Skillnad på mordhot och mordhot

Medlem
Skillnad på mordhot och mordhot

Såg nyss att Mike Maulbeck spel har blivit bortaget från Steam Paranautical Activity. Inte så konstigt efter ha mordhotat Lord Gaben på twitter, även om han gjorde det som ett skämt.

Det som jag tyckte var mer intressant med den här nyheten är kommentarerna. Alla verkar vara överens om att "självklart är det fel att fel att mordhota även på nätet". En självklarhet som inte hade samma gehör i kommentarerna för en vecka sedan. Då ett hot om en massaker, Till skillnad från mordhotet till gabe innehåller den här nyheten finns en hel del kommentaren som jag tolkar "Mordhot är aldrig okej, men".

Skriv gärna era synpunkter om detta om ni vill. Som jag ser det styrker dessa nyheter min syn på en allt för patriarkatisk gamervärld


signatur
Medlem

Det är ingen skillnad, Mordhot är aldrig ok.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Nope, fortfarande inte okej.

Medlem

Vem tar det ens seriöst? Personligen blir jag mordhotad dagligen i diverse spel. Säkert många andra som känner igen det. Nu för tiden orkar jag inte ens skratta åt det längre.

Medlem

Tror en stor majoritet av dessa mordhot är just tomma hot, och personligen tar jag inte det seriöst när någon hotar en i ett spel eller liknande. Men jag anser ändå inte att det är ok att mordhota, spelar ingen roll hur oseriöst det är.

Medlem

Självklart aldrig OK att dödshota någon. Men det här är, tycker jag, ett mer bisarrt fall av dödshot. Sarkeesian blev hotad av idioter på nätet. Det finns gott om såna och även om dödshot inte är OK så är det inte oväntat. Men när en professionell spelutvecklare dödshotar ägaren till spelvärldens största speltjänst så blir det ett extra lager av idioti över hela historien.

Medlem

Minst var 3e match i CS:Go så blir man ju dödshotad och att de skall göra hemskheter med mor min..
Om man tar allt som händer på nätet seriöst har man en rätt dyster tid framför sig.

Medlem

Så klart det är skillnad på mordhot och mordhot, eller finns det någon som motsäger sig att ett direkt mordhot mot t ex USA president skulle tas på samma sätt som om någon mordhotade en random trailer trash person?

Mordhotar man sin chef och handen som föder en, så förlorar man jobbet och inkomst. Inte mer med det. Lite konsekvens tänkande skulle många må bra av.

Medlem

klart det inte är skillnad på det moraliska planen.

Ja rättsväsendet behandlar tyvär inte hot lika om det är en nobody mot om det är en känd person betyder inte att det är mer eller mindre ok att mordhota någon.

Personligen jag kan ta diverse svärord på nät och i spel. Men börjar nån mordhota då går jag till attack tillbaka.
Nu har jag inte råkat ut för det peppar,peppar.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Oftast kan man anta att dödshot är harmlösa, man ska inte behöva anta, alltså inte ok


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Pooslice:

Vem tar det ens seriöst? Personligen blir jag mordhotad dagligen i diverse spel. Säkert många andra som känner igen det. Nu för tiden orkar jag inte ens skratta åt det längre.

Det ursäktar inte beteendet. Mordhot är inte OK.


signatur

I drank what?

Inaktiv

Nej det är inte skillnad på mordhot och mordhot.

Dessa ska straffas, hårt!

Medlem
Skrivet av john92:

Såg nyss att Mike Maulbeck spel har blivit bortaget från Steam Paranautical Activity. Inte så konstigt efter ha mordhotat Lord Gaben på twitter, även om han gjorde det som ett skämt.

Det som jag tyckte var mer intressant med den här nyheten är kommentarerna. Alla verkar vara överens om att "självklart är det fel att fel att mordhota även på nätet". En självklarhet som inte hade samma gehör i kommentarerna för en vecka sedan. Då ett hot om en massaker, Till skillnad från mordhotet till gabe innehåller den här nyheten finns en hel del kommentaren som jag tolkar "Mordhot är aldrig okej, men".

Skriv gärna era synpunkter om detta om ni vill. Som jag ser det styrker dessa nyheter min syn på en allt för patriarkatisk gamervärld

Osäker på om du är seriös med det här inlägget.

Dumheter.

Medlem
Skrivet av Arkaith:
Skrivet av john92:

Såg nyss att Mike Maulbeck spel har blivit bortaget från Steam Paranautical Activity. Inte så konstigt efter ha mordhotat Lord Gaben på twitter, även om han gjorde det som ett skämt.

