Staten Israel rätt eller fel?

Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Ozmonatov: Enligt min åsikt så är varje vuxen Israel medskyldig till det förtryck som pågår. Genom att bo kvar i Israel har man gjort ett ställningstagande att man tycker att det är ok.

Det var precis detta som var min poäng. På något sätt så försummas den individa Israelens situation helt i sådana resonemang, och i stället så ses befolkningen som en enhet skyldiga likt en.

Även om man kompromissar och hävdar att det enbart gäller vuxna så är det tydligt aggressivt och icke-rationellt, vilket inte hjälper någon inblandad.

Ett överanvänt exempel är de två atombomberna som exploderade över städer i japan. Var alla de civila offren medskyldiga till vad deras land i sig hade gjort sig skyldigt till, bara genom det faktum att de hade ett liv där? Skulle de ha behövt flytta till ett annat land för att undgå att förtjäna det?

Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Ozmonatov: Enligt min åsikt så är varje vuxen Israel medskyldig till det förtryck som pågår. Genom att bo kvar i Israel har man gjort ett ställningstagande att man tycker att det är ok.

Då kan man ju säga att det bästa vore ju om alla judar i Israel kunde dö väldigt snart,dom är ju alla skyldiga till förtrycket av dom små stackars(naturligtvis oskyldiga) palistinerna.Enligt min egen åsikt så tolkar jag ditt resonemang såhär.

Medlem
Skrivet av Diodd:

Det vore det enda rätta eftersom de trots allt är palestiniernas land från början.

Satt och ströläste och hittade detta totalt fabricerade påståendet. Ren och skär lögn kallar man det!

Palestina var det namn som Romarna gav regionen efter det att de krossade judarna och hämnades deras uppstudsighet emot Rom. Namnet i sig kommer från Filistéen vilket var Judarnas ärkefiende och var Romarnas sätt att "för evigt" utrota judarna.

Namnet har hängt kvar i alla dessa år över regionen, från kalifaten fram tills Osmanska riket och slutligen när britterna erövrade området under Första Världskriget.

Under hela dess historia har det bott judar, muslimer mfl. i området men det har aldrig innan 1948 funnits några Palestinier (nationsbundna). Värt att notera är att oxå judarna kallades palestiner innan bildandet av Israel 1948.

Ockupationerna

Det var Nationernas Förbund som upprättade staten Israel. Det var alltså inte judarna själva som erövrade landet eller nåt sånt.

Det var först efter att Egypten, Jordanien, Irak och Syrien (Vad är fördömandet nu, Diodd?) anföll Israel som området öster om Jordan (Västbanken) och Sinai togs av Israel.
Arabernas krig gick alltså inte så bra som de hade tänkt.

Efter det har Israel lämnat tillbaka Sinai, de har lämnat Gaza (i detta nu så är Gaza lämnat). Det är egentligen bara Västbanken som fortfarande är ockuperat.

Så det tål ju att diskuteras hur dessa ockupationer har uppstått från början, men det vill Diodd och resten av historierevisionisterna inte berätta eftersom det inte rimmar lika väl med deras politiska agenda.

Han vill ju till varje pris framstå Israel som Ondskas högra hand (USA är förmodligen armen) och att vrida på sanningen spelar ju då ingen roll!

I övrigt kan tilläggas att Israel inte har som agenda att utrota de nuvarande palestinierna, vilket organisationen Hamas däremot har mot Israel. Ja, de vill utrota Israel!!
Så förhandlingsläget är dåligt, minst sagt.

Och det går oxå nämna att det sitter både judar och araber i Knesset. Tror ni att det sitter några judar hos Hamas?

Tvåstatslösingen

Av det antijudiska svenska medieflödet så kan man tro att de nuvarande palestinierna aldrig fått en chans, att judarna älskar att skjuta stenkastande ungdomar bara för att de är så genomruttna.
Men sanningen är den att en tvåstatslösning har presenterats flera gånger för palestiniernas ledning. Men de har vägrat acceptera!

