FZ.se
Bli medlem på FZ:s forum!
Här i FZs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
cute_ninja
Titel Veteran
Registrerad 2008-12-11
Inlägg 686

Eller är det bara jag som tycker att ett spels grafik faktiskt kan ha några år på nacken så länge story,spelmekanik och ren känsla är bra ? nu för tiden läser man ju jämt på forum att folk klagar på dålig grafik utan 0 tanke på hur spelet är annars.
Bara titta lite på till ex äldre spel som Caesar 3 , det såg skit ut även för sin tid men folk gillar det fortfarande för att det var sjukt kul att spela och bygga sina städer, hoppas verkligen inte allt går över till grafiken så att utvecklarna tom börjar tycka att utseende är ALLT i ett spel.
Nä för min del kan dom gärna släppa en stadsbyggare men medieval 2 total war grafik så länge spelet i sig är otroligt intressant i sin story och mekanik

Kopplade spel:
ohem
Titel Veteran
Registrerad 2007-06-24
Inlägg 718

Jag är lite av en retrogamer så jag håller helt och hållet med dig att grafiken är överskattad, det är bara ett litet plus i kanten. Se spelserien Donkey Kong Country samt re-maken Returns (dock lite mer av en re-make, typ mer re-imagining) till Wii.

fanboyen
Titel Veteran
Registrerad 2009-10-04
Inlägg 701

Har man spelat ett tag så är det mycket möjligt att ens favoritspel blivit tillräckligt gammalt för att se rent för jävligt ut. Det hindrar inte mig från att spela dem fortfarande. Bättre att satsa på bra och originell design, det håller längre.

bjosarn
Titel Kändis
Registrerad 2006-11-20
Inlägg 7 210

Varför ska man välja bort spel bara på grund av "bra" eller "dålig" grafik? Jag spelar de som intresserar mig. Ibland för att de är väldigt "vackra" och det kan vara skoj att uppleva, eller för att de är bra (men ack så "fula").

Raderad
Raderad
Titel
Registrerad 2013-05-20
Inlägg 0

Jag hoppas att du skojar. Det är ju grafiken som gör allt och som får en att fortsätta spela ett spel - i 15 år.

Bild

Heya
Titel Veteran
Registrerad 2006-04-02
Inlägg 621

Kan inte annat än hålla med, grafiken är i de flesta fall bara ett plus, inte det som gör spelet.
Det spelet som fått flest timmar av mig på senare tid är Terraria, vilket knappast är ett grafiskt underverk.

Posuic
Titel Veteran
Registrerad 2008-09-09
Inlägg 787

Håller även jag fullständigt med, gameplay och story före grafik. Framförallt just gameplay för min del då det är avgörande för om ifall jag ska orka ta mig igenom spelet även om det har en underbar story.

cute_ninja
Titel Veteran
Registrerad 2008-12-11
Inlägg 686

DNF är ett fint exempel, ganska roligt å smått fånigt gameplay men gud vad folk klagar på grafiken i det spelet

MrMadMan
Titel Veteran
Registrerad 2006-05-21
Inlägg 954

Anledningen till att grafiken får så mycket fokus är troligen att det en så tacksam aspekt att visa upp i marknadsföring.
I reklam kan du t.ex. aldrig visa hur bra gameplay är, eller storyn, hållbarheten, kontroller, spelbalansen osv...
Snygg grafik kan demonstreras på 5 sekunder.

För övrigt tycker jag att (nästan) alla generaliserar frågan. Det är inte riktigt så enkelt. Grafik är inte bara "viktigt eller oviktigt". Grafik är viktigt IBLAND, och för VISSA spelare. En del typer av spel är mer beroende av bra grafik (de som vill förmedla atmosfär, realism, inlevelse), medan andra klarar sig bra utan.

filmen Avatar skulle aldrig kunnat bli lika populär om man skalade av 9/10 av specialeffekterna. Men i en mer dialogdriven film är det inga större problem om man "snålat" lite på sådant. Nu är ju film iofs inte spel, men jag menar att de ändå är jämförbara i det området.

WaltX
Titel Kändis
Registrerad 2006-12-15
Inlägg 7 327

Grafiken är en väldigt stor och viktig del av spelen för mig. Jag vill att utvecklingen går framåt och inte stannar upp. Ett spel med bra story och gameplay, men som saknar bra grafik, känns inte helt komplett. Det betyder dock inte att storyn och gameplayen inte är viktig, för det är de verkligen. Helst ska ju allting finnas där.

