Sipmo skrev:
Vilket köper ni helst smör, bregott eller margarin?
Smör = Kärnad grädde + salt
Bregott = Kärnad grädde + rapsolja + salt
Margarin = Billig växtolja + Extraktionsbensin (
hexan) +
Aceton + Nickelspån +
Natronlut
Fosforsyra + Citronsyra + Blekmedel + Metanol (bildas av natriummetylatet vid omestringen)
+
PAH (polycykliska aromatiska kolväten, några av de mest cancerframkallande ämnen som finns)
Källa:
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/m-fakta.html
Till att börja med så innehåller inte margarin aceton, utan acetoin, vilket även finns i smör och är en viktig del av smaken, och flera andra saker av det du rabblar upp som t.ex. nickelspån, blekmedel m.m. är typiskt industrimargarin, som inte är samma sak som vanligt bordsmargarin.
PAH är cancerframkallande, men all PAH är inte cancerframkallande, och jag skulle tippa på att du dör av en stroke av att äta smör innan du får cancer av margarin.
Jag använder både smör och margarin. Jag vet exakt i vilka sammanhang dom lämpar sig bäst, men skulle jag behöva välja ett utav dom så skulle jag utan tvekan välja margarin. Att äta 80% fett på mackan, i maten, i bakverk osv dag ut och dag in kommer att leda till högt kolesterol som i sin tur kommer leda till att din kropp stänger ner. Levern kommer att svikta, du får ökad risk för blodproppar, hjärnan tar stryk och du ökar risk för Alzheimers.
Så variation är det bästa, och våga att avstå från smör/margarin på mackan ibland. Ta t.ex. leverpastej, kaviar, en extra ostskiva, skinka, skiva upp lite ägg och gurka.