Svininfluensan, angående vaccinering.

Medlem
Skrivet av huxflux:

skulle man kunna säga att man faktiskt hindrar viruset att mutera sig med vaccin eftersom den inte får fotfäste iaf i någon mänsklig organism?

Återkommer till detta när jag kollat upp det så jag inte svarar fel.

Medlem
Skrivet av huxflux:

skulle man kunna säga att man faktiskt hindrar viruset att mutera sig med vaccin eftersom den inte får fotfäste iaf i någon mänsklig organism?

Man hindrar det inte; men man minskar chanserna att viruset kan mutera.

Någon som är vaccinerad kan fortfarande bli sjuk, men om han eller hon nu blir sjuk så blir man desto mindre sjuk. Om man nu inte blir sjuk så har man hindrat spridningen av viruset och därmed så finns det ett färre antal av viruset. Då finns det även en mindre chans att det muterar.

Tänk så här: slår man 1 tärning så är chansen att man får 6 = 1/6. Slår man 10000 tärningar så är chansen extremt mycket större.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av huxflux:

skulle man kunna säga att man faktiskt hindrar viruset att mutera sig med vaccin eftersom den inte får fotfäste iaf i någon mänsklig organism?

Återkommer till detta när jag kollat upp det så jag inte svarar fel.

jag är bara nyfiken i struten som vanligt så ingen fara

jag tänker mig som så att säg att alla tog vaccinet så borde väl viruset inte få nåt fotfäste och misslyckas att mutera sig förutom möjligen i andra arter. Annars är väl alternativet att ett vaccin inte stoppar viruset i något/några fall och får fotfäste i den och samtidigt lyckas mutera sig, men då skulle risken sannolikt vara mycket mindre... iofs börjar allting från en liten skala och så sprider det sig lavinartat i en globaliserad värld. Det här ju bara ännu ett exempel.
Jag saknar förståelse för hur ett virus muterar sig och varför den gör det i vissa fall så ställer som vanligt bara hypotetiska frågor. Summarum känns det som jag behöver skaffa förståelse för varför virus (och antagligen specifikt varför just det här viruset) muterar sig.

edit: läst lite mer och förstår det som att det funkar som viskningsleken, man viskar nånting till någon annan och ibland hör man fel.. i slutet av viskningsleken blir det iaf nåt helt annat än det som skickades.

Kollade även på denna länk om fågelinfluensan: http://library.thinkquest.org/05aug/01479/virus4.html

där krockar delen Antigenic shift med svininfluensan som jag förstår den med att man bara kan ha en influensa åt gången (dvs att man har två elaka virus i kroppen samtidigt?). Jag förstår inte varför det skulle vara så, men det är vad jag hört.


signatur

thank you, come again

Medlem

Virus muterar i huvudsak på två sätt, via drift och shift. Drift är slumpmässiga variationer som sker kontinuerligt och när viruset förändrats tillräckligt känner kroppens immunförsvar inte längre igen det och man kan åter bli smittad. Oftast är emellertid viruset tillräckligt likt för att kroppen ska ha ett visst försprång och influensasäsongernas mildhet varierar med hur mycket viruset hunnit ändras sedan föregående säsong.

En "shift" sker när delar av ett virus blandas med ett annat, som är fallet med svininfluensan, och det rör sig då om en mer radikal förändring istället för små gradvisa mutationer. Plötsligt kan ett virus som tidigare varit oförmögen att smitta människor hoppa mellan arter och vi står då inför en, för vårt immunförsvar, helt okänd sjukdom.

Eftersom praktiskt taget ingen har någon som helst immunitet smittas många fler samtidigt än under en vanlig influensasäsong, speciellt som smitta följer en exponentiell kurva. Även om sjukdomsförloppet har visat sig förhållandevis milt kan det naturligtvis få stora samhällskonsekvenser, varför en massvaccinering mycket väl ekonomiskt skulle kunna vara en ren besparing.

Själv vaccinerade jag mig i söndags, det kostade inte en spänn och var gjort på tio minuter. Inga biverkningar förutom den klassiska ömma axeln. Förutom alla de vanliga anledningarna till att vaccinera sig så vill jag vara så pass frisk att jag orkar ta hand om min 2,5-åring, som är för liten för att få vaccineras, ifall han insjuknar.
Inte som förra året, när vi hade över 40 grader samtidigt i några dar, det hoppar jag gärna över...

Medlem
Skrivet av Loading:

kommer inte röra det där sprutan, bluff och båg är vad det är.

