Skolmat, pest eller kolera?

Medlem
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av Pliskin:
Skrivet av showerguy:

Vafan ska folk klaga för.

Folk i Afrika sitter i Afrika och svälter varje dag!

Tänk på dom som inte tänker får mat varje dag.
Sen sitter vi i skolan och slänger, hatar maten.

Tycker faktist att vi ska vara glada för det vi får.

Visst, vi gör om sverige till ett U-land så vi får tyst på klagomålen!

Varför ska vi göra om Sverige till ett U-land?

Är det inte bättre om vi ger i alla fall 50% till Afrika av våran ekonomi så folk där kan få mat och dryck för att överleva och bygga upp sin U-lands position.

Jiippii!!! Vi ger krigsherrar och korrupta politiker pengar som de kan köpa vapen och stora hus för!! Där kommer iaf 90 % av de pengarna hamna om man skulle bestämma sig för att göra något så dumt. Om du bryr dig så mycket som du verkar tycka så borde du frivilligarbeta i en organisation av något slag, eller skänka 50 % av din lön/månadspeng till Robert Mugabe (I :heart: Mugge + Burmajuntan)

Och ni som tycker att vi ska gå i ide och skita i att fortsätta förbättra Sverige (vilket faktiskt är det bästa sättet vi kan hjälpa U-länder på) tills alla U-länder har kommit ikapp oss ekonomiskt och demokratiskt kanske borde tänka vad det egentligen är ni vill. Allt är faktiskt inte så enkelt.

Och skolmat är äckligt, det ska det inte behöva vara.
Anledningen att du snabbt blir hungrig båtsman är för att skolmat och McDonalds (50 % av barns mat) är väldigt fattigt på näring och har inte tillräckligt med långsamma kolhydrater för att man ska orka en hel skoldag.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Anledningen att du snabbt blir hungrig båtsman är för att skolmat och McDonalds (50 % av barns mat) är väldigt fattigt på näring och har inte tillräckligt med långsamma kolhydrater för att man ska orka en hel skoldag.

Misstänkte att det var något sådant - dock aldrig orkat sätta mig in i det hela.:)

Medlem

Vad är viktigast, god mat eller nyttig mat? Jag menar, för dig som går i skolan... många äter ändå hemma så skolmaten är blott... utfyllnad.

Jag åt ganska lite skolmat när jag gick i skolan, när jag gick i skola på lite högre nivå åt jag inte i skolbespisningen en enda gång, på högskolan åt jag sällan och på mitt jobb har jag aldrig ätit i matsalen på snart fem år. Jag diggar inte grejen...

Jag har börjat äta men tidigare har jag inte ätit en endaste liten sak innan jag kom hem från skolan... ingen frulle, ingen lunch...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag tar gärna god och nyttig mat.;) Jag tar hellre halvgod mat som jag håller mig mätt på än jättegod mat där jag blir hungrig direkt efter.

Jag måste äta jättemycket, min ämnesomsättning ligger på max. Äter ofta förhållandevis stor frukost, måste göra det, annars dör jag under första lektionen. Sen äter jag ganska mycket i skolan, och om det är äcklig mat äter jag på stan. När jag kommer hem brukar jag laga mat och äta. På kvällen äter jag middag, och ofta hinner jag äta något mer innan jag lägger mig.

Trots detta är jag smal som en pinne. Priset för att jag ska vara det är att jag måste gå på toa rätt ofta, men det är det värt.:up:

Medlem

båtsman, du spårar jämt ut alla trådar OT :P.

... Kan du inte bara hålla med en gång för alla?

Edit, Smiley


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

båtsman, du spårar jämt ut alla trådar OT :P.

... Kan du inte bara hålla med en gång för alla?

Edit, Smiley

Varför ska jag låtsas hålla med om jag inte gör det?

Och den här tråden handlar fortfarande om skolmaten. Att jag tog upp mina matvanor var för att förklara varför jag tycker som jag gör om skolmaten. Jag anser inte att det är ett sidospår, ingen behöver kommentera det.

