Spelar för mycket

Medlem
Spelar för mycket

Hej Jag går behandlingspedagogsutbildningen och har datorspelsmissbruk som mitt examensarbete, skulle vilja komma i kontakt med någon som har varit eller är i riskzonen gällande datorspel

Målet med intervjun/frågorna är att skaffa mig större kunskap i ämnet.

Du är anonym såklart

behandlingspedagog@outlook.com

Medlem

Fått napp?


signatur

Niet.

Medlem

Det skulle ha vart runt 2004-2006 när wow var som störst. Då tror jag du hade fått mer napp. Finns det nått spel man nötar 24/7 idag ?

Medlem

Jag tror ju dock att det finns beroende på annat sätt. Att man inte kan slappna av typ.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Cladrius:

Det skulle ha vart runt 2004-2006 när wow var som störst. Då tror jag du hade fått mer napp. Finns det nått spel man nötar 24/7 idag ?

Folk som nötar; HoN, LoL, DotA, CS, BF, COD osv.

Medlem
Skrivet av Rwaat:
Skrivet av Cladrius:

Det skulle ha vart runt 2004-2006 när wow var som störst. Då tror jag du hade fått mer napp. Finns det nått spel man nötar 24/7 idag ?

Folk som nötar; HoN, LoL, DotA, CS, BF, COD osv.

Sant iofs, spelar inte så mkt nu förtiden. Lite cs då o då.. Syftade lite på att mmorpg "tvingar" en att vara mer aktiv på sina sätt men moba spel är iofs ganska beroendeframkallande de med.

Medlem

Ni som sitter på erfarenhet får gärna kontakta mig, er kunskap behövs.

behandlingspedagog@outlook.com

Medlem

Finns inget som heter datorspelsmissbruk. Inte beroende heller för den delen.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Finns inget som heter datorspelsmissbruk. Inte beroende heller för den delen.

Intressant. Kan du utveckla detta? Menar du att det inte finns någon som spelar för mycket och därmed blivit beroende?

Medlem

Klart det finns.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Siken:
Skrivet av kebbe:

Finns inget som heter datorspelsmissbruk. Inte beroende heller för den delen.

Intressant. Kan du utveckla detta? Menar du att det inte finns någon som spelar för mycket och därmed blivit beroende?

Datorspel är inte beroendeframkallande helt enkelt. Det finns ingenting som heter "abstinens" där spelaren känner obehag när spelet inte är tillgängligt. Istället är det lathet och brist på såväl disciplin som självinsikt, istället för att acceptera detta gör folk som med så mycket annat; Hittar på någonting att skylla på. I detta fallet spel.

Se extremfallen där folk dött framför datorn. Det handlar om extrem brist på självinsikt och sunt förnuft om vad man klarar av, det var knappast så att personen i fråga inte var fysiskt eller psykiskt kapabel att gå och göra någonting annat..

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Siken:
Skrivet av kebbe:

Finns inget som heter datorspelsmissbruk. Inte beroende heller för den delen.

Intressant. Kan du utveckla detta? Menar du att det inte finns någon som spelar för mycket och därmed blivit beroende?

Datorspel är inte beroendeframkallande helt enkelt. Det finns ingenting som heter "abstinens" där spelaren känner obehag när spelet inte är tillgängligt. Istället är det lathet och brist på såväl disciplin som självinsikt, istället för att acceptera detta gör folk som med så mycket annat; Hittar på någonting att skylla på. I detta fallet spel.

Se extremfallen där folk dött framför datorn. Det handlar om extrem brist på självinsikt och sunt förnuft om vad man klarar av, det var knappast så att personen i fråga inte var fysiskt eller psykiskt kapabel att gå och göra någonting annat..

"Datorspel är inte beroendeframkallande helt enkelt" Undrar verkligen om du vet vad du talar om för du ger bara beroendet andra namn. Nära vän har en 14åring som spelar LOL så fort han får en stund över hoppar till och med skolmaten för att hinna spela. Han skolkar om han har en bra match på gång när lektionen börjar.
Det kallar jag spelmissbruk, men antar du har ett annat namn på det.
Är du rädd att någon ska sätta spelandet i dålig dager? Inget fel i att spela "lagom" så man hinner med livet också.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Ett missbruk är felanvändning av exempelvis droger, förtroenden eller andra saker som anses skadligt eller sjukligt.

