Är dagens gamers bortskämda?

Medlem
Skrivet av MFC:

Klart dagens gamers är bortskämda. Vilken gamer skulle sitta och försöka frigöra minne (640k) och fippla med autoexec.bat och config.sys idag?...... LOL

Hehe... när du beskriver det på det viset så...
Ja, det var faktiskt så det gick till. Tänk vad man glömmer snabbt. Varenda kilobyte var viktig.

Å andra sidan så var jag bortskämd innan PC-tiden med en Atari 400 som hade spel på cartridge. Det var... hm... konsolspel på dator så att säga.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Och de har säkert aldrig behövt stå med ett nyköp och undra om PC-spel någonsin kommer att
se ut som på Box shot:en.


signatur

Jag vill ha page...

Youtube-proffs
Skrivet av El Presidente:

Och de har säkert aldrig behövt stå med ett nyköp och undra om PC-spel någonsin kommer att
se ut som på Box shot:en.

Hittills så verkar fork tycka att bratsen är bortskämda, precis som jag trodde.

Det var bättre förr helt enkelt. Innan spelvärlden blev öppen för Allanballan..


signatur

Calle säger att jag är influencer

ST
Medlem

Klart man är bortskämd. Gamla spel är skräp så de som är vana vid de tycker att allt är bra.

Medlem
Skrivet av ST:

Klart man är bortskämd. Gamla spel är skräp så de som är vana vid de tycker att allt är bra.

"Skräp" Hur menar du då? Och hur gamla ska spel vara för att bli skräp?


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Mycket gnäll för lite bra exempel där med "va-FAN-det-är-inget-riktigt-spel-när-jag-måste-använda-webläsaren-för-att-joina-en-server" och bli tok förbannad för en sån småsak. När jag börja gejma kunda man inte få tag i nya spel lika snabbt så man satt där o harvade samma spel om o om igen fastän många av dem hade väldigt dålig kvalité jämfört med nutidens.

Och det att spel va bättre förr, ni som säger de var ni med då?? LÅNGT ifrån majoriteten av alla gamla spel är bra många är riktigt kassa faktiskt.

Spel nu för tiden tycker jag håller i regel en mycket bra standard, långt ifrån alla men större del än förr. Men förr lipade inte folk för att de var vissa aspekter med spelen som inte var perfekta. Man stod ut med mer: prova själv o köra gamla NES-spel tär på tålamodet (men en bra ändå asså). Men folk klaga inte för de de fanns inget bättre :D. Nu är alla KRÄNKTA och känner sig våldförda på, allt för att ett spel har en feature de ogillar eller ett viss kontroll på ett fordon känns inte som de vill.... Allt kan inte vara precis som just DU vill ha det jämt get over yourself

Inaktiv

Oj bra generalisering där!

Tror aldrig på att en generation er mer ditten eller datten. Varför det verkar som folk är mer kritiska nu är för att de finns alla dessa forum där folk enkelt kan uttrycka sig. Samt att vi är så mycket mer informerade i detta samhälle än för 10-20 år sedan. Du kan läsa om ALLT och på de sättet blir vi mer kritiska.

Jag är född under 90-talet men jag är kritisk för jag tycker att stora företag utnyttjar deras företagsnamn och bara mjölkar p12or på pengar. Det är nästan som att de lurar folk att köpa något som de knappt är något nytt i. Visst är det folks egna val att välja, men jag tycker de är fel eftersom alla är långtifrån så insatta som många här är.

Varför jag bryr mig om detta är för jag tror utvecklingen av spelbranschen stannar av. Om stora företag märker att de knappt behöver ändra någonting i ett spel och ÄNDÅ säljer flera miljoner exemplar, de säger ju sig självt, varför ska de lägga ner tid och möda på något nytt?

De blir fel.

I CoD fallet tycker jag att activision verkligen mjölkar. Med de miljarder de tjänat på de spelet och släpper så snarlika spel, undrar jag hur mycket de egentligen hade kunnat utveckla spelet. Det hade varit fine om de hade kostat 200 kr kanske, men att ge ut ett helt nytt spel som är så snarlikt, nja.

Visst, varför ändra en vinnande produkt, men tycker att göra ett helt nytt spel för 600 kr med nya skins och maps är DYRT.

Medlem
Skrivet av M.Biiz:

Oj bra generalisering där!