Natrium
Titel Veteran
Registrerad 2007-02-23
Inlägg 929

WaltX skrev:
Grafiken är en väldigt stor och viktig del av spelen för mig. Jag vill att utvecklingen går framåt och inte stannar upp. Ett spel med bra story och gameplay, men som saknar bra grafik, känns inte helt komplett. Det betyder dock inte att storyn och gameplayen inte är viktig, för det är de verkligen. Helst ska ju allting finnas där.

Håller med dig inte bara ljud utan även grafik tillför ju faktist stämning till spel också.
När Supermario 64 kom så var den grafiken helt otrolig., Det var ett bra spel som ingen sa direkt nä men dom kunde skippat på allt lul lul ^^När Gears 1 kom så var det ju faktist en stor del som lockades av grafiken först, innan dom börja mer se gameplay också.

Sen har vi spel som t,ex WoW inte bästa grafiken men spelet är/var roligt för många i vårat land, och så tar vi Aion eller rift t,ex som är mostsvarighet mycket mycket snyggare men totalt sett ett "sämre" mmo "å vet att jag kommer bli flame av någon fanboi för detta"

Grafik är inte allt men jag skulle inte vara nöjd att sitta och spela 8 bitars spel och aldrig få uppleva spel som BF3 me allt på max.

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 558

Som sagt... yta säljer.

tirim4
Titel Hemmavan
Registrerad 2011-03-30
Inlägg 296

Det är skillnad på bra grafik och teknikst avancerad grafik. Vissa ställen i wow var enligt mig väldigt bra grafiskt då de tillsammans med musik skapade en väldigt stark stämning, på samma sätt som grafiken i Witcher 2 hjälper till att skapa en värld. Två spel där grafikens tekniskt sett ligger på helt olika plan. Personligen så anser jag att i t.ex. rpg:n så vill jag ha snygg och bra grafik då helhetsintrycket är det viktiga för mig, att leva mig in i världen. Då ska den också vara "bra" (aka tekniskt avancerad). Även om bland annat Oblivion inte står sig så bra idag kanske så väger den upp det med en för övrigt stor och härlig värld men också en trevlig grafisk upplevelse med skogen och min favorit; undervegitationen. Sen så är ju Tetris ett jättebra spel utan att i princip ha någon grafik alls och ibland är det det som är bra grafik.

Slut på flummande.

Brain
Titel Storröjare
Registrerad 2008-04-16
Inlägg 2 505

tirim4 skrev:
Det är skillnad på bra grafik och teknikst avancerad grafik. Vissa ställen i wow var enligt mig väldigt bra grafiskt då de tillsammans med musik skapade en väldigt stark stämning, på samma sätt som grafiken i Witcher 2 hjälper till att skapa en värld. Två spel där grafikens tekniskt sett ligger på helt olika plan. Personligen så anser jag att i t.ex. rpg:n så vill jag ha snygg och bra grafik då helhetsintrycket är det viktiga för mig, att leva mig in i världen. Då ska den också vara "bra" (aka tekniskt avancerad). Även om bland annat Oblivion inte står sig så bra idag kanske så väger den upp det med en för övrigt stor och härlig värld men också en trevlig grafisk upplevelse med skogen och min favorit; undervegitationen. Sen så är ju Tetris ett jättebra spel utan att i princip ha någon grafik alls och ibland är det det som är bra grafik.

Slut på flummande.

Jag är inne på lite liknande tankar.

Avancerad grafik känns inte alls viktig för mig utan snarare bra grafik. Se på t.ex. Baldur's Gate II, World of Warcraft, Counter-Strike eller Super Mario: grafiken håller än idag!

Tybalt
Titel Rikskändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 8 558

Brain... om du menar att grafiken är funktionell så håller jag med. Snygg? Mja...

Höglund
Titel Proffs
Registrerad 2007-09-13
Inlägg 1 432

tirim4 skrev:

Slut på flummande.

För mig kommer estetiken alltid att gå före den teknologiska aspekten av ett spels grafik. World of Warcraft och Fable-serien är två bra exempel på det. Urläcker estetik utan någon nämnvärt "bra grafik" att skryta om. Fyra högupplösta nyanser av brunt är så in i helvete tråkigt, atmosfär håller längre än platt ögongodis.

raefzm88
Titel Storröjare
Registrerad 2010-05-12
Inlägg 2 916

Spelkänslan framförallt. Dvs hela stämningen i spelet, grafiken är inte allt.

MrMadMan
Titel Veteran
Registrerad 2006-05-21
Inlägg 954

raefzm88 skrev:

Finns väl INGEN som påstår att grafiken skulle vara allt...?

DarkZide8
Titel Proffs
Registrerad 2007-08-01
Inlägg 1 388

Jag tänker mer såhär: Varför inte spela ett spel som har BÅDE snygg grafik och bra gameplay?