Själva vaccinet eller influensan?... Bah! spelar roll, du har fel i båda fallen.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av huxflux:

Kollade även på denna länk om fågelinfluensan: http://library.thinkquest.org/05aug/01479/virus4.html

där krockar delen Antigenic shift med sv
ininfluensan som jag förstår den med att man bara kan ha en influensa åt gången (dvs att man har två elaka virus i kroppen samtidigt?). Jag förstår inte varför det skulle vara så, men det är vad jag hört.

svara på mitt egna här, har inte funnit så mycket information om det här, men det jag tidigare hört är antagligen fel enligt detta:

Skrivet av ichimusai.org:

Om man betraktar vad som sker när en person infekteras av två olika sorters influensa samtidigt så börjar bilden klarna. När detta sker invaderas förr eller senare samma celler av båda varianterna och eftersom virusen lagrar sina sekvenser i åtta olika strängar kan dessa mixas fritt inuti en cell som är infekterad. Så om du är oturlig nog att ådra dig två olika sorters influensa så kan en sådan mixning ske som producerar en hybrid form av viruset, en ny variant som kan ha helt andra egenskaper jämfört med de två virus som invaderade dig från början. RNA-bitarna är kopierade, mixade, förpackade i viruspartiklar som sedan släpps lös och försöker invadera fler celler i kroppen. Denna process är mycket elegant och tillåter att man slumpmässigt blandar genom mellan virus.

Förövrigt intressant artikel: http://www.ichimusai.org/2009/07/11/hacka-h1n1/

vilket för mig till ursprungsfrågan. Viruset skulle kunna mutera sig i människor även om alla tog vaccinet ifall det i något fall inte lyckas sätta stopp för influensan, men chansen för mutationen skulle minska såklart pga mindre bärare att mutera sig i.

Hoppas jag fick något rätt av min lilla forskning


signatur

thank you, come again

Medlem

Jo, jag skulle tro att det stämmer. Färre bärare minskar antalet mutationer och därmed risken för en farlig sådan.

Medlem

Alla kommer dö och återuppstå som zombies utom jag. Tur att jag har massa ammo!!!


signatur

---
Boo!

Medlem
Skrivet av Phosphor:

Alla kommer dö och återuppstå som zombies utom jag. Tur att jag har massa ammo!!!

Om _alla_ kommer dö så kommer ju du att dö med.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

ska inte ta nån spruta.
förstår inte heller varför det har blåst upps så mycket heller, vad jag vet så har det inte dött flera med den här, än en "vanlig" influenssa?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag tror inte på några konspirationsteorier jag tycker det är jättebra med vaccinationer överlag, men i detta fall är vaccinet inte ordentligt testat och man kan inte garantera säkerheten.

De flesta människor är fördummade av media eller bara lata och orkar inte ta reda på information själv.

Lusläser man lite rapporter ser man rätt snart att det finns goda skäl att vara orolig när det gäller att ta detta vaccin.

Läste "EPAR - public assessment report" som finns på läkemedelsverkets hemsida.

Där står det bland annat mot slutet ; "There are some adverse reactions known to be very rarely associated with influenza vaccines and it is currently not possible to predict if higher rates might be observed with Pandemrix A(H1N1)v compared with, for example, seasonal influenza vaccines.
On the basis of a reasonable assumption that the safety of the A(H1N1)v vaccine should be comparable to that of the mock-up vaccine the anticipated safety profile would not preclude the use of the vaccine as currently described in the SPC. However, it remains possible that the data generated with mock-up H5N1 vaccine cannot entirely predict the safety profile of Pandemrix A(H1N1)v since there remains a possibility of adverse reactions associated with the pandemic influenza strain. The specific commitments include collection of safety, immunogenicity and effectiveness data from the ongoing and planned clinical studies."

Man medger ju faktiskt att vaccinet kan komma att ha allvarliga biverkningar i högre utsträckning, då man gjort de ordentliga testerna på ett "mock up" vaccin med en annan strain.

Oroväckande med ord som "should" och "reasonable assumption" och "may" när det gäller säkerheten och hälsan för bokstavligt talat miljontals människor.

Man medger även att vaccinet inte är garanterat säkert här då man faktiskt inte vet vad som kan ske;

"cannot entirely predict the safety profile of Pandemrix A(H1N1)v since there remains a possibility of adverse reactions associated with the pandemic influenza strain"

Sedan att det inte är färdigtestat råder det knappast några tvivel om ;
"The specific commitments include collection of safety, immunogenicity and effectiveness data from the ongoing and planned clinical studies."

Tycker det är mycket oansvarigt att börja vaccinera folk innan detta är klart då det kan medföra mycket allvarliga konsekvenser för många människor då det är miljoner som får injecera vaccinet.

Slutligen kan jag själv bara påpeka att jag tror inte att vaccinet kommer att orsaka några enorma biverkningar själv.
Det ändrar dock inte på faktumet att det kan inträffa och vem tar ansvaret då?

Tycker att folk måste respektera och ha förståelse för de som inte vill ta vaccinet.
Folk som har läst rapporterna och tagit ett eget beslut baserat på fakta, inte hysteri.