Senast som jag minns så var det förhandlingar på Camp David med Clinton/Barak/Arafat. Men Arafat vägrade!..?
Varför förvägrade han den palestinska befolkningen ett eget land?
Ehud Barak var ju villig!

Förmodligen för att hans hat mot judarna var mer värt en all fred på Jorden.

Vidare kan nämnas att Arafat inte ens var från Palestina. Han föddes i Kairo. Vad hade han för intresse i Palestinaområdet? Varför var han ledare för PLO?

Sanningen

Jag vädjar till alla vänner av Sanningen att gå till botten med vad som egentligen händer där nere.
Inte bara svälja vänsterpropaganda och slänga sig med politiska paroller tagna HELT ur luften.
Tro inte att svaren finns på Aftonbladets websida, ni måste leta mycket djupare än så.

Inaktiv
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Iceguppi:

Ozmonatov: Enligt min åsikt så är varje vuxen Israel medskyldig till det förtryck som pågår. Genom att bo kvar i Israel har man gjort ett ställningstagande att man tycker att det är ok.

Så vart skall alla Israeler flytta då?

Inte mitt problem utan deras.


signatur
Inaktiv
Skrivet av boneless:

Jag kallar inte dig korkad bara för att du beter dig som om du vore. däremot fann jag ditt inlägg både naivt och rent provocerande. Menar du på fullaste allvar att alla vuxna israeler, även de som kämpar för palestiniernas rättigheter, är delaktiga i förtrycket?

Att ha avvikande åsikter mot vad majoriteten har är alltid public incorrect och därför provocerande. De som kämpar på riktigt för palestiniernas rättigheter ligger i en gråzon då de fortfarande, troligen, stödjer staten israels existens.

Skrivet av boneless:

Jag skiter i din IQ och kritiserar snarare din svart-vita världsbild. Varje "vuxen" israel blir på något sätt en liten djävul oavsett hur denne handlar. Du har bestämt att det är så. Det låter nästan rasistiskt. Att du dessutom försvarar dit beteende med hög IQ gör att jag undrar vart det hela är påväg. Mäta skallar eller?

Ibland är världen svartvit. I denna konflikt är det inte två sidor som kämpar mot varandra utan en sida som förtrycker den andra likt de vita mot de svarta i syfafrika eller nazisterna mot judarna/vänstern i nazi tyskland. Jag har inte försvarat mitt beteende med hög IQ eftersom det inte finns något att försvara. Jag invände dock mot att du kallar mig för korkad när du troligen själv är mindre intelligent än vad jag är. Dessutom hör det till normal hyffs att inte gå till personangrepp i en diskussion.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Ozmonatov:
Skrivet av Iceguppi:

Ozmonatov: Enligt min åsikt så är varje vuxen Israel medskyldig till det förtryck som pågår. Genom att bo kvar i Israel har man gjort ett ställningstagande att man tycker att det är ok.

Det var precis detta som var min poäng. På något sätt så försummas den individa Israelens situation helt i sådana resonemang, och i stället så ses befolkningen som en enhet skyldiga likt en.

Även om man kompromissar och hävdar att det enbart gäller vuxna så är det tydligt aggressivt och icke-rationellt, vilket inte hjälper någon inblandad.

Ett överanvänt exempel är de två atombomberna som exploderade över städer i japan. Var alla de civila offren medskyldiga till vad deras land i sig hade gjort sig skyldigt till, bara genom det faktum att de hade ett liv där? Skulle de ha behövt flytta till ett annat land för att undgå att förtjäna det?