Detta inlägg däremot, det är ett sidospår.;)

Medlem

för att hålla mig till ämnet:

De har varit varierande kvalitet på maten under mina tio år i skolan, i ettan till sexan var maten fruktansvärd, i sjuan till nian var maten lite bättre medan nu i etta på gymnasiet är maten ätbar.

kan tilläggas att jag i en skola ettan till sexan, en annan sjuan till nian och nu ännu en ny.


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

båtsman: okej då

Men på tal om skolmat så får dom som är fångar i fängelsen bättre mat än oss, eller ja bättre och bättre, dyrare.

Det är en grej jag stör mig på väldigt mycket faktiskt.

Sedan rullade över detta på Aftonbladet.

Skrivet av Aftonbladet:

Prischock kan göra skolmat sämre
Kostchefer och ekonomiansvariga i den offentliga sektorn ? med allt från förskolor till fängelser ? märker tydligt de ökande livsmedelspriserna.

? Det blir extra påtagligt inom hälso- och sjukvården, eftersom vi har menyer med hög andel kött, fisk och mejeriprodukter. Till friska människor kan man dryga ut maten men det är inte möjligt här, konstaterar Sara-Mari Jonsson, ansvarig för kostfrågor i Norrbottens läns landsting, till TT.
Aftonbladet text-tv
Publicerad: 2008-05-07

Länk


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

HinduTimes jag har faktist inga planer på att skicka 50 % av min lön till Burma så du säger.

Jag fattar bara inte vad barnen klagar åt?
Man kan ju inte få allt i livet och ibland blir det nån maträtt som man inte gillar då tar man nått annat.

Oftast när maten inte är good för vissa personer finns det en stor sallansbuffé som består av 7-10 olika sallader per skola.

Maten följer oftast ett kostpolitiskt program, för varje kommun. ( Vi väntar till Vänstern vinner 2100 )

I många av landets 290 kommuner serverar grundskolorna minst två rätter varje dag. Här kan du se hur det ser ut i ditt län.

Har man börjat Servera 2 rätter till barnen då kan man inte heller klaga.

Tror inte att nån av våra föräldrar orkar gå upp på morgonen och koka makaroner, steka köttbullar och skära grönsaker.

Thumba du säger att det är dålig kvalité på maten?

Och du säger att på gymnasiet är den ätbar?
Så menar allstå att du inte har ätit maten i skolan när du gick på lågstadiet?

Kan inget berätta vad det är för fel på maten då? Har ni kollat vad som finns i eller hur den har färdats eller?

EDIT : Nu säger forskarna att djuren är den av dom största miljöbovarna.

Ska vi behöva döda alla kossor och slippa få smör,ost,mjölkprodukter eller?

Äsh vafan, var tacksam för den maten vi får och köp en pizza istället om ni inte vill äta.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Vad är viktigast, god mat eller nyttig mat? Jag menar, för dig som går i skolan... många äter ändå hemma så skolmaten är blott... utfyllnad.

Jag åt ganska lite skolmat när jag gick i skolan, när jag gick i skola på lite högre nivå åt jag inte i skolbespisningen en enda gång, på högskolan åt jag sällan och på mitt jobb har jag aldrig ätit i matsalen på snart fem år. Jag diggar inte grejen...

Jag har börjat äta men tidigare har jag inte ätit en endaste liten sak innan jag kom hem från skolan... ingen frulle, ingen lunch...

Självklart tar man väl både och, det är ingen omöjlighet. Men om jag ska välja det viktigaste för mig så är det att den ska vara god, man mår ju inte bra av att käka snusk hur mycket näring det än finns där.

Att det är utfyllnad håller jag inte med om, lunch är ju ett av de stora målen. Det är jävligt viktigt också när man är ung och växer, och dessutom så ska man orka dagen på det.

