Sjukvårdare i krig

Medlem
Sjukvårdare i krig

Kom just och tänka på en sak. Sjukvårdare, får de göra motstånd eller är detta också emot krigsreglerna. Någon som vet :]?

För det kan inte vara så kul att vara sjukvårdare. Då rätt många borde dö om de inte får göra motstånd på något sätt..

Inaktiv

Cad för slags sjukvårdare menar du. Skjutvårdare i en armé har rätt till det, men är inte säker om sjukvårdare från röda korset har rätten.

Medlem

Men så om någon kommer i ala codstyle (Ja, lättast att förklara så :]) och försöker döda sjukvårdaren. Då måste väl sjukvårdaren ha rätten till att döda personen?

Visst, om detta händer och sjukvårdaren har något att försvara sig med så försöker nog sjukvårdaren även fast det är emot reglerna, men ändå..

Inaktiv

Men vilken slags skjukvårdare?

Medlem

Gjorde lumpen som sjukvårdare 2008 så jag kan nog ta och svara på frågorna;

Skrivet av God Jul Hälsningar Aiek:

Kom just och tänka på en sak. Sjukvårdare, får de göra motstånd eller är detta också emot krigsreglerna. Någon som vet :]?

Sjukvårdare har rätt att bruka dödligt våld mot en angripare för att skydda sig själva, sin patient eller sitt förband.

Sjukvårdare får inte delta i offensiva taktiska angepp eller nyttja offensiva vapen. Granatgevär, prickskyttegevär och kulsprutor räknas till offensiva vapen

Skrivet av God Jul Hälsningar Aiek:

För det kan inte vara så kul att vara sjukvårdare. Då rätt många borde dö om de inte får göra motstånd på något sätt..

Det är ingen ovanlighet att sjukvårdspersonal har höga förlustsiffor. Men det beror på att vi utbildas till att sätta kamraternas liv framfår våra egna.
"so that others may live on"

Skrivet av God Jul Hälsningar Aiek:

Men så om någon kommer i ala codstyle (Ja, lättast att förklara så :]) och försöker döda sjukvårdaren. Då måste väl sjukvårdaren ha rätten till att döda personen?

Skjuter en fientlig soldat på mig som sjukvårdare så kommer jag skjuta tillbaka tills fienden eller ajg är nerkämpad.

Skrivet av Lusen-FZas STORA hopp:

Men vilken slags skjukvårdare?

Det gäller samtlig sjukvårdspersonal som bär Röda Korsets emblem på armen och är registrerade som sjukvårdspersonal hos Röda Korset.

Håller jag på att lappa ihop en skadad soldat (vän eller fiende är inte relevant) och nån får för sig att skjuta på mig, trots att det är ett krigsbrott, så kommer jag att skjuta tillbaka.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

Nestor, jag trodde du var en hyfsat cool kille, varför ville du vara med att hjälpa soldater som är utbildade att döda våra medmänniskor?

Medlem
Skrivet av Lusen-FZas STORA hopp:

Nestor, jag trodde du var en hyfsat cool kille, varför ville du vara med att hjälpa soldater som är utbildade att döda våra medmänniskor?

För att jag var så illa tvungen att göra lumpen.
Och då är det bättre att lära sig lappa ihop folk än att göra hål i folk.

Sjukvårdare ska hjälpa alla skadade. Vän som fiende som civila.

De 15 högskolepoäng jag fick i sjukvård och sjukhuspraktiken har i efterhand visat sig mycket värdefulla.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Mitt i ett krig så tror jag inte att någon bryr sig om att fälla en sjukvårdare för att han knäppt några fiender.

Medlem

Vår kompanisjukvårdare fick öva med och springa runt med en k-pist. Varför öva om han inte skulle få använda den?

Fast det kanske finns olika klasser av sjukvårdare?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Nja.
Det gör det egentligen inte.

De regler som gäller för Sjukvårdare är satta av Röda Korset och internationell rätt.
All sjukvårdspersonal som bär röda korsets emblem är skyldiga att följa dessa regler.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Fast jag kommer inte ihåg om han bar röda korsets emblem... hm...


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Har sjukvårdaren Röda Korsets emblem på sig skyddas han/hon av folkrätten men måste samtidigt spela mefter folkrättsliga regler för sjukvårspersonal.

Det finns inget som hindrar sjukvårdaren från att ta av sig armbindeln, men då upphör också det folkrättsliga skyddet och förpliktelserna.

Dock är det generellt så att det finns order utfärdad av regementchefer/bataljonschefer att sjukvårdspersonal ska vära armbindeln när de är i tjänst.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

Men läkare utan gränser, får de också döda personer`?

