risken att tveka.

det finns ingen himmel heller för den delen.

Jo visst finns den Icenheimer, men vi brukar väl syfta på atmosfären.


signatur

Space for rent.

Medlem
Skrivet av nyhlin:
Skrivet av sniffern:

Bibeln är ett enda ihopkok av en man. Att så mycket elände och lidande kan bli av religioner är ofattbart. Människan är ett mysterium.

Du har så rätt!

Ett ihopkok av en man?

Det dom flesta ateister (vilket jag antar att du är) anser är att det är olika personner som skrivit de olika böckerna i bibeln medans de troende med lite vett i skallen menar att det är gud som talat till människor som sedan skrivit om deras upplevelser medans de där tokiga fanatikerna menar att det är gud som skrivit bibeln helt själv.

Så om du säger att Bibeln är skriven av en man måste det väl betyda att du tror att gud har skrivit hela samlingen av böckerna och att han alltså finns?

Medlem

Han syftade väl på jesus även om det egentligen var så att biblen skrevs senare av flera olika människor.

Medlem

Som ateist skulle jag ändå säga att bibeln är ett jävligt viktigt historiskt dokument. Om vill tro på det "övernaturliga" i bibeln är ju upp till var och en men man kan ju läsa in mycket annat i den också. Till exempel hur människor på den tiden levde och hur samhället var uppbyggt.

Medlem

ingen alls, bara för att någon har skrivit att alla som heter jonas är idioter..

så kan vi ju inte förlita os på de!

samma sak med biblen pluss vi vet inte hur mycket som är till fört..

Medlem

EliasN: Du skriver att bibeln bestått genom alla de här åren.. Det är väl klart? Ska någon åka runt och bränna upp alla böcker i hela världen eller? Varje gång någon frågar dig något så börjar du snacka om något HELT annat, vrider och vänder efter bästa förmåga tills du förvirrat personen i fråga så mycket att man inte ens orkar prata med dig längre. Död, svält, sjukdomar, krig.. Är detta det bästa gud kan göra? Jag är då inte imponerad. Han har tio lagar han vill att du ska rätta dig efter, och om du inte gör det så kastar han dig i helvetet med eld svält och plåga. MEN! Han älskar dig. Något är fel va?:P

Noahs ark. För att det ska kunna regna så mycket att det täcker hela jordens yta(t.o.m efter marken sugit upp väldigt mycket) så måste luftfuktigheten ha varit ENORM. Så mycket fukt skulle ha funnits i luften att människan inte ens hade kunnat leva. Vart försvann allt vatten efteråt då? Eller än viktigare, vart kom det ifrån?

Hur kan du förklara varför guds "lagar" är så lika Hammurabis lagar? Det verkar som en direkt översättning ju.. Hammurabis lagar

Bjosarn: Du säger att skillnaderna i skelettuppbyggnaden, ansiktet o.s.v inte är tillräckligt stora för att man ska kunna dela in människan i raser. Vem är det då som bestämmer hur stor skillnaderna måste vara för att man ska kunna dela in människan i raser?

Själv så tycker jag att man ska tolka det som står i bibeln för det det är, symboliskt. Bibeln lär ut hur man ska förhålla sig till andra människor. Det var dåtidens Samhällskunskapsbok. Man kan ju lika gärna dyrka de som skrev Lagboken och rätta sig efter ALLA tiotusentals lagar som finns där än att ta bibeln bokstavligt.

Något roligt: George Carling - Religion


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

bibeln är bara kvar pga att folk finner den vara väldigt bra att använda till att "godkänna" vålds å hat handlingar mot andra.
läser man på historia så märker man att en väldigt stor del av alla krig osv har religös bakgrund å kristna är nästan värst..
tragiskt igentligen vad en bok kan ställa till med.
vilken tur då att media har tv spel att skylla på så dom inte behöver skriva att religon å bibeln är farlig ^^ å nä bibeln ät inte ett vikigt historiskt dockument det är ett bevis över hur lätt lurade å lätt manipulerade folk är å bårde inte tas på alvar för fem öre. folk blir bara farliga när dom över tolkar skiten.

Medlem

Jag skulle nog inte tro att bibeln bara finns kvar för att den "rättfärdigar" våldshandlingar.

Många människor använder sig av den för att ha något att vända sig till, för att söka tröst.

Rent historiskt så är det väl närmast en skildring av, som det tidigare sagts, moral skildringar och värderingar från den tid den skrevs. Vi ser ju tydligt att kvinnan har fått en underordnad roll i GT, eftersom hon bedöms som den som kan nästan handlas eller köpslås med (inte mellan man och kvinna, utan kvinna som handelsvara). Detta tyder ju på att boken är skriven, tryck och framtagen under en tid när mannens makt i samhället inte får bli hotad. Idag går vi mot bättre tider, om än anomaliteter förekommer i dessa tankar.

Huruvida den skildrar verkliga händelser, är väl lite väl att ta i. Lika lite som de övriga religiösa skrifterna från andra religioner beskriver ett exakt händelseförlopp, lika lite är jag övertygad om att Bibeln beskriver händelser, sekund för sekund, och i korrekt utsaga.

- Nu ska jag gå och fika, men det kan hända jag har mer att skriva senare, återkommer då-


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Skriv svar