Sällskapsspel! Våra rekommendationer, mina videorecensioner :)

Medlem
Skrivet av Apministern:

Offtopic-fråga:

Gälls Warhammer som brädspel?

Nej, så skulle jag inte välja att klassa det som - pga avsaknaden av ett spelbräde och hur kategorin "figurspel" trots allt existerar

Vissa spel där figurer är väldigt centrala ligger ju på gränsen till att vara just ett brädspel, eller figurbrädspel. Men just Warhammer tycker jag inte hör dit - det är ett renodlat figurspel.

Medlem

... och jag antar att spelbrädet måste vara fysiskt. Inga digitala simulationer av fysiska brädspel är brädspel på riktigt. Eller?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

... och jag antar att spelbrädet måste vara fysiskt. Inga digitala simulationer av fysiska brädspel är brädspel på riktigt. Eller?

Digitala brädspel är digitala brädspel! Också en kategori för sig, eller en subkategori om man så vill

Edit: Har ju detta avsnitt om just digitala sällskapsspel där jag recenserar två intressanta titlar i sin digitala form! :D¨

Medlem

Bara för att förvirra så finns det ju hybrider. Fysiska spelpjäser (eller kort) men spelet sker på skärmen. En kamera tittar på de fysiska pjäserna och animerar saker på skärmen.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Som med The Eye of Judgment - som var min största anledning till varför jag köpte en PS3 8)

Medlem
Skrivet av ConraDargo:

Som med The Eye of Judgment - som var min största anledning till varför jag köpte en PS3 8)

"Lever" det spelet fortfarande?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av ConraDargo:

Som med The Eye of Judgment - som var min största anledning till varför jag köpte en PS3 8)

"Lever" det spelet fortfarande?

Nej det gör det "dessvärre" inte -_- Man tog det ganska långt med sina tre expansioner och rankade turneringar, men idag går det inte längre att spela online eftersom några servrar inte längre uppehålls av Sony.

Medlem
Skrivet av ConraDargo:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av ConraDargo:

Som med The Eye of Judgment - som var min största anledning till varför jag köpte en PS3 8)

"Lever" det spelet fortfarande?

Nej det gör det "dessvärre" inte -_- Man tog det ganska långt med sina tre expansioner och rankade turneringar, men idag går det inte längre att spela online eftersom några servrar inte längre uppehålls av Sony.

Sorgligt att höra! Går det att spela mot "dator" / "AI"?

Å andra sidan visar det på hur hållbara eller gångbara "riktiga" brädspel är.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Brädspel är underbara, att sätta sig vid ett bord en kväll med goda vänner och lira vad som.
Cthulhu eller D&D är vad som brukar gå hem här, och Munchkin, dont judge me!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

FM-guru
F.d. Sisyr

Lirar allt utom Monopol. Det spelets har lirats till döden. Favoriterna som liten var dock utan tvekan Tjuv & Polis samt Risk. Nu gäller vad som helst, det roliga är att slå polarna.

Medlem

I Trains strävar spelarna efter att såväl få en balanserad kortlek som ha smart utplacerade spelpjäser på spelplanen, när de successivt försöker bygga tågsträckor mellan olika städer i Japan. Vilka kort man bör satsa på att använda sig av, var man vill resa poänggenererande tågstationer och exakt hur man ska placera ut sin tågräls är alla tre viktiga beslut som behöver fattas med omsorg för att man vid avslut ska kunna stå som vinnare.

Skrivet av Tybalt:
Skrivet av ConraDargo:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av ConraDargo:

Som med The Eye of Judgment - som var min största anledning till varför jag köpte en PS3 8)

"Lever" det spelet fortfarande?

Nej det gör det "dessvärre" inte -_- Man tog det ganska långt med sina tre expansioner och rankade turneringar, men idag går det inte längre att spela online eftersom några servrar inte längre uppehålls av Sony.

Sorgligt att höra! Går det att spela mot "dator" / "AI"?

Å andra sidan visar det på hur hållbara eller gångbara "riktiga" brädspel är.

