Skräckfilmstråden

Medlem
Skräckfilmstråden

Tjenare FZ! Eftersom jag tappat bort mitt gamla användarnamn var jag tvungen att skapa ett nytt konto – och vad passar väl bättre än att återvända med en riktigt epic Skräckfilmstråd?

Det ska vara psykologiskt. Visst händer det att det är för mycket blod. Det går inte att undvika.
Listan är för fullständiga galningar - jag är en av dem. Här är tio förslag på grymma filmer som är jävligt obehagliga.

1 Jurtjyrkogården
Det finns två-tre stycken men den första är bäst. En familj blir granne med en gubbe vars katt dog och som han begravde på en indianbegravningsplats. Sen kommer katten tillbaka - levande. Gubbens son dör också och då gör han samma sak. Obehaglig.

2 Omen
Gammal film. Säkert från 70-talet. Den handlar om djävulen och en unge som är hans son. Det händer en massa skit där också. Vill man bli lite smårädd ska man se denna. Superfilm.

3 Det (It)
Det är en clown i ett litet samhälle i USA som hittar på saker som inte är så himla roliga. Det är mycket skit han håller på med. Har ihjäl folk bland annat. Har man clownfobi kan man avstå denna. Film efter bok av Stephen King. Han är en bra gubbe.

4 The Shining
Den handlar om en kille som ska jobba på ett hotell. Han blir lite "inte sig själv" kan man säga. Jack Nicholson blir förvandlad till ett fullständigt monster. Han är snäll från början men sen går det åt helvete.

5 Cujo
Också Stephen King. Det handlar om en sanktbernhardshund som är jävligt snäll och trevlig. Sen jagar han en kanin ner i ett hål och får rabies och det blir inte kul. Denna är jättebra. Ger en annan syn på goa och mysiga hundar.

6 Jag vet vad du gjorde förra sommaren
Jennifer Love Lewitt spelar i denna. Två personer har av misstag ihjäl en gubbe. Den här snubben kommer tillbaka året efter. Då händer allt. Den här filmen är fina grejer.

7 World War Z
Denna handlar om zombies. Det tycker jag normalt är förjävla barnsligt. Förutom i den här filmen då. Denna är bra. En person får i sig något medel som sen sprider sig som en löpeld. Ja, ni får kolla på den för att fatta.

8 Alla helgons blodiga natt
Det handlar om en barnvakt på Alla helgons dag. Det händer riktigt mycket skräck för henne. Det räcker att säga så.

9 Wrong Turn
Man ska se ettan, resten är värdelösa. Denna är inte heller normal, men bättre än de andra.
Det är en kille som hamnar i bilkö och i stället väljer att köra genom skogen på småvägar. Han kommer till ett vägskäl och kan åka åt två håll. Klart som fan väljer han fel. Sen går det åt helvete.

10 Exorcisten
Mina barn är uppväxta i nutid om man säger så. De är vana vid att se en massa slisk på tv med blod och skit. Det bekommer dem inte att se huvuden huggas av till höger och vänster.
Men när de såg den här filmen, herregud, de höll på att pissa ner sig. De blev totalt livrädda. Riktigt bra film med mycket psykologi.

Som ni märker tipsar jag helst om den första filmen. De första är sansade och bra. Så är det. Det är bara Rambo och Rocky som lyckats överträffa ettan med uppföljarna.
Filmerna på listan ska ni inte se i dagsljus när allting är härligt och så där. Nej, för fan. Släck ner allt som finns, hoppas på att det ösregnar och åskar på utsidan. Då är det som bäst.
Det här är "top class". Det här är ruggigt. Åt dessa kommer ni skaka.

Berätta gärna vad ni tyckte om mina recensioner!

Medlem

Hade nog lagt The Shining på första plats men annars ser den bra ut. Andra bra skräckfilmer är Hush (2016), Dawn of the Dead 1978, Remaken från 2004, 28 Days Later, 28 Weeks Later, Zombi 2 (1979), Motorsågsmassakern (1974), Ju-on (The Ring originalet), samt Fredagen den 13:e serien.

Medlem

Jag har inte sett många av filmerna du listade, men The Shining är grymt bra.
Jag har sett den nya versionen av The Omen, men antar att den inte står sig så bra mot originalet.
Jag är väldigt lättskrämd, så generellt sett duger kanske inte mina skräcktips för den mer hardcore publiken.

