Senaste nytt || blodbad på universitet i USA

Inaktiv
Skrivet av Karmalicious:

UK har de hårdaste regleringarna (antagligen) i västvärlden när det gäller vapen och har ändå lika många mord med skjutvapen som Sverige (hänsyn taget till befolkningsmängd), ett land som har väldigt många vapen, och ca 5-6% av de vapen som används vid brott (inte bara mord) är från början legala.
Det är alltså inte mängden legala vapen, utan attityden till dem. Som Cribba sa.

Om man nu ser till UK så har de ju även större brotslighet allmänt sett än Sverige vilket gör att det är svårare att jämföra statistik. Kriminalitet leder oftast till grövre kriminalitet...

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

Intressant hur det gick från kines med studentvisum till sydkorean uppvuxen i USA, "guling som guling" eller?!

Skrivet av Hwergelmer:

räcker väl med att han äger eller har tillgång till en dator för att jackie boy ska kunna vrida det till att han var en hardcore-gamer

lite offtopic men..

Du Verkar ha nåt emot asiater när du uttrycker dig?
bara så du vet tycker många asiater ordet guling är kränkande, vilket jag också tycker

Medlem
Skrivet av ghoül:
Skrivet av Hwergelmer:

Intressant hur det gick från kines med studentvisum till sydkorean uppvuxen i USA, "guling som guling" eller?!

Skrivet av Hwergelmer:

räcker väl med att han äger eller har tillgång till en dator för att jackie boy ska kunna vrida det till att han var en hardcore-gamer

lite offtopic men..

Du Verkar ha nåt emot asiater när du uttrycker dig?
bara så du vet tycker många asiater ordet guling är kränkande, vilket jag också tycker

vad snackar du om?!

"guling som guling": jag menar helt enkelt att den idioten som inte förstod skillnaden på en kines och en sydkorean var lite efterbliven.

"jackie boy": Jack Thompson, jag visste inte att han var asiat?

läs innan du uttalar dig tack.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av dosman:

^^^ Det underliggande problemet. Inte vapnena i sig.

Samma problem som orsakade Anna Lindhs död.

Bristande mentalvård.

Med den negligerbara skillnaden att psykfall här dödar 1, 2 personer. Inte 33.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

vad snackar du om?!

"guling som guling": jag menar helt enkelt att den idioten som inte förstod skillnaden på en kines och en sydkorean var lite efterbliven.

"jackie boy": Jack Thompson, jag visste inte att han var asiat?

läs innan du uttalar dig tack.

Då ber jag om ursäkt, trodde du menade nåt annat med Jackie boy, Visste ej att du menade Jack Thompson men nu vet jag

Medlem

det är lungt, jag kanske överreagerade lite också


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av dosman:

APRIL 17--The college student responsible for yesterday's Virginia Tech slaughter was referred last year to counseling after professors became concerned about the violent nature of his writings, as evidenced in a one-act play obtained by The Smoking Gun. The play by Cho Seung-Hui, a 23-year-old English major, was submitted last year as part of a short story writing class. Entitled "Richard McBeef," Cho's bizarre play features a 13-year-old boy who accuses his stepfather of pedophilia and murdering his father. A copy of the killer's play can be found below. The teenager talks of killing the older man and, at one point, the child's mother brandishes a chain saw at the stepfather. The play ends with the man striking the child with "a deadly blow." (10 pages)

http://www.thesmokinggun.com/archive/years/2007/0417071vtech1...

^^^ Det underliggande problemet. Inte vapnena i sig.

Samma problem som orsakade Anna Lindhs död.

Bristande mentalvård.

vilken jävla story han han skrivit

Medlem

Med tanke på den erfarenheten som finns i USA angående skolmassakrar, så måste man ju för bövelen se hans jävla pjäs som något slags "sympton".

