Sverige för snällt?

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Mr. G:

Du har ändå nåt du tror på i livet, oavsett om det är slumpen, Gud eller en sport. Att inte tro på någonting starkt är en religion i sig.

Att inte tro på något är inte någon religion.

Men alla tror på något, att tro på att det inte finns en gud är ju att tro. Att tro att Sverige kommer vinna hockey VM är en tro.

Skrivet av IceMan:

Tror inte vi kommer så mycker längre.

Förmodligen inte.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Varför blev det här en tråd om religion?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Men alla tror på något, att tro på att det inte finns en gud är ju att tro. Att tro att Sverige kommer vinna hockey VM är en tro.

Men att tro något sådant är inte likställt med religion.

Den tron försöker inte svara på vad som händer efter döden, och försöker inte säga hur du ska leva. Etc.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Mr. G:

Men alla tror på något, att tro på att det inte finns en gud är ju att tro. Att tro att Sverige kommer vinna hockey VM är en tro.

Men att tro något sådant är inte likställt med religion.

Den tron försöker inte svara på vad som händer efter döden, och försöker inte säga hur du ska leva. Etc.

Anser inte atheister att det bara blir svart efter döden? Det är ju en tro. Och alla har ju sina moral regler man lever efter. Tror ingen här skulle vilja döda en annan människa t.ex.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Anser inte atheister att det bara blir svart efter döden? Det är ju en tro. Och alla har ju sina moral regler man lever efter. Tror ingen här skulle vilja döda en annan människa t.ex.

Men bara för att jag tror att Sverige kommer vinna VM hindrar ju inte det mig att döda någon? (sen att jag inte tycker om sport är en annan sak.)

Jag kan inte säga vad "ateister anser", det är ingen grupp där alla tycker lika á la religion. Ateism är mer avsaknad av tro, eller enligt vissa gudsförnekelse.

Du måste förstå att all tro inte är religion. Bara för att jag tror att det ska bli fint väder i morgon är inte jag religiös.

Sen att man inte vill döda en annan människa är för att det är så hårt intryckt i oss. Ända sen vi var barn har vi fått lära oss att det är fel. Och sedan står det i lagen att man inte får.

Kan avsluta med ett litet citat:

Skrivet av Wikipedia:

"Människor som inte själva är ateister anklagar ibland ateismen för att vara en religion. Argumentet för att kalla ateismen religion är att också ateismen är en tro, eftersom man menar att icke-existensen av en andlig verklighet än så länge inte, om någonsin, kan bevisas vetenskapligt. Enligt ateister har man då missförstått att ateism i grund och botten är avsaknad av en viss tro. Man menar också att man inte behöver bevisa att Gud inte finns, eftersom bevisbördan ligger hos teisten, som är den som kommer med påståendet att Gud finns."

Medlem

Vi har väl helt enkelt olika syn, citatet "människan överlever inte utan religion" (han sa inte exakt så dock) kommer från Napoleon som inte var speciellt kristen om du undrar, och jag tycker det är en korrekt beskrivning. Alla har sin tro eller moral, antingen det heter kristendom eller individuell religion.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

Ja nog är vi lite mesiga, men det är väll inte bara dåligt att vara mesig?

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Vi har väl helt enkelt olika syn, citatet "människan överlever inte utan religion" (han sa inte exakt så dock) kommer från Napoleon som inte var speciellt kristen om du undrar, och jag tycker det är en korrekt beskrivning. Alla har sin tro eller moral, antingen det heter kristendom eller individuell religion.

Moral och religion är inte samma sak. Bara för att man har det ena behöver man inte ha det andra, etc.

Och Napoleon levde för 200 år sen, då visste vi så otroligt mycket mindre om världen - och de flesta var kristna. Inte så konstigt att han säger "människan överlever inte utan religion". Att inte "vara speciellt kristen" är inte att vara ateist, och speciellt inte när det gäller tiden han levde på.

Jag har ingen religion, jag tror inte på något, men jag har ett väldigt bra liv ändå. Istället för att fokusera och skylla mina handlingar på något som inte finns tar jag själv ansvar för dem. I och med att jag gör det begår jag inte brott.

Medlem

bra sagt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Mr. G:

Vi har väl helt enkelt olika syn, citatet "människan överlever inte utan religion" (han sa inte exakt så dock) kommer från Napoleon som inte var speciellt kristen om du undrar, och jag tycker det är en korrekt beskrivning. Alla har sin tro eller moral, antingen det heter kristendom eller individuell religion.

Moral och religion är inte samma sak. Bara för att man har det ena behöver man inte ha det andra, etc.

Och Napoleon levde för 200 år sen, då visste vi så otroligt mycket mindre om världen - och de flesta var kristna. Inte så konstigt att han säger "människan överlever inte utan religion". Att inte "vara speciellt kristen" är inte att vara ateist, och speciellt inte när det gäller tiden han levde på.

Jag har ingen religion, jag tror inte på något, men jag har ett väldigt bra liv ändå. Istället för att fokusera och skylla mina handlingar på något som inte finns tar jag själv ansvar för dem. I och med att jag gör det begår jag inte brott.

Utan att gå in på det vi är oense om, vad religion är, kan jag säga att Napoleon var ateist. Han var inte ens gift i kyrkan, något anmärkningsvärt på den tiden.
Och det är typiskt svensk att skylla på någon annan någon gång, har inget med tro att göra


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Utan att gå in på det vi är oense om, vad religion är, kan jag säga att Napoleon var ateist. Han var inte ens gift i kyrkan, något anmärkningsvärt på den tiden.
Och det är typiskt svensk att skylla på någon annan någon gång, har inget med tro att göra

Nyss var han "bara lite kristen", men nu är han ateist? Bestäm dig.

Inget i ditt inlägg svarar på något av det jag sa.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Mr. G:

Utan att gå in på det vi är oense om, vad religion är, kan jag säga att Napoleon var ateist. Han var inte ens gift i kyrkan, något anmärkningsvärt på den tiden.
Och det är typiskt svensk att skylla på någon annan någon gång, har inget med tro att göra

Nyss var han "bara lite kristen", men nu är han ateist? Bestäm dig.

Inget i ditt inlägg svarar på något av det jag sa.

Det var bara ett finare sätt att säga att han var ateist på. Dessutom sa jag "inte speciellt kristen."

Nej, eftersom vi har olika uppfattning är det inte lönt att vi fortsätter, vi vet redan vad vi tycker och det räcker för min del.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Det var bara ett finare sätt att säga att han var ateist på. Dessutom sa jag "inte speciellt kristen."

Att vara "inte speciellt kristen" och att vara ateist är verkligen inte samma sak.

Citat:

Nej, eftersom vi har olika uppfattning är det inte lönt att vi fortsätter, vi vet redan vad vi tycker och det räcker för min del.

Visst............

Skriv svar