De flesta Judar bodde inte i det som idag kallas Israel ifrån början utan flyttade dit från olika delar av världen. Stor skillnad på den Japanska befolkningen. När det gäller krig allmänt så ska man dock komma ihog att det inte går att komma ifrån att oskyldiga drabbas. Det är dock de som startade kriget som är de skyldiga, inte de som släpper bomben/skjuter raketen. När det gäller atombomberna så var det helt klart ett av världshistoriens största krigsförbrytelser. Bevis har lagts fram att Japan ändå hade kapitulerat inom en snar framtid (vilket USA visste) och att bomberna egentligen var ett sätt att visa den nya fienden, Ryssarna, vem som hade makten i världen.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Lakitu:

Under hela dess historia har det bott judar, muslimer mfl. i området men det har aldrig innan 1948 funnits några Palestinier (nationsbundna). Värt att notera är att oxå judarna kallades palestiner innan bildandet av Israel 1948.

muslimerna som bodde där innan, bodde där innan även ifall de inte hade en historiskt förankrad stat att skryta med.
det är inte så lätt att som många israelvänner säga "flytta till egypten om det inte passar", för dessa människor bodde inte i egypten

Citat:

Det var Nationernas Förbund som upprättade staten Israel. Det var alltså inte judarna själva som erövrade landet eller nåt sånt.

judarna sprang inte in med spjut och svärd, nej, judiska fonden och liknande sionistiska organisationer har finansierat utvandrat till palestina sen 1800-talet (och tidigare?) och köpt upp land där under en väldigt lång tid innan landet hastigt erkändes efter andra världskriget.

Citat:

Det var först efter att Egypten, Jordanien, Irak och Syrien (Vad är fördömandet nu, Diodd?) anföll Israel som området öster om Jordan (Västbanken) och Sinai togs av Israel.
Arabernas krig gick alltså inte så bra som de hade tänkt.

good ol' homogena populationen "araberna":s krig (som för övrigt inte var så svartvitt som du påstår)

Citat:

Efter det har Israel lämnat tillbaka Sinai, de har lämnat Gaza (i detta nu så är Gaza lämnat). Det är egentligen bara Västbanken som fortfarande är ockuperat.

efter en fruktansvärd massa år av terror via rättsvidriga bosättningar och bortjagande av "araberna" ur deras hem, så har dom nu bombat sönder gaza till 1200-talet, och NU... så "lämnar" dom det.
genom att totalisolera det som ett nazist-ghetto. history repeats itself.

Citat:

Han vill ju till varje pris framstå Israel som Ondskas högra hand (USA är förmodligen armen) och att vrida på sanningen spelar ju då ingen roll!

är du själv medveten om hur många israeler som faktiskt står på palestiniernas "sida"? som har ögonen öppna för verkligheten?
en väldigt känd judisk snubbe vid namn noam chomsky är t ex känd som en av världens kunnigaste mellanöstern-kommentator (han är själv uppväxt i israel). hans böcker om konflikten går inte direkt hand i hand med din egna historiefabrikation.

Citat:

I övrigt kan tilläggas att Israel inte har som agenda att utrota de nuvarande palestinierna, [...]

beror på vem du frågar, flera jävligt hökiga likudministrar har ju ofta refererat till palestinier i allmänhet som råttor. och behandlar dem därefter. (gaza är ju ett råttbo utan mat och vatten för tillfället).

Citat:

[...] vilket organisationen Hamas däremot har mot Israel. Ja, de vill utrota Israel!!
Så förhandlingsläget är dåligt, minst sagt.

ja, förhandlingsläget är jävligt dåligt
men inte av de anledningar du nämner
det är jävligt dåligt för år av skräck och terror mot palestinier har gjort dem extremt desperat militanta, vilket i sin tur lett till år av skräck och terror mot israeler som - med USA:s arm, som du kallade det - lett till extrema retaliationer.
en ond cirkel brukar det kallas..

allt grundar sig i terratoriefrågan, och det är ingen lätt fråga som nån kan komma med en karta på ett toppmöte å säga "öj, kom igen, skriv på, allt blir bra"
alla fredsplaner har fått extremt stora mothugg från båda sidor eftersom territoriedragning har vart extremt orättvis, men det "glömmer" ju omnämnas i media och av dig..

bojkott och vägran att delta i fredsmöten från framstående palestiniers sida har ju oftast haft en större anledning än att de är onda. förslagen som lagts fram (ofta med stor hjälp från USA) har vart i rejäl favör för ena sidan..