Hur pigg och fokuserad var du på den tiden du inte åt alls? Vore intressant att veta.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

I grundskolan var den hemsk. Många var underviktiga p.g.a. detta.
Nu på gymnasiet är det ganska god för det mesta


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Vet inte hur maten är i skolan idag låter som förr det skiftar mellan skola och kommun

Lågstadiet o mellanstadiet var lite blandat , högstadiet hade hyffsat käk

Gymnasiet var värst gick i fredrika bremer under 90talet då haninge kommun inte hade någon budget o tala om var sällan varm mat och man fick sällan fullgot kost.

Sen tycker jag självklart eleverna får gnälla på maten visst dom betalar inte för den men dom ska ju äta den och kan ju faktiskt vara så att föräldrarna har dåligt ställt.

Sen det kanske låter elakt men vem bryr sig om barnen i afrika när man sitter i skolmatsalen och inte blir mätt för maten är skit.

Själv har jag inga skuldkänslor alls för hur min levnadstandard är jag har kämpat för den med svett o tårar och finns ingen anledning att jämföra med ett u-land .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tycker att maten för det mesta är äcklig i skolan. Men får lov att trycka i mig det ändå, annars blir man dö hungrig efter en timme.


signatur

"I never asked to be squad leader"

Medlem

Ca 3/5 dagar i veckan är maten dålig men ätbar. 1/5 är den god och 1/5 är den fan i mig oätlig. Vilket gör att man får ta flingor, kanel och fil istället. Sen tog det ju bort sockret till filen då eleverna tydligen blev överviktiga på grund av det.

Potatisarna är verkligen näst intill oätbara. Du kan inte ens jämnföra dem med vanliga potaisar du kokat hemma. De har ett segt yttra "skal" och ett kallt och lerigt inre.

Det är inget fel på personalen eller maträtterna. Eller ja, om man bortser ifrån de gånger vi hittat hårstrån, blåa plastbitar och silverfiskar i maten. Det är helt enkelt att köket får aldeles för lite pengar till att göra bra mat. Stod i metro för någon dag sedan att varje portion i min kommun kostar ca 6kr. Detta är sjukt lite pengar att göra mat på. Kan man ens köpa in råvaror så billigt?

Det där med två rätter finns. Man kan antingen ha dagens mat eller gårdagens återuppvärmda rester

Varför ska man jämnföra med ett U-land? Är Sverige ett U-land eller? Får man inte heller klaga på någonting annat i Sverige som faktiskt är bättre än i ett U-land? Och om jag skulle få bättre mat i skolan hur skulle detta någonsin påverka ett U-land?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Avstängd
Skrivet av båtsman:

Är det verkligen det? Har du källa på det?

Min källa är nyheterna.

Citat:

Ja, jag är jätteglad. Men mitt humör går bort om jag för varje sak jag gör måste tänka på att det finns de som har det sämre. Jag vet att de finns, men jag vill fortfarande äta mat jag också. Det är ingen idé vi gräver ner oss och börjar gråta bara för att det finns de som har det sämre. Gör något vettigt istället!

Skolmaten är finansierad med skattepengar, så gratis är det inte.

Det är ju klart. Om vi jämt skulle tänka på dem som inte är lika lyckligt lottade som oss skulle vi bara må dåligt. Det betyder däremot inte att vi ska glömma dem. Jag tycker att det är ohult att slänga mat, mat som tusentals människor skulle ge vad som helst för att äta, istället för att den bara ska slängas bort och gå till spillo.

Sedan kan man ju alltid ha en fadder och skänka en månatlig summa pengar till en hjälporganisation.

Vi betalar indirekt för skolmaten och därför kan vi räkna den som gratis.

Citat:

Vi är överens om kvalitén på maten.

Dock tycker jag inte direkt synd om dem som jobbar i maten - skit är något alla får i olika mängder. De ska vara stolta över sitt arbete, även om folk klagar. Alla arbeten behövs, och man ska vara stolt över det man gör.

Absolut, men jag tror att mattanterna tyvärr tillhör en av de värre grupperna på den punkten.

Skrivet av CastorFiber:

Jag håller med dig om att det känns fel att klaga på skolmaten men inte på grund av att folk i afrika svälter, utan för att jag betalar den.

