Rycka in 2007?

Medlem
Rycka in 2007?

Tänkte bara kolla om det var någon mer här på FZ som ska rycka in i år =).
Fick min inryckningsorder idag, pyser iväg den 30 juli till Karlskrona för min GU.
Efer grundutbildningen bär det iväg till huvudstaden för att utbilda mig till närskyddssoldat

Synpunkter på lumpen i övrigt? Tycker ni att det är ett bra sätt att få ordentliga ungdomar eller är det ett onödigt system som drar på sveriges resurser?

Personligen tycker jag definitivt att det verkar ha haft en positiv effekt på nästan alla som har gjort det (som jag träffat såklart).

Medlem

Tror personligen att det är en bra upplevelse, nu när man börjat på universitetet så är det alldeles för många som inte slutat suga på mammas tutte även fast de har passerat 20+:P

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Tror personligen att det är en bra upplevelse, nu när man börjat på universitetet så är det alldeles för många som inte slutat suga på mammas tutte även fast de har passerat 20+:P

Lumpen är knappast ett obligatoriskt "mandomsprov". Tvärtom snarare. Att springa runt och leka cowboy och indianer i skogen gjorde man när man var tre år gammal.
Jag slapp lumpen av medicinska orsaker, men hade aldrig någonsin anmält mig frivilligt i alla fall. Av princip så anser jag att vi bör omorganisera våran armé till en ren och skär yrkesarmé. Motiverade soldater strider bäst.

Medlem

Hoppas det blir kul kozzak!
Skönt att det finns svenska soldater som vill stå upp för sitt land och sin kung i dessa tider.
tyvärr gjorde jag inte lumpen pga allergi, men det är i lumpen som man skapar minnen för livet.
En riktig man har gjort lumpen, eller är/varit bonde som jag


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Gjorde själv "närskyddssoldat" eller flygbassäkman som det heter idag, och kan bara säga att det är nyttigt.

Visst, Red Cloud, att man springer runt och leker med vapen, men det är inte det som är det nyttiga, utan att man kastas in i en grupp med människor som man aldrig träffat som man sedan måste sammarbeta med. Man mognar inom lumpen.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Av princip så anser jag att vi bör omorganisera våran armé till en ren och skär yrkesarmé. Motiverade soldater strider bäst.

motsägelse? detta har redan diskuterats (i "rycka in 2006" eller liknande) men jag hävdar att yrkessoldater är de minst motiverade och de minst lämpliga i samhället att skicka ut i strid. amerikanska soldater har visat att jag har rätt


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Jag ville gärna göra lumpen men.... har faktiskt brevet här

Skrivet av Bruno Hultstrand - Avdelningschef:

Du har tidigare fått besked om att Pliktverket planerade att kalla dig till mönstringen 2007, men att vi då inte kunde lämna ett definitivt besked. Förutsättningarna för mönstringen har nu ändrats och det innebär att färre ska mönstra under 2007. Pliktverket kommer därför inte att kalla dig till mönstring.

Medlem

Lumpen är en jävla lekstuga, alltihopa borde slopas!

Det slösas på onödigt mycket pengar. Tex när jag gjorde skiten råkade dom beställa flera kilometer fel taggtråd, oj, 2 miljoner kronor åt helvete. Aja vi tar och gör en hel dags fete övning. Idioterna kör fel och hela skiten gick åt helvete, 13miljoner kronor värt av bensin & diesel slösades utan nytta, och det var bara en dag!

Det finns MASSVIS med sådana exempel.

Dessutom, idag har vi atombomber och raketer som avfyras av ett par knappar och dom träffar väll med någon meters marginal, soldater idag behövs inte, speciellt inte svenskar.

Slopa skiten & Push the Button! Hoah...


signatur

Jäh..

Inaktiv

det enda soldater används till idag är att skydda rika länders intressen (:


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av UnderTakeR:

Lumpen är en jävla lekstuga, alltihopa borde slopas!

Det slösas på onödigt mycket pengar. Tex när jag gjorde skiten råkade dom beställa flera kilometer fel taggtråd, oj, 2 miljoner kronor åt helvete. Aja vi tar och gör en hel dags fete övning. Idioterna kör fel och hela skiten gick åt helvete, 13miljoner kronor värt av bensin & diesel slösades utan nytta, och det var bara en dag!

Det finns MASSVIS med sådana exempel.