Citat:

Och det går oxå nämna att det sitter både judar och araber i Knesset. Tror ni att det sitter några judar hos Hamas?

nej, vad skulle dom göra i ghettot? been there, done that. hamas är en extremt splittrad organisation som inte kan kontrollera sina extremt löst sammansatta grenar, kan vara värt att nämna.

Citat:

Av det antijudiska svenska medieflödet

jao, kritik av staten israel är ekvivalent med antisemitism

Citat:

så kan man tro att de nuvarande palestinierna aldrig fått en chans, att judarna älskar att skjuta stenkastande ungdomar bara för att de är så genomruttna.
Men sanningen är den att en tvåstatslösning har presenterats flera gånger för palestiniernas ledning. Men de har vägrat acceptera!

troligen är dom onda, och deras blodådror pumpar tjära. that's the most reasonable explanation.

Citat:

Jag vädjar till alla vänner av Sanningen att gå till botten med vad som egentligen händer där nere.
Inte bara svälja vänsterpropaganda och slänga sig med politiska paroller tagna HELT ur luften.
Tro inte att svaren finns på Aftonbladets websida, ni måste leta mycket djupare än så.

likewise

det var jävligt synd att när palestinierna väl hade ett demokratiskt val mellan ett extremt korruptinfesterat fatah och ett parti som lyckats samordna sjukvård och skolor för folket - hamas - så valde palestinierna FEL.
så världen isolerade dem. även sverige.

finns en dokument utifrån-dokumentär om exakt det där, där dom försöker få fram varför sverige släppte kontakten med palestina för att dom valde fel parti i ett tvåparti-val. ganska intressant..

dom intervjuar hamas-ledare som t o m är positiva till en tvåstatslösning, och som är helt förtvivlade att länder som sverige (som haft ett stort inflytande via carl bildt) dragit sig ur samtalen.

shit! hamas! positiva till tvåstatslösning? FINNS DET?

för tillfället är det helt tyst från gaza... troligen har alla dött av svält och uttorkning. vem bryr sig...


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

herre jävlar vad det tog fart här då!

iceguppi:
Som sagt: jag sa ditt inlägg var korkat inte att du var det. Dina åsikter provocerar mig inte för att de skulle vara politiskt inkorrekta eller ovanliga för den delen. Du resonerar trots allt som många andra som befinner sig långt ut på vänsterflanken. Ni känner ett sunt medlidande för palestinierna men ni avhumaniserar israelerna på det mest vedervärdiga sätt. Att göra sin fiende till något annat än just en människa är det stora problemet i sådana här långdragna konflikter. Varför ska vi sitta här och begå samma misstag?
Att staten Israel beter sig visst mycket illa mot palestinierna är inget jag på något sätt förnekar. Men det är också de ständiga hoten både mot judarna som folk och Israel som stat som driver dem till dessa extrema säkerhetsåtgärder.

Medlem

Att påstå att allt elände bara är en sidas fel är inte rätt. Det krävs även att båda sidor vill ha fred för att det ska kunna ske. Att flytta på Israel är ju knappast realistiskt utan båda sidor borde ju försöka göra det bästa av situationen vilket jag tror att de flesta bland den vanliga befolkningen (på båda sidor) vill.

Ett av de största problemen tror jag är dessa grupperingar som genomför attackerna mot Israel. Dessa grupper (som ofta är stödda av andra nationer) är inte ute efter att i första hand bekämpa Israel eftersom man har för lite resurser för att göra det på ett vettigt sätt. Man är dock intresserade av att skapa en opinion och hat mot Israel och med hjälp av detta tillskansa sig makt och pengar. Att de handlar mycket om makt visar sig ju när de ofta attackerar varandra när man inte kämpar mot Israel.

