SD och de farliga muslimerna

Medlem
Skrivet av HollowMan:

Vad tror partierna att dom vinner med detta?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5984660.ab

Personligen tror jag att SD kommer vinna mångdubbelt fler röster om nu röda och blå partier samarbetar.

Demokratidiktatur?

Inaktiv

Varför ta hit utlänningar? tjänar man pengar på dom?.

Är vi så rika att vi kan ta hit dom som en allmosa?.

Ar det för att assimilera dom så dom inte attackerar oss?. Ja det är den enda förklaringen jag kan se, dom mindre begåvade men högre styrande i skuggorna och i ljuset vill rasblanda oss så vi blir som släktingar så dom inte anfaller oss i framtiden och det går ju ihop med att då kan dom styra alla istället för ha oss uppdelade.

Fy fan.

Jag har inget alls emot att ha färgade kompisar men fattar inte varför Sverige tar hit utlänningar ok om rika Norge hade gjort det men det hadde kännts konstigt om 1/3 av Norges befolkning inte var norska genetiskt och utseendemässigt, Norge för mig är Lusekofte, guleböj, skidåkare, lax, olja, Inte slöja.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:

Jag skall fatta mig kort då jag egentligen inte har tid men ändå...

Alla har säkert snubblat över "SD-ledaren" Jimmie Åkessons uttalanden om muslimer och färderna kring detta och jag undrar lite spontant...

Är det bara jag som ser att det bedrivs häxjakt på "rasisten"?

Här är det inte snack om att utbilda, prata eller medla - här gäller bara att idioten skall hålla käft, punkt slut. En äcklig dubbelmoral som får mig spy i munnen.

Varför är SD med hela tiden, varför tycks de bli starkare och starkare? Handlar det om att det är mode att vara rasist eller kan det vara så enkelt att "svensson" faktiskt är less på hur invandringen ser ut i sverige? Är alla som röstar på SD idioter som borde tystas då de är för dumma för sitt eget bästa eller är det dags att börja prata på lika villkor utan en massa fjanterier?

Och för dig som inte förstått så är jag på intet sätt knuten till SD eller deras likar, jag är bara någon som ser att de blir orättvis behandlade.

Jag, som många säkert vet, har inte så stora problem med att någon får ta lite skit för att man avviker från normen men då skall det gälla för alla.

Jag vill se den dagen alla partiledare sluter upp och tycker att det är förfärligt att de kristna idioterna vill förbjuda abort eller att miljöpulverna vill förbjuda bilen eller att någon stjärna påstår sig kasta sten på brandbilar för att man inte har råd med storbildstv...

Varför finns rasister?
Om du svarat på frågan ovan - är det en bra lösning att försöka tysta ner rasisten? Isåfall, vad är man rädd för? Att fler skall bli rasister?

Varför blir jag inte förvånad över att du tar upp detta ämne!?

Tror fortfarande starkt på något jag sagt till dig en gång innan.

Jag analyserar det du skriver väldigt hårt och jag anser att man kan läsa en hel del mellan dina rader.

Jag är ganska säker på att du är en främlingsfientlig människa men du är väldigt duktig på att uttrycka dig på ett sätt så att du inte kan bli anklagad för något sådant.

Inaktiv
Skrivet av MillionStylez:
Skrivet av CastorFiber:

Jag skall fatta mig kort då jag egentligen inte har tid men ändå...

Alla har säkert snubblat över "SD-ledaren" Jimmie Åkessons uttalanden om muslimer och färderna kring detta och jag undrar lite spontant...

Är det bara jag som ser att det bedrivs häxjakt på "rasisten"?

Här är det inte snack om att utbilda, prata eller medla - här gäller bara att idioten skall hålla käft, punkt slut. En äcklig dubbelmoral som får mig spy i munnen.

Varför är SD med hela tiden, varför tycks de bli starkare och starkare? Handlar det om att det är mode att vara rasist eller kan det vara så enkelt att "svensson" faktiskt är less på hur invandringen ser ut i sverige? Är alla som röstar på SD idioter som borde tystas då de är för dumma för sitt eget bästa eller är det dags att börja prata på lika villkor utan en massa fjanterier?

