Medlem
Ritplatta

Jag funderade på att köpa en ritplatta till min tjej i julklapp. Hon är duktig på att rita, men inte så teknisk så hennes designintresse tror jag skulle må jävligt bra av en!

Jag vet dock inte riktigt vad som är bra om man mest är intresserad av design och att rita till sin dator. Jag har inte hur mycket som helst att lägga ut, men går prislappen upp till 2000 så får jag ta smällen Har ni nåt tips på vad jag borde leta efter? Bamboo är de första jag kom att tänka på, men jag vill som sagt ha något som passar just design och målande för en vettig prislapp.

Tips?


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Här har du en tråd jag gjorde om exakt samma sak nyligen, där har du nog en del tips.

http://www.fz.se/forum/hardvara/ritplattor-vilken-djungel-nag...

Men ja, Bamboo är ju klart den som verkar mest lovande av det jag sett och läst.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Tackar!!


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

Tänk på att det är ganska liten yta på de flesta ritplattor i "budget" segmentet, den där bamboon har A6 (ett A4 delat på 4) i storlek på ritytan.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Jo jag tittade på det jag också, men för en entry-model till någon som aldrig pysslat med det så kanske det räcker? Jag har som sagt aldrig hållit på med det heller, så vet inte riktigt.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Wacom Intous 4. Dock inte trådlöst via BT! Vad du än gör skaffa inte det. Det fungerar helt enkelt inte.

Jag har jobbat X antal år med pekplatta i arbetet och det är helt överlägset alla möss om man jobbar med Adobes CS programserie. I mitt arbete räcker en A5a utmärkt. Men jag är ingen illustratör.. Lycka till.

Medlem

Jag äger en Bamboo Fun och den är riktigt bra! Har haft den lite mer än ett år nu och måste säga att den är riktigt kul att göra med. Man kan försvinna Photoshop ritandet i flera timmar och bara göra fula gubbar. Helt otroligt. Bamboo Fun ritplattan är mycket simpel och har även en väldigt simpel design men ett billigt pris och levererar precis det man är ute efter.

Bamboo Fun är kanske... storlek A5? Well... det är litet, kanske ska du lägga mer pengar än så (och få större & kraftigare)!


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

A6 funkar säkert för många i början men själv insåg jag snabbt att ytan var för liten l så jag köpte en A5 Wide, vilket motsvarar "medium" hos Wacom idag.

Men om jag inte missminner mig så har den nya bamboon högre upplösning och generellt bättre prestanda än Intuos3. Så den är säkert en bra inkörsport till ritplattor.

1
Skriv svar