Medlem

Man använder sig mer och mer idag av såkallade "combat medics" som är kombatanter med sjukvårdsutbildning och utrustning, blir mer lämpligt i irreguljära krig.


signatur
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Man använder sig mer och mer idag av såkallade "combat medics" som är kombatanter med sjukvårdsutbildning och utrustning, blir mer lämpligt i irreguljära krig.

så dessa får attackera. Men får även bli skjuten?

Medlem
Skrivet av God Jul Hälsningar Aiek:
Skrivet av Gullefjun:

Man använder sig mer och mer idag av såkallade "combat medics" som är kombatanter med sjukvårdsutbildning och utrustning, blir mer lämpligt i irreguljära krig.

så dessa får attackera. Men får även bli skjuten?

Combat medics är egentligen en generell term som avser all sjukvårdspersonal som på något sätt är iblandade i strid. Termerna Medic och Combat Medic är ekvivalenta med varandra.

Det du syftar på är Combat Lifesavers. Det är i princip skyttesoldater som fått kompletterande sjukvårdsutbildning. De fyller i princip samma roll som sjukvåraren, men är mer inriktade på strid och svarar för att rätt livräddande åtgärder vidtas inom den första timmen innan patienten kan transporteras bakåt till mer kvalificerade vårdinrättningar.

Combat Lifesavers bär inte röda korsets emblem och är således inte skyddade på samma sätt som de sjukvårdare som bär RK-emblem.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Vår kompanisjukvårdare fick öva med och springa runt med en k-pist. Varför öva om han inte skulle få använda den?

Fast det kanske finns olika klasser av sjukvårdare?

Med "kulspruta" så menar han nog den tyngre typen av vapen som används för att ge understödseld (Machinegun).


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Tybalt:

Vår kompanisjukvårdare fick öva med och springa runt med en k-pist. Varför öva om han inte skulle få använda den?

Fast det kanske finns olika klasser av sjukvårdare?

Med "kulspruta" så menar han nog den tyngre typen av vapen som används för att ge understödseld (Machinegun).

Jao, men kanske är lite konstigt att han fick springa rund med en k-pist ^^. De är ju ändå inte jättejättesmå heller :]

Medlem
Skrivet av God Jul Hälsningar Aiek:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Tybalt:

Vår kompanisjukvårdare fick öva med och springa runt med en k-pist. Varför öva om han inte skulle få använda den?

Fast det kanske finns olika klasser av sjukvårdare?

Med "kulspruta" så menar han nog den tyngre typen av vapen som används för att ge understödseld (Machinegun).

Jao, men kanske är lite konstigt att han fick springa rund med en k-pist ^^. De är ju ändå inte jättejättesmå heller :]

k-pist eller en liten pistol? Han ska nog kunna göra lite motstånd iallafall.

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av Tybalt:

Vår kompanisjukvårdare fick öva med och springa runt med en k-pist. Varför öva om han inte skulle få använda den?

Fast det kanske finns olika klasser av sjukvårdare?

Med "kulspruta" så menar han nog den tyngre typen av vapen som används för att ge understödseld (Machinegun).

Jag förstår inte varför du väljer att tolka/förtydliga detta för mig.

Jag säger att vår sjukvårdare hade en sådan här:


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Tror det är bara medics över lv 20 som kan göra skada.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Nestor, vad ska en skadad soldat ropa för att kalla på sjukvårdare? Min hjärna kan inte tänka sig något annat än "MEDIIIIIIIC!" alt. "I NEED A MEDIC!".

"Sjukvårdare" eller "sjukvårdsman" känns smålöjligt då tillståndet "sjuk" oftast inte är aktuellt då man blivit skjuten i benet t.ex.

(Har undrat hela mitt liv, seriöst)

Medlem

Detta har även jag klurat på ett tag. Tack Nestor, nu är det ur världen iaf.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Nestor, vad ska en skadad soldat ropa för att kalla på sjukvårdare? Min hjärna kan inte tänka sig något annat än "MEDIIIIIIIC!" alt. "I NEED A MEDIC!".

"Sjukvårdare" eller "sjukvårdsman" känns smålöjligt då tillståndet "sjuk" oftast inte är aktuellt då man blivit skjuten i benet t.ex.

(Har undrat hela mitt liv, seriöst)

Det beror på vilken nivå i förbandet.
Om vi börjar från botten;

På grupp/pluton-nivå finns det i regel grupp och plutonsjukvårdare. Gruppsjukvårdaren är ett undantag som förekommer vanligast inom special och jägar/spanings-förbanden.