Dessutom, idag har vi atombomber och raketer som avfyras av ett par knappar och dom träffar väll med någon meters marginal, soldater idag behövs inte, speciellt inte svenskar.

Slopa skiten & Push the Button! Hoah...

Du vinner aldrig ett krig med bara långdistansvapen om fienden är motiverad. Som en general sa att en helekopter en halvmil bort som skjuter missiler får ingen att ge up. 10 tanks får därimot de flesta att ge upp mot även om eldkraften är densamma.

Sen dödar kärnvapen många fler civila och dessa "pricksäkra" raketer är extremt dyra om man jämför med vad för skada de gör.

Soldater kommer alltid att behövas, vad vem man om vad som kommer att hända om 50år? 100år?

Ta en titt på åren mellan 1914 och 1990.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Blev tyvär inte ens intagen till mönstringen.. argh asså svenska pliktverks systemet är helt sjukt, allvarligt SÅ har jag inga fel alls, ingen sjukdom, ingen prickar eller kriminalitet, enda anledningen jag kan tänka mej att dem inte ens ville tillkalla mig till mönstringen är att jag hoppat av skolan...
men för i helsike, finns ju flertal med riktiga knas bakgrunder som också hoppat av skolan men som i alla fall blir tillkallade, helt sjukt.

Så sjukt att dem väljer att inkalla en massa jädrans folk som inte ens vill göra lumpen, så får dem som VILL göra lumpen inte ens komma till mönstringen.

men å andra sidan så är det sant det undertaker säger, har hört lumpen är en riktig lekstuga, och min källa till denna information är från min äldre bror som tjänstgjorde som gruppbefäl, Dem ända som jag kan tänka mej tränas i 100% disciplin är väl kustjägarna.

aja skulle endå vart kul, får väl bli Främlings legionären om ett par år

Inaktiv

Försvaret är inte bara till för att kriga mot andra länder heller, vid ett katastrof läge i Sverige ska de som gjort lumpen hjälpa till. Och för vad jag tror kommer inga slöa svenskar hjälpa till om dom inte måste.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Av princip så anser jag att vi bör omorganisera våran armé till en ren och skär yrkesarmé. Motiverade soldater strider bäst.

motsägelse? detta har redan diskuterats (i "rycka in 2006" eller liknande) men jag hävdar att yrkessoldater är de minst motiverade och de minst lämpliga i samhället att skicka ut i strid. amerikanska soldater har visat att jag har rätt

Så tvångsrekryterade människor slåss alltså bättre? Att de slussats in i det militära pågrund utav värnpliktens svepande doktrin medför att en hel drös odugliga människor som _inte_ vill kriga kommer med.
Är yrkesmilitärer mindre motiverade, än en värnpliktsinkallad? Där kan vi prata om motsägelse!

Medlem

att jobba som menig är ett riktigt skitjobb, ungefär som att vara städare. vill man bli militär när man blir stor är det officersbanan som gäller, inte att gå som basse hela livet. omotiverade människor (och några sinnessjuka) blir meniga i ett yrkesmilitärsystem.

sen kan man ju fråga hur en yrkesarme skulle finansieras. med nuvarande resurser skulle man kanske kunna hålla sig med 15-20 000 (min grova uppskattning) av samhällets olycksbarn. ett sånt försvar är helt meningslöst, då kan man lika gärna lägga ner alltihop precis som hovnarren per albin hansson föreslog inför såväl första som andra världskriget.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Tror personligen att det är en bra upplevelse, nu när man börjat på universitetet så är det alldeles för många som inte slutat suga på mammas tutte även fast de har passerat 20+:P

Lumpen är knappast ett obligatoriskt "mandomsprov". Tvärtom snarare. Att springa runt och leka cowboy och indianer i skogen gjorde man när man var tre år gammal.
Jag slapp lumpen av medicinska orsaker, men hade aldrig någonsin anmält mig frivilligt i alla fall. Av princip så anser jag att vi bör omorganisera våran armé till en ren och skär yrkesarmé. Motiverade soldater strider bäst.

Konstigt att du tycker så när du aldrig har gjort lumpen, är inte direkt förvånad. Saken är den att många denna "lek" som du påstår har visats att en rapport från SSG att de avänt precis det som man får lära sig i svenska armen i blandannat kongo och sa att det funkade alldeles utmärkt i riktig stridssituationer. Så snälla omdefinera lek.

