Sätt stopp för mobilt bredband! ^^

Medlem
Sätt stopp för mobilt bredband! ^^

Snälla bojkotta skiten, får samtal minst 1 gång i månaden fan tycker jag på att om jag har bredband och ska byta till mobilt bredband hela tiden, och jag blir så less på hur bolagen försöker pressa att fler å fler ska byta till mobilt bredband för det är så "bra" medans dom säger inte till om nackdelar med deras bredband för dom som inte är så insatt i detta, t,ex väldigt ostabilt för gaming mot för en riktigt lina, och den störta boven av dom alla "det jag tror alla bolag vill åt" är att det är en gräns på hur mycket du kan använda nätet i månaden i form av Gig data du kan ladda hem, ser fler å fler online som klagar på att spel blir större å större ibland att ladda hem, 25gig hit å 30gig dit etc, och dom har kanske mindre än så per månad att använda utan att fylla på också.. allt tack vara bolagens girighet , NÄ Våga vägra sådana avtal gamers. Håll er till fast lina så blir både ni och dina med/motspelare nöjda.

PS. förstår ofc ifall ni måste ha mobilt bredband för ni reser mycket t,ex.

Medlem

Avskyr alla som ringer till mig i tro om att jag är intresserad av skiten de vill sälja, vill jag ha nått så söker jag upp det själv.

Ibland låter jag dem slösa sin tid med att berätta allt som jag endå inte lyssnar på och sen tackar jag för mig och avslutar samtalet.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Igår ringde jag Bredbandsbolaget för mitt modem krånglade, kunde inte göra en manuell fabriksåterställning. Då försökte supporten sälja på mig ett mobilt bredband. Jag sa nej.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Anledningen till att jag valde lite långsammare fast bredband via telejacket istället för lite snabbare mobilt bredband var just datatrafiken. Att sälja på folk ett relativt billigt abonnemang och sedan ta hutlösa summor för att fylla på sin "data-pott" är så otroligt dåligt. Hellre då att jag får vänta en timme eller två extra men får ner hela utan att behöva betala extra för något som år 2015 borde vara gratis.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Självklart ska vi inte "sätta stopp" för mobila bredband. Det är bra att ha för vissa personer, och i vissa lägen.

Men det har ju självklart sina begränsningar och passar inte alla.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Självklart ska vi inte "sätta stopp" för mobila bredband. Det är bra att ha för vissa personer, och i vissa lägen.

Men det har ju självklart sina begränsningar och passar inte alla.

helt sant, dock borde det bli bättre upplyst för personer som inte är så haj på bredband va för skit som företagen vill sälja till dig. Lite av detta är väl samma problem med folk ska gå köpa gaming datorer och dom går till ställen som netonnet och elgiganten, vilket försäljarna packar på dom någon dassig "gaming"laptop istället för att dom kan ta skaffa en riktigt burk som dom kan uppgradera den dagen dom behöver.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Självklart ska vi inte "sätta stopp" för mobila bredband. Det är bra att ha för vissa personer, och i vissa lägen.

Men det har ju självklart sina begränsningar och passar inte alla.

"Jo, men."

Å ena sidan har du helt rätt, det finns lägen då mobilt bredband är jättebra. Problemet är att säljarna försöker sälja mobilt bredband till de som skulle förlora på det, som inte har nytta av det. Troligen för att kunna sälja sina datapotter istället för att låta folk tanka hur mycket som helst.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Testa att nixa och se om det blir bättre. Sen jag gjorde det så har det blivit ovanligt lugnt på kvälarna då de jävla asen trycker det är lämpligt att ringa och störa.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Bennii:

Självklart ska vi inte "sätta stopp" för mobila bredband. Det är bra att ha för vissa personer, och i vissa lägen.

Men det har ju självklart sina begränsningar och passar inte alla.

"Jo, men."

Å ena sidan har du helt rätt, det finns lägen då mobilt bredband är jättebra. Problemet är att säljarna försöker sälja mobilt bredband till de som skulle förlora på det, som inte har nytta av det. Troligen för att kunna sälja sina datapotter istället för att låta folk tanka hur mycket som helst.

Det problemet du berör där har med säljkulturen på många stora företag att göra. Någon hög chef beslutar, enbart baserat på vinstmarginalen, att de ska köpa in 100000st 4G-modem och kränga abonnemang. Och de lägre säljcheferna måste upplysa sin personal om att nu ska alla sälja mobila bredband för annars visar han röda siffror och får sparken.

Testpilot

Vi hade 2 st mobila 4G accesspunkter på jobbet för gäster. De kostade bra med flis.

För ett tag såg vi över kostnaden och sedan bytte vi till fast 100Mbit lina via stadsnätet och kopplade en massa kabel samt köpte in routers och repeaters.
Det blev ett nät som är billigare med fast månadskostnad , täcker mer och är snabbare. Kostnaden för den fasta utrustningen har vi tjänat in på ett år.

Medlem

4G telefon med hotspot isället? Eller missar jag något speciellt om det är en dongle?

Medlem
Skrivet av Bl4ckh4wk:

4G telefon med hotspot isället? Eller missar jag något speciellt om det är en dongle?

Du får samma funktionalitet med en telefon som hotspot som du får med ett separat 3G-modem till datorn. Tänk på däremot att kolla hur ditt abonnemang fungerar gällande datamängstak och kostnader. Det kan bli dyrt om Steam får för sig att hämta en 4GB speluppdatering i bakgrunden och ditt telefonabonnemang bara tillåter 3GB fri surf i månaden.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Bl4ckh4wk:

4G telefon med hotspot isället? Eller missar jag något speciellt om det är en dongle?

Du får samma funktionalitet med en telefon som hotspot som du får med ett separat 3G-modem till datorn. Tänk på däremot att kolla hur ditt abonnemang fungerar gällande datamängstak och kostnader. Det kan bli dyrt om Steam får för sig att hämta en 4GB speluppdatering i bakgrunden och ditt telefonabonnemang bara tillåter 3GB fri surf i månaden.

50Gb surf med Tele2, så jag klarar mig nog.

Medlem
Medlem

Härlig kille. Jag har en kompis som också brukar uppehålla telefonförsäljare så länge han kan, om han har tid.

1
Skriv svar