Vanligare är Plutonsjukvårdare. Det är en person som hela tiden finns brevid plutonchefen. Plutonsjukvårdarens jobb är att ta hand om skadefall inom den egna plutonen tills dess att kompaniets sjukvårdsgrupp kan ta över. (mer om det längre ner).

När en soldat skadas så finns det egentligen ingen fastställd order/kommando för att tillkalla sjukvårdaren. Vanligast är att gruppchefen anmäler skadeutfall till plutonchefen via radio. Det kan vara allt från "Jansson är skjuten!" till "SJUKVÅRDARE!" whatever floats the boat så att säga.
Annars funkar det ju alltid att skrika riktigt högt. ^^

På nästa nivå, Kompani-nivån, så finns det en eller flera Sjukvårdsgrupper. Dessa är i regel grupperade bakom striden och fungerar som ambulans. De tillkallas av kompaniets kvartersmästare (en officer som har hand om all logistik och försörjning).
Sjukvårdsgruppen tar över från plutonsjukvårdaren.

Sist finns Förbandsplatser och fältsjukhus. Dessa är i princip vårdcentraler och sjukhus i tält.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Alla (åtminstone när jag gjorde lumpen) fick lite träning i första hjälpen. Så om man har möjlighet att hjälpa en skadad så gör man det antagligen. Så första hjälpen tills dess sjukvårdaren är på plats kan säkert varje soldat hjäpa till med.

Hur som helst, Nestor verkar ha koll på det här...


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Alla (åtminstone när jag gjorde lumpen) fick lite träning i första hjälpen. Så om man har möjlighet att hjälpa en skadad så gör man det antagligen. Så första hjälpen tills dess sjukvårdaren är på plats kan säkert varje soldat hjäpa till med.

Hur som helst, Nestor verkar ha koll på det här...

Visst är det så.
Dock så finns det en hel del brister i 20-timmars förstahjälpen-utbildningen.
Men det ska ändras nu i samma veva som vi skrotar värnplikten och inför yrkesförsvar.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Ööh.. Varför undra en sån fråga?
Där är många regler i Krig.
Men dom följs inte av någon som är i Kriget.

Är du i ett Krig = Gör vadf*n du vill...

Edit: Censurerade svordomen


signatur

Jäh..

Medlem

Censurera en svordom och benämner krig som om det vore en person?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Lusen-FZas STORA hopp:

Nestor, jag trodde du var en hyfsat cool kille, varför ville du vara med att hjälpa soldater som är utbildade att döda våra medmänniskor?

Jag tror inte du hade velat leva i en värld där inga krig råder och det inte finns några hot från omvärlden på riktigt. De bästa uppfinningarna kommer oftast från krigen från början eller så har krig spelat en stor roll i utvecklingen. Internet, datorn, microvågsungn, GPS, Flygplanens utveckling, robotteknik osv

Krig och pedofiler vill vi egentligen inte bli av med . Det skulle kunna bli pedofilerna som räddar oss från nakenskanning. Dvs att your balls hamnar i FBI register.

Skrivet av UnderTakeR:

Ööh.. Varför undra en sån fråga?
Där är många regler i Krig.
Men dom följs inte av någon som är i Kriget.

Är du i ett Krig = Gör vad f*n du vill...

Så länge du är på vinnande sidan är det inte mycket de kan säga till om men förlorarna kan få juridiska konsekvenser. Däremot så tror jag inte alla i armen blir så glada om du skapar dålig publicitet.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av Greger:

Censurera en svordom och benämner krig som om det vore en person?

Ja, vet ju inte hur känsliga folk är, alltid någon som ska klaga på något så fick ju tvunget censurera min svordom

Men benämner ett krig som en person? Nej? Det jag menar är, är du en person i ett krig, gör vad du vill.

Skrivet av theHarmlessWarrior:

Så länge du är på vinnande sidan är det inte mycket de kan säga till om men förlorarna kan få juridiska konsekvenser. Däremot så tror jag inte alla i armen blir så glada om du skapar dålig publicitet.

Nej dom blir väll inte så glada av dålig publicitet. Men i krig i dag så är där oftast en fattig sida, och en rik sida. Är du på den fattiga sidan är det inte många som bryr sig. Är du på den rika, svartläggs oftast det dåliga som händer.

Så av allt som händer hela tiden är det väldigt, väldigt lite som det hörs något av, ännu mindre blir det dålig publicitet av.


signatur

Jäh..

1
Skriv svar