Och för dig som inte förstått så är jag på intet sätt knuten till SD eller deras likar, jag är bara någon som ser att de blir orättvis behandlade.

Jag, som många säkert vet, har inte så stora problem med att någon får ta lite skit för att man avviker från normen men då skall det gälla för alla.

Jag vill se den dagen alla partiledare sluter upp och tycker att det är förfärligt att de kristna idioterna vill förbjuda abort eller att miljöpulverna vill förbjuda bilen eller att någon stjärna påstår sig kasta sten på brandbilar för att man inte har råd med storbildstv...

Varför finns rasister?
Om du svarat på frågan ovan - är det en bra lösning att försöka tysta ner rasisten? Isåfall, vad är man rädd för? Att fler skall bli rasister?

Varför blir jag inte förvånad över att du tar upp detta ämne!?

Tror fortfarande starkt på något jag sagt till dig en gång innan.

Jag analyserar det du skriver väldigt hårt och jag anser att man kan läsa en hel del mellan dina rader.

Jag är ganska säker på att du är en främlingsfientlig människa men du är väldigt duktig på att uttrycka dig på ett sätt så att du inte kan bli anklagad för något sådant.

Är du helt **** vad fan är det för fel på att vara främlingsfientlig? är du med i muslim gestapo?, välkommen till en demokrati där man får tycka och vara vad man vill, fast inte om man lyssnar på Mona Sahlin/Mona Muslim då förstås.

Medlem
Skrivet av lvitriol:

Varför ta hit utlänningar? tjänar man pengar på dom?.

Är vi så rika att vi kan ta hit dom som en allmosa?.

Ar det för att assimilera dom så dom inte attackerar oss?. Ja det är den enda förklaringen jag kan se, dom mindre begåvade men högre styrande i skuggorna och i ljuset vill rasblanda oss så vi blir som släktingar så dom inte anfaller oss i framtiden och det går ju ihop med att då kan dom styra alla istället för ha oss uppdelade.

Fy fan.

Jag har inget alls emot att ha färgade kompisar men fattar inte varför Sverige tar hit utlänningar ok om rika Norge hade gjort det men det hadde kännts konstigt om 1/3 av Norges befolkning inte var norska genetiskt och utseendemässigt, Norge för mig är Lusekofte, guleböj, skidåkare, lax, olja, Inte slöja.

LOL.. jag är mållös, detta måste vara det.. skummaste jag läst på ett bra tag

Medlem
Skrivet av lvitriol:

Är du helt **** vad fan är det för fel på att vara främlingsfientlig? är du med i muslim gestapo?, välkommen till en demokrati där man får tycka och vara vad man vill, fast inte om man lyssnar på Mona Sahlin/Mona Muslim då förstås.

Tar du inte i lite för mycket nu?


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Inaktiv
Skrivet av Vozk:

Att påstå att SD är rasister rakt igenom, är fel. SD tycker inte om att släppa in för mycket invandrare inom sveriges gränser. Alltså, ge inte alla invandrare asyl. Och jag håller med dem till 100%. Redan för två år sen så låg invandrar procenten på runt 22%, och är på tok för mycket. Om det fortsätter som det gör nu, hur ska då procentantalet se ut om sisådär 20 år?

håller med

tänker själv rösta på SD och hoppas på att dom lyckas få igenom nått förslag som stänger igen sveriges gränser ett tag i alla fall

Medlem
Skrivet av EliasN:

Oavsett om man håller med skribenten eller inte är reaktionerna, enligt min mening, intressanta.
Istället för att bemöta artikelns argument bemöter man personen bakom (ett retoriskt tjuvknep kallat "Att förgifta källorna", ex: "Det säger du bara för att du är rasist!"). Man går till attack mot Jimmy, eller rättare sagt SD, istället för att bry som att bemöta innehållet.
Vad säger det om de båda parterna? Jag tycker att det talar mot de etablerade partierna. Om de istället bemötte artikeln på ett vettigt sätt och talade om VARFÖR SD har fel och inte vad som är fel med SD, så skulle jag inte säga något.

