Regeringen vill tillåta militärt våld mot svenska befolkningen

Medlem
Skrivet av Nestor:

Ja, jag ger mig fan på att Sverige är en totalitär polisstat om 20 år

Det gör inte jag. Jag ger mig inte fan på något i framtiden då jag omöjligt kan veta hur den utvecklas.

Skrivet av Nestor:

Militär kommer inte att sättas in mot demonstranter. Det finns ingen anledning eller behov.

Enligt dig. Kanske inte enligt en statsminister i framtiden.

Skrivet av Nestor:

Skulle en extraordinär situation uppstå så har man beredskapspolisen att greppa.

OM det ändå skulle ske så skulle du knappast se skillnad på kravallpolis eller militär. Utrustningen är densamma. Taktiken är densamma.
Och vid en militär insats mot civila (terrorister i detta sammanhang) så står den militära personalen under polisbefäl.

Skillnaden är att polisen tränats att hålla folkmassor i schakt, medan militären tränats att döda fiender.

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Skillnaden är att polisen tränats att hålla folkmassor i schakt, medan militären tränats att döda fiender.

Nu kan detta komma som en chock för dig. Men varenda utlandstyrka som åkt iväg de senaste 10 åren har grundlig utbildning i kravallhantering.
Det kallas flexibilitet. Svenska militära förband ska kunna hantera hela konflikt-skalan.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kungbla:

Skillnaden är att polisen tränats att hålla folkmassor i schakt, medan militären tränats att döda fiender.

Nu kan detta komma som en chock för dig. Men varenda utlandstyrka som åkt iväg de senaste 10 åren har grundlig utbildning i kravallhantering.
Det kallas flexibilitet. Svenska militära förband ska kunna hantera hela konflikt-skalan.

Nu kan detta komma som en chock för dig. Men en värnpliktigs utbildning kommer inte i närheten av utlandsstyrkans. Om militären hade sats in mot befolkningen hade det varit just värnpliktiga pojkar, inte utlandsstyrkan.

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kungbla:

Skillnaden är att polisen tränats att hålla folkmassor i schakt, medan militären tränats att döda fiender.

Nu kan detta komma som en chock för dig. Men varenda utlandstyrka som åkt iväg de senaste 10 åren har grundlig utbildning i kravallhantering.
Det kallas flexibilitet. Svenska militära förband ska kunna hantera hela konflikt-skalan.

Nu kan detta komma som en chock för dig. Men en värnpliktigs utbildning kommer inte i närheten av utlandsstyrkans. Om militären hade sats in mot befolkningen hade det varit just värnpliktiga pojkar, inte utlandsstyrkan.

Vi kommer antagligen inte ens ha värnplikt länge till. Utan yrkesmilitärer.

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Kungbla:

Skillnaden är att polisen tränats att hålla folkmassor i schakt, medan militären tränats att döda fiender.

Nu kan detta komma som en chock för dig. Men varenda utlandstyrka som åkt iväg de senaste 10 åren har grundlig utbildning i kravallhantering.
Det kallas flexibilitet. Svenska militära förband ska kunna hantera hela konflikt-skalan.

Nu kan detta komma som en chock för dig. Men en värnpliktigs utbildning kommer inte i närheten av utlandsstyrkans. Om militären hade sats in mot befolkningen hade det varit just värnpliktiga pojkar, inte utlandsstyrkan.

En till newsflash för dig (du kan omöjligen ha missat det) så upphör vänrplikten den första juli.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Även om det inte är värnplikt är det samma utbildning. Alltså långt ifrån den utlandsstyrkorna som du drog upp får.

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Även om det inte är värnplikt är det samma utbildning. Alltså långt ifrån den utlandsstyrkorna som du drog upp får.

Tog mig fem minuter att sluta skratta år det där helt befängda påståendet.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Kungbla:

Skillnaden är att polisen tränats att hålla folkmassor i schakt, medan militären tränats att döda fiender.

Vilka schakt då?

Inaktiv
Skrivet av Sille:

man kan ju fråga sig vilken militär dom menar.... just nu är väl gäng som hl o sånt större en sveriges "arme".

Men skärp dig, bara för att man kan mobilisera 700 000 man betyder det inte att försvaret är effektivt. Gnäll på Försvarsmakten istället som bantar armén och bygger ubåtar & flygplan istället. Inte många som vet att mer än halva försvarsbudgeten går till JAS Gripen eller att Sverige fortfarande spenderar mest pengar på försvar i hela norden.

Just nu kan drygt 50 000 man rycka ut, men det finns bara få saker som en aggressions makt som ec Ryssland bryr sig om, Arméer som kan verkar utanför deras länders gränser. Just nu kan Sverige mer effektivt göra just det än till ex, Nordkorea med några miljoner soldater.


signatur

The definition of insanity?

Inaktiv

Men jösses....

Kan folk för bövelen sluta kasta ur sig saker som sanningar, bara för att de råkar tro det stämmer?! Det här har jag varit igång om förut (då gällde det nödvärn i Sverige)

Någon tomte tror att militär insats mot civilister är olagligt sedan Ådalen. Jomenvisst. Alla militära skyddsvakter skulle då till 99% sakna syfte, om man drar det till sin spets.

Sen kommer Sille och dillar om Underutrustade insatsstyrkan (Nej, NI är mig veterligen inte underutrustade, tvärtom rätt bortskämda på mtrl-fronten). Sedan börjar han dilla om "Fortade" hus, och Ak-47 med tumlande ammunition?!

Nestor VET tydligen att SSG är bättre än NI på ambassadstormningar (i sann SAS-anda). Fullt möjligt, men kära Nestor, hur vet du det?

