Skolmat, pest eller kolera?

Medlem
Skrivet av Thumba:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

5. Fisk är inte det vidrigaste på jorden. Pankakor är barnmat som ni någon dag måste växa ifrån. Ni får också lära er äta mer internationell mat. man vet aldrig när du sitter på en resturang utomlands och när du som inte kan äta något annat än kött bullar och makaroner till upptäcker att de inte serverar barnmat där.

Fel, fel, fel.
i borlänge kommun har de nästan alltid varit, och troligtvis kommer att vara svensk husmanskost nästan jämt. de mest "exotiska" vi fått var väll kebabgryta nån gång i början på 2000-talet

Tja, i grannkommunen Falun så är det iallafall ganska varierat. Gott är en annan sak, men varierat imo ^_^


signatur

Videomupp

Medlem

I min skola är matan ganska ok, men varana veckan är maten oätbart.Annars är maten ok.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Min kompis hittade en mask i sin potatis en gång. Inte serskillt trevligt

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Jag tillhör en av de skolor har Sodexo som matleverantör alltså de bolaget som spräckte matbudgeten och under min tid på skolan har det gått rykten om att maten har kostat allt ifrån 4kr/port till 20/portion. Nu ska jag ge er skäl varför ni inte ska klaga på maten ni får i skolan.

1. Eftersom ingen av er har lust att vänta i 45 på att få sin mat tillagad så förbereder de maten långt i förväg= Dålig smak om det får ligga för länge

2. de stakars matpersonalen kan inte laga soppa på en spik och med tanken på att råvaruna är billiga och usla så blir det inget tre stjärnig mat för er. jag är inte säker på att alla är så sugna på att betala lite extra skatt för att några äckliga snor ungar ska få oxfilé till lunch

3. Jag märker att ni inte har varit med om mycket för om ni hade det så hade ni upptäckt värre ställen att äta på en på skolan. Tex flygplanet, det här stället i alperna där de serverar vattnig körtfärs sås för 12 EUR.

4. De kan inte servera pizza (som verkar vara det ända ni kan äta) varje dag för då skulle ni alla bli tjocka och springa/ mer troligt gå hem till mamma

5. Fisk är inte det vidrigaste på jorden. Pankakor är barnmat som ni någon dag måste växa ifrån. Ni får också lära er äta mer internationell mat. man vet aldrig när du sitter på en resturang utomlands och när du som inte kan äta något annat än kött bullar och makaroner till upptäcker att de inte serverar barnmat där.

6 Mat är lite som märkes kläder.Dvs kläderna blir mer eftertraktade om man får betala mer för dem. samt grupptrycket spelar roll. jmf att någon säger att han severat alkohol till sina gäster men i själva verket serverade vatten.

7. de finns folk som har det sämre med maten än vad vi har.

1. Bara för att maten är varm länge behöver den inte vara dålig.

2. Nej de kan inte göra soppa på en spik. Det är därför vi skulle vilja ha mer pengar till skolmaten. Nej alla vill inte betala 4kr mer skatt för att elever skall få bättre mat. Majoriteten av dem går inte i skolan. Samma som att majoriteten av de som har hög inkommst är moderater. När man endå är inne på spik, vissa spik kostar mer än skolmaten

3. Vad vill du ha sagt? Att vi ska vara glada för att de gör samma vattniga köttfärssås för 6kr portionen i skolan?

4. Nej, har någon sagt att de bara vill ha pizza? Pizza är en av de få sakerna som de lyckas med att få någonlunda likt hur de hade sett ut om man gjort det själv.

5. Internationell mat är bra. Dock så tenderar de att göra "kålpudding" mer internationell igenom att fylla den med ris. Ska de göra internationell mat så blanda det inte med andra maträtter. Eller rättare sagt blanda inte svensk mat med internationell mat.

6. Så om skolan skrev att maten kostade 60kr portionen så skulle alla gilla den mer? Tror knappast det.

7. Säger du det till en gammal dam som nekas äldreboende och måste gå 2 mil om dagen med sin rulator för att kunna handla också? Att folk i vissa länder måste gå 5mil?

Hade jag betalat en afrikansk familj 6kr per portion hade jag nog fan fått bättre mat för den delen också. Man kan inte jämnföra helt olika ekonomier och levnadsstandarder.

Var på pliktverket i måndags och deras putt i panna var bra mycket bättre än skolans. Helt sjukt med tanke på hur lika köken är i uppbyggnad.