1. Aftonbladet gjorde en ganska grundlig genomgång av Åkessons påståenden.
2. Men i allmänhet spelar det ingen roll vad innehållet är. SD:s politik bygger på känslor och en obestämd rädsla för det främmande, inte på argument och logik.

Skrivet av EliasN:

En annan sak som jag tycker är intressant är att rubriken till en artikel på Aftonbladet frågar om judarna är nästa på tur. Allvarligt. Den som har skrivit den rubriken kan inte ha bott i Sverige de senaste åren.
I Sverige idag är det allmänt accepterat att ogilla judar, med skälet att de förtrycker de oskyldiga palestinierna (trots att det är palestinierna som hela tiden vägrar sluta bomba Israel). Däremot är det inte accepterat att ogilla muslimer.

När jag ändå håller på kan jag nämna att det är intressant med hur svensk media effektivt rensar bort oönskade nyheter, som t.ex. förföljelsen av kristna i Irak och Indien.

Det är skillnad på judar och israel. Det hoppas jag du förstår. Det är inte allmänt accepterat att ogilla eller ens att ge judar skulden för någonting alls. Att den demokratiska staten Israel inte skulle få stå till svars för sina handlingar är däremot befängt. Rensa bort dina rasistiska tankegångar så kanske du kan se klart. Konspirationsteorier av typen "medierna rensar bort x och y" är ju dessutom tagna ur luften. Och ja, det heter medierna och svenska medier, inte svensk media.

Skrivet av EliasN:

Nog kan jag hålla med om att det är barnsligt/naivt att ens fråga om Sveriges demokrati verkligen står rätt till -- det är ju uppenbart att så inte är fallet!

Jag förstår faktiskt inte alls hur du menar här. Uppenbarligen inte uppenbart.

Problemet med islam, som jag ser det, är att religionen (olikt de flesta andra religioner) till sin natur aldrig kan bli en privat tro. Islam är i grund och botten en minst lika politisk som religiös rörelse och det var denna insikt som fick mig att lämna tron efter drygt två år som muslim.

Nu är visserligen långt, långt ifrån alla muslimer "fundamentalister" och det är försvinnande få som utgör något som helst hot -- men det är ändå ett antidemokratiskt element som förespråkare för Sharia-lagstiftning kommer dragandes med.

En mer seriös och sansad debatt på politikernivå kring detta vore trevligt, tycker jag. Dock har jag svårt att SD skulle passa in där, för de skyller väl till och med det dåliga vädret på invandrarna.

Medlem

Skönt att inget parti vill ha någonting med SD att göra. Lika bra att lägga ner skiten.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

tl;dr

Allt är invandrarnas fel.

Skrivet av WaltX:

Skönt att inget parti vill ha någonting med SD att göra. Lika bra att lägga ner skiten.

...Eller så är vi ett demokratiskt samhälle som accepterar alla åsikter, hur äckliga, ruttna och idiotiska dom än må vara.

Skrivet av EliasN:

Något tycker jag att det låter som att de etablerade partierna är rädda.

Har du någonsin varit helt tyst då någon ställt en oerhört dum fråga?
Eller då du inte vet vad du ska svara?
Eller då du inte hade tid?
Eller då du behövde...
Du förstår nog min poäng, det finns tusentals skäl till att man inte svarar på frågor, tror du verkligen att rädsla (för vad ens?) skulle vara just det skäl till att dom inte gör något?

Skrivet av EliasN:

I Sverige idag är det allmänt accepterat att ogilla judar, med skälet att de förtrycker de oskyldiga palestinierna (trots att det är palestinierna som hela tiden vägrar sluta bomba Israel). Däremot är det inte accepterat att ogilla muslimer.

Judar är inte Israel, men Israel är bebott av judar.
Att hata Israel är därmed inte samma sak som att hatar judar, lika lite som att hata judar skulle vara synonymt med att hata Israel.

Skrivet av Sebastian Lind:

Nu är visserligen långt, långt ifrån alla muslimer "fundamentalister" och det är försvinnande få som utgör något som helst hot -- men det är ändå ett antidemokratiskt element som förespråkare för Sharia-lagstiftning kommer dragandes med.