Många av de som passar som soldater i t ex utlandsstyrkan är inte de som är mest "inne" på det från första början går in med inställningen "whatever". De som hamnade i utlandsstyrkan och beredskapfs förband tillsammans med mig var folk som man absolut inte trodde en sek på att de skulle varken söka det eller ens vara intresserad av det. Så denna "lek" skola behövs för att få ett bra utval.

Roligt att det är alltid folk som inte gjort lumpen som tar illa vid sig när man säger att det är utvecklande som person, roande roande.

Medlem
Skrivet av UnderTakeR:

Dessutom, idag har vi atombomber och raketer som avfyras av ett par knappar och dom träffar väll med någon meters marginal, soldater idag behövs inte, speciellt inte svenskar.

skönt att du har någon verklighets förankring var militära insatser behövs idag, speciellt gällande neutral armer som sveriges.

Medlem
Citat:

Du vinner aldrig ett krig med bara långdistansvapen om fienden är motiverad. Som en general sa att en helekopter en halvmil bort som skjuter missiler får ingen att ge up. 10 tanks får därimot de flesta att ge upp mot även om eldkraften är densamma.

Sen dödar kärnvapen många fler civila och dessa "pricksäkra" raketer är extremt dyra om man jämför med vad för skada de gör.

Soldater kommer alltid att behövas, vad vem man om vad som kommer att hända om 50år? 100år?

Ta en titt på åren mellan 1914 och 1990.

Vanliga krig dödar också en jävulskt massa civila, det finns inget krig där inte civila inte tar skada på något sätt. Dessutom är väll ideén med atombomber ibland att slakta en massa civila.

Jag tror fortfarande dock på misiler & atombomber, soldat idag är helt onödiga.

Och jag skrev Idag, inte förr i tiden, jag har läst historia. Dessutom, krig förr i tiden är intressantare


signatur

Jäh..

Medlem

Mm, missiler och atombomber har ju verkligen hjälpt USA i Irak t ex.

Jag funderar också på varför folk som inte gjort lumpen alltid är dom som är mest negativa till det. Jag var gruppchef i skyttekompani och fick en hel hög offer till soldater, men det blev folk av dem också. Dom lärde sig t ex att ta ansvar och att handlingar medför konsekvenser vilket verkar vara något som många av dagens 20-åringar av framförallt det manliga könet inte riktigt har fattat. Dessutom fick dom utlopp för allt testosteron när dom fick en kulspruta i händerna så dom inte behövde slåss i krogkön på torsdagkvällen.

Men visst, lumpen var väl inte för alla, men för det stora flertalet är det nog en positiv upplevelse, i alla fall efteråt. (Jag mer eller mindre hatade alla 10 månaderna, men skulle inte vilja ha det ogjort nu.)

Youtube-proffs
Skrivet av IceMan:

Hoppas det blir kul kozzak!
Skönt att det finns svenska soldater som vill stå upp för sitt land och sin kung i dessa tider.
tyvärr gjorde jag inte lumpen pga allergi, men det är i lumpen som man skapar minnen för livet.
En riktig man har gjort lumpen, eller är/varit bonde som jag

En riktig man är en man som kan skydda sin avkomma, typ dina barn eller ja, den nuvarande flickvännen.

Så, har du en AK5 hemma att skydda med så är väl lumpen inte gjord förgäves?

Ja gör hellre Krav Maga eller kickboxning om ja ska bli en riktig man än lumpen!


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av ghoül:

Blev tyvär inte ens intagen till mönstringen.. argh asså svenska pliktverks systemet är helt sjukt, allvarligt SÅ har jag inga fel alls, ingen sjukdom, ingen prickar eller kriminalitet, enda anledningen jag kan tänka mej att dem inte ens ville tillkalla mig till mönstringen är att jag hoppat av skolan...
men för i helsike, finns ju flertal med riktiga knas bakgrunder som också hoppat av skolan men som i alla fall blir tillkallade, helt sjukt.

Så sjukt att dem väljer att inkalla en massa jädrans folk som inte ens vill göra lumpen, så får dem som VILL göra lumpen inte ens komma till mönstringen.

men å andra sidan så är det sant det undertaker säger, har hört lumpen är en riktig lekstuga, och min källa till denna information är från min äldre bror som tjänstgjorde som gruppbefäl, Dem ända som jag kan tänka mej tränas i 100% disciplin är väl kustjägarna.

aja skulle endå vart kul, får väl bli Främlings legionären om ett par år

Hände en av mina bästa polare också, verkar som att de som skulle bli kallade sent inte blir kallade alls i år.