Tillgången på vapen i sig gör inte hela skillnaden, givetvis, men om du handlar på impuls, om du spontant tänker:"Nej nu jävlar... nu går jag till Pawn-shop och köper mig ett vapen, så jag kan skjuta/hota de jävlarna", medans vi i Sverige måste passera en mängd "buffertzoner" för att få tillgång till ett vapen. Antingen kriminellt(vilket väldigt få människor gör, pga av riskerna som finns), eller genom att ta jaktlicens(vilket ingen människa som skall döda någon, gör spontant).
I USA finns ingen buffert. "Å nej, jag kan inte köpa ett vapen i denna delstaten. Vet ni vad? Jag åker över delstatsgränsen och köper ett vapen någon annanstans, så åker jag tillbaks igen."

Känns meningslöst att diskutera detta vidare... ingenting kommer förändras i alla fall. God bless America, och vips så var allt glömt.

Inaktiv

läste en debattartikel om att elever vill få rätt att bära vapen i skolan.. ..för att motverka detta.
herregud, delstaten kommer ta kål på sig själv

jag vill för övrigt uttrycka mitt extrema missnöje till att OP postade en url till aftonhoran istället för en nyhetstidning


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

läste en debattartikel om att elever vill få rätt att bära vapen i skolan.. ..för att motverka detta.
herregud, delstaten kommer ta kål på sig själv

jag vill för övrigt uttrycka mitt extrema missnöje till att OP postade en url till aftonhoran istället för en nyhetstidning

Vafan, låt dem införa det. Låt det naturliga urvalet råda, lite naturlig evolution. Idioterna kommer ju fimpas direkt.

Vem vet, då kanske vi slipper sådant här i framtiden.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Inaktiv
Inaktiv

hahaha


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

haha, undrar om man kan köpa den där som affisch?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

MFC
Medlem

som man bäddar får man ligga.. vaddå "its not the guns that kill people.. people kill people.. " även om det ligger en viss sanning i det så är det ändå bullshit.. nåja, vi bor här dom bor där.. låt dom panga på varandra..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

"People with guns kill people"


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

MFC
Medlem
Skrivet av Rissan:

"People with guns kill people"

ja, en förutsättning men lobbyisterna säger ju enbart "people".. vapnen dödar ju inte.........


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Rissan:

"People with guns kill people"

ja, en förutsättning men lobbyisterna säger ju enbart "people".. vapnen dödar ju inte.........

bäst sammanfattar man nog det hela med "people kill people".


signatur

thank you, come again

Medlem

Det är bara loosers som håller på med vapen... om jag skall anordna en massaker någon gång så blir det ren kung-fu, inget mer.

KEEEE-AIGH!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

nja, fast isf måste du ju även ha såna där suspekta akupunktur-nålar som i "Kiss of the Dragon"!


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Folk blir skjutna, dödade, våldtagna, mördade m.m. varje dag.
Och när detta händer i ett I land så blir det sånt jävla tjaffs..

Palla bry sig, det är fan vardags mat


signatur

Jäh..

Inaktiv
Skrivet av cammo:
Skrivet av teX:

Måste man inte vara Amerikansk medborgare för att få köpa vapen? Om mördaren var kines med studentvisum måste han isåfall köpt vapnen illegalt.

I Virginia görs lika mycket kontroller på vapen köp som på ett mjölkpaket i Sverige.

Du är så obildad så det borde vara olagligt för dig att posta i denna tråden. Risken finns att någon tar det du säger för sanningen och upprepar det som fakta någon annanstans.

Här en en ledtråd: Vapenlicenser sköts federalt.

Medlem
Skrivet av Zarkow:
Skrivet av cammo:
Skrivet av teX:

Måste man inte vara Amerikansk medborgare för att få köpa vapen? Om mördaren var kines med studentvisum måste han isåfall köpt vapnen illegalt.

I Virginia görs lika mycket kontroller på vapen köp som på ett mjölkpaket i Sverige.

Du är så obildad så det borde vara olagligt för dig att posta i denna tråden. Risken finns att någon tar det du säger för sanningen och upprepar det som fakta någon annanstans.

Här en en ledtråd: Vapenlicenser sköts federalt.