Välkommen till alla religioners lagar, där allting baserar sig kring odemokratiska rättigheter och att mannen alltid ska vara den styrande.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av lvitriol:

Varför ta hit utlänningar? tjänar man pengar på dom?.

För att öka arbetskraften. Jaa, man tjänar på det troligtvis, annars så skulle dem inte ta in fler.

Medlem

Alltså, en tanke jag kom att tänka på.. vad är det som säger att en viss religionsgrupp är en ras? På vilket sätt är det racistiskt att döma ut en religion? Religion handlar ofta om en världssyn som i princip aldrig är rationell eller logisk - dömer inte alla "vetenskapsmän" och logiker ut alla religioner?

På vilket sätt gör Jimmie Åkesson detta värre än andra?
Skit samma i om det är buddhister, agnostiker, ateister, kristna, muslimer eller vad fan det nu är han dömer ut. Man måste ju för fan vara öppen för debatt; han har ju tydligen vett i skallen tillräckligt för att diskutera. Det Maud bevisar är att hon inte har det; att det hon endast gör är att kasta skit på någon annans åsikter PRECIS som Åkesson gör med muslimer. Hon är fan inte bättre än han när det gäller "rasism". Vill göra klart också att jag absolut inte är sverigedemokrat.. men det Maud gör är helt fel.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:

Alltså, en tanke jag kom att tänka på.. vad är det som säger att en viss religionsgrupp är en ras? På vilket sätt är det racistiskt att döma ut en religion? Religion handlar ofta om en världssyn som i princip aldrig är rationell eller logisk - dömer inte alla "vetenskapsmän" och logiker ut alla religioner?

På vilket sätt gör Jimmie Åkesson detta värre än andra?
Skit samma i om det är buddhister, agnostiker, ateister, kristna, muslimer eller vad fan det nu är han dömer ut. Man måste ju för fan vara öppen för debatt; han har ju tydligen vett i skallen tillräckligt för att diskutera. Det Maud bevisar är att hon inte har det; att det hon endast gör är att kasta skit på någon annans åsikter PRECIS som Åkesson gör med muslimer. Hon är fan inte bättre än han när det gäller "rasism". Vill göra klart också att jag absolut inte är sverigedemokrat.. men det Maud gör är helt fel.

I lagstiftningen om hets mot folkgrupp ingår religion.

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av WaltX:

Skönt att inget parti vill ha någonting med SD att göra. Lika bra att lägga ner skiten.

...Eller så är vi ett demokratiskt samhälle som accepterar alla åsikter, hur äckliga, ruttna och idiotiska dom än må vara.

Du behöver inte upprepa dina svar flera gånger. Gäller det försvar mot SD så åker det in i mitt ena öra och ut i det andra precis lika snabbt. Ansträng dig inte allt för mycket. Nu ska jag inte gå till personligt angrepp, även om jag hemskt gärna skulle vilja det, men att man försvarar ett nazistiskt parti säger redan allt om dig.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv
Skrivet av Brain:

Alltså, en tanke jag kom att tänka på.. vad är det som säger att en viss religionsgrupp är en ras? På vilket sätt är det racistiskt att döma ut en religion? Religion handlar ofta om en världssyn som i princip aldrig är rationell eller logisk - dömer inte alla "vetenskapsmän" och logiker ut alla religioner?

På vilket sätt gör Jimmie Åkesson detta värre än andra?
Skit samma i om det är buddhister, agnostiker, ateister, kristna, muslimer eller vad fan det nu är han dömer ut. Man måste ju för fan vara öppen för debatt; han har ju tydligen vett i skallen tillräckligt för att diskutera. Det Maud bevisar är att hon inte har det; att det hon endast gör är att kasta skit på någon annans åsikter PRECIS som Åkesson gör med muslimer. Hon är fan inte bättre än han när det gäller "rasism". Vill göra klart också att jag absolut inte är sverigedemokrat.. men det Maud gör är helt fel.

Klart hon kastar skit på hans åsikter eftersom han kan ju inte döma islam som ett stenkastargrupp. så när jag blir stor ska jag börja kasta sten?