Saxade detta från Lumpen.se

Jag vill göra lumpen - varför får jag inte ens mönstra?
Det är ingen rättighet att mönstra. Däremot har du en skyldighet att mönstra om Pliktverket kallar dig.

I november och decemember får får cirka 72 000 killar födda 1989 eller tidigare besked om Pliktverket planerar kalla dem till mönstring eller inte under 2007. Cirka 25 000 av dem kommer att få mönstra. Och mindre än 5 000 får göra lumpen.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

att jobba som menig är ett riktigt skitjobb, ungefär som att vara städare. vill man bli militär när man blir stor är det officersbanan som gäller, inte att gå som basse hela livet. omotiverade människor (och några sinnessjuka) blir meniga i ett yrkesmilitärsystem.

sen kan man ju fråga hur en yrkesarme skulle finansieras. med nuvarande resurser skulle man kanske kunna hålla sig med 15-20 000 (min grova uppskattning) av samhällets olycksbarn. ett sånt försvar är helt meningslöst, då kan man lika gärna lägga ner alltihop precis som hovnarren per albin hansson föreslog inför såväl första som andra världskriget.

Du kanske inte känner till det, men föregående och nuvarande regering ville båda minska det svenska försvaret till en styrka på 5000 man, som alla skulle tjäna utomlands, så jag förstår inte riktigt varför en styrka på 20000 skulle vara en katastrof.

Skrivet av Drunken_Money_Brawler:

Konstigt att du tycker så när du aldrig har gjort lumpen, är inte direkt förvånad. Saken är den att många denna "lek" som du påstår har visats att en rapport från SSG att de avänt precis det som man får lära sig i svenska armen i blandannat kongo och sa att det funkade alldeles utmärkt i riktig stridssituationer. Så snälla omdefinera lek.

Många av de som passar som soldater i t ex utlandsstyrkan är inte de som är mest "inne" på det från första början går in med inställningen "whatever". De som hamnade i utlandsstyrkan och beredskapfs förband tillsammans med mig var folk som man absolut inte trodde en sek på att de skulle varken söka det eller ens vara intresserad av det. Så denna "lek" skola behövs för att få ett bra utval.

Roligt att det är alltid folk som inte gjort lumpen som tar illa vid sig när man säger att det är utvecklande som person, roande roande.

Jag behöver inte omdefiniera någonting. Uppfattade du inte min poäng i föregående inlägg, så finns det egentligen ingen anledning att ödsla någon mer tid på det...

Jag motsätter mig inte någon av dina tankar, mer än att du gav de människor som inte gjort lumpen en slev. Finns ingen anledning att vara dryg gentemot människor som avstår det militära(Inte för att jag påstår att DU var dryg, utan vill endast påpeka att det finns sådana personer).

Det är möjligt att man "fiskar" upp människor i värnplikten som sköter uppgiften bättre än "wanna be-militärer", men i regel så blir en selektiv styrka baserat på kvalifikationer och vilja allt som oftast mer effektiv.
Skapandet av en yrkasarmé skulle förmodligen höja soldaternas löner, och det skulle bli mer attraktivt, även för de personer som tidigare skulle varit tveksamma till Lumpen i en värnpliktsbaserad armé.

Som sagt, våra uppfattningar skiljer sig, det finns väl inget rätt eller fel egentligen. Att jag har en fast anställning spelade också roll i mitt beslut att avstå lumpen, och jag tycker uppriktigt sagt att det är förjävligt att tvingas göra någonting man inte vill. Var det inte en "desertör" i Sverige som hellre tog en månads fängelse, än att böta de 16000 kronor tingsrätten hade ålagt honom att betala?

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av Hwergelmer:

att jobba som menig är ett riktigt skitjobb, ungefär som att vara städare. vill man bli militär när man blir stor är det officersbanan som gäller, inte att gå som basse hela livet. omotiverade människor (och några sinnessjuka) blir meniga i ett yrkesmilitärsystem.

sen kan man ju fråga hur en yrkesarme skulle finansieras. med nuvarande resurser skulle man kanske kunna hålla sig med 15-20 000 (min grova uppskattning) av samhällets olycksbarn. ett sånt försvar är helt meningslöst, då kan man lika gärna lägga ner alltihop precis som hovnarren per albin hansson föreslog inför såväl första som andra världskriget.