Precis som föregående talare måste jag nämna Texas Chainsaw Massacre (1974). Jag såg den för bara något år sedan, men den kändes så läskigt verklig jämfört med många andra filmer.

What Lies Beneath är en av mina favoriter, även om den kanske brukar klassas som thriller.
Den kan fortfarande skrämma mig även om jag sett den typ 5 gånger.

The Conjuring-filmerna gillar jag skarpt. En viss scen med ett lakan i den första fick mig att tappa hakan.

Det finns en norsk trilogi som heter Fritt Vilt som jag också tycker om. Den är lite åt det blodigare hållet. Första filmen är bäst, men tvåan är inte långt efter. Trean är däremot inte mycket att ha, med undantag av ett väldigt bra avslut (den är en prequel till de andra filmerna).

Event Horizon är kanske också lite för blodig för att platsa i denna tråd, men rymdskräck är så perfekt klaustrofobiskt. Jag tycker tillochmed den är bättre än Alien (antar att de flesta på FZ idiotförklarar mig nu).

Medlem
Skrivet av MMO4Life:

Hade nog lagt The Shining på första plats men annars ser den bra ut. Andra bra skräckfilmer är Hush (2016), Dawn of the Dead 1978, Remaken från 2004, 28 Days Later, 28 Weeks Later, Zombi 2 (1979), Motorsågsmassakern (1974), Ju-on (The Ring originalet), samt Fredagen den 13:e serien.

Är inte ju-on the grudge? The ring heter väl typ ringu? Blev för övrigt otroligt besviken på japanska versionen av the ring.

Skribent

Göttig tråd! Satt och diskuterade Cannibal Holocaust runt frukostbordet i lördags. Mer äckelpäckel än ren skräck dock. Pallar inte riktigt överraskningsskräck och dylikt.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Siskel:

6 Jag vet vad du gjorde förra sommaren
Jennifer Love Lewitt spelar i denna. Två personer har av misstag ihjäl en gubbe. Den här snubben kommer tillbaka året efter. Då händer allt. Den här filmen är fina grejer.

Skön sammanfattning.

Kan nån förklara för mig varför Jurkyrkogården inte heter Djurkyrkogården? Eller är Jur en gammal variant av Djur?

KoP
Medlem
Skrivet av Norrin:
Skrivet av Siskel:

6 Jag vet vad du gjorde förra sommaren
Jennifer Love Lewitt spelar i denna. Två personer har av misstag ihjäl en gubbe. Den här snubben kommer tillbaka året efter. Då händer allt. Den här filmen är fina grejer.

Skön sammanfattning.

Kan nån förklara för mig varför Jurkyrkogården inte heter Djurkyrkogården? Eller är Jur en gammal variant av Djur?

För att på engelska är bokens titel Pet Sematary. Sematary är en felstavning utav cemetary. Har för mig att det kommer ifrån en skylt som en unge gjort och satt upp utanför djurkyrkogården i boken och ja.. ungen stavade som en kratta. Så då har dom försökt göra något liknande när dom översatte den engelska titeln till svenska.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Norrin:
Skrivet av Siskel:

6 Jag vet vad du gjorde förra sommaren
Jennifer Love Lewitt spelar i denna. Två personer har av misstag ihjäl en gubbe. Den här snubben kommer tillbaka året efter. Då händer allt. Den här filmen är fina grejer.

Skön sammanfattning.

Kan nån förklara för mig varför Jurkyrkogården inte heter Djurkyrkogården? Eller är Jur en gammal variant av Djur?

För att på engelska är bokens titel Pet Sematary. Sematary är en felstavning utav cemetary. Har för mig att det kommer ifrån en skylt som en unge gjort och satt upp utanför djurkyrkogården i boken och ja.. ungen stavade som en kratta. Så då har dom försökt göra något liknande när dom översatte den engelska titeln till svenska.

Förvånansvärt fyndigt.

Alien måste vara med.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Lights Out är en väldigt bra film den med.

Medlem

[Rec] tycker jag är lite lagom läbbig med. The Thing (1984) är ju en annan klassiker, gillar den nästan lika mycket som Aliens och Event Horizon. The Fly (1986) var ganska läskig när man var mindre med, men gör en mer illamående av andra orsaker.