De skickar lite raketer mot Israel för att provocera fram en reaktion och när Israel slår tillbaka (ofta onödigt hårt) så får man opinionen med sig. De bryr sig inte om civila oskyldiga utan om de drabbas så blir det bara lättare att skapa hat mot Israel. De vet ju att Israel kommer att slå tillbaka och det är just det de är ute efter oavsett hur många oskyldiga som drabbas.

Varje gång under min livstid som ett fredssamtal har varit i närheten av att ge någonting så har attackerna/attentaten mot Israel trappats upp vilket leder till att samtalen brakar ihop (igen).

Jag tror att palestinierna måste rensa upp bland dessa militanta grupperingar innan det kan bli lugnt i området.

Medlem
Skrivet av Iceguppi:
Skrivet av Mr. G:
Skrivet av Iceguppi:

Ozmonatov: Enligt min åsikt så är varje vuxen Israel medskyldig till det förtryck som pågår. Genom att bo kvar i Israel har man gjort ett ställningstagande att man tycker att det är ok.

Så vart skall alla Israeler flytta då?

Inte mitt problem utan deras.

Det är ditt problem om du har åsikten att det skall köras iväg. De har bott där i 60 år nu, det vore som att köra iväg alla invandrare i Sverige.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av prikk:
Skrivet av Lakitu:

Under hela dess historia har det bott judar, muslimer mfl. i området men det har aldrig innan 1948 funnits några Palestinier (nationsbundna). Värt att notera är att oxå judarna kallades palestiner innan bildandet av Israel 1948.

muslimerna som bodde där innan, bodde där innan även ifall de inte hade en historiskt förankrad stat att skryta med.
det är inte så lätt att som många israelvänner säga "flytta till egypten om det inte passar", för dessa människor bodde inte i egypten

Vem har talat om att palestinerna ska flytta till Egypten? Bemöt det JAG skriver, inte vad dina föreställningar om "Israelvänner" säger.

Citat:
Citat:

Det var Nationernas Förbund som upprättade staten Israel. Det var alltså inte judarna själva som erövrade landet eller nåt sånt.

judarna sprang inte in med spjut och svärd, nej, judiska fonden och liknande sionistiska organisationer har finansierat utvandrat till palestina sen 1800-talet (och tidigare?) och köpt upp land där under en väldigt lång tid innan landet hastigt erkändes efter andra världskriget.

Ojoj, indoktrineringen fortsätter... Samma gamla härliga judeföreställningar dyker snabbt upp till ytan igen. Bara man skrapar lite.
Vänstern odlar vidare på samma smutsiga byk som Nazisterna gjorde - "Judarna (Kapitalister) tar över världen med sina pengar, allt kan dom köpa. Dom måste stoppas!"

Det är dags att begrava judehatet, en gång för alla och inse att båda palestinier och judar har rätt till att leva i Palestinaområdet!

Sen kan man ju fråga sig vad som är så fel att köpa mark? Jovisst ja, Vänstern hatar ju allt och alla som äger nåt själva. Har jag fel?

Vilka köpte de marken ifrån då? Inte var det några palestinier som sålde? Eller?
Nä, de köpte från Turkarna som ägde landet och hade ägt landet sen 1200talet.

