Rösta på ditt parti !

Medlem
Skrivet av boneless:

ifrågasätta pengar!? oh my, oh my

Vem är det som ifrågasätter pengar? Förmodligen de som inte vet hur man handskas med dem alternativt de som vet att de aldrig kommer få några att tala om.

Jag har vänner som har gjort alla möjliga "konstiga" val i livet och jag respekterar den som nöjer sig med att hanka sig fram från månad till månad på minsta möjliga - det finns ju annat att uppskatta än det man köper för pengar.

Svenska kommunister är avundssjuka i min mening, det är det allt kretsar kring.

Han har, inte jag. Hmmm... kommunism kan ge mig genom att ta från honom. På med gummistövlarna, helly hansen och svampkorgen.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Castor:

Skrivet av HinduTimes:

2. Pengasystemet är ett förlegat sätt att byteshandla enligt mig.... bara så att ni vet...

Det är detta sätt att tänka som jag inte förstår. Vad då förlegat? Pengar är trots allt grundstommen i ett fungerande ekonomiskt system. Papperslappar som symboliserar ett speciellt värde är nog en av våra smartaste uppfinningar.
Det brukar pratas om att pengar styr allt men i själva verket är det bara ett system som skänker en enkel lösning på ett praktiskt problem. När pengar är förlegade byts de alltså ut av sig själva. Sen handlar det förstås om hur systemet tillämpas men då bör man istället utgå människan som sådan. ni som inte håller med får gärna leverera argument för att vi ska gå tillbaka till någon form av naturahushållning där byter varor med varandra, låter fruktansvärt praktiskt...

Medlem

Jag är ombord, boneless - frågan var näst intill retorisk. Ämnad att vara i alla fall...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

jag förstår det. klubban var riktad åt annat håll

Medlem

S såklart. Har jag röstat på sedan jag fick rösta. Det enda raka för mig. Borgarna vill ju sälja Sverige. Men det är ju endast min uppfattning. Folk får rösta hur de vill. Demokrati kallas det ja.

Inaktiv
Skrivet av Pera:

Sd såklart.

Skåne såklart.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

Medlem

Sd? då är det ju du som ger bort demokratin

Medlem

Det är skrämmande att se hur många som faktiskt skulle rösta på Såssarna och skämtpolitikern Mona Sahlin.


signatur
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Det är skrämmande att se hur många som faktiskt skulle rösta på Såssarna och skämtpolitikern Mona Sahlin.

Jag gillar Mona, hon är mitt största hopp om att skrämma bort tillräckligt många från socialdemokratin så att ett blått parti kan bli omvalt.

Det tar tid att bygga om sverige, 4 år räcker inte.

Speciellt inte när de första två går åt till att förklara varför man inte betalt tv-licens. Fjantigt, löjligt och barnsligt.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Avstängd

"Jag är baske mig ingen fifflare!"

Personligen hyser jag inte mycket hopp längre för Sveriges politik. Vänsterblocket är ohederliga och höjer skatterna till skyarna och högerblocket är förklädda vänsterpolitiker. :/

Det finns inget parti som jag känner till som jag vill rösta på.

Edit: Inlägg nummer 1000!

Medlem
Skrivet av EliasN:

Edit: Inlägg nummer 1000!

Gratulerar, medaljen kommer på posten!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Varför ska jag ge bort mer % av mitt hårda slit medans det finns folk som knappt försöker men är avundsjuka för att jag orkar hålla på.
Personligen så tycker jag att tex fotbollsproffs som tjänar nå extremt mkt sådant är väl kanske inte motiverat alla gånger. Men säg att jag knegar järnet på min arbetsplats, varför ska jag då straffas med extra skatt för att jag vill förbättra min ekonomi?

Nej jag tycker att jobba ska verkligen löna sig och det är rättvist i mina ögon, att om man kan och vill prestera extra så ska man tjäna på det.

Medlem

Är inte alla löner motiverade? Man får väl aldrig mer betalt än den andra parten är beredd att punga ut för ens tjänster.

Medlem

Röstade på "annat". Vill rösta på ett parti som brinner för en nordisk union.

Medlem

Beror på hur man ser det huruvida lönerna är motiverade eller inte men poängen var att få lite kontrast.

Medlem

Tycker just nu att alla parti är skräp.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem

Swiper: kontrast till ditt eget påstående då eller? Det du säger då är ju att lönen inte utgår från hur mycket man sliter. Det finns väldigt många därute som knegar stenhårt för en pisslön. Det handlar nog snarare om utbildningsnivå än hur mycket möda man lägger ner.

Medlem

Det som jag menar är, säg att en person studerar i 5 år efter gymnasiet på en högre nivå. Denne person drar på sig studieskulder och måste helt enkelt lägga ner en hel del tid och möda för att klara av det med gott resultat.

Säg att denne person får sen ett välbetalt jobb men måste därför straffas med högre skatt eftersom han ville ha det bättre än dåligt ställt.