Varför jag bryr mig om detta är för jag tror utvecklingen av spelbranschen stannar av. Om stora företag märker att de knappt behöver ändra någonting i ett spel och ÄNDÅ säljer flera miljoner exemplar, de säger ju sig självt, varför ska de lägga ner tid och möda på något nytt?

tycker att det nog ligger en del i det. För 15-20 år sedan var det tätt mellan "de revolutionerande spelen". Ta t.ex. Descent som blev stort pga. introduktion av FPS i 360 grader (upp, ner, fram, bak helt fritt). Jag tycker inte jag ser så mycket nytänkande idag. Har spelföretagen blivit lata eller börjar ideérna ta slut?


signatur

Jag vill ha page...

Medlem
Skrivet av M.Biiz:

Oj bra generalisering där!

Tror aldrig på att en generation er mer ditten eller datten. Varför det verkar som folk är mer kritiska nu är för att de finns alla dessa forum där folk enkelt kan uttrycka sig. Samt att vi är så mycket mer informerade i detta samhälle än för 10-20 år sedan. Du kan läsa om ALLT och på de sättet blir vi mer kritiska.
.

Mjo håller med tror nog inte heller att en generation är på ett visst sätt, men på nätet över lag (bla FZ) är majoritet negativa kommentarer känns det som. Verkar som folk har mycket lättare att gå in och säga att "det där gillar jag inte" i riktigt sur och oförskämd ton jämfört med säg "oh va grymt att just den grejen får komma fram i spelet bra gjort". Gå bara o kolla BF-bloggen eller valfritt forum efter att de sa att ME3 ska få COOP, folk är ganska rabiata ibland.

Klart man ska få säga va man tycker men läser man igenom en rad kommentarer på en BF3 nyhet tex så undrar man varför folk ens spelar om de hatar de så. Var lite positiv någon gång!
Om det inte duger, köp inte skiten då ingen tvingar dig! (och de som gillar spelet skiter ändå i vad du tycker)

Förövrigt håller jag med dig om COD som blev en enorm besvikelse efter modern1 (slutade köpa efter 2an)

Medlem

Nej. Spelen var sämre förut (ja, jag sa det) Folk hänger sig så själv mycket på "the good old days" (spyr i en påse över det skitet). Blir bara så trött på att höra om det hela jävla tiden.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av MacNille:

Nej. Spelen var sämre förut (ja, jag sa det) Folk hänger sig så själv mycket på "the good old days" (spyr i en påse över det skitet). Blir bara så trött på att höra om det hela jävla tiden.

När anser du att "förut" var? Igår, förra året, 5 - 10 -15 - 20 år sedan? På vilket sätt var "spelen sämre förut"? Nyfiken på dina referensramar.


signatur

Jag vill ha page...

Medlem
Skrivet av El Presidente:
Skrivet av MacNille:

Nej. Spelen var sämre förut (ja, jag sa det) Folk hänger sig så själv mycket på "the good old days" (spyr i en påse över det skitet). Blir bara så trött på att höra om det hela jävla tiden.

När anser du att "förut" var? Igår, förra året, 5 - 10 -15 - 20 år sedan? På vilket sätt var "spelen sämre förut"? Nyfiken på dina referensramar.

Menar typ för 15-20 år sen. Vad jag menar, är att folk ofta överglorifiera de spelen.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av MacNille:
Skrivet av El Presidente:
Skrivet av MacNille:

Nej. Spelen var sämre förut (ja, jag sa det) Folk hänger sig så själv mycket på "the good old days" (spyr i en påse över det skitet). Blir bara så trött på att höra om det hela jävla tiden.

När anser du att "förut" var? Igår, förra året, 5 - 10 -15 - 20 år sedan? På vilket sätt var "spelen sämre förut"? Nyfiken på dina referensramar.

Menar typ för 15-20 år sen. Vad jag menar, är att folk ofta överglorifiera de spelen.

Då förstår jag. Och givetvis är det ju ingen överglorifiering utan fakta


signatur

Jag vill ha page...

dmn
Medlem
Skrivet av MFC:

Klart dagens gamers är bortskämda. Vilken gamer skulle sitta och försöka frigöra minne (640k) och fippla med autoexec.bat och config.sys idag?...... LOL

Oh, jag minns tidningar som fanns ämnade enbart åt att hjälpa en att göra bootdiskar för att få igång spelen. Dagens kids har inte en susning om vad det innebär att vara pc-gamer :/

Medlem

Jag en ung gamer och själv tycker jag att jag är bortskämd med nya spel, bra grafik och grymt ljud. Men många av spelen som kommer idag har ingen känsla igentligen. T ex cod mw 2 har absolut ingen känsla men jag ville verkligen ha det iallafall för att det var nytt och för att det var så bra grafik. Nu när jag har det och spelat det så känner jag bara att: Nej det var inte så himla bra som jag trodde att det var och sen vill jag ha ett nytt spel.

