Railgun, magnetvapen, rälskanon eller osexiga elektromagnetisk kanon - snart kan det bli verklighet! (Dålig rubrik, läs användbara utanför testlabben)

Medlem
Railgun, magnetvapen, rälskanon eller osexiga elektromagnetisk kanon - snart kan det bli verklighet! (Dålig rubrik, läs användbara utanför testlabben)

USA kan vara på väg att flytta ut magnetvapnen i verkligheten (utanför testlabb och testcenter). Marinen planerar första live-testet.

Om man lyckas tämja dess "magiska" krafter kan den även komma till användning som rymdslunga. Intressant läsning om detta från januari 2003

USA:s flotta meddelar att brittiska BAE Systems fått i uppdrag att vidareutveckla prototyper, så att provskjutning till havs kan inledas 2016.

Men mycket återstår innan USA:s flotta, eventuellt år 2018, kan börja använda vapnet. Elektriciteten som krävs är extrem. Nya tåligare material som motstår ablation behöver vidareutvecklas

Nyhetslänk: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/magnetvapen-kan-bli-verklighet

Edit: Bättre artikel från engelska Kurzweil Accelerating Intelligence: http://www.kurzweilai.net/navy-plans-first-live-test-of-electromagnetic-railgun-on-ship-in-2016

Medlem

Vi har haft fungerande railguns ett bra tag nu. SVT tycks alltså inte ha så bra koll. Kika på youtube, finns gott om videor där man provskjuter railguns.

Som du skriver är problemet energi-försörjning. Men själva systemen är det inga problem med. Det är fullt funktionella och vi vet precis vad/hur/varför det fungerar.

Den nuvarande prototypen som tycks bli den aktuella landar på 64 MJ.

SS-laser testskjuts redan i sommar från prototyper till havs. Det lär också bli intressant.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Vi har haft fungerande railguns ett bra tag nu. SVT tycks alltså inte ha så bra koll. Kika på youtube, finns gott om videor där man provskjuter railguns.

Som du skriver är problemet energi-försörjning. Men själva systemen är det inga problem med. Det är fullt funktionella och vi vet precis vad/hur/varför det fungerar.

Den nuvarande prototypen som tycks bli den aktuella landar på 64 MJ.

SS-laser testskjuts redan i sommar från prototyper till havs. Det lär också bli intressant.

Vi har haft fungerande railguns ett bra tag nu? Det existerar ingen försvarsmakt i världen som använder dessa vapen. Det existerar bara prototyper. Sen får du faktiskt läsa artikeln om du ska kritisera den Även om det var väldigt dåligt sammanfattat av mig. Källan är förövrigt TT. Sen snackar vi om riktiga provskjutningar med rejäla prototyper som förhoppningsvis kan börja produceras och tas i bruk tidigast 2018.

Får vara självkritisk och borde självklart skrivit "användbar elektromagnetisk kanon". Precis som du säger så är det inte fråga om att få något system att fungera. Eller som man kan läsa i artikeln "I teorin är det busenkelt, berättar Peter Bull, docent i militärteknik på Försvarshögskolan i Stockholm. Ström leds genom två parallella skenor. Mellan skenorna sitter en så kallad drivspegel, ett slags hylsa, som slungas iväg av det magnetfält som uppstår."

Idén med elektromagnetiska kanoner är knappast ny. De första utvecklingsprojekten drevs av Nazityskland i slutet av andra världskriget. Då som nu var ett av de stora problemen material som klarar de extremt höga temperaturer och väldiga påfrestningar som uppstår när kanonen avfyras.
Är du säker på 64 megajoule? Låter sjukt mycket. Men det kan säkert vara sannolikt. Det jag kan hitta om världsrekordet som sattes 2010 är 33 megajoule, då de lyckades tredubbla det förra rekordet som låg på 10 megajoule och sattes av samma kanon i januari 2008. Länka gärna till lite bra artiklar för sådant här är skit intressant!

Medlem

Jag har läst artikeln.

Ja jag är säker på 64 megajoule.

Ja vi har fungerande railguns idag. Fungerande railgun != använd i försvarsmakt. De är fullt fungerande, men vi kan inte generera tillräckligt med energi för att på ett vettigt sätt montera de på t.ex ett krigsskepp.