Det finns sexmissbruk. Det finns matmissbruk. Det finns maktmissbruk.

I likhet med andra impulskontrollstörningar delar personer med spelberoende en del generella symtom med substansberoende.och en del spelberoende berättar även om abstinensliknande symtom, som rastlöshet och irritabilitet. När de inte får spela ostört eller uppnå sin tänka nivå.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Siken:
Skrivet av kebbe:

Finns inget som heter datorspelsmissbruk. Inte beroende heller för den delen.

Intressant. Kan du utveckla detta? Menar du att det inte finns någon som spelar för mycket och därmed blivit beroende?

Datorspel är inte beroendeframkallande helt enkelt. Det finns ingenting som heter "abstinens" där spelaren känner obehag när spelet inte är tillgängligt. Istället är det lathet och brist på såväl disciplin som självinsikt, istället för att acceptera detta gör folk som med så mycket annat; Hittar på någonting att skylla på. I detta fallet spel.

Se extremfallen där folk dött framför datorn. Det handlar om extrem brist på självinsikt och sunt förnuft om vad man klarar av, det var knappast så att personen i fråga inte var fysiskt eller psykiskt kapabel att gå och göra någonting annat..

"Datorspel är inte beroendeframkallande helt enkelt" Undrar verkligen om du vet vad du talar om för du ger bara beroendet andra namn. Nära vän har en 14åring som spelar LOL så fort han får en stund över hoppar till och med skolmaten för att hinna spela. Han skolkar om han har en bra match på gång när lektionen börjar.
Det kallar jag spelmissbruk, men antar du har ett annat namn på det.
Är du rädd att någon ska sätta spelandet i dålig dager? Inget fel i att spela "lagom" så man hinner med livet också.

Ansvarslösa föräldrar i kombination med bristande självdisciplin och långsiktigt tänkande hos ungen. Ponera att föräldrarna skulle hindra att han spelade LoL, t.ex. ta datorn och låta honom sköta skolarbetet på t.ex. en Chromebook eller iPad. Vad skulle hända? Inte skulle han uppleva obehag i någon form av abstinens av spelet, där ligger skillnaden på ett beroende (måste spela) och ett val (väljer att prioritera spelandet).

Är inte ett dugg rädd att någon skulle sätta spel i dålig dager, hela spelbranschen är ett skämt av jämnbrun medelmåtta utan några som helst krav på kvalitet eller produktionsvärden så för min del hade det inte gjort någonting om hela korthuset föll ned i en repris av 1983.. Däremot irriterar jag mig på hur folk blir känsligare och känsligare i takt med att allt skall skyllas på någon annan.

"Det är spelens fel att man spelar för mycket" - Känn på den meningen ett tag och fundera över hur dumt det egentligen låter. Det är en produkt som inte på något sätt är beroendeframkallande, när någon misslyckas med någonting i livet för att de prioriterat spel så kallar de sig beroende. Oj då, nu var det inte personens eget ansvar längre utan spelets fel. Samma gäller när föräldrar skriklipar om hur deras söner bara sitter vid datorn - Det är spelens fel, deras egenskaper som föräldrar är inte öppet för kritik.

Det är precis samma sak som hur det är McDonalds fel att ungarna blir smällfeta, att Hollywood utsätter barn för våld genom barnförbjudna filmer eller att det är skolans fel när ungarna inte lär sig någonting utan sitter med sina jävla smartphones.

Medlem
Skrivet av Theade:

Ett missbruk är felanvändning av exempelvis droger, förtroenden eller andra saker som anses skadligt eller sjukligt.

Det finns sexmissbruk. Det finns matmissbruk. Det finns maktmissbruk.

I likhet med andra impulskontrollstörningar delar personer med spelberoende en del generella symtom med substansberoende.och en del spelberoende berättar även om abstinensliknande symtom, som rastlöshet och irritabilitet. När de inte får spela ostört eller uppnå sin tänka nivå.

Du kan inte på riktigt likställa termen substansmissbruk med "missbruk av förtroende". Även om det sistnämnda är mer likt situationen med spel.. Sedan är sexmissbruk ett vardagligt ord för hypersexuell störning, vilket är ett riktigt psykiskt problem och inte ett beroende som växer fram. På samma sätt grundar sig matmissbruk antingen på bristande självdisciplin och icke-existerande självdisciplin (oftast skylls väl detta på ett "sockerberoende" vilket inte heller finns). Maktmissbruk är ett missbruk av förtroende..