Det som jag tyckte var mer intressant med den här nyheten är kommentarerna. Alla verkar vara överens om att "självklart är det fel att fel att mordhota även på nätet". En självklarhet som inte hade samma gehör i kommentarerna för en vecka sedan. Då ett hot om en massaker, Till skillnad från mordhotet till gabe innehåller den här nyheten finns en hel del kommentaren som jag tolkar "Mordhot är aldrig okej, men".

Skriv gärna era synpunkter om detta om ni vill. Som jag ser det styrker dessa nyheter min syn på en allt för patriarkatisk gamervärld

Osäker på om du är seriös med det här inlägget.

Dumheter.

Jag är seriös med inlägget. Vad är det som får dig att känna att det känns som ett oseriöst inlägg i så fall kanske jag borde omformulera mig och vad är det för dumheter. Det är svårt att ta in kritik när man inte vet varför man får kritik


signatur
Medlem

Du jämför ett hot som var sagt I "raseri" via media med en massaker, på skolungdomar.. och sen försöker du få in att det har något med en "patriarkatisk gamervärld"?

Såklart att vissa kommenter var barnsliga och dumma, det är ett forum för all kinds of people.

Mordhot är mordhot, men ett var tillbakadraget och det andra var inte helt omöjligt.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Du jämför ett hot som var sagt I "raseri" via media med en massaker, på skolungdomar.. och sen försöker du få in att det har något med en "patriarkatisk gamervärld"?

Såklart att vissa kommenter var barnsliga och dumma, det är ett forum för all kinds of people.

Mordhot är mordhot, men ett var tillbakadraget och det andra var inte helt omöjligt.

Ok jag ser din poäng, det är skillnad på ett dödshot och ett hot om en massaker men det är mer kommentarsfältet som jag är intresserad av.

Det jag menar med en patriarkatisk gamervärld är att det verkar som att artiklar med kvinnor i allmänhet får en hårdare kritik (Anita i synnerhet) än män som jag tycker syns i den andra artikeln. Jag såg inga kommentarer som "Vad förväntar sig Valve de får ju skylla sig själv om det inte kompetent folk som kan lägga upp ett spel med rätt information".

En anledning kan ju vara att det var betydligt mer visningar och därmed mer folk som kunde kommentera i artikeln om massakern och i sin tur lockar dit sådan som har denna inställning.

En annan anledning som jag tror på också är att att många fortfarande har svårt att kunna ta in den kritik som t.ex Anita framför, på ett konstruktiv sätt. Många hamnar i en försvarsställning och klarar inte av att argumentera mot Anita på ett bra sätt.

"Mordhot är mordhot, men ett var tillbakadraget och det andra var inte helt omöjligt" Hur kommer det säg att ett det ena mordhotet inte var möjligt men att det andra var det?


signatur
Medlem

Har du kollat på Sarkeesians youtube vids? Har du läst hennes artiklar? Det är inte helt förvånande att folk beter som dem gör mot henne. Vilket inte ursäktar det sjuka som folk hotar henne med, men vad trodde hon egentligen skulle hända?

Folket som hotar Sarkeesian är för det mesta internet-trolls och sociopater. Har inga som helst problem med att tro på dem hoten. Folk är sjuka i huvudet, whatever gender.

Gabe har inte gjort något speciellt mot någon, och den överreagerande killen som skrev twitter-inläggen var själv en någorlunda publik person. Och han bad om ursäkt för sitt beteende och drog tillbaka sina meddelanden. Han accepterade konsekvenserna av sitt handlande.

Hade lite för många Red Bull idag, ingen aning om vad jag just skrev, menmen.

ej hotfullt:
1. jag ska mörda dig
hotfullt:
2 . jag ska mörda dig :evil:

Samt personer som saknar förmågan förstå ironi och sarkasmer borde bli avstängda från internet på livstid.

Medlem
Skrivet av humancentipede:

Samt personer som saknar förmågan förstå ironi och sarkasmer borde bli avstängda från internet på livstid.

Då skulle internet vara nästan tomt, Nätet är som gjort för att vi skall missförstå, när vi pratar öga emot öga kominucerar vi med minspel, kroppsstatus och så mycket annant, att vi bara delger hälften utav det vi egentligen säger och menar.

Nätet är svårt, när du inte ens ser minspelet.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

1
Skriv svar