Baldurs Gate som några har nämnt tidigare, har jag testat men det var så mycket knappar och sånt som man var tvungen att använda hela tiden.Det var alldeles för svårt;). Man är van att det bara ska vara att springa in på en server eller på campaignen och bara meja ner alla med sitt automatvapen utan några andra funktioner alls.

Inaktiv

http://www.youtube.com/watch?v=NUU_F9TvXco <-det brukade jag spela 1980 .. sen blev det ngn 16års gräns på arkadspel .. och gubben i korvkiosken drog ut kontakten om man spelade iaf.
gillade arkadverisionerna av bogey manor, wonderboy och jailbreak också .. hmm .. och outrun på arkad .. och contra. va grafikbög redan då. och arkadspelen ägde alltid grafikmässigt, med genomruttna portningar till tvspel och c64

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Spel blir sämre. De blir mer simpla och konsolifierade. Mer casual.

Det enda som går i rätt riktning är achievements och online-delen (till exempel att man måste vara uppkopplad för att spela och att allt man gör sparas på servern - inklusive saves och screenshots).

Jag började spela när jag var 45. Tycker inte om gamla spel från början av 2000 och tidigare som är för svåra eller har för enkel grafik. Ungefär som att jämföra en ny SF-film med Mannen från Mars från 1951

Utvecklingen har gått frammått sedan Hlafl Life 1 som jag tycker och alltid tyckt är ospelbar. Tycker det började hända saker när Half Life 2, Far Cry och Fear kom. Att spelen blivit enklare att klara tycker jag är bra då fler då har möjlighet att uppleva dem. Det värsta jag vet är att vara tvungen att köra om ett avsnitt 4-5 timmar som jag tycker är slöseri med fritid.


signatur

Det var detta...

Medlem

Spelen var bättre förr och nej spelen var inte enklare förut, dom är enklare nu.

Medlem

Som tur är

Jag tycker spelen är bättre nu även om vi nog aldrig kommer få uppleva ett nytt Half Life 2 "moment".


signatur

Det var detta...

Inaktiv

spelen är tekniskt överlägsna på alla sätt nu, men saknar nästan alltid spelkänsla ,iaf för mig.

Youtube-proffs
Skrivet av stormense:

Som tur är

Jag tycker spelen är bättre nu även om vi nog aldrig kommer få uppleva ett nytt Half Life 2 "moment".

Du menar Half-life 1 moment?

Undrar om mycket nytt folk spelar dessa remakes idag. Typ Monkey Island HD osv. Eller om det bara är de äldre som gör det.

Vilken generation siktar dom sig in på i detta fallet? Kommer någon ung kille spela sig igenom Another World HD tex?

Spelar det på Ipaden nu, underbart spel!


signatur

Calle säger att jag är influencer

Youtube-proffs
Skrivet av stormense:

Som tur är

Jag tycker spelen är bättre nu även om vi nog aldrig kommer få uppleva ett nytt Half Life 2 "moment".

Du menar Half-life 1 moment?

Undrar om mycket nytt folk spelar dessa remakes idag. Typ Monkey Island HD osv. Eller om det bara är de äldre som gör det.

Vilken generation siktar dom sig in på i detta fallet? Kommer någon ung kille spela sig igenom Another World HD tex?

Spelar det på Ipaden nu, underbart spel!


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Reize:

Nu har jag babblat mycket, så dags att svara på den ursprungliga frågan!

Dagens unga spelare kan, som OP säger, rata bra spel för ytliga petitesser som "det här spelet är ju från 2003, det är för gammalt" och bortse från riktiga mästerverk bara för att de inte innehåller muskulösa kommandosoldater och raspiga radiomeddelanden.

Men samtidigt så, för att uttrycka mig vulgärt, sväljer de all ytlig skit som finns på marknaden just nu utan att ens blinka, vilket inte tyder på något särskilt gott omdöme det heller. Det är Call of Duty, Halo, Assassins Creed och dylikt som säljer som smör idag.