Spelar mindre roll vad de som identifierar sig som "beroende av spel" säger, dessa söker bara en syndabock för sitt beteende: "Om jag inte spelar känner jag X, Y och Z, detta är inte mitt fel utan spelens". Sorgliga människor..

Medlem

Det ändrar dock inte att ett missbruk är en felanvändning av t.ex. datorspel. Och är inte en känsla direkt kopplat till en människas hälsa?


signatur

Niet.

Medlem

Det finns personer som inte kan ta hand om sina familjer för att de måste spela. De måste bara göra si och så, annars känner det någonting, och den känslan är vad som får det hela att leda till ett (miss)bruk?

Precis som en person som inte får ha sex. När den inte får ha sex, känner den väl något? Och den känslan.. påverkar.. beteende.. omgivningen.. hälsan..?


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av beha:

Ni som sitter på erfarenhet får gärna kontakta mig, er kunskap behövs.

behandlingspedagog@outlook.com

Häng med i tråden!


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Theade:

Ett missbruk är felanvändning av exempelvis droger, förtroenden eller andra saker som anses skadligt eller sjukligt.

Det finns sexmissbruk. Det finns matmissbruk. Det finns maktmissbruk.

I likhet med andra impulskontrollstörningar delar personer med spelberoende en del generella symtom med substansberoende.och en del spelberoende berättar även om abstinensliknande symtom, som rastlöshet och irritabilitet. När de inte får spela ostört eller uppnå sin tänka nivå.

Du kan inte på riktigt likställa termen substansmissbruk med "missbruk av förtroende". Även om det sistnämnda är mer likt situationen med spel.. Sedan är sexmissbruk ett vardagligt ord för hypersexuell störning, vilket är ett riktigt psykiskt problem och inte ett beroende som växer fram. På samma sätt grundar sig matmissbruk antingen på bristande självdisciplin och icke-existerande självdisciplin (oftast skylls väl detta på ett "sockerberoende" vilket inte heller finns). Maktmissbruk är ett missbruk av förtroende..

Spelar mindre roll vad de som identifierar sig som "beroende av spel" säger, dessa söker bara en syndabock för sitt beteende: "Om jag inte spelar känner jag X, Y och Z, detta är inte mitt fel utan spelens". Sorgliga människor..

Jo det kan man visst. Ett beroende är ett beroende. Det påverkar hjärnan på exakt samma sätt dvs, enkelt förklarat, belöningssystemet. Jo det finns visst folk som känner abstinens när de inte spelar, på samma sätt som en "gambler" gör.
Du känner rätt många personer som haft ett (spel-)beroende va? Det märks. Var hittar du din fakta? Vad har du erfarenheter? Eller du bara sitter och tycker?

Medlem
Skrivet av kebbe:

En jävla massa skitsnack

"Datorspel är inte beroendeframkallande" nej tekniskt sett så är ju inte spel en kemisk substans som skapar beroende, men DOPAMIN ÄR, och det är (bland annat) det som skapar ett beroende och i det fall man får "kicken" från ett spel så brukar det benämnas "spelberoende" helt enket.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Siken:
Skrivet av kebbe:

Finns inget som heter datorspelsmissbruk. Inte beroende heller för den delen.

Intressant. Kan du utveckla detta? Menar du att det inte finns någon som spelar för mycket och därmed blivit beroende?

Datorspel är inte beroendeframkallande helt enkelt. Det finns ingenting som heter "abstinens" där spelaren känner obehag när spelet inte är tillgängligt. Istället är det lathet och brist på såväl disciplin som självinsikt, istället för att acceptera detta gör folk som med så mycket annat; Hittar på någonting att skylla på. I detta fallet spel.

Se extremfallen där folk dött framför datorn. Det handlar om extrem brist på självinsikt och sunt förnuft om vad man klarar av, det var knappast så att personen i fråga inte var fysiskt eller psykiskt kapabel att gå och göra någonting annat..