Medlem
Skrivet av scodriem:
Skrivet av Brain:

Alltså, en tanke jag kom att tänka på.. vad är det som säger att en viss religionsgrupp är en ras? På vilket sätt är det racistiskt att döma ut en religion? Religion handlar ofta om en världssyn som i princip aldrig är rationell eller logisk - dömer inte alla "vetenskapsmän" och logiker ut alla religioner?

På vilket sätt gör Jimmie Åkesson detta värre än andra?
Skit samma i om det är buddhister, agnostiker, ateister, kristna, muslimer eller vad fan det nu är han dömer ut. Man måste ju för fan vara öppen för debatt; han har ju tydligen vett i skallen tillräckligt för att diskutera. Det Maud bevisar är att hon inte har det; att det hon endast gör är att kasta skit på någon annans åsikter PRECIS som Åkesson gör med muslimer. Hon är fan inte bättre än han när det gäller "rasism". Vill göra klart också att jag absolut inte är sverigedemokrat.. men det Maud gör är helt fel.

Klart hon kastar skit på hans åsikter eftersom han kan ju inte döma islam som ett stenkastargrupp. så när jag blir stor ska jag börja kasta sten?

Ja, och borde jag bli bränd på bål därför att jag är ateist? Det är lika mycket ett sätt att tro på som ditt - skillnaden är att mina åsikter bygger på logik samt rationallitet. Du kan ju inte annat än att hålla med om att du tror helt blindt på din tro (om du nu är muslim). Så oavsett vad någon säger så kommer du inte ändra ditt sätt att se på världen - och med detta så är du extremt konservativ. Se världen med Jimmies ögon och inte bara med dina egna, jag hoppas du med detta förstår vad jag menar om att Maud egentligen är rejält antidemokratisk. Källa: http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article59897...


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av scodriem:
Skrivet av lvitriol:

Varför ta hit utlänningar? tjänar man pengar på dom?.

För att öka arbetskraften. Jaa, man tjänar på det troligtvis, annars så skulle dem inte ta in fler.

Alla är inte lika överns om detta:
http://www.dn.se/opinion/debatt/arbetskraftsinvandring-hjalpe...

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Greger:
Skrivet av WaltX:

Skönt att inget parti vill ha någonting med SD att göra. Lika bra att lägga ner skiten.

...Eller så är vi ett demokratiskt samhälle som accepterar alla åsikter, hur äckliga, ruttna och idiotiska dom än må vara.

Du behöver inte upprepa dina svar flera gånger. Gäller det försvar mot SD så åker det in i mitt ena öra och ut i det andra precis lika snabbt. Ansträng dig inte allt för mycket. Nu ska jag inte gå till personligt angrepp, även om jag hemskt gärna skulle vilja det, men att man försvarar ett nazistiskt parti säger redan allt om dig.

Haha, nu får du gärna förklara för mig hur jag är som person om jag faktiskt värdesätter demokrati, även om (jag personligen tycker att) åsikterna är riktigt ruttna.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Brain:

Du kan ju inte annat än att hålla med om att du tror helt blindt på din tro (om du nu är muslim). Så oavsett vad någon säger så kommer du inte ändra ditt sätt att se på världen - och med detta så är du extremt konservativ.

Du är "svensk" förmodar jag. Då är du kristen. Man behöver inte vara religiös för att räknas som muslim, lika lite som man måste det för att vara kristen.

För övrigt: När Åkesson pratar om religion och mångkultur så låter det bara lite finare och lite rumsrenare än att prata om ras. Men det är lik förbannat precis lika rasistiskt.

Medlem
Skrivet av blajban:

Du är "svensk" förmodar jag. Då är du kristen.

Du säger att eftersom jag är svensk så är jag automatiskt kristen och delar kristna ideal, tankar och tro. Jag tycker allvarligt att det är jävligt stötande. Inte för att jag har något emot kristna, utan därför att jag inte vill bli dragen över en och samma kam pga var/vem jag blev född till. Jag tror knappast att jag är mer kristen än du eftersom din religion är närmare kristendom än min egen. Du är inget bättre än Jimmie Åkesson.

Skrivet av blajban:

Man behöver inte vara religiös för att räknas som muslim, lika lite som man måste det för att vara kristen.