Varför skulle man inte ha besittningsrätt på nåt man äger?
Just det ja, Vänstern hatar ju folk som äger saker. Jag glömmer ju det hela tiden...:-)

Citat:
Citat:

Det var först efter att Egypten, Jordanien, Irak och Syrien (Vad är fördömandet nu, Diodd?) anföll Israel som området öster om Jordan (Västbanken) och Sinai togs av Israel.
Arabernas krig gick alltså inte så bra som de hade tänkt.

good ol' homogena populationen "araberna":s krig (som för övrigt inte var så svartvitt som du påstår)

De var tillräckligt förenade i målet att utrota judarna. Det innebär ju inte att jag har fel!
Jag kan ju ägna timmar åt att specificera varje nations exakta motiv till anfallen mot Israel. Men eftersom det är historia och inte på något sätt fördolt så kan vem som helst gå tillbaka och undersöka det själv. Varsågod!

Och vad menar du att jag påstår att det är "Svartvitt"? (utveckla eller låt bli att skriva)

Citat:
Citat:

Efter det har Israel lämnat tillbaka Sinai, de har lämnat Gaza (i detta nu så är Gaza lämnat). Det är egentligen bara Västbanken som fortfarande är ockuperat.

efter en fruktansvärd massa år av terror via rättsvidriga bosättningar och bortjagande av "araberna" ur deras hem, så har dom nu bombat sönder gaza till 1200-talet, och NU... så "lämnar" dom det.
genom att totalisolera det som ett nazist-ghetto. history repeats itself.

Hela stycket är trams. Sånt man läser på pamfletter som kommunister delar ut i tunnelbanan. Vem var det som tyckte att allt var "Svartvitt"? Verkligheten ser helt annorlunda ut!

Citat:
Citat:

Han vill ju till varje pris framstå Israel som Ondskas högra hand (USA är förmodligen armen) och att vrida på sanningen spelar ju då ingen roll!

är du själv medveten om hur många israeler som faktiskt står på palestiniernas "sida"? som har ögonen öppna för verkligheten?
en väldigt känd judisk snubbe vid namn noam chomsky är t ex känd som en av världens kunnigaste mellanöstern-kommentator (han är själv uppväxt i israel). hans böcker om konflikten går inte direkt hand i hand med din egna historiefabrikation.

Denna Noam Chomsky, Vänsterns lilla trumfkort.
Karl Marx var oxå jude men det innebär inte för den sakens skull att nån av dem har rätt.
Men jag har inte läst nån bok av Chomsky så jag kan inte heller uttala mig om honom.
Men jag vet tillräckligt om honom för att betrakta honom med stor skepsis.

Att jag inte har tagit del av ALLA skrivelser om konflikten bevisar inte i sig att jag har fel.

Citat:
Citat:

I övrigt kan tilläggas att Israel inte har som agenda att utrota de nuvarande palestinierna, [...]

beror på vem du frågar, flera jävligt hökiga likudministrar har ju ofta refererat till palestinier i allmänhet som råttor. och behandlar dem därefter. (gaza är ju ett råttbo utan mat och vatten för tillfället).

Det står inte i Israels författning att Palestinierna ska utrotas. Det gör det hos Hamas.
Jag tror säkert att du har sagt nåt olämpligt om någon/några nån gång. Innebär det att du vill döda dem alla? Och att du faktiskt försöker?

Citat:
Citat:

[...] vilket organisationen Hamas däremot har mot Israel. Ja, de vill utrota Israel!!
Så förhandlingsläget är dåligt, minst sagt.

ja, förhandlingsläget är jävligt dåligt
men inte av de anledningar du nämner
det är jävligt dåligt för år av skräck och terror mot palestinier har gjort dem extremt desperat militanta, vilket i sin tur lett till år av skräck och terror mot israeler som - med USA:s arm, som du kallade det - lett till extrema retaliationer.
en ond cirkel brukar det kallas..

allt grundar sig i terratoriefrågan, och det är ingen lätt fråga som nån kan komma med en karta på ett toppmöte å säga "öj, kom igen, skriv på, allt blir bra"
alla fredsplaner har fått extremt stora mothugg från båda sidor eftersom territoriedragning har vart extremt orättvis, men det "glömmer" ju omnämnas i media och av dig..

bojkott och vägran att delta i fredsmöten från framstående palestiniers sida har ju oftast haft en större anledning än att de är onda. förslagen som lagts fram (ofta med stor hjälp från USA) har vart i rejäl favör för ena sidan..