Förstår inte riktigt hur du kan tycka att ett spel inte kan vara beroendeframkallande. Visst kan det handla om brist på disciplin och självinsikt men det kan fortfarande vara ett beroende. Kan garantera dig att det finns folk som känner abstinens när de inte får spela. Likt folk som är beroende av Facebook känner abstiens och andra saker när de inte får någon belöning av hjärnan. Som Zymac säger ovan så reagerar dopaminet i hjärnan på annat än "fysiska" saker man stoppar i sig. Du kan få dopamin av spel, cigaretter, spela fotboll....

Skrivet av kebbe:
Skrivet av Theade:

Ett missbruk är felanvändning av exempelvis droger, förtroenden eller andra saker som anses skadligt eller sjukligt.

Det finns sexmissbruk. Det finns matmissbruk. Det finns maktmissbruk.

I likhet med andra impulskontrollstörningar delar personer med spelberoende en del generella symtom med substansberoende.och en del spelberoende berättar även om abstinensliknande symtom, som rastlöshet och irritabilitet. När de inte får spela ostört eller uppnå sin tänka nivå.

Du kan inte på riktigt likställa termen substansmissbruk med "missbruk av förtroende". Även om det sistnämnda är mer likt situationen med spel.. Sedan är sexmissbruk ett vardagligt ord för hypersexuell störning, vilket är ett riktigt psykiskt problem och inte ett beroende som växer fram. På samma sätt grundar sig matmissbruk antingen på bristande självdisciplin och icke-existerande självdisciplin (oftast skylls väl detta på ett "sockerberoende" vilket inte heller finns). Maktmissbruk är ett missbruk av förtroende..

Spelar mindre roll vad de som identifierar sig som "beroende av spel" säger, dessa söker bara en syndabock för sitt beteende: "Om jag inte spelar känner jag X, Y och Z, detta är inte mitt fel utan spelens". Sorgliga människor..

Alla olika beroenden kan anses vara en ursäkt. Träningsberoende, snusberoende, spelberoende... Om inte spelberoende finns så finns inget annat beroende heller.

Medlem
Skrivet av cruuse:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Theade:

Ett missbruk är felanvändning av exempelvis droger, förtroenden eller andra saker som anses skadligt eller sjukligt.

Det finns sexmissbruk. Det finns matmissbruk. Det finns maktmissbruk.

I likhet med andra impulskontrollstörningar delar personer med spelberoende en del generella symtom med substansberoende.och en del spelberoende berättar även om abstinensliknande symtom, som rastlöshet och irritabilitet. När de inte får spela ostört eller uppnå sin tänka nivå.

Du kan inte på riktigt likställa termen substansmissbruk med "missbruk av förtroende". Även om det sistnämnda är mer likt situationen med spel.. Sedan är sexmissbruk ett vardagligt ord för hypersexuell störning, vilket är ett riktigt psykiskt problem och inte ett beroende som växer fram. På samma sätt grundar sig matmissbruk antingen på bristande självdisciplin och icke-existerande självdisciplin (oftast skylls väl detta på ett "sockerberoende" vilket inte heller finns). Maktmissbruk är ett missbruk av förtroende..

Spelar mindre roll vad de som identifierar sig som "beroende av spel" säger, dessa söker bara en syndabock för sitt beteende: "Om jag inte spelar känner jag X, Y och Z, detta är inte mitt fel utan spelens". Sorgliga människor..

Jo det kan man visst. Ett beroende är ett beroende. Det påverkar hjärnan på exakt samma sätt dvs, enkelt förklarat, belöningssystemet. Jo det finns visst folk som känner abstinens när de inte spelar, på samma sätt som en "gambler" gör.
Du känner rätt många personer som haft ett (spel-)beroende va? Det märks. Var hittar du din fakta? Vad har du erfarenheter? Eller du bara sitter och tycker?

Att räkna belöningssystemet i spel som en beroendeframkallande komponent förutsätter att personen i fråga först har grava problem att skilja på spel och verklighet, vilket garanterat är någon annan form av personlighetsstörning. Vad de sedan känner är knappast en abstinens som inte försvinner förrän personen får spela igen, blanda inte in datorspel i samma kategori som hasardspel när beroendet i den sistnämnda kommer från risk/reward-aspekten med den verkliga insatsen. En del datorspel i sina virtuella världar och låtsasvalutor inte kan emulera hur mycket de än försöker..