Sen får matte gärna visa källor på att mer än 50% av FM's budget går till Gripen. Och är det så är det väl våra folkvalda som skall få på skallen, förtäckt industristöd kan man nämligen kalla det. FM bestämmer mindre än man tror om var pengarna ska gå....

/Gammal och elak


signatur

Ja. Det stämmer. Jag raljerar ganska mycket.

Medlem
Skrivet av hunny-the-meatpie:

Nestor VET tydligen att SSG är bättre än NI på ambassadstormningar (i sann SAS-anda). Fullt möjligt, men kära Nestor, hur vet du det?

Lite förhastat av mig att antyda en såpass bergfast slutledning.

Nu vill jag veta lite med om din insyn på NIs materiel-situation och varför Sille har fel om "tumlande ammunition".


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

Helt rätt Nestor, ödmjukt och bestämt. Har jag stuckit ut hakan får jag ta det.

1: Nyckelorden är "mig veterligen". Klargör: den uppfattning jag fått. Inte fakta svart på vitt, jag vet inte. Men om man följer vissa debatter rörande vapensystem (med kaliber .338 LM om jag inte missminner mig), samt ett flertal olika publicerade bilder, så kan man dra slutsatsen att t ex NI verkar ha det gott ställt på materielfronten. Fordonstyper, vapensystem, personlig utrustning etc.

Ja, även jag har lätt för att låta som att "jag vet". Men det är en god idé (anser jag) att klargöra vad som är åsikter, spekulationer, och verifierad fakta.

Ang. Tumlande ammunition. Det var väl mer typexemplet som lät precis som en terroristaktion, alltså det NI grundades för att hantera. Men om Sille åsyftade en ammunitionstyp (för mig okänd) med en instabilitet i konstruktionen, då borde väl lämpligen poliser med dubbla skottsäkra västar glädjas åt att lede fi använder denna och inte någon form av am med tungsten eller annat ämnat för pansarbrytande verkan?

Nu är jag väldigt OT, och kan ha trampat i klaveret. Men min åsikt står klar. Gör klart skillnaden mellan åsikt, spekulation och fakta. Avsaknaden av detta ställer till det rejält för ett vettigt informationsutbyte på internet.

/Mvh HTM


signatur

Ja. Det stämmer. Jag raljerar ganska mycket.

Medlem
Skrivet av hunny-the-meatpie:

1: Nyckelorden är "mig veterligen". Klargör: den uppfattning jag fått. Inte fakta svart på vitt, jag vet inte. Men om man följer vissa debatter rörande vapensystem (med kaliber .338 LM om jag inte missminner mig), samt ett flertal olika publicerade bilder, så kan man dra slutsatsen att t ex NI verkar ha det gott ställt på materielfronten. Fordonstyper, vapensystem, personlig utrustning etc.

Tycker inte du det är ett ganska svagt underlag att bedöma NIs utrustningsnivå på? dvs, en enstaka artikel om denna mumsiga kaliber

Ja, även jag har lätt för att låta som att "jag vet". Men det är en god idé (anser jag) att klargöra vad som är åsikter, spekulationer, och verifierad fakta.

Skrivet av hunny-the-meatpie:

Ang. Tumlande ammunition. Det var väl mer typexemplet som lät precis som en terroristaktion, alltså det NI grundades för att hantera. Men om Sille åsyftade en ammunitionstyp (för mig okänd) med en instabilitet i konstruktionen, då borde väl lämpligen poliser med dubbla skottsäkra västar glädjas åt att lede fi använder denna och inte någon form av am med tungsten eller annat ämnat för pansarbrytande verkan?

Nu tror jag ifs att det är sällan som polisen använder dubbla plattor i sina västar. Då kommer man upp i en skyddsvikt som tangerar 20-25 kilo. Där tillkommer dessutom ammnition, insatsväst, vapen och annan nädvändig materiel.

Med tumlande ammunition avser man generellt ammunition som "välter" inne i målet.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av m0rfar:
Skrivet av Kungbla:

Skillnaden är att polisen tränats att hålla folkmassor i schakt, medan militären tränats att döda fiender.

Vilka schakt då?

Åh, herregud, haha.

Klockren m0rfar!

Åh, kan fan inte sluta skratta, haha.

Medlem
Skrivet av Timpetot:

Kina! Himmelska fridens torg? O gode gud. Pusselbitarna faller på plats. Staten kommer att massakrera studenterna iår!

Det är fan på tiden!


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av hunny-the-meatpie:

Med tumlande ammunition avser man generellt ammunition som "välter" inne i målet.

Alla kulor kan tumla men däremot så är vissa kalibrar mer benägna att göra det.
Ammunitionen till bl a vår AK5, 5.56 NATO, är mycket benägen speciellt om den träffat något annat på vägen till målet (ex en litet träd e t c). 7.62 NATO som vi använder i AK4 och KSP58 är lite mer stabil eftersom kulan är tyngre. Men visst kan den också "tumla" om det vill sig riktigt illa.
Sedan kan man i princip göra all ammunition till tumlande genom att fila av toppen på kulan och skära antingen ett kryss eller ett spår. Fabriksförberedd så kallar man den hålspetsammunition och naturligtvis så ser den då lite annorlunda ut, men effekten är densamma. Vid träff så plattas kulan ut avsevärt mer än en helmantlad kula och den "tumlar" genom ex kroppen på en människa. Detta åstadkommer då mer skada än om man använt vanlig ammunition.
Polisen använder det också eftersom man vill förbättra chanserna att kulan stannar i det mål som man skjuter på och inte fortsätter efteråt.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

123
Skriv svar