Därför kan jag inte svara på din omröstning för jag tycker det finns två sidor av samma mynt här.

oj det där var en hel låda med skit! det är väldigt enkelt att dra alla under samma blad märker jag.
jag är 14 år och har inga problem med spela gamla spel. visst många ungdomar köper CoD för att det heter CoD men du kan inte säga att vuxna inte gör samma sak.
det är skillnad på gamers och gamers. vissa (som jag) vill bara göra något kul och roligt utan att jag måste vara bäst och kunna allting om det. barn under 10 kanske kan som du säger ratar spel som inte innehåller "muskulösa kommandosoldater och raspiga radiomeddelanden."

sen finns det riktiga "gamla" gamers som är jättebra på PC spel och kan mycket om dem, som håller på och gnäller om att "PC äger på alla sätt och att konsol suger" bara för att dom har ett jättebra aim på PC.
det är samma sort som också gråter här på forumet för att X-Com och Syndicate inte ser ut som de gjorde 1995.
men gissa vad, spelvärlden har förändrats. nu är det inte bara nåt som enbart inbitna proffs spelar utan en underhållning eller en konstform om man vill uttrycka det så som mest barn och ungdomar spelar.
och du kan själv inse att om dem skulle göra ett nytt "original" X-Com med turbaserade strider baserade på taktiska beslut så skulle det inte sälja bra i nuläget.
människor vill ha snabb, rolig underhållning och spel som ser bra ut.
ett bra spel blir ju bättre och roligare att spela om det är bra grafik i det.
men det är innehållet som räknas.

jag kan medge att jag inte tycker om CoD mest för att det finns så mycket mer roliga FPS på marknaden och jag har övertygat alla mina cod-fanboy vänner om att köpa BF3 istället. men det är inget tråkigt spel.

om jag ska svara på frågan, ja till viss del men det är inte bara unga spelare som är bortskämda utan också de äldre som hatar allting som inte är helt hardcore och PC exklusivt. det är oftast de äldre som är värst, vilket man kan se med en snabb koll i forumet (X-Com. Syndicate trailers m.m.)

som jag sa tidigare, spelvärlden förändras och om du inte vill vara med i utvecklingen behöver du inte det men du måste inte säga att alla unga sväljer all skit som slängs på dem då de inte är sant.

PS: du kan väl inte säga att AC är ett dåligt spel?

Medlem
Skrivet av SiMaCool:
Skrivet av Reize:

Nu har jag babblat mycket, så dags att svara på den ursprungliga frågan!

Dagens unga spelare kan, som OP säger, rata bra spel för ytliga petitesser som "det här spelet är ju från 2003, det är för gammalt" och bortse från riktiga mästerverk bara för att de inte innehåller muskulösa kommandosoldater och raspiga radiomeddelanden.

Men samtidigt så, för att uttrycka mig vulgärt, sväljer de all ytlig skit som finns på marknaden just nu utan att ens blinka, vilket inte tyder på något särskilt gott omdöme det heller. Det är Call of Duty, Halo, Assassins Creed och dylikt som säljer som smör idag.

Därför kan jag inte svara på din omröstning för jag tycker det finns två sidor av samma mynt här.

oj det där var en hel låda med skit! det är väldigt enkelt att dra alla under samma blad märker jag.
jag är 14 år och har inga problem med spela gamla spel. visst många ungdomar köper CoD för att det heter CoD men du kan inte säga att vuxna inte gör samma sak.
det är skillnad på gamers och gamers. vissa (som jag) vill bara göra något kul och roligt utan att jag måste vara bäst och kunna allting om det. barn under 10 kanske kan som du säger ratar spel som inte innehåller "muskulösa kommandosoldater och raspiga radiomeddelanden."

sen finns det riktiga "gamla" gamers som är jättebra på PC spel och kan mycket om dem, som håller på och gnäller om att "PC äger på alla sätt och att konsol suger" bara för att dom har ett jättebra aim på PC.
det är samma sort som också gråter här på forumet för att X-Com och Syndicate inte ser ut som de gjorde 1995.
men gissa vad, spelvärlden har förändrats. nu är det inte bara nåt som enbart inbitna proffs spelar utan en underhållning eller en konstform om man vill uttrycka det så som mest barn och ungdomar spelar.
och du kan själv inse att om dem skulle göra ett nytt "original" X-Com med turbaserade strider baserade på taktiska beslut så skulle det inte sälja bra i nuläget.
människor vill ha snabb, rolig underhållning och spel som ser bra ut.
ett bra spel blir ju bättre och roligare att spela om det är bra grafik i det.
men det är innehållet som räknas.