30 Days of Night och Silent Hill tycker jag är värda att se med, men är mediokra som bäst.

Skägg.
10 Chambers

Jag är en såndär som blir rädd för Stranger Things, men följer tråden med skräckblandad förtjusning.


signatur
Skrivet av 73mpl4R:

[Rec] tycker jag är lite lagom läbbig med. The Thing (1984) är ju en annan klassiker, gillar den nästan lika mycket som Aliens och Event Horizon. The Fly (1986) var ganska läskig när man var mindre med, men gör en mer illamående av andra orsaker.

30 Days of Night och Silent Hill tycker jag är värda att se med, men är mediokra som bäst.

"The Thing" funkade för mig när jag var 10 år gammal, nu upplever jag den som lite barnslig på något sätt. Den är även långtråkig. Tråkigt för man vill ju gilla 80-tals klassiker.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Trevlig tråd!

Svårt att hitta modern skräck som kommer med något nytt idag. Kan dock rekommendera the boy (som påminner om childs play från 88 samt unfriended som håller måttet. Kan även rekommendera några äldre klassiker som The wolfman 41 samt An american werewolf in London 81 som för övrigt har riktigt häftiga specialeffekter för att vara från 80-talet. Poltergeist från 82 är även trevlig den.

Sen har vi även Nosferatu från 22 (the "silent-era"). Odödlig klassiker och är riktigt obehaglig. Ganska lågbudget, men rätt bra trots det skulle jag säga är the deadly spawn 83. En av huvudkaraktärerna i deadly spawn är en pojke som också råkar vara ett stort fan av skräckfilmer (se posters på hans vägg).

Jaws. Nej ,men en del ser den filmen mer som en thriller, men jag tycker det är Spielbergs bästa utan tvekan. Musiken, karaktärerna och hajen är otroligt välproducerat för sin tid.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:
Skrivet av 73mpl4R:

[Rec] tycker jag är lite lagom läbbig med. The Thing (1984) är ju en annan klassiker, gillar den nästan lika mycket som Aliens och Event Horizon. The Fly (1986) var ganska läskig när man var mindre med, men gör en mer illamående av andra orsaker.

30 Days of Night och Silent Hill tycker jag är värda att se med, men är mediokra som bäst.

"The Thing" funkade för mig när jag var 10 år gammal, nu upplever jag den som lite barnslig på något sätt. Den är även långtråkig. Tråkigt för man vill ju gilla 80-tals klassiker.

Ohja, den är överdriven, men jäklar vad bra de praktiska effekterna är!

Medlem
Skrivet av Mr Hatisk:
Skrivet av MMO4Life:

Hade nog lagt The Shining på första plats men annars ser den bra ut. Andra bra skräckfilmer är Hush (2016), Dawn of the Dead 1978, Remaken från 2004, 28 Days Later, 28 Weeks Later, Zombi 2 (1979), Motorsågsmassakern (1974), Ju-on (The Ring originalet), samt Fredagen den 13:e serien.

Är inte ju-on the grudge? The ring heter väl typ ringu? Blev för övrigt otroligt besviken på japanska versionen av the ring.

Jo, jag skrev fel. Jag tyckte både The Grudge och The Ring var bäst på japanska men smaken är som baken.

Medlem

Min första skräckfilm som jag såg var Arachnophobia eller Imse Vimse Spindel som den svenska titeln var. Skulle säga att den är mer komedi än skräck men om man är äcklad av spindlar så är det en rulle som ger en mardrömmar.

Skribent
Skrivet av MMO4Life:

Min första skräckfilm som jag såg var Arachnophobia eller Imse Vimse Spindel som den svenska titeln var. Skulle säga att den är mer komedi än skräck men om man är äcklad av spindlar så är det en rulle som ger en mardrömmar.

ooooooooooooooh! Den måste jag se igen.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:
Skrivet av 73mpl4R:

[Rec] tycker jag är lite lagom läbbig med. The Thing (1984) är ju en annan klassiker, gillar den nästan lika mycket som Aliens och Event Horizon. The Fly (1986) var ganska läskig när man var mindre med, men gör en mer illamående av andra orsaker.

30 Days of Night och Silent Hill tycker jag är värda att se med, men är mediokra som bäst.

"The Thing" funkade för mig när jag var 10 år gammal, nu upplever jag den som lite barnslig på något sätt. Den är även långtråkig. Tråkigt för man vill ju gilla 80-tals klassiker.