Ganska kul hur folk ser på ungdomar som bortskämda för att de vill ha lite bättre mat i skolan. Att den kostar 6,7kr per portion är ett bevis för detta. Fakum är att matpersonalen gör underverk igenom att faktiskt lyckas göra en måltid av det.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Tänk på att fängelsematen ska räcka mer än en skoldag, men jag håller med er. Det är skamligt att de serverar den så kallade skolmaten när det mesta slängs eller på sin höjd stillar hungern någon timme. Men det sjuka är att man märkt att även potatisen håller dålig standard, hur dyrt/svårt är det att koka potatis? Värst var ändå när de slutade servera kyckling panpizza spaghetti, istället fick vi soppa 2ggr varje vecka som kom från något annat märke och det var ärligt talat slakträster i köttsoppan och det smakade jord...

Jag skulle gärna betala 15kr per dag för bättre mat, jag åt ute på fik under min gymnasietid och det blev inte billigare eller hälsosammare... Och att man inte får ta med läsk i matsalen är absurdt. Det verkade nästan som att de ville att ingen skulle gå dit? Matsalen var den del av min förra skola som verkligen kändes vidrig, som att besöka fattiga delar av Ryssland 30min varje dag...

Medlem
Skrivet av Grön:

Tänk på att fängelsematen ska räcka mer än en skoldag, men jag håller med er. Det är skamligt att de serverar den så kallade skolmaten när det mesta slängs eller på sin höjd stillar hungern någon timme. Men det sjuka är att man märkt att även potatisen håller dålig standard, hur dyrt/svårt är det att koka potatis? Värst var ändå när de slutade servera kyckling panpizza spaghetti, istället fick vi soppa 2ggr varje vecka som kom från något annat märke och det var ärligt talat slakträster i köttsoppan och det smakade jord...

Jag skulle gärna betala 15kr per dag för bättre mat, jag åt ute på fik under min gymnasietid och det blev inte billigare eller hälsosammare... Och att man inte får ta med läsk i matsalen är absurdt. Det verkade nästan som att de ville att ingen skulle gå dit? Matsalen var den del av min förra skola som verkligen kändes vidrig, som att besöka fattiga delar av Ryssland 30min varje dag...

Potatisen kommer vakuumförpackad i små plastpåsar.

Inaktiv

Skolmaten tycker jag absolut inte det är något fel på.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem
Skrivet av Pliskin:
Skrivet av Grön:

Tänk på att fängelsematen ska räcka mer än en skoldag, men jag håller med er. Det är skamligt att de serverar den så kallade skolmaten när det mesta slängs eller på sin höjd stillar hungern någon timme. Men det sjuka är att man märkt att även potatisen håller dålig standard, hur dyrt/svårt är det att koka potatis? Värst var ändå när de slutade servera kyckling panpizza spaghetti, istället fick vi soppa 2ggr varje vecka som kom från något annat märke och det var ärligt talat slakträster i köttsoppan och det smakade jord...

Jag skulle gärna betala 15kr per dag för bättre mat, jag åt ute på fik under min gymnasietid och det blev inte billigare eller hälsosammare... Och att man inte får ta med läsk i matsalen är absurdt. Det verkade nästan som att de ville att ingen skulle gå dit? Matsalen var den del av min förra skola som verkligen kändes vidrig, som att besöka fattiga delar av Ryssland 30min varje dag...

Potatisen kommer vakuumförpackad i små plastpåsar.

Lägg av! Är det verkligen så? Det låter lite väl euroshopper-aktigt till och med för skolan...


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem
Skrivet av Oddman:
Skrivet av Pliskin:
Skrivet av Grön:

Tänk på att fängelsematen ska räcka mer än en skoldag, men jag håller med er. Det är skamligt att de serverar den så kallade skolmaten när det mesta slängs eller på sin höjd stillar hungern någon timme. Men det sjuka är att man märkt att även potatisen håller dålig standard, hur dyrt/svårt är det att koka potatis? Värst var ändå när de slutade servera kyckling panpizza spaghetti, istället fick vi soppa 2ggr varje vecka som kom från något annat märke och det var ärligt talat slakträster i köttsoppan och det smakade jord...

Jag skulle gärna betala 15kr per dag för bättre mat, jag åt ute på fik under min gymnasietid och det blev inte billigare eller hälsosammare... Och att man inte får ta med läsk i matsalen är absurdt. Det verkade nästan som att de ville att ingen skulle gå dit? Matsalen var den del av min förra skola som verkligen kändes vidrig, som att besöka fattiga delar av Ryssland 30min varje dag...