Nu vill jag inte dra några förhastade slutsatser, men vad tycker du, ska de få sköta sig själv eller är den vål skyldighet att hjälpa dem?

Skrivet av mosoloa1:

båtsman: okej då

Men på tal om skolmat så får dom som är fångar i fängelsen bättre mat än oss, eller ja bättre och bättre, dyrare.

Det är en grej jag stör mig på väldigt mycket faktiskt.

Sedan rullade över detta på Aftonbladet.

Skrivet av Aftonbladet:

Prischock kan göra skolmat sämre
Kostchefer och ekonomiansvariga i den offentliga sektorn ? med allt från förskolor till fängelser ? märker tydligt de ökande livsmedelspriserna.

? Det blir extra påtagligt inom hälso- och sjukvården, eftersom vi har menyer med hög andel kött, fisk och mejeriprodukter. Till friska människor kan man dryga ut maten men det är inte möjligt här, konstaterar Sara-Mari Jonsson, ansvarig för kostfrågor i Norrbottens läns landsting, till TT.
Aftonbladet text-tv
Publicerad: 2008-05-07

Länk

Det där är frukten av svältkatastrofen - eller rättare sagt - det där är roten till svältkatastrofen. Folk världen över blir drabbade genom att bli utan mat och vi blir drabbade genom att få en aning sämre standard på skolmaten. Ha, världen är då bra orättvis.:down:

Medlem
Skrivet av EliasN:

Det är ju klart. Om vi jämt skulle tänka på dem som inte är lika lyckligt lottade som oss skulle vi bara må dåligt. Det betyder däremot inte att vi ska glömma dem. Jag tycker att det är ohult att slänga mat, mat som tusentals människor skulle ge vad som helst för att äta, istället för att den bara ska slängas bort och gå till spillo.

Sedan kan man ju alltid ha en fadder och skänka en månatlig summa pengar till en hjälporganisation.

Vi betalar indirekt för skolmaten och därför kan vi räkna den som gratis.

Någonting jag betalar för räknar jag inte som gratis. Jag betalar för maten i skolan --> inte gratis.

Att skänka pengar är en utmärkt idé, så länge man kan vara säker på att pengarna kommer fram! Då ska pengarna gå till något vettigt också, som gör att de som bor där klarar sig själva. Men det finns annat man göra för att de ska få det bättre - till exempel sänka EU's tullar - så de kan exportera till oss, tjäna pengar och därmed få högre levnadsstandard.

Och det där med att slänga mat: Tyvärr är det ganska oundvikligt. Sen tror jag inte att det är en lösning att skänka mat till andra länder, utan skänka dem pengar och know-how så de kan fixa sin egen mat. Annars skapar man bara ett beroende.

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Begå ett brott så får du godare mat!

Offtopic: Har du suttit inne så du kunnat jämföra?

ontopic: På lindholmen i göteborg är maten inte
horribel den saknar bara smak.

Medlem

Länge sedan jag gick i nån form utav skola men jag vill minnas att maten var helt ok. Vissa rätter gillade man ju inte utav vissa anledningar, men det är ju svårt att komma ifrån.

Alla ni som gnäller: Så fort ni flyttar hemifrån kommer ni att märka att ALL mat som man slipper göra själv är mer eller mindre god


signatur

Insert funny qoute here

Inaktiv

Haha du har faktiskt en poäng där Krusty!

Medlem

Jag tycker maten har blivit oerhört mycket bättre bara detta året.
keep on going Kanske bara är min skola men, men.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av Naraccas:

Ca 3/5 dagar i veckan är maten dålig men ätbar. 1/5 är den god och 1/5 är den fan i mig oätlig. Vilket gör att man får ta flingor, kanel och fil istället. Sen tog det ju bort sockret till filen då eleverna tydligen blev överviktiga på grund av det.

Potatisarna är verkligen näst intill oätbara. Du kan inte ens jämnföra dem med vanliga potaisar du kokat hemma. De har ett segt yttra "skal" och ett kallt och lerigt inre.