Förövrigt så tycker jag inte att det är som du säger; man är fan inte muslim om man inte tror på Koranen, Mohammeds sunna och följer Sharia precis som att man inte är kristen om man inte tror på treenigheten. Sen är det en helt annan sak om en person nu har samma ideal och värderingar som en religion förutsätter att dess församling har. DETTA betyder absolut inte att man hör till den religionen; lika lite som om man är född i en kristen familj eller följer kristna traditioner. Det som bestämmer ens religion är helt klart sin egen tro.

Skrivet av blajban:

För övrigt: När Åkesson pratar om religion och mångkultur så låter det bara lite finare och lite rumsrenare än att prata om ras. Men det är lik förbannat precis lika rasistiskt.

Det kan mycket väl vara så; men detta gör det inte bättre att göra personliga angrepp. En demokrati ska vara öppen för diskussion och folk ska få ha de åsikter de vill; religiösa som politiska. Det betyder INTE att man ska säga dem offentligt och tvinga dem på andra - som du nyss gjorde mot mig.


signatur

Have a good time!

Medlem

Alla som föddes inom sveriges gränser tills ganska nyligen är automatiskt med i svenska kyrkan, och därmed kristen.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Alla som föddes inom sveriges gränser tills ganska nyligen är automatiskt med i svenska kyrkan, och därmed kristen.

Källa på att man AUTOMATISKT är kristen då man är med i svenska kyrkan?


signatur

Have a good time!

Inaktiv
Skrivet av Brain:
Skrivet av scodriem:
Skrivet av Brain:

Alltså, en tanke jag kom att tänka på.. vad är det som säger att en viss religionsgrupp är en ras? På vilket sätt är det racistiskt att döma ut en religion? Religion handlar ofta om en världssyn som i princip aldrig är rationell eller logisk - dömer inte alla "vetenskapsmän" och logiker ut alla religioner?

På vilket sätt gör Jimmie Åkesson detta värre än andra?
Skit samma i om det är buddhister, agnostiker, ateister, kristna, muslimer eller vad fan det nu är han dömer ut. Man måste ju för fan vara öppen för debatt; han har ju tydligen vett i skallen tillräckligt för att diskutera. Det Maud bevisar är att hon inte har det; att det hon endast gör är att kasta skit på någon annans åsikter PRECIS som Åkesson gör med muslimer. Hon är fan inte bättre än han när det gäller "rasism". Vill göra klart också att jag absolut inte är sverigedemokrat.. men det Maud gör är helt fel.

Klart hon kastar skit på hans åsikter eftersom han kan ju inte döma islam som ett stenkastargrupp. så när jag blir stor ska jag börja kasta sten?

Ja, och borde jag bli bränd på bål därför att jag är ateist? Det är lika mycket ett sätt att tro på som ditt - skillnaden är att mina åsikter bygger på logik samt rationallitet. Du kan ju inte annat än att hålla med om att du tror helt blindt på din tro (om du nu är muslim). Så oavsett vad någon säger så kommer du inte ändra ditt sätt att se på världen - och med detta så är du extremt konservativ. Se världen med Jimmies ögon och inte bara med dina egna, jag hoppas du med detta förstår vad jag menar om att Maud egentligen är rejält antidemokratisk. Källa: http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article59897...

Kolla, jag förstår vad han menar. Är själv muslim, umgås med både svenskar och muslimer. Jag känner en massa muslimer och nästan 80 % av dem är icke troende. Och de 80 % kan jag säga inte är likadana som andra 20%. Samma sak med er svenskar som säger att ni är kristna men ni inte är.

Somalier t.ex tror jag har mycket svårt att passa sig in i det svenska samhället och många utav dem är troende (använder sjal) vilket kanske inte ger en bra bild utav svenskarna?

Bränna på bål för att du är ateist? vad menar du?

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av Greger:

Alla som föddes inom sveriges gränser tills ganska nyligen är automatiskt med i svenska kyrkan, och därmed kristen.

Källa på att man AUTOMATISKT är kristen då man är med i svenska kyrkan?