jag kan medge att jag inte tycker om CoD mest för att det finns så mycket mer roliga FPS på marknaden och jag har övertygat alla mina cod-fanboy vänner om att köpa BF3 istället. men det är inget tråkigt spel.

om jag ska svara på frågan, ja till viss del men det är inte bara unga spelare som är bortskämda utan också de äldre som hatar allting som inte är helt hardcore och PC exklusivt. det är oftast de äldre som är värst, vilket man kan se med en snabb koll i forumet (X-Com. Syndicate trailers m.m.)

som jag sa tidigare, spelvärlden förändras och om du inte vill vara med i utvecklingen behöver du inte det men du måste inte säga att alla unga sväljer all skit som slängs på dem då de inte är sant.

PS: du kan väl inte säga att AC är ett dåligt spel?

Snälla, ta inte illa upp när jag säger det här men du är precis den målgrupp gamers som jag syftade på i mitt ursprungliga meddelande. Du tror ju att PC-gaming betyder att spela Counter-Strike professionellt, eller "ha ett jättebra aim" som du så fint uttrycker det. Det handlar om att uppskatta spel som den komplexa konstform det en gång var, dit hör inte CS. Man behöver verkligen inte vara en inbiten nörd för att uppskatta spel som Deus Ex, System Shock, Fallout osv. Det är ganska absurt att du säger att spel har blivit en konstform först nu, i en tid då gaming har reducerats till någon sorts barnlek som kretsar kring termer som "noobtube", "faggot" och "camper"...

Och ja, jag säger att Assassins Creed är dåligt.


signatur

Imperator

Medlem
Skrivet av Reize:
Skrivet av SiMaCool:
Skrivet av Reize:

Nu har jag babblat mycket, så dags att svara på den ursprungliga frågan!

Dagens unga spelare kan, som OP säger, rata bra spel för ytliga petitesser som "det här spelet är ju från 2003, det är för gammalt" och bortse från riktiga mästerverk bara för att de inte innehåller muskulösa kommandosoldater och raspiga radiomeddelanden.

Men samtidigt så, för att uttrycka mig vulgärt, sväljer de all ytlig skit som finns på marknaden just nu utan att ens blinka, vilket inte tyder på något särskilt gott omdöme det heller. Det är Call of Duty, Halo, Assassins Creed och dylikt som säljer som smör idag.

Därför kan jag inte svara på din omröstning för jag tycker det finns två sidor av samma mynt här.

oj det där var en hel låda med skit! det är väldigt enkelt att dra alla under samma blad märker jag.
jag är 14 år och har inga problem med spela gamla spel. visst många ungdomar köper CoD för att det heter CoD men du kan inte säga att vuxna inte gör samma sak.
det är skillnad på gamers och gamers. vissa (som jag) vill bara göra något kul och roligt utan att jag måste vara bäst och kunna allting om det. barn under 10 kanske kan som du säger ratar spel som inte innehåller "muskulösa kommandosoldater och raspiga radiomeddelanden."

sen finns det riktiga "gamla" gamers som är jättebra på PC spel och kan mycket om dem, som håller på och gnäller om att "PC äger på alla sätt och att konsol suger" bara för att dom har ett jättebra aim på PC.
det är samma sort som också gråter här på forumet för att X-Com och Syndicate inte ser ut som de gjorde 1995.
men gissa vad, spelvärlden har förändrats. nu är det inte bara nåt som enbart inbitna proffs spelar utan en underhållning eller en konstform om man vill uttrycka det så som mest barn och ungdomar spelar.
och du kan själv inse att om dem skulle göra ett nytt "original" X-Com med turbaserade strider baserade på taktiska beslut så skulle det inte sälja bra i nuläget.
människor vill ha snabb, rolig underhållning och spel som ser bra ut.
ett bra spel blir ju bättre och roligare att spela om det är bra grafik i det.
men det är innehållet som räknas.

jag kan medge att jag inte tycker om CoD mest för att det finns så mycket mer roliga FPS på marknaden och jag har övertygat alla mina cod-fanboy vänner om att köpa BF3 istället. men det är inget tråkigt spel.

om jag ska svara på frågan, ja till viss del men det är inte bara unga spelare som är bortskämda utan också de äldre som hatar allting som inte är helt hardcore och PC exklusivt. det är oftast de äldre som är värst, vilket man kan se med en snabb koll i forumet (X-Com. Syndicate trailers m.m.)

som jag sa tidigare, spelvärlden förändras och om du inte vill vara med i utvecklingen behöver du inte det men du måste inte säga att alla unga sväljer all skit som slängs på dem då de inte är sant.