Du kanske inte känner till det, men föregående och nuvarande regering ville båda minska det svenska försvaret till en styrka på 5000 man, som alla skulle tjäna utomlands, så jag förstår inte riktigt varför en styrka på 20000 skulle vara en katastrof.

nej, det kände jag inte till. svaret på din fråga är uppenbart (tycker jag). ordet "försvar" hör inte hemma i samma mening som "5000 man". ska man ha ett försvar ska det ha som syfte att försvara landets gränser, inte att resa över världen och leka kolonialmakt.

5000 svenska legosoldater spridda över jorden är en skam för sverige, oavsett om de kallar sig "fredsbevarande trupp" eller "springpojkar åt nato".

kolonialister och korkade "det blir aldrig mer några krig"-liberaler (oavsett partifärg) undanbedes.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av Hwergelmer:

att jobba som menig är ett riktigt skitjobb, ungefär som att vara städare. vill man bli militär när man blir stor är det officersbanan som gäller, inte att gå som basse hela livet. omotiverade människor (och några sinnessjuka) blir meniga i ett yrkesmilitärsystem.

sen kan man ju fråga hur en yrkesarme skulle finansieras. med nuvarande resurser skulle man kanske kunna hålla sig med 15-20 000 (min grova uppskattning) av samhällets olycksbarn. ett sånt försvar är helt meningslöst, då kan man lika gärna lägga ner alltihop precis som hovnarren per albin hansson föreslog inför såväl första som andra världskriget.

Du kanske inte känner till det, men föregående och nuvarande regering ville båda minska det svenska försvaret till en styrka på 5000 man, som alla skulle tjäna utomlands, så jag förstår inte riktigt varför en styrka på 20000 skulle vara en katastrof.

nej, det kände jag inte till. svaret på din fråga är uppenbart (tycker jag). ordet "försvar" hör inte hemma i samma mening som "5000 man". ska man ha ett försvar ska det ha som syfte att försvara landets gränser, inte att resa över världen och leka kolonialmakt.

5000 svenska legosoldater spridda över jorden är en skam för sverige, oavsett om de kallar sig "fredsbevarande trupp" eller "springpojkar åt nato".

kolonialister och korkade "det blir aldrig mer några krig"-liberaler (oavsett partifärg) undanbedes.

Där skiljer sig våra åsikter. Jag anser att vi bör ha ett kraftfullt välutvecklat försvar/fredsbevarande styrkor, men inte på bekostnad av sjukvård, skola, jobb etc.
Det finns inga garantier för framtiden, givetvis, men visst tycker jag det är naivt att tro att Sverige skall dras in i något krig, i våran livstid, för det kommer inte att hända.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Det finns inga garantier för framtiden, givetvis, men visst tycker jag det är naivt att tro att Sverige skall dras in i något krig, i våran livstid, för det kommer inte att hända.

nej, ett krig i vår livstid är lika otroligt som att tro att första eller andra världskriget skulle ha inträffat, eller tjernobylkatastrofen för den delen. exakt samma påstående som du gör nu gjorde liberaler och socialister inför båda världskrigen. det mest spektakulära exemplet är, som jag nämnde tidigare, per albin hansson som förnekade möjligheten av ett krig i europa inte en, utan två gånger. först på 10-talet i egenskap av journalist: "aldrig mer skall arbetare vända sig mot sina bröder" (inte ett exakt citat). under andra halvan av 30-talet konstaterade han återigen, inga fler krig i europa. sverige var (mig veterligen) det enda landet som rustade ner försvaret under 30-talet.

det enda som gör att vi inte har ihjäl varandra just nu är att vi är fullt upptagna med våra små kolonialkrig i afrika och mellanöstern. det har inget med civilisation att göra, vi har bara hittat andra att döda.

edit: jag undrar fortfarande vad syftet med försvaret är när sverige aldrig mer kommer hamna i krig, man kan inte både ha kakan och äta den.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

nått som är pissigt är att swe idag räknar med skydd ifrån andra länder om vi skulle bli attakerat av tex ryssen, förr hadde vi ett eget försvar, men inte idag.
om inga armèr alls fanns i världen, så skulle det vara bra, men tyvärr är det inte så, och så länge "mindre stabila" länder har armèr så känns ett eget försvar tryggare


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:
Skrivet av Chief Red Cloud:

Det finns inga garantier för framtiden, givetvis, men visst tycker jag det är naivt att tro att Sverige skall dras in i något krig, i våran livstid, för det kommer inte att hända.