Säg att en annan lirare tar två jobb för att få det att gå ihop med sin ekonomi. Men han straffas också med den högre skatten pga detta.

Medans säg en annan skiter fullständigt i studier eller förbättring av sin egen situation, börjar knega men slipper den högre skatten dvs, han straffas inte för sin låga moral och motivation.
Varför är det så?

Sen att vissa stjärnor tjänar mer per år än vad en hel familj kommer att göra under hela sin livstid är i en annan division och blir en annan sak.

Medlem

Min röst kommer nog hamna på Sverigedemokraterna.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

swiper:

"Medans säg en annan skiter fullständigt i studier eller förbättring av sin egen situation, börjar knega men slipper den högre skatten dvs, han straffas inte för sin låga moral och motivation. Varför är det så?"

Håller med dig i stort men det här lät väl inte så bra. karriär är väl inte allt människor bör prioritera, dessutom har vi alla olika förutsättningar.

Medlem

jätte svårt det där, å säga vad som är rätt å fel.

lixsom, den som kämpar osv.. ska inte han få mera?
men å andra sidan.

den som är sjuk å svag, ska den bara få ligga å dö?

vad ska man göra? vad är rätt å vad är fel? skit svåra frågor


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Allt är inte karriär för alla absolut inte men jag tycker att en som försöker skall inte behöva straffas för det.

Jag ser helst att skillnaden mellan en produktiv som försöker och en icke produktivs om inte försöker ska vara större än vad den är nu.

Medlem

Jag som student lever på ungf 5000kr i månaden, jag tycker att jag äter gott och klarar mig bra på den summan. Nu räknade jag ut vad jag skulle få i social- och bostadsbidrag på bidragsmätaren på sundsvall.se och det är 8000kr i månaden. Jag förutsätter att man inte skattar på det.

Jag skulle ha 36000kr över varje år och det räcker gott och väl till ett tjockt datorpaket att lira spel på.

En annan stackare som kanske jobbar på något callcenter som en försäljare tjänar nog i de värre fallen ca 12000kr, 7800kr efter skatt om den ligger på 35%. Mindre än om denne skulle gå på bidrag under mina förhållanden. Förjävligt imo, det är som ett straff det med. Dessutom så måste denne personen ta sig till jobbet , säg att han lägger ut 1 timme per dag samt minst 1000kr i transport per månad så har han 6800kr kvar på lönen.

Människan är i regel lat och gör helst inte mer än nödvändigt. Ökar vi klyftan mellan folk som kan arbeta men inte gör det och de som kan arbeta och gör det så tror jag att fler kommer att vilja arbeta för sin lön. Detta genom att sänka skatten för inkomsterna samt sänka bidraget för de som verkligen inte är i nöd.

Men familjer då?
Innan man skaffar barn så tycker jag att man bör ta det ansvaret att ordna upp en trygg framtid som inte bygger på bidrag för sitt och barnets bästa. Jag tycker att allt annat är oerhört egoistiskt i dagens sammhälle.

Medlem

minimilönen per månad ligger runt 17000:- enligt statistiska centralbyrån. räknar du in bostadsbidrag i dina 8000:- i bidrag i månaden? då går de 17000:- upp ännu mer.

om du klarar att leva på 5000:- i månaden med kurslitteratur, hyra, mat, kläder så är jag för övrigt mycket imponerad!

Medlem

5000? bor swiper hemma hos mamsingen?

Medlem

Jag bor ej hemma, studerar högskolan och har gjort det i drygt 2 år nu. Hyran ligger på 3200kr med el inräknat.
Jag jobbade på ett callcenter och folk där tjänade 12300kr vad jag kunde se på deras anställningsavtal...
Nu jobbade jag dock på en annan avdelning men de tjänade på vissa avdelningar så lite tyvärr.

Medlem

5000 kan gå men då har man inget socialt liv och har knappast råd att handla något åt sig själv.
5000 kr och bo hemma. Ren lyx.
Undrar också om Swiper bor hemma

edit: Grattis swiper. Du vet värdet av pengar, men det låter som att komforten du talar om är överdriven.

Medlem

Nej, nu är det så att jag jobbade i 2 år köpte in möbler , datorer, bil , crossar fin säng osv.
Men köper man inte in sådan dyrt så anser jag att 5k är absolut tillräckligt för en kortare period.
Socialtliv har jag men måste det kosta något?

Medlem

Ahh okej. då funkar det ju. är själv inne på sluttampen av mina studier. för att finansiera mitt leverne knegar jag när tid finnes (+CSN).

Medlem

Jo, jag jobbar också en del främst på sommaren eftersom jag inte har tagit något lån, får dock bidraget.

Men jag ser gärna åtgärder för att öka klyftan mellan en som arbetar och en som kan arbeta men inte vill, som i det exemplet med 12k i lön vs bidrag.

Skriv svar