Känner inte någon som säger sig vara spelberoende, däremot består min bekantskapskrets till största delen av personer som lägger otaligt timmar på spel som t.ex. WoW och samtidigt balanserar det galant med universitetsutbildningar. Utbildningar vars klasser enligt statistiken består till större delen av andra spelare. Datorspel är ett såpass stort intresse att om det fanns en beroendeframkallande aspekt av det så hade de drabbade varit betydligt vanligare än någon ensling långt bort som väljer att skylla på spel när tentorna misslyckas och hyran inte blir betald..

Medlem
Skrivet av Zymac:

"Datorspel är inte beroendeframkallande" nej tekniskt sett så är ju inte spel en kemisk substans som skapar beroende, men DOPAMIN ÄR, och det är (bland annat) det som skapar ett beroende och i det fall man får "kicken" från ett spel så brukar det benämnas "spelberoende" helt enket.

Klarar man av att skilja på spel och verklighet finns det inget i datorspel med tillräckligt stor kick tillräckligt ofta för att skapa ett beroende. Känns som att du, som någon ovan gjorde, försöker likställa datorspel med hasardspel..

Skrivet av Siken:

Förstår inte riktigt hur du kan tycka att ett spel inte kan vara beroendeframkallande. Visst kan det handla om brist på disciplin och självinsikt men det kan fortfarande vara ett beroende. Kan garantera dig att det finns folk som känner abstinens när de inte får spela. Likt folk som är beroende av Facebook känner abstiens och andra saker när de inte får någon belöning av hjärnan. Som Zymac säger ovan så reagerar dopaminet i hjärnan på annat än "fysiska" saker man stoppar i sig. Du kan få dopamin av spel, cigaretter, spela fotboll....

Alla olika beroenden kan anses vara en ursäkt. Träningsberoende, snusberoende, spelberoende... Om inte spelberoende finns så finns inget annat beroende heller.

Skulle absolut inte likställa ett låtsasberoende av datorspel med ett fysiskt och psykiskt nikotinberoende. Som tidigare nämnt så finns det ingen kick i datorspel som ens kommer i närheten av att motsvara någonting med riktig risk som t.ex. att vinna en fotbollsmatch efter 90 minuters spänning, att få jackpot på en enarmad bandit eller att stilla nikotinabstinensen.

Med tanke på de starka defensiva reaktionerna här så verkar det som att många trivs med att ha spel redo som syndabock för sina problem. Det är svårt det där med att ta ansvar för sina handlingar..

Medlem

[SemiOfftopic]

Lite nyfiken bara, vad anser du det är för "riktig" risk med att vinna/förlora en fotbollsmatch gentemot en match i valfritt datorspel egentligen?

Såvidare du inte spelar på elitnivå och/eller har nån sorts prestationsbonus/krav så har det ingen som helst jävla inverkan på ditt liv annat än en egoboost om du vinner och nedstämdhet om du förlorar. precis samma som i ett....Tadaaaa datorspel.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av cruuse:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Theade:

Ett missbruk är felanvändning av exempelvis droger, förtroenden eller andra saker som anses skadligt eller sjukligt.

Det finns sexmissbruk. Det finns matmissbruk. Det finns maktmissbruk.

I likhet med andra impulskontrollstörningar delar personer med spelberoende en del generella symtom med substansberoende.och en del spelberoende berättar även om abstinensliknande symtom, som rastlöshet och irritabilitet. När de inte får spela ostört eller uppnå sin tänka nivå.

Du kan inte på riktigt likställa termen substansmissbruk med "missbruk av förtroende". Även om det sistnämnda är mer likt situationen med spel.. Sedan är sexmissbruk ett vardagligt ord för hypersexuell störning, vilket är ett riktigt psykiskt problem och inte ett beroende som växer fram. På samma sätt grundar sig matmissbruk antingen på bristande självdisciplin och icke-existerande självdisciplin (oftast skylls väl detta på ett "sockerberoende" vilket inte heller finns). Maktmissbruk är ett missbruk av förtroende..

Spelar mindre roll vad de som identifierar sig som "beroende av spel" säger, dessa söker bara en syndabock för sitt beteende: "Om jag inte spelar känner jag X, Y och Z, detta är inte mitt fel utan spelens". Sorgliga människor..