nej, ett krig i vår livstid är lika otroligt som att tro att första eller andra världskriget skulle ha inträffat, eller tjernobylkatastrofen för den delen. exakt samma påstående som du gör nu gjorde liberaler och socialister inför båda världskrigen. det mest spektakulära exemplet är, som jag nämnde tidigare, per albin hansson som förnekade möjligheten av ett krig i europa inte en, utan två gånger. först på 10-talet i egenskap av journalist: "aldrig mer skall arbetare vända sig mot sina bröder" (inte ett exakt citat). under andra halvan av 30-talet konstaterade han återigen, inga fler krig i europa. sverige var (mig veterligen) det enda landet som rustade ner försvaret under 30-talet.

det enda som gör att vi inte har ihjäl varandra just nu är att vi är fullt upptagna med våra små kolonialkrig i afrika och mellanöstern. det har inget med civilisation att göra, vi har bara hittat andra att döda.

edit: jag undrar fortfarande vad syftet med försvaret är när sverige aldrig mer kommer hamna i krig, man kan inte både ha kakan och äta den.

Vill egentligen inte bumpa tråden ytterligare, men eftersom du insisterar:

1: Du lägger ord i min mun. Jag sade att sannolikheten för att Sverige skulle bli indragit i något framtida krig är ytterst minimal, inta att krig i sin helhet skulle avta.

2: Du har helt rätt, Sverige var ett få länder i Europa som rustade ner, men värt att påpeka är att det dåvarande politiska klimatet var MARKANT annorlunda dagens. Det fanns inga internationella förbund(NF existerade förvisso, men var i grunden en byråkratisk organisation som stimulerade egna intressen snarare än att göra det bästa för "allmännyttan") som kraftfullt kunde förhindra att ett krig utbröt. Det fanns ingen balans. Anledningen till att Europa klarat sig från större krig sedan andra världskriget, är att de två stormakterna, Tyskland och Frankrike gjort sig beroende av varandra.

3: "Försvaret" är enligt min uppfattning numer en diffus benämning på den organisation som skall hantera terrorhot, naturkatastrofer, etc. Det finns inget övergripande hot om en invasion, möjligen av ett post-kommunistiskt revanschistiskt Ryssland, men dit har vi en bit att vandra.

4: För denna diskussionens skull, letade jag reda på en bok som avhandlar detta ämne, som heter: Plikt, Politik och Praktik. Jag rekommenderar den varmt för att vidare diskutera denna trevliga fråga.

Inaktiv

iceman: och vilka länder skulle det vara?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

1. jag förstår att du menade krig där sverige är inblandat, jag kanske uttryckte mig otydligt. vad jag menar är alltså krig i europa (förutsätter att sverige blir/bör bli inblandat isf).

2. jag skulle nog vilja påstå att din beskrivning av NF stämmer in ganska bra på FN också. även om det kanske inte är lika katastrofalt ställt med FN så känns det som grader i helvetet.

visst finns det en poäng i det du säger angående internationella förbund (fn och eu antar jag att du tänker på i första hand) vilka har jobbat för att göra alla länder beroende av varandra på ett eller annat sätt. men om man bryter ner det i småbitar menar jag att man kan konstatera att grunden till att alla i västvärlden är så bra vänner idag är att vi uppfinner nya hot utifrån hela tiden, emot vilka vi måste enas. det må vara mördarbin eller terrorister.

3. där är vi inte överens, naturkatastrofer behöver man inte väpnad trupp till och terrorhot bekämpas bäst genom att se till att inte ha väpnad trupp i andras länder. i vilket fall kan/bör försvaret inte göra något åt terrorhot - om dessa nu överhuvudtaget existerar. brott bör bekämpas av polisen imho.

4. har inte tid att läsa den just nu, men tack för tipset


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Ligger själv inne nu på I19 Jägarbataljon uppe i arvidsjaur som bevakningsgruppchef

Det är jobbigt som innihelvette, man längtar hem, man ångrar att man sa att man var neutral till skiten under mönstringen, yada yada yada.

Men ser man på det stora hela så märker jag redan av att man börjar mogna som person (och tro mig, MÅNGA behöver det idag)
och jag tror att det är en bra sak att jag får göra värnplikt.
Som bonus på detta så går man ner i vikt och känner att fysiken blir till det bättre!

Kan sammanfatta det hela i december när jag muckar.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

1
Skriv svar