"LICENSE OR PERMIT TO PURCHASE
Is a license/permit required to buy handguns? No

No state requirement that handgun buyers obtain a handgun license or undergo any type of safety training prior to buying a handgun. "

Enligt StateGunLaws.org

Du kanska själv borde bilda dig innan du kommenterar andras bildning. Man behöver ingen licens för handvapen i staten av Virginia, dom gör dock en bakgrundskoll innan man får köpa för att se om man har en kriminell bakgrund.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Bakgrundskollen kan dessutom kringgås.

"Are background checks required at gun shows? No

No state requirement that a Brady criminal background check be done on people buying guns at gun shows if they are sold by "private" individuals or gun "collectors." Gun shows can operate on a "no questions asked, cash-and-carry" basis, making it easy for criminals and even juveniles to buy as many guns as they want at gun shows, including assault weapons. No records are required to be kept on gun show sales by private individuals or gun collectors, making it almost impossible for police to trace such weapons if they are used in a crime."

http://www.stategunlaws.org/viewstate.php?st=VA

Inaktiv

Länka gärna en mindre bias och felaktig sida än Brady Campaign. Det är som att hänvisa till en 'visst' national insitute för att stödja sin åsikt om andra rasers underlägsenhet.

För att läsa innantill, gå istället till: http://www.vsp.state.va.us/Firearms.shtm

Info om Formulär 4473:
http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_Form_4473

Om det är att få tillgång till vapen lika enkelt som mjölk kanske ni bör byta ICA-butik.

Youtube-proffs

Vet inte vad ni säger. Men är man psykisk ostabil, och får ta skit (vilket han tydligen fått?) så kan man flippa. Crack it, flip it. You name it.

Har man även då tillgång till dödliga vapen på ett enkelt sätt, så kommer det att sluta illa. Denna killen är väldigt ostabil överhuvud taget.

Ni som säger emot. Jag låter bilderna tala.

Ingen normal människa gör något sånt här.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv

Det där fotograferade han själv först efter han begått de två morden på förmiddagen och förberedde/peppade sig inför att döda så många som möjligt på skolan - proppen var redan lös.

Inaktiv

Njä, han skickade paketet mellan de 2 första morden och de resterande, men själva fotona och flertalet filmer är gjorda tidigare.

Det var planerat.

Medlem
Skrivet av Zarkow:

Länka gärna en mindre bias och felaktig sida än Brady Campaign. Det är som att hänvisa till en 'visst' national insitute för att stödja sin åsikt om andra rasers underlägsenhet.

För att läsa innantill, gå istället till: http://www.vsp.state.va.us/Firearms.shtm

Info om Formulär 4473:
http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_Form_4473

Om det är att få tillgång till vapen lika enkelt som mjölk kanske ni bör byta ICA-butik.

Det där formuläret du länkade till är ju endast information som försäljaren behåller, ingen federal licens direkt.

Slutsats: För att få ett vapen i Virginia så måste man fylla i det där formuläret (som försäljaren behåller och måste spara) och genomgå en bagrundskontroll så att inga med ett krimininellt förflutet köper ett vapen. Men ingen licens krävs.

Om du tycker min sida var för "bias" kanske du tycker den här är mer "legitim". http://www.nraila.org/statelawpdfs/VASL.pdf

Såvitt jag kan se står det även där att ingen licens krävs.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av andman:

Bakgrundskollen kan dessutom kringgås.

"Are background checks required at gun shows? No

No state requirement that a Brady criminal background check be done on people buying guns at gun shows if they are sold by "private" individuals or gun "collectors." Gun shows can operate on a "no questions asked, cash-and-carry" basis, making it easy for criminals and even juveniles to buy as many guns as they want at gun shows, including assault weapons. No records are required to be kept on gun show sales by private individuals or gun collectors, making it almost impossible for police to trace such weapons if they are used in a crime."

http://www.stategunlaws.org/viewstate.php?st=VA

Kanske ska ta och köpa sig några automatgevär, och börja jaga småvilt?
Helt stört hur det kan gå till sådär i ett land där det bevisligen mördas så sjukt många människor varje år pga att det är så lätt att skaffa sig vapen, och allmäna attityden :S


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skriv svar