Det är inget fel på personalen eller maträtterna. Eller ja, om man bortser ifrån de gånger vi hittat hårstrån, blåa plastbitar och silverfiskar i maten. Det är helt enkelt att köket får aldeles för lite pengar till att göra bra mat. Stod i metro för någon dag sedan att varje portion i min kommun kostar ca 6kr. Detta är sjukt lite pengar att göra mat på. Kan man ens köpa in råvaror så billigt?

Det där med två rätter finns. Man kan antingen ha dagens mat eller gårdagens återuppvärmda rester

Varför ska man jämnföra med ett U-land? Är Sverige ett U-land eller? Får man inte heller klaga på någonting annat i Sverige som faktiskt är bättre än i ett U-land? Och om jag skulle få bättre mat i skolan hur skulle detta någonsin påverka ett U-land?

Skolmaten kostar oftast ca 7 kr (varierar från kommun till kommun). I fängelserna är det 15 kr per måltid som gäller...


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Skolmaten kostar oftast ca 7 kr (varierar från kommun till kommun). I fängelserna är det 15 kr per måltid som gäller...

minns jag inte helt fel så kostade maten 19 kr portion när jag gick i gymnasiet runt 10 år sen. Kan de ha sänkt standarden så mycket?

Dessutom såklart man ska klaga om nåt är skit, det för att kunna uppnå nåt.
De som säger "tänk på barnen i afrika" får gärna donera lite pengar till barnen i afrika om de vill mer än bara "lämna en tanke".


signatur

thank you, come again

Medlem

maten är gratis och ätbar kan inte klaga.

Medlem

När jag gick i skolan älskade jag Pangkakorna, resten var skit :/


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Vår skola har riktigt hemsk mat. Det finns vissa dagar där den faktiskt är riktigt god (ca en gång i månaden). När jag började gymnasiet var den god nästan hela tiden, men när jag gick i tvåan så slutade många av de dåvarande "mattanterna" och byttes ut av nytt folk som tydligen inte har en susning om hur man gör mat. Lite smått vrickad personal också.

Köket på vår skola har fått utstå väldigt hård kritik den senaste tiden, både av lärare och elever. Ni skulle se soppan... Vatten med ett gäng potatisar.

Medlem
Skrivet av 4eye:
Skrivet av Sipmo:

Begå ett brott så får du godare mat!

Offtopic: Har du suttit inne så du kunnat jämföra?

ontopic: På lindholmen i göteborg är maten inte
horribel den saknar bara smak.

Eftersom skolbarn får för runt 12kr varje dag och interner 60kr(eller 85 kr om dom tränar och behöver mer proteiner). Så borde ju maten vara bättre.

Medlem

mitt förslag, ta pengar ifrån fängelse maten, och lägg på barnen. vatten och bröd är billigt, och passande föda för mördare.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Beror väl mest på vilken skola man går på och hur rik den är. Under den tiden som jag gick på var det inte ofta jag gick hungrig, och det är många rätter jag inte tycker om heller men skolan jag gick på hade verkligen bra mat.


signatur

Zukabazuka I alla online spel
War it's now or never, We shall stand together, One by one, This world is sacred

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av 4eye:
Skrivet av Sipmo:

Begå ett brott så får du godare mat!

Offtopic: Har du suttit inne så du kunnat jämföra?

ontopic: På lindholmen i göteborg är maten inte
horribel den saknar bara smak.

Eftersom skolbarn får för runt 12kr varje dag och interner 60kr(eller 85 kr om dom tränar och behöver mer proteiner). Så borde ju maten vara bättre.

Källa på det?

Sen får man tänka på att eleverna får 1 mål om dagen och att interner flera

Medlem

Hmm kommer igåg nu en gång, tror det var 92-93 nån gång, när man gick i tvåan, trean, då fick vi en dag till mat, Nyponsoppa........... MAT? helt sjukt, hur kan man ge nyponsoppa som mat till små växande barn? tur för dom som jobbade där att jag då var för ung för att vara arg.


signatur

R.I.P The_maxx

Skriv svar