Har läst väldigt mycket om detta genom åren, och jag tror att 64 är det som levereras när man "maxar" prototypen. Dessa prototyper är dock praktiskt taget färdiga för fält-test. Det saknas endast en energikälla. Sen är inte paketeringen speciellt vacker eller effektiv än heller, men det är mest än fråga om prioritet.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Jag har läst artikeln.

Ja jag är säker på 64 megajoule.

Ja vi har fungerande railguns idag. Fungerande railgun != använd i försvarsmakt. De är fullt fungerande, men vi kan inte generera tillräckligt med energi för att på ett vettigt sätt montera de på t.ex ett krigsskepp.

Har läst väldigt mycket om detta genom åren, och jag tror att 64 är det som levereras när man "maxar" prototypen. Dessa prototyper är dock praktiskt taget färdiga för fält-test. Det saknas endast en energikälla. Sen är inte paketeringen speciellt vacker eller effektiv än heller, men det är mest än fråga om prioritet.

Har kollat upp detta väldigt noggrant och för det första har jag uppdaterat tråden jag startade. För det andra måste jag ge dig lite kritik eftersom du påstår dig ha bra koll på och läst mycket om ämnet ifråga under många år. Det är 64 MJ som är det högsta jag stött på i diverse artiklar och diskussioner, men jag kan ej hittat att det faktiskt existerar någon funktionell prototyp som dessutom man gjort lyckade provskjutning med av den höga energin som 64 MJ innebär. Däremot är det 64 MJ som åtminstone USA:s marin siktar på att kunna bestycka diverse krigsfartyg med långt in i framtiden. Rätta mig gärna om jag har fel och länka gärna till seriösa artiklar och ej utomstående spekulationer. För att citera från NSWCDD: "The United States Naval Surface Warfare Center Dahlgren Division demonstrated an 8 MJ railgun firing 3.2 kg (7.1 lb) projectiles as a prototype of a 64 MJ weapon to be deployed aboard Navy warships." Detta är några år sedan men jag hittar ej provskjutningar med en 64 megajoules magnetkanon, bara att det finns prototyper i olika former som är ett pågående projekt.

Sen måste vi diskutera det här med att du kritiserar mig gång över annan för att jag skrev "flytta ut magnetvapnen i verkligheten" och "ingen försvarsmakt i världen använder dessa och det existerar bara prototyper". Du vill på allvar mena att vi har fullt fungerande och fullt funktionsdugliga rälskanoner idag, inte sant?

Skrivet av Stag:

Ja jag är säker på 64 megajoule. Ja vi har fungerande railguns idag. De är fullt fungerand

Att det finns och har funnits otaliga prototyper som man lyckats göra en provskjutning med, i ett testcenter eller ett testlabb, betyder ej att det är en produkt som fungerar som det är tänkt och existerar i ett användarvänligt utförande. En prototyp är just en prototyp och ingen färdig produkt som man slänger på en båt och seglar iväg och skjuter terrorister med.
Anser du t.ex att vi har fullt fungerande fusion som energikälla? Visst man har kunnat skapa fusion i en rad olika projekt och det finns många potentiella prototyper av fusion som energikälla. Men problemet är att man ej kunnat visa att man praktiskt kan utvinna mer energi genom fusion än vad som tillförs. Det är fortfarande instabilt och ej säkert.
Precis som med de lyckade railgun prototyperna så saknas det fortfarande mycket för att få det att fungera så som det är tänkt. Det behövs utveckling på det materialvetenskapliga så att man faktiskt ej förstör vapnet eller riskerar människors liv när man avfyrar den. Sen är det givetvis den massiva energin som måste tillföras. Även när man använder BAE Systems senare 33 MJ prototyp som satte världsrekordet i ett testcenter så krävs ändå en enorm anläggning med kondensatorer eller compulsatorer som i sin tur laddas upp långsamt. Du pratar om 64 MJ railguns som om det i princip bara är slänga på en båt eller pansarvagn?
Själva tråden handlar om att det faktiskt nu för första gången ska ske "riktiga" provskjutningar ute till havs 2016.