Åh, så olika det kan vara. Jag tycker The thing är en av de bästa och mest atmosfärsfyllda skräckfilmer som gjorts, och varje gång jag ser på den gillar jag den mer och mer

Sen måste jag slå ett slag för Mouth of Madness, Carpenters lite smått bortglömda 90-tals Cthulhu-film. Ruggigt bra stoff där som växer på mig varje gång jag ser på den med.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Walter S.A. Iego:
Skrivet av 73mpl4R:

[Rec] tycker jag är lite lagom läbbig med. The Thing (1984) är ju en annan klassiker, gillar den nästan lika mycket som Aliens och Event Horizon. The Fly (1986) var ganska läskig när man var mindre med, men gör en mer illamående av andra orsaker.

30 Days of Night och Silent Hill tycker jag är värda att se med, men är mediokra som bäst.

"The Thing" funkade för mig när jag var 10 år gammal, nu upplever jag den som lite barnslig på något sätt. Den är även långtråkig. Tråkigt för man vill ju gilla 80-tals klassiker.

Åh, så olika det kan vara. Jag tycker The thing är en av de bästa och mest atmosfärsfyllda skräckfilmer som gjorts, och varje gång jag ser på den gillar jag den mer och mer

Sen måste jag slå ett slag för Mouth of Madness, Carpenters lite smått bortglömda 90-tals Cthulhu-film. Ruggigt bra stoff där som växer på mig varje gång jag ser på den med.

På tal om Carpenter, vad tycker ni om Prince of Darkness?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Walter S.A. Iego:
Skrivet av 73mpl4R:

[Rec] tycker jag är lite lagom läbbig med. The Thing (1984) är ju en annan klassiker, gillar den nästan lika mycket som Aliens och Event Horizon. The Fly (1986) var ganska läskig när man var mindre med, men gör en mer illamående av andra orsaker.

30 Days of Night och Silent Hill tycker jag är värda att se med, men är mediokra som bäst.

"The Thing" funkade för mig när jag var 10 år gammal, nu upplever jag den som lite barnslig på något sätt. Den är även långtråkig. Tråkigt för man vill ju gilla 80-tals klassiker.

Åh, så olika det kan vara. Jag tycker The thing är en av de bästa och mest atmosfärsfyllda skräckfilmer som gjorts, och varje gång jag ser på den gillar jag den mer och mer

Sen måste jag slå ett slag för Mouth of Madness, Carpenters lite smått bortglömda 90-tals Cthulhu-film. Ruggigt bra stoff där som växer på mig varje gång jag ser på den med.

På tal om Carpenter, vad tycker ni om Prince of Darkness?

Tycker den är helt okej. Gillar grundkonceptet om vetenskapsmän som ska undersöka allt konstigt, men utav de tre filmerna som nämnts tycker jag det är den svagaste. Vet att många gillar den väääldigt mycket, men jag tycker nog att Mouth of Madness är lite vassare.


signatur

Videomupp

Medlem

Såg denna på Reddit i veckan, kanske kan bli något?

Medlem

Skräckgenren ligger mig närmast om hjärtat när det kommer till film, den extremt låga kvaliteten på det som släpps idag har dock fått mig att stänga dörrarna en aning. Det blir mer de beprövade favoriterna på rullande schema än att ge någonting nytt chansen. På senare tid skulle jag dock säga att såväl Lights Out som The Shallows har varit positiva överraskningar.

Förstnämnda som bjöd på ett intressant koncept med goda produktionsvärden, men med aningen komprimerat och förhastat manus som inte höll hela vägen. Sistnämnda med en trevlig dos adrenalin i djurskräcken, som ju legat lite i dvala de senaste åren, men samtidigt med väntat trist användande av CGI vilket drog ned intrycket en hel del.

Hyllade "The Witch" hade jag höga förväntningar på under förra året men lämnades ganska ordentligt besviken när skräcken aldrig tog vid. Finns gott om filmer med samma grundkoncept som lyckas bygga upp stämning och skräck på ett effektivt sätt utan "jumpscares", men här blev det bara trist och långdraget. Ordentligt fånigt och förutsebart slut dessutom.

Medlem

Jag är ingen större fan av skräckisar, men vissa jag sett har varit jävligt bra.