Om du är med i en grupp (och betalar pengar för att du är med i gruppen) tillhör du sagda gruppen, i detta fall den svenska kyrkan som är en kristen organisiation.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Brain:
Skrivet av Greger:

Alla som föddes inom sveriges gränser tills ganska nyligen är automatiskt med i svenska kyrkan, och därmed kristen.

Källa på att man AUTOMATISKT är kristen då man är med i svenska kyrkan?

Om du är med i en grupp (och betalar pengar för att du är med i gruppen) tillhör du sagda gruppen, i detta fall den svenska kyrkan som är en kristen organisiation.

Ja, det är väl självklart att om man tillhör en grupp så är man med i den gruppen.
Det är inte lika självklart att man är kristen bara därför att man är med i en grupp som man tvingats bli medlem i.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av scodriem:
Skrivet av Brain:
Skrivet av scodriem:
Skrivet av Brain:

Alltså, en tanke jag kom att tänka på.. vad är det som säger att en viss religionsgrupp är en ras? På vilket sätt är det racistiskt att döma ut en religion? Religion handlar ofta om en världssyn som i princip aldrig är rationell eller logisk - dömer inte alla "vetenskapsmän" och logiker ut alla religioner?

På vilket sätt gör Jimmie Åkesson detta värre än andra?
Skit samma i om det är buddhister, agnostiker, ateister, kristna, muslimer eller vad fan det nu är han dömer ut. Man måste ju för fan vara öppen för debatt; han har ju tydligen vett i skallen tillräckligt för att diskutera. Det Maud bevisar är att hon inte har det; att det hon endast gör är att kasta skit på någon annans åsikter PRECIS som Åkesson gör med muslimer. Hon är fan inte bättre än han när det gäller "rasism". Vill göra klart också att jag absolut inte är sverigedemokrat.. men det Maud gör är helt fel.

Klart hon kastar skit på hans åsikter eftersom han kan ju inte döma islam som ett stenkastargrupp. så när jag blir stor ska jag börja kasta sten?

Ja, och borde jag bli bränd på bål därför att jag är ateist? Det är lika mycket ett sätt att tro på som ditt - skillnaden är att mina åsikter bygger på logik samt rationallitet. Du kan ju inte annat än att hålla med om att du tror helt blindt på din tro (om du nu är muslim). Så oavsett vad någon säger så kommer du inte ändra ditt sätt att se på världen - och med detta så är du extremt konservativ. Se världen med Jimmies ögon och inte bara med dina egna, jag hoppas du med detta förstår vad jag menar om att Maud egentligen är rejält antidemokratisk. Källa: http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article59897...

Kolla, jag förstår vad han menar. Är själv muslim, umgås med både svenskar och muslimer. Jag känner en massa muslimer och nästan 80 % av dem är icke troende. Och de 80 % kan jag säga inte är likadana som andra 20%. Samma sak med er svenskar som säger att ni är kristna men ni inte är.

Somalier t.ex tror jag har mycket svårt att passa sig in i det svenska samhället och många utav dem är troende (använder sjal) vilket kanske inte ger en bra bild utav svenskarna?

Bränna på bål för att du är ateist? vad menar du?

Jag anser att man inte är muslim om man inte tror på Mohammed och Allah. Jag säger att jag inte är kristen därför att jag inte tror på treenigheten dvs sonen (Jesus Kristus), fadern och den heliga anden (som hela kristendomen bygger på).


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av scodriem:

Kolla, jag förstår vad han menar. Är själv muslim, umgås med både svenskar och muslimer. Jag känner en massa muslimer och nästan 80 % av dem är icke troende. Och de 80 % kan jag säga inte är likadana som andra 20%. Samma sak med er svenskar som säger att ni är kristna men ni inte är.

Somalier t.ex tror jag har mycket svårt att passa sig in i det svenska samhället och många utav dem är troende (använder sjal) vilket kanske inte ger en bra bild utav svenskarna?

Bränna på bål för att du är ateist? vad menar du?