För det första så är det Hamas som vill utrota Israel. Alla palestinier står inte på Hamas sida. Men Hamas har tagit kontrollen över Gaza tyvärr. Palestinier i allmänhet har rätt att komma till sjukhus och andra allmänna inrättningar i Israel.

Det är Hamas som skjuter in raketer från Gaza mot Israel, inte gemene palestin. Det är Israel mycket medvetna om.

Israel meddelar alltid civilbefolkningen innan de beskjuter ett mål. Men Hamas använder civila som sköldar och placerar missilramper vid lekplatser och i bostadsområden just för att civila ska förolyckas när Israel skjuter tillbaka.

Citat:
Citat:

Och det går oxå nämna att det sitter både judar och araber i Knesset. Tror ni att det sitter några judar hos Hamas?

nej, vad skulle dom göra i ghettot? been there, done that. hamas är en extremt splittrad organisation som inte kan kontrollera sina extremt löst sammansatta grenar, kan vara värt att nämna.

Vad menar du? Israel har araber med i Knesset och Hamas kommer inte överens med sig själva ens. Jaha! Då är vi överens då?

Citat:

det var jävligt synd att när palestinierna väl hade ett demokratiskt val mellan ett extremt korruptinfesterat fatah och ett parti som lyckats samordna sjukvård och skolor för folket - hamas - så valde palestinierna FEL.
så världen isolerade dem. även sverige.

finns en dokument utifrån-dokumentär om exakt det där, där dom försöker få fram varför sverige släppte kontakten med palestina för att dom valde fel parti i ett tvåparti-val. ganska intressant..

dom intervjuar hamas-ledare som t o m är positiva till en tvåstatslösning, och som är helt förtvivlade att länder som sverige (som haft ett stort inflytande via carl bildt) dragit sig ur samtalen.

shit! hamas! positiva till tvåstatslösning? FINNS DET?

för tillfället är det helt tyst från gaza... troligen har alla dött av svält och uttorkning. vem bryr sig...

Tror säkert att det finns medlemmar av Hamas som kan tänka sig en tvåstatslösning. På samma sätt som jag tror att palestinier är människor dom med.
Tyvärr har den civila palestinska befolkningen använts som brickor i ett större spel av Vänsterextremer och islamister(snart samma sak tror jag).

Medlem
Skrivet av Iceguppi:

De flesta Judar bodde inte i det som idag kallas Israel ifrån början utan flyttade dit från olika delar av världen. Stor skillnad på den Japanska befolkningen. När det gäller krig allmänt så ska man dock komma ihog att det inte går att komma ifrån att oskyldiga drabbas. Det är dock de som startade kriget som är de skyldiga, inte de som släpper bomben/skjuter raketen. När det gäller atombomberna så var det helt klart ett av världshistoriens största krigsförbrytelser. Bevis har lagts fram att Japan ändå hade kapitulerat inom en snar framtid (vilket USA visste) och att bomberna egentligen var ett sätt att visa den nya fienden, Ryssarna, vem som hade makten i världen.

När är det rimligt att hävda att folk födda på en plats har rätten att leva där? Efter 500 år? 30.000 år? Kanske hundra generationer? Fem? Vad spelar det egentligen för roll? Japanerna har inte alltid funnits i japan, även om de funnits där en lång tid.

Är det rimligt att hävda att dagens civila Israeler är mer skyldiga till sin regerings militära dåd än vad Japans civila befolkning var?

Visst är det olyckligt när folk blir fråntagna något. Se bara på de massiva folkförflyttningarna som krävdes i europa efter andra världskriget, när kartan ritades om. Men vad skulle det hjälpa att återställa landsgränserna nu för att ge landmassorna tillbaks till respektive land?
Har polackerna i Stettin ingen rätt att leva i sin stad i nuläget?