“We’re beyond lab coats, we’re into engineering now,” Adm. Jonathan Greenert, the Chief of Naval Operations, told the audience at the Navy League’s annual megaconference, Sea-Air-Space 2014. “It’s going on a Joint High Speed Vessel in 2016.”

Det innebär alltså att railgibbandet snart kan bli verkligt, fungerande vapen och inga prototyper i ett labb

Sen det här med att USA:s flotta planerar att flytta fartyg med laservapen-prototyper till persiska viken i sommar var spännande och inget jag hade koll på. Men det verkar bara vara dugliga i sitt nuvarande utförande som försvar mot t.ex missiler (eller göra människor blinda som satan). Däremot pågår utvecklingen av nya prototyper som ska vara fem gånger så starka som dessa som skickas i sommar. Då snackar vi jobbiga vapen att försvara sig emot. Tänkt då detta kombinerat med magnetkanonerna. Även om det är hemskt att tänka på effektiva dödsmaskiner så är tekniken fascinerande och kan medföra possetiva fördelar på andra områden än krig!

Medlem

Jag menade inte att 64 MJ är det som man faktiskt har genererat vid provskjutning, utan att det är den kapacitet systemet "bör ha". Sånt där är ju alltid lite lurigt..

Återigen, prototyper kan vara fullt fungerande. Bara för att det är en prototyp behöver den inte vara icke-fungerande. De vi har fungerar utmärkt, även om de står i ett labb. Det innebär ju heller inte att det är redo för fält däremot, vilket jag också sa.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Återigen, prototyper kan vara fullt fungerande. Bara för att det är en prototyp behöver den inte vara icke-fungerande. De vi har fungerar utmärkt, även om de står i ett labb. Det innebär ju heller inte att det är redo för fält däremot, vilket jag också sa.

Visst kan prototyper vara fullt fungerande i sitt syfte men att kalla railgun-prototyperna för "fullt fungerande" menade jag var lite missvisande. Jag hade ej kallat att en vanlig pistol "fungerar utmärkt" om den gick sönder när man sköt med den. Eller för den delen kalla något överhuvudtaget fullt funktionsdugligt när två så viktiga pusselbitar som hur energiförsörjning och det materialvetenskapliga kvarstår. Men som det ser ut nu verkar man gjort framsteg och det återstår att se vad det blir av dessa första livetesten 2016.
Sen skrev du faktiskt på ett sådant sätt att jag omöjligt kunde tolka det på något annat sätt än att du menar att materialfrågan är löst och det är så gott som färdiga för fälttest.

Skrivet av Stag:

Har läst väldigt mycket om detta genom åren, och jag tror att 64 är det som levereras när man "maxar" prototypen. Dessa prototyper är dock praktiskt taget färdiga för fält-test. Det saknas endast en energikälla. Sen är inte paketeringen speciellt vacker eller effektiv än heller, men det är mest än fråga om prioritet.

När det handlar om prioritering så är det hög prioritering på båda fronterna. Särskilt spännande är ju att fusions-programmen drar igång på "allvar" om några år då det ska byggas stora testfaciliteter på mer än ett planerat ställe. Detta kan ju förhoppningsvis också bli en lösning på energiförsörjningsproblemet när det gäller rälspangarna
Även här kvarstår dock saker som utvecklandet av tåligare material etc.

Medlem

Har för mig att nära man provsköt den första versionen på Naval blåste man loss varenda magnetmodul på hela systemet. Var säkert billigt och tidseffektivt! Nervöst samtal med chefen kanske.

Och ja, jag uttryckte mig nog kanske lite luddigt i början, och jag verkar ha en annan tolkningssyn på funktions-skick än dig. Enligt mig är det fullt fungerade om det utför sitt syfte. Sen om det inte är speciellt optimerat runt omkring är en annan sak. BF4 är till exempel fullt fungerande i min mening, jag kan spela det, ha kul i det, osv. Det är däremot inte färdigutvecklat heller.

Nåväl, I digress, det viktiga är att vi snart kommer kunna bunny-jumpa genom nordkorea med railguns!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Den funkar om den kan skjuta iväg något fort som den är tänkt att kunna, det är ingen definitionsfråga


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

1
Skriv svar