Jo det kan man visst. Ett beroende är ett beroende. Det påverkar hjärnan på exakt samma sätt dvs, enkelt förklarat, belöningssystemet. Jo det finns visst folk som känner abstinens när de inte spelar, på samma sätt som en "gambler" gör.
Du känner rätt många personer som haft ett (spel-)beroende va? Det märks. Var hittar du din fakta? Vad har du erfarenheter? Eller du bara sitter och tycker?

Att räkna belöningssystemet i spel som en beroendeframkallande komponent förutsätter att personen i fråga först har grava problem att skilja på spel och verklighet, vilket garanterat är någon annan form av personlighetsstörning. Vad de sedan känner är knappast en abstinens som inte försvinner förrän personen får spela igen, blanda inte in datorspel i samma kategori som hasardspel när beroendet i den sistnämnda kommer från risk/reward-aspekten med den verkliga insatsen. En del datorspel i sina virtuella världar och låtsasvalutor inte kan emulera hur mycket de än försöker..

Känner inte någon som säger sig vara spelberoende, däremot består min bekantskapskrets till största delen av personer som lägger otaligt timmar på spel som t.ex. WoW och samtidigt balanserar det galant med universitetsutbildningar. Utbildningar vars klasser enligt statistiken består till större delen av andra spelare. Datorspel är ett såpass stort intresse att om det fanns en beroendeframkallande aspekt av det så hade de drabbade varit betydligt vanligare än någon ensling långt bort som väljer att skylla på spel när tentorna misslyckas och hyran inte blir betald..

Jag förstår inte riktigt varför verkligheten eller låtsasvärlden skulle spela roll. Hjärnan belönar dig än om det handlar om ett spel eller något i verkligheten som ger adrenalin. Sen är det såklart STOR risk att något ligger bakom varför man sitter och spelar datorspel hela dagarna. Dåligt självförtroende, disciplin eller vad än som kan tänkas. Men det är fortfarande ett beroende då personen sätter sig ner och spelar istället för att ta tag i problemen.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Med tanke på de starka defensiva reaktionerna här så verkar det som att många trivs med att ha spel redo som syndabock för sina problem. Det är svårt det där med att ta ansvar för sina handlingar..

Nu handlar ju inte detta om defensiva rekationer för att ha spel som syndabock, utan att påvisa vikten och effekten av spel mera. Allt du säger verkar grunda sig i någon form av socialkonstruktivistisk bakgrund och det är ju din åsikt att ha, men jag har ännu inte sett något belägg för din argumentation.

Att spel påverkar dopamin nivåer är vetenskapligt bevisat, och låtsasvärld vs riktig värld spelar verkligen ingen roll rent medicinskt. Sedan att spelberoende tidigare har klassats som impulskontrollstörning men att det nu pga ny forskning klassas som beroende och missbruk även i Sverige, visar ju på att du antingen inte är insatt i ny forskning eller att du håller fast på socialkonstruktivism i ett läge där det faktiskt handlar om kemiska reaktioner i hjärnan.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Siken:
Skrivet av kebbe:

Finns inget som heter datorspelsmissbruk. Inte beroende heller för den delen.

Intressant. Kan du utveckla detta? Menar du att det inte finns någon som spelar för mycket och därmed blivit beroende?

Datorspel är inte beroendeframkallande helt enkelt. Det finns ingenting som heter "abstinens" där spelaren känner obehag när spelet inte är tillgängligt. Istället är det lathet och brist på såväl disciplin som självinsikt, istället för att acceptera detta gör folk som med så mycket annat; Hittar på någonting att skylla på. I detta fallet spel.

Se extremfallen där folk dött framför datorn. Det handlar om extrem brist på självinsikt och sunt förnuft om vad man klarar av, det var knappast så att personen i fråga inte var fysiskt eller psykiskt kapabel att gå och göra någonting annat..

Psykologiskt beroende kan uppstå från vadsomhelst, typ shoppa skor eller nåt, oavsett biologiska effekter. Vissa påstår att det påverkar dopamin nivåer vilket skulle leda till ett beroende, det gör dock nästan allt, det handlar om ett simpelt belöningssystem


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Inaktiv

BRA INSIKT:up:ALLA MÄNNISKOR LEVER I MISSBRUK PÅ ETT ELLER ANNAT SÄTT TEX:ANDE/KROPP/SJÄL.

sluta mata trollet


signatur

New life, New hope

Medlem

^


signatur

Man måste klippa det långa strået långsamt, annars halkar man i hinken.

12
Skriv svar