PS: du kan väl inte säga att AC är ett dåligt spel?

Snälla, ta inte illa upp när jag säger det här men du är precis den målgrupp gamers som jag syftade på i mitt ursprungliga meddelande. Du tror ju att PC-gaming betyder att spela Counter-Strike professionellt, eller "ha ett jättebra aim" som du så fint uttrycker det. Det handlar om att uppskatta spel som den komplexa konstform det en gång var, dit hör inte CS. Man behöver verkligen inte vara en inbiten nörd för att uppskatta spel som Deus Ex, System Shock, Fallout osv. Det är ganska absurt att du säger att spel har blivit en konstform först nu, i en tid då gaming har reducerats till någon sorts barnlek som kretsar kring termer som "noobtube", "faggot" och "camper"...

Och ja, jag säger att Assassins Creed är dåligt.

bara för att du tycker CoD och BF osv handlar om "noobtubes och sådant som du utrycker det behäver det inte gälla alla spel.
hur är det med Braid, Limbo och Insanely Twisted Shadow Planet ? bara för att säga ett fåtal exempel.
är det "noobtube skit" eller?
och vad är det som är tråkigt med FPS och snabba action spel?
det finns spel för alla smaker och intressen även nu.
och om du uppfattade det som att jag menade att gaming blev en konstform nu så var det inte så jag menade, det har det alltid varit i min åsikt.
och jag spelade/spelar SC och SC2 på PC även fast jag suger på det. så det är inte så att jag hatar datorspel
såhär tycker jag om PC/Konsol

PC= alla RTS, FPS (första hand utvecklade till PC) och vissa RPGs

Konsol= Mer äventyrliga spel, RPGs och tredjepersonsskjutare även arkadspel och sidoskrollare.

Medlem

PC kan allt som konsol kan och mer därtil. Så det är lite svårt att säga att vissa speltyper är bättre på konsol.
Vill man ha handkontroll så kan man använda det på PC. Det är bara konsol som bojkottar mus och tangentbord tyvärr. (Ja jag generaliserar medvetet.)


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

PC kan allt som konsol kan och mer därtil. Så det är lite svårt att säga att vissa speltyper är bättre på konsol.
Vill man ha handkontroll så kan man använda det på PC. Det är bara konsol som bojkottar mus och tangentbord tyvärr. (Ja jag generaliserar medvetet.)

+1

Medlem
Skrivet av SiMaCool:
Skrivet av Reize:
Skrivet av SiMaCool:
Skrivet av Reize:

Nu har jag babblat mycket, så dags att svara på den ursprungliga frågan!

Dagens unga spelare kan, som OP säger, rata bra spel för ytliga petitesser som "det här spelet är ju från 2003, det är för gammalt" och bortse från riktiga mästerverk bara för att de inte innehåller muskulösa kommandosoldater och raspiga radiomeddelanden.

Men samtidigt så, för att uttrycka mig vulgärt, sväljer de all ytlig skit som finns på marknaden just nu utan att ens blinka, vilket inte tyder på något särskilt gott omdöme det heller. Det är Call of Duty, Halo, Assassins Creed och dylikt som säljer som smör idag.

Därför kan jag inte svara på din omröstning för jag tycker det finns två sidor av samma mynt här.

oj det där var en hel låda med skit! det är väldigt enkelt att dra alla under samma blad märker jag.
jag är 14 år och har inga problem med spela gamla spel. visst många ungdomar köper CoD för att det heter CoD men du kan inte säga att vuxna inte gör samma sak.
det är skillnad på gamers och gamers. vissa (som jag) vill bara göra något kul och roligt utan att jag måste vara bäst och kunna allting om det. barn under 10 kanske kan som du säger ratar spel som inte innehåller "muskulösa kommandosoldater och raspiga radiomeddelanden."