Jag har själv väldigt många kompisar båda nära och distanta som är ''muslimer'' enbart för dem föddes som det, lika mycket som jag föddes till kristen men absolut inte går till kyrkan eller tror på gud.
Jag tror folk måste ut och lära känna folk och andras omgivning för bli av med sin rädsla och irrationalitet.
Man Födds ju oftast till den religionen ens omgivning har, alltså är majoriteten av svenskarna födda här Kristna på papper.. lika mycket som många muslimer är muslimer på papper oavsett om man nu valt att tro på gud eller inte

att säga alla muslimer måste tro helt blint på sin tro är ju rent av ignorant.

och självklart finns det ju vissa grupper som har svårare att anpassa sig, men man ska aldrig dra alla över en kam som SD gör och gjort

Skrivet av Brain:

Alltså, en tanke jag kom att tänka på.. vad är det som säger att en viss religionsgrupp är en ras? På vilket sätt är det racistiskt att döma ut en religion?

Om man inte tycker ordet rasistiskt passar in.. så främlingsfientlig?
Dem målar ju upp hela religionen som en ras endå

Medlem

Att se efter sitt eget hus kan aldrig vara rasism, snarare "realism", och uppenbarligen är saker och ting inte enbart goda av att blanda olika kulturer trots att det bara handlar om människor; vare sig det handlar om tolerans eller inte kvarstår problemet, och kommer alltid att göra det oavsett modern moral eller vad man tycker är rätt eller fel.

Medlem
Skrivet av Portion:
Skrivet av scodriem:

Kolla, jag förstår vad han menar. Är själv muslim, umgås med både svenskar och muslimer. Jag känner en massa muslimer och nästan 80 % av dem är icke troende. Och de 80 % kan jag säga inte är likadana som andra 20%. Samma sak med er svenskar som säger att ni är kristna men ni inte är.

Somalier t.ex tror jag har mycket svårt att passa sig in i det svenska samhället och många utav dem är troende (använder sjal) vilket kanske inte ger en bra bild utav svenskarna?

Bränna på bål för att du är ateist? vad menar du?

Jag har själv väldigt många kompisar båda nära och distanta som är ''muslimer'' enbart för dem föddes som det, lika mycket som jag föddes till kristen men absolut inte går till kyrkan eller tror på gud.
Jag tror folk måste ut och lära känna folk och andras omgivning för bli av med sin rädsla och irrationalitet.
Man Födds ju oftast till den religionen ens omgivning har, alltså är majoriteten av svenskarna födda här Kristna på papper.. lika mycket som många muslimer är muslimer på papper oavsett om man nu valt att tro på gud eller inte

att säga alla muslimer måste tro helt blint på sin tro är ju rent av ignorant.

och självklart finns det ju vissa grupper som har svårare att anpassa sig, men man ska aldrig dra alla över en kam som SD gör och gjort

Skrivet av Brain:

Alltså, en tanke jag kom att tänka på.. vad är det som säger att en viss religionsgrupp är en ras? På vilket sätt är det racistiskt att döma ut en religion?

Om man inte tycker ordet rasistiskt passar in.. så främlingsfientlig?
Dem målar ju upp hela religionen som en ras endå

Jag skrev ett oerhört lång svar - men det försvann pga autoutloggning? Skitsamma.. försöker göra det kortfattat denna gång:

Det första jag har säga är att vi har helt olika åsikter om vad religion och vad en kristen är. Själv anser jag att man måste tro på kristendomen och dess lära för att vara kristen; det är alltså ett eget val man gör och inte något man föds till. Själv tror du, om jag har förstått det rätt, så är det något man föds till och har absolut ingenting med vilka värderingar, åsikter och vilken tro man har. Därför är ALLA som föds i Sverige kristna. Hur inihelvete konverterar man till att bli kristen om man följer ditt perspektiv?

För det andra så tycker jag det är extremt ignorant att föra personangrepp i en politisk/religiös diskussion. Du framstår endast som rädd för att bli bemött av kritik då du inte motiverar dina åsikter.

För det tredje så är väl religion så irrationellt, konservatistiskt och ologiskt det bara kan bli. På vilket sätt är tron på något ologiskt som man inte kan se, bevisa, märka av eller höra rationellt? Det är endast blind tro och det är PRECIS det religion handlar om. Blind tro. Säger du något annat så är det du som är irrationell och ologisk.


signatur

Have a good time!

Skriv svar