Snygg grafik är alltid ett plus. När "VÄRLDENS BÄSTA SPEL" väl görs kommer det ha snygg grafik också.

Brain
Titel Storröjare
Registrerad 2008-04-16
Inlägg 2 505

Tybalt skrev:
Brain... om du menar att grafiken är funktionell så håller jag med. Snygg? Mja...

Min tanke är att grafiken kan vara bra på olika sätt, t.ex. funktionell eller mind blowing.

flyawaynille
Titel Hemmavan
Registrerad 2010-08-20
Inlägg 218

enligt mig är grafiken viktig för att ge en bra känsla. Jag tror att det är viktigt att bf3 får bra grafik för att det bidrar till känslan väldigt mycket när det ser verkligt ut. Jag skulle säga att super mario 64 har snygg grafik. Mario spelen brukar ofta ha sköna färger och en bra grafik när de kom. Om allt i super mario var fyrkanter och grått så skulle inte lika många spela det för grafiken är viktig för ett spel. Gameplay är viktigt men det är även grafik.

Neatherblade
Titel Kändis
Registrerad 2004-07-30
Inlägg 7 494

Kör väldigt mycket NES, SNES, Mega drive ect, spelen är bra mycket roligare.
Är trött på spel som försöker vara film och allt annat.

Tussilago
Titel Intresserad
Registrerad 2006-12-20
Inlägg 54

Visst är grafiken viktig. Men tyvärr betyder ju inte grafiken att spelet är bra. som många andra skriver är ju handlingen och stämningen i spelet mer värt men med snygg grafik är det bara ett plus.
Många bra gamla spel har ju kanske inte världens bästa grafik men storyn gör den värd att spela om.

raefzm88
Titel Storröjare
Registrerad 2010-05-12
Inlägg 2 916

MrMadMan skrev:
raefzm88 skrev:

Har jag sagt det?

MrMadMan
Titel Veteran
Registrerad 2006-05-21
Inlägg 954

raefzm88 skrev:
MrMadMan skrev:
raefzm88 skrev:

Har jag sagt det?

Nej. Men jag antog att du trodde det.
Jag ser nämligen ingen anledning att lägga fram en åsikt om man redan tror att alla håller med om den... Det leder ju ingen vart :P

Mikaelh
Titel Storröjare
Registrerad 2005-10-26
Inlägg 3 888

Nu för tiden är alla spel fula på grund av:
1. Unreal-motorn och flera andra grafikmotorer är plastiga och fula.
2. Konsoler tar utvecklingen mer bakåt än framåt.

MrMadMan
Titel Veteran
Registrerad 2006-05-21
Inlägg 954

Mikaelh skrev:

1. Att påstå att Unreal-motorn är "plastig" känns ganska fel. Det handlar helt om hur den används... Det finns ingen inbyggd "funktion" som gör allt plastigt i den...
2. Konsoller kanske hämmar utvecklingen, men bakåt? Kom igen...

Peppeoll
Titel Veteran
Registrerad 2006-08-08
Inlägg 755

håller helt och hållet med. med det sagt så finns det fortfarande folk som nailar gameplayet och storyn (eller bara en av dom), men även grafiken. Finns flera exempel; Vanquish, God of war 3, Gears of war serien tycker jag har bra gameplay. Finns fler men alla kan inte nämnas här.

Det viktigaste för mig i ett spel är gameplay. Är det inte roligt att spela så skiter jag fullständigt i om storyn är "djup" eller grafiken är snyggare än verkligheten. Spel ska vara roliga (enligt mig) och därför spelar jag dom. Vill man ha bra story kan man lika gärna se en film.

sen tror jag även att det är ett oerhört djupt ämne som man kan spåra iväg flera timmar om. som folk säger så bidrar grafiken helt klart till känslan också. men som sagt, det är väldigt personligt också.

walter_iego
Titel Rikskändis
Registrerad 2010-02-04
Inlägg 11 434

"Deux Ex", har ju nu många år på nacken och är fortfarande riktigt, riktigt bra. Det är optimerat för en rad olika upplösningar och funker smidigt på en modern dator. Vad det gäller story och karaktärer, är många av dessa lika intressanta idag som när spelet kom. Kvalité förtvinar aldrig.

mosoloa1
Titel Storröjare
Registrerad 2007-10-07
Inlägg 4 551

Mikaelh skrev:

Unreal Engine, plastiga och fula? Det kan jag absolut inte hålla med om.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av FZ Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 191 medlemmar online. 13 foruminlägg har postats idag.

FZ