sen finns det riktiga "gamla" gamers som är jättebra på PC spel och kan mycket om dem, som håller på och gnäller om att "PC äger på alla sätt och att konsol suger" bara för att dom har ett jättebra aim på PC.
det är samma sort som också gråter här på forumet för att X-Com och Syndicate inte ser ut som de gjorde 1995.
men gissa vad, spelvärlden har förändrats. nu är det inte bara nåt som enbart inbitna proffs spelar utan en underhållning eller en konstform om man vill uttrycka det så som mest barn och ungdomar spelar.
och du kan själv inse att om dem skulle göra ett nytt "original" X-Com med turbaserade strider baserade på taktiska beslut så skulle det inte sälja bra i nuläget.
människor vill ha snabb, rolig underhållning och spel som ser bra ut.
ett bra spel blir ju bättre och roligare att spela om det är bra grafik i det.
men det är innehållet som räknas.

jag kan medge att jag inte tycker om CoD mest för att det finns så mycket mer roliga FPS på marknaden och jag har övertygat alla mina cod-fanboy vänner om att köpa BF3 istället. men det är inget tråkigt spel.

om jag ska svara på frågan, ja till viss del men det är inte bara unga spelare som är bortskämda utan också de äldre som hatar allting som inte är helt hardcore och PC exklusivt. det är oftast de äldre som är värst, vilket man kan se med en snabb koll i forumet (X-Com. Syndicate trailers m.m.)

som jag sa tidigare, spelvärlden förändras och om du inte vill vara med i utvecklingen behöver du inte det men du måste inte säga att alla unga sväljer all skit som slängs på dem då de inte är sant.

PS: du kan väl inte säga att AC är ett dåligt spel?

Snälla, ta inte illa upp när jag säger det här men du är precis den målgrupp gamers som jag syftade på i mitt ursprungliga meddelande. Du tror ju att PC-gaming betyder att spela Counter-Strike professionellt, eller "ha ett jättebra aim" som du så fint uttrycker det. Det handlar om att uppskatta spel som den komplexa konstform det en gång var, dit hör inte CS. Man behöver verkligen inte vara en inbiten nörd för att uppskatta spel som Deus Ex, System Shock, Fallout osv. Det är ganska absurt att du säger att spel har blivit en konstform först nu, i en tid då gaming har reducerats till någon sorts barnlek som kretsar kring termer som "noobtube", "faggot" och "camper"...

Och ja, jag säger att Assassins Creed är dåligt.

bara för att du tycker CoD och BF osv handlar om "noobtubes och sådant som du utrycker det behäver det inte gälla alla spel.
hur är det med Braid, Limbo och Insanely Twisted Shadow Planet ? bara för att säga ett fåtal exempel.
är det "noobtube skit" eller?
och vad är det som är tråkigt med FPS och snabba action spel?
det finns spel för alla smaker och intressen även nu.
och om du uppfattade det som att jag menade att gaming blev en konstform nu så var det inte så jag menade, det har det alltid varit i min åsikt.
och jag spelade/spelar SC och SC2 på PC även fast jag suger på det. så det är inte så att jag hatar datorspel
såhär tycker jag om PC/Konsol

PC= alla RTS, FPS (första hand utvecklade till PC) och vissa RPGs

Konsol= Mer äventyrliga spel, RPGs och tredjepersonsskjutare även arkadspel och sidoskrollare.

Är konsolerna RPG-spelens plattform nu?

PC-exklusiva RPG (i urval): Fallout 1, Fallout 2, KotOR, Outcast, Baldur's Gate 1, Baldur's Gate 2, Planescape Torment, TES: Morrowind, The Witcher, The Witcher 2: Assassins of Kings, Vampire the Masquerade: Bloodlines, Ultima-serien osv. osv.

Konsol-exklusiva RPG: Demon's Souls, Dark Souls... Final Fantasy..?


signatur

Imperator

Medlem

jag skrev vad jag tycker att konsolerna ska användas till i första hand inte att man inte kan spela RPG på PC
och som Tybalt skrev, ja PC kan allt som konsol kan och mycket mer men många har inget behov av att lägga ner 4-8 tusen kr mer på en gaming dator än på ett Xbox360 eller ett PS3 när de flesta spel ändå är utvecklade främst för konsol.

Medlem

Några som har glidit ifrån trådens ämne??


signatur

Jag vill ha page...

123
Skriv svar