Potatisen kommer vakuumförpackad i små plastpåsar.

Lägg av! Är det verkligen så? Det låter lite väl euroshopper-aktigt till och med för skolan...

Ja det var på nyheterna för några månader sedan. De vakuumförpackas råa, kokas på fabriken igenom att plasten spolas med kokande vatten, sedan kyls dem ner, skickas till skolan där de öppnar förpackningen och värmer upp potatisen.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Jag tycker att skolmaten på de skolor som jag har serverats och gått på har hållt god standard.

Att klaga på skolmaten känns mest som något trams barnen har fått för sig. Vissa gånger håller den kanske inte någon vidare kvalitet men i överlag så är det absolut inte dåligt på de ställen som jag har käkat.
Sen om man blir hungrig snabbt efter maten? Tror knappast att det är matens kvalitet som är orsaken.

Medlem
Skrivet av Swiper:

Tror knappast att det är matens kvalitet som är orsaken.

Det kan det mycket väl vara.

Medlem

Jag har inte märkt någon skillnad iallafall, omöjligt är det förstås inte men det är något som jag tvivlar starkt på.

Medlem

Sen kan det mycket väl skilja på mat mellan olika skolor också.

På vår skola håller man sig mätt vissa dagar, men oftast inte. Kvittar hur mycket man äter...

Medlem

Min skolas mat är FRUKTANSVÄRD får ta med mig 20kr varje dag för en fralla och en festis i Cafeterian... -_-


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Medlem

Jag tror att mina skolors mat har en högre kvalitet än snittet men jag minns väl hur barnen klagade på allt möjligt som var "dåligt".

Man klagade på att potatisen inte var perfekt med ena och andra och vissa tyckte det var dåligt att de "duschade" spaghettin.

Jag har ätit på ganska många olika skolor och visst har kvalite på maten varierat.

Medlem

Skolmaten: You get what you pay for.

Medlem

av ren nyfikenhet: vad är det för mat som du kan äta stora mängder av men ändå inte bli mätt?

Medlem
Skrivet av lave:

av ren nyfikenhet: vad är det för mat som du kan äta stora mängder av men ändå inte bli mätt?

Skolmat.:P


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Själv åt jag mycket kebab under gymnasietiden, det var ju på grund utav kvalitén på maten i skolan såklart.
Här där jag bor nu(Oslo) har vi ett ballt system på jobbet(funcom), man väger all mat och betalar ett kilopris för den. och såklart så varierar kilopriset ganska mycket beroende på typ av mat. Men en bigmac och co kostar typ 90 spenn här, och iregel brukar mitt lunchpris landa på 55-70 kronor... så jag är helt nöjd.

Anledningen att jag drog upp detta var att det skulle kanske vara bra om man hade något liknande system i skolorna, så ungarna inte plockar till sig tre gånger mer mat än vad dom äter. På så sätt skulle ju kvaliten på skolmaten lätt kunna fördubblas!

Medlem

Jag skulle säga att svaret är konkurrens. Vet inte om jag har postat i tråden innan, men jag går som sagt på en fristående gymnasieskola och vår lunch kostar istället 45/kronor per dag. Det fungerar som så att skolan använder sig av ett speciellt matkort från "Ticket Rikskuponger" som även tillhandahåller rikskuponger. Skolan har sedan olika deals med diverse restauranger, typ Subway eller andra restauranger som finns i närheten.

Jag kan t.ex. dagligen äta på en thai-restaurang för dessa 45 kronorna(som skolan då står för). På denna thai-restaurang kostar det vanligtvis 65/kronor för buffén men skolan har som sagt gjort en deal med restaurangen så att så länge det faktist finns elever som går dit och äter så får vi buffén för endast 45 kronor.

Jag har aldrig varit så nöjd över min skollunch som jag är nu!

Edit : Officiell information om elevkortet http://www.elevkortet.se/index.asp?val=0&start=1

Inaktiv

ska jag vara ärlig så smakar våran skolmat som om någon har pissat i den och det är nästan samma mat hela tiden

Medlem

Jag tror att någon har pissat i eran mat flyer232.
Så ägda ni blir varje dag av att äta den

Medlem

Skolmaten för mig var mer en acceptabel, den var faktiskt riktigt bra - det enda jag ogillade var fiskrätterna, men det hade inget med kvaliteten att göra utan snarare att jag äter inte mycket fisk eftersom jag ogillar smaken.

Skriv svar