1. Dog Soldiers. Varulvsfilm, blandad skräck/action. Brittisk film, så inget Hollywood fjams. Förvånansvärt bra.

2. House on the Haunted Hill. "Överlev ett dygn i det där huset", med en twist.

3. Silver Bullet. Gammal klassisk Stephen King skräckis. Återigen, varulv.

4. It. Gammal klassisk Stephen King skräckis.De håller på att göra en nyversion av den, ser intressant ut.

5. An American Werewolf in London. Titeln är självförklarande

6. The Ring. (Amerikanska versionen) Titta på VHS och dö. (inte pga bildkvalitéten då)

7. Poltergeist. Kul med andar.

8. Jaws. Instruktionsfilm i var du inte ska simma eller fiska.

9. Hellraiser. Pandoras Ask uppgraderat till Pandoras Pussel-låda vars konsekvenser är begränsade till dig och andra som var med vid öppnandet.

10. The Mist. Som om att köra i dimma inte är illa nog, nu kommer det mysko saker med den också.

Medlem

Hannibal-filmerna är ju rätt feta.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Åh, så olika det kan vara. Jag tycker The thing är en av de bästa och mest atmosfärsfyllda skräckfilmer som gjorts, och varje gång jag ser på den gillar jag den mer och mer

Sen måste jag slå ett slag för Mouth of Madness, Carpenters lite smått bortglömda 90-tals Cthulhu-film. Ruggigt bra stoff där som växer på mig varje gång jag ser på den med.

Gillar du The thing så kan jag tipsa om Leviathan som är lite av samma stuk fast i djuphavet. Peter Weller i huvudrollen och den gamle ikonen Richard Crenna


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:
Skrivet av WildThing:

Åh, så olika det kan vara. Jag tycker The thing är en av de bästa och mest atmosfärsfyllda skräckfilmer som gjorts, och varje gång jag ser på den gillar jag den mer och mer

Sen måste jag slå ett slag för Mouth of Madness, Carpenters lite smått bortglömda 90-tals Cthulhu-film. Ruggigt bra stoff där som växer på mig varje gång jag ser på den med.

Gillar du The thing så kan jag tipsa om Leviathan som är lite av samma stuk fast i djuphavet. Peter Weller i huvudrollen och den gamle ikonen Richard Crenna

Ah tack! Den har jag sett, och den är helt ok. Finns ett par liknande därute som kommit på senare år. Harbringer down gjordes av teamet som gjorde specialeffekterna bakom preequel-Thing som blev besvikna att deras praktiska effekter byttes ut mot digitala, så de gjorde en egen. En helt okej film, men ganska meh story men fantastiska effekter. Väl värt för den anledningen

Men den jag taggat nu är The Void! Ser väldigt lovecraft/The thing ut!

http://m.imdb.com/title/tt4255304/


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:
Skrivet av Ariath:
Skrivet av WildThing:

Åh, så olika det kan vara. Jag tycker The thing är en av de bästa och mest atmosfärsfyllda skräckfilmer som gjorts, och varje gång jag ser på den gillar jag den mer och mer

Sen måste jag slå ett slag för Mouth of Madness, Carpenters lite smått bortglömda 90-tals Cthulhu-film. Ruggigt bra stoff där som växer på mig varje gång jag ser på den med.

Gillar du The thing så kan jag tipsa om Leviathan som är lite av samma stuk fast i djuphavet. Peter Weller i huvudrollen och den gamle ikonen Richard Crenna

Ah tack! Den har jag sett, och den är helt ok. Finns ett par liknande därute som kommit på senare år. Harbringer down gjordes av teamet som gjorde specialeffekterna bakom preequel-Thing som blev besvikna att deras praktiska effekter byttes ut mot digitala, så de gjorde en egen. En helt okej film, men ganska meh story men fantastiska effekter. Väl värt för den anledningen

Men den jag taggat nu är The Void! Ser väldigt lovecraft/The thing ut!

http://m.imdb.com/title/tt4255304/

Ser lovande ut, trailern från imdb-länken. Den ska ses omgående När man ser gamla filmer som just The thing och liknande så ser man hur bra effekterna kan bli utan digitala hjälpmedel. (Undantaget 80-talets antika datorer som är med i filmerna )


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Hell yes, The Void är given!

Medlem

Riktigt bra lista!

12
Skriv svar