Det är så klart alltid ett effektivt verktyg för människan att simplifiera komplexa situationer, och få dessa att se självklara ut.

Ett exempel är att se till orättvisan och lidandet i just Israel. Många där har det hemskt, det är något vi alla känner till. Man tycker att det handlar om två sidor som man kan identifiera på ett klart sätt, varav den ena sidan behandlar den andre orättvist och borde straffas.

Det är dock en djupt mycket mer komplex situation. Det finns inga två sidor, utan lika många sidor som det finns individer. Varje dag föds det en individ tvungen att ta del av ett arv, oförmögen att göra något åt det. Denna individ har inte haft något att göra med det förflutna men stämplas likväl av omvärlden på ett visst sätt. Är inte det orättvisa?

Skrivet av Iceguppi:

Det är dock de som startade kriget som är de skyldiga, inte de som släpper bomben/skjuter raketen.

Var går gränsen för vilka som startade ett eventuellt krig? För även om det är ett speciellt land som utför krigsförklaringen, så finns det många gånger föranliggande anledningar till det. I vissa fall anledningar vilka bunkrats upp över ett stort antal år, såsom ekonomiska embargon, attentat eller diplomatiska kränkningar. Skall inte dessa också tas med i beräkningen för vilket land som då eventuellt är skyldig till kriget i sådana fall?

Medlem
Skrivet av Margy:

Att påstå att allt elände bara är en sidas fel är inte rätt. Det krävs även att båda sidor vill ha fred för att det ska kunna ske. Att flytta på Israel är ju knappast realistiskt utan båda sidor borde ju försöka göra det bästa av situationen vilket jag tror att de flesta bland den vanliga befolkningen (på båda sidor) vill.

Ett av de största problemen tror jag är dessa grupperingar som genomför attackerna mot Israel. Dessa grupper (som ofta är stödda av andra nationer) är inte ute efter att i första hand bekämpa Israel eftersom man har för lite resurser för att göra det på ett vettigt sätt. Man är dock intresserade av att skapa en opinion och hat mot Israel och med hjälp av detta tillskansa sig makt och pengar. Att de handlar mycket om makt visar sig ju när de ofta attackerar varandra när man inte kämpar mot Israel.

De skickar lite raketer mot Israel för att provocera fram en reaktion och när Israel slår tillbaka (ofta onödigt hårt) så får man opinionen med sig. De bryr sig inte om civila oskyldiga utan om de drabbas så blir det bara lättare att skapa hat mot Israel. De vet ju att Israel kommer att slå tillbaka och det är just det de är ute efter oavsett hur många oskyldiga som drabbas.

Varje gång under min livstid som ett fredssamtal har varit i närheten av att ge någonting så har attackerna/attentaten mot Israel trappats upp vilket leder till att samtalen brakar ihop (igen).

Jag tror att palestinierna måste rensa upp bland dessa militanta grupperingar innan det kan bli lugnt i området.

Inte så lite raketer heller. Sedan Hamas tog över kontrollen av Gaza i juni förra året fram till mitten av februari i år så har 771 Qussamraketer och 857 granater (från granatkastare) träffat Sderot i Israel. Och det är bara en stad! Det finns fler städer som blir beskjutna.
Det handlar inte om några kamelridare som kastar sten och skriker! det är ett litet pågående krig därnere.

Klart att Israel gör nåt! Ska dom bara hoppas på det bästa.

Och Israel ockuperar inte Gaza längre, så det är fritt fram för Hamas att bygga infrastruktur och annat som kommer civilbefolkningen till gagn.
Men det är väl inte lika kul!

Vila i frid

Nu får det vara nog med denna diskussion. Vi tillåter absolut inte hets mot folkgrupp eller någon slags höger- eller vänsterextremism.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Skriv svar