Japp, det gör det! Såväl AI som en vän

Medlem

De två fraktionerna Vox Populi och Founders ligger i ständigt krig om de olika områdena som utgör den flygande staden Columbia, när spelarna gör sitt yttersta för att vinna territoriestrider med sina små arméer av figurer. Allt detta i sällskapsspelet Bioshock Infinite: The Siege of Columbia.

Medlem

När tärningarna slås i Dungeon Roll gäller det att tänka sig för både en och två gånger extra, innan man kastar sig in i nästa strid mot allsköns monster! För ju djupare ned i grottan man går, desto starkare blir motståndet - men desto större är även chansen till fler belöningar och därmed också segern!

Medlem

Har alltid varit intresserad av brädspel i fantasy/rpg genren men aldrig spelat något själv då jag inte haft chansen/tagit chansen.

Nu har jag dock lyckats övertala ett par kompisar att börja spela och därför så skulle jag behöva lite professionell hjälp med att välja ett bra spel för nybörjare inom just fantasy/rpg/dungeon etc ifall du skulle kunna ge mig några förslag

On topic: Grymma recensioner och tack, nu har jag ganska många videos att kolla på under händelselösa dagar!


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Har alltid varit intresserad av brädspel i fantasy/rpg genren men aldrig spelat något själv då jag inte haft chansen/tagit chansen.

Nu har jag dock lyckats övertala ett par kompisar att börja spela och därför så skulle jag behöva lite professionell hjälp med att välja ett bra spel för nybörjare inom just fantasy/rpg/dungeon etc ifall du skulle kunna ge mig några förslag

On topic: Grymma recensioner och tack, nu har jag ganska många videos att kolla på under händelselösa dagar!

Tack så hemskt mycket! Önskar att jag inte var så stressad just nu och kunde ge dig ett lite mer utförligt svar, sådär som jag gärna gör när jag får såna här frågor, men det får bli lite hastigt den här gången - har redan skjutit upp att svara på din fråga länge nog!

Jag rekommenderar Runebound som nybörjarspel, därefter Legends of Andor, ett valfritt Dungeons & Dragons (men själv skulle jag nog välja Wrath of Ashardalon!) och slutligen Mage Knight: Board Game! Har en videorecension på två av dessa spel (först- respektive sistnämnda) så därigenom kan du se och få höra mer av hur de spelar sig

Och så avslutar jag med att tipsa om den här tråden på Loading.se också, som är min egen och har ännu fler spel - kategoriserade och kort beskrivna!

Medlem

I Might & Magic Heroes: TBG leder spelarna en av fyra fraktioner i fantasyvärlden Ashan att försöka bli det mäktigaste kungadömet. Arméer rekryteras, residensstäder byggs upp och hjältar sänds ut att överta de viktiga gruvområden som krävs för att kunna stå som segrare.

PS. I'm back ^^

Medlem

I Nations får varje deltagare representera en av fem stora nationer i en poängjakt genom fyra tidsåldrar, vars teknologiska framsteg påverkar hur nationerna utvecklar sig. Men att resa underverk, träna soldater och skapa nya kolonier blir snabbt en viktig balansgång mellan att lyckas få sin nation att fortlöpande utvecklas - utan att för den delen råka driva folket till antingen svält eller uppror.

Medlem

Caverna: The Cave Farmers ser ett par dvärgafamiljer leva livet såväl i som utanför sina grottor, när de såväl odlar grödor och föder upp djur som bedriver gruvdrift och går på expeditioner. Kan du som spelare finna rätt balans mellan lantbruk och gruvdrift för att stå med den mest välbärgade familjen när den sista spelrundan väl är över?

Eldritch Horror kastar in sina spelare i en värld där mycket står på spel just nu, då en av de skräckinjagande gudalika varelserna från Cthulhu-universumet är på väg att uppvakna och bryta sig igenom till vår värld. Därför behöver man i detta spel samarbeta för att hålla hemskheterna borta och världen från att gå under.

Spelfestivalen Nordsken går av stapeln i år igen om bara två dagar och jag kommer att finnas på plats tillsammans med WorldofBoardGames - som sedvanligt!

Skriv svar