Själv har jag ännu inte bestämt mig.
Morsan jobbar inom vården och vaccinerade sig förra veckan, fick lite feber men ingen fara.

Det enda jag efterlyser är lite mer förståelse för de som inte känner sig bekväma att ta vaccinet då de faktiskt har goda grunder för det.
Tycker inte man ska behöva spruta in något in sin kropp som inte är garanterat säkert bara för att andra säger att man skall göra det av solidaritetskäl

Medlem
Skrivet av BigD:

Jag tror inte på några konspirationsteorier jag tycker det är jättebra med vaccinationer överlag, men i detta fall är vaccinet inte ordentligt testat och man kan inte garantera säkerheten.

Det är testat lika mycket som de årliga influensavaccinen. Det är i stort sett samma vaccin som årligen ges ut, man har bara ändrat två protein.

Citat:

Lusläser man lite rapporter ser man rätt snart att det finns goda skäl att vara orolig när det gäller att ta detta vaccin.

Inte särskilt.

Citat:

Man medger ju faktiskt att vaccinet kan komma att ha allvarliga biverkningar i högre utsträckning, då man gjort de ordentliga testerna på ett "mock up" vaccin med en annan strain.

Det står att man inte vet om det kommer ha fler biverkningar än det vanliga vaccinet, men risken finns. Det står även att fler test ska göras.

Citat:

Oroväckande med ord som "should" och "reasonable assumption" och "may" när det gäller säkerheten och hälsan för bokstavligt talat miljontals människor.

Risken att skadas av sjukdomen är högre, står i artikeln jag länkade till högre upp.

Sen blir jag inte förvånad om fallet ofta är så, eftersom det aldrig är hundraprocentigt kan man inte heller skriva det.

Citat:

Man medger även att vaccinet inte är garanterat säkert här då man faktiskt inte vet vad som kan ske;

"cannot entirely predict the safety profile of Pandemrix A(H1N1)v since there remains a possibility of adverse reactions associated with the pandemic influenza strain"

Det är inte någon som är förvånad över det heller. Så är det nästan alltid inom medicinen. Man tar upp biverkningar för att folk ska få veta.

Citat:

Sedan att det inte är färdigtestat råder det knappast några tvivel om ;
"The specific commitments include collection of safety, immunogenicity and effectiveness data from the ongoing and planned clinical studies."

Precis som alla andra årliga influensavaccin. Det är testat, men om vi ska få ut något snabbt har vi inte tid att testa långtidsbiverkningar.

Citat:

Tycker det är mycket oansvarigt att börja vaccinera folk innan detta är klart då det kan medföra mycket allvarliga konsekvenser för många människor då det är miljoner som får injecera vaccinet.

Tycker det är oansvarigt att inte vaccinera folk då det kan medföra mycket allvarliga konsekvenser för många människor då det är miljoner som får sjukdomen.

Citat:

Slutligen kan jag själv bara påpeka att jag tror inte att vaccinet kommer att orsaka några enorma biverkningar själv.

Strider inte detta mot allt annat du sagt i inlägget?

Citat:

Det ändrar dock inte på faktumet att det kan inträffa och vem tar ansvaret då?

Tillverkaren av vaccinet får ta stort ansvar. Det kommer gå ut över de som godkänt det et cetera.

Citat:

Tycker att folk måste respektera och ha förståelse för de som inte vill ta vaccinet.

Inte när det byggs på sådana lösa antaganden man hört om hittills.

Citat:

Folk som har läst rapporterna och tagit ett eget beslut baserat på fakta, inte hysteri.

Hysterin ligger hos media eftersom det säljer lösnummer.

Vad säger du om de som läst rapporterna och tagit ett eget beslut baserat på fakta - som inte stämmer överens med ditt?

Citat:

Det enda jag efterlyser är lite mer förståelse för de som inte känner sig bekväma att ta vaccinet då de faktiskt har goda grunder för det.

Några goda grunder har ännu inte presenterats.

Citat:

Tycker inte man ska behöva spruta in något in sin kropp som inte är garanterat säkert bara för att andra säger att man skall göra det av solidaritetskäl

Man behöver inte göra någonting om man inte vill. Att folk tycker det är respektlöst är helt upp till dem.

Medlem

350 personer av 1 000 000 med anmälda biverkningar hittills.
"Förra veckan hade vi fått in rapporter om fem personer som behandlats akut efter allergiska reaktioner. Alla har tillfrisknat.
De övriga symptomen överensstämmer med biverkningarna från tidigare vaccineringar. Det handlar om svullnad, rodnad, klåda, feber, yrsel, trötthet, frossa och normala förkylningssymptom"


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

350 personer av 1 000 000 med anmälda biverkningar hittills.
"Förra veckan hade vi fått in rapporter om fem personer som behandlats akut efter allergiska reaktioner. Alla har tillfrisknat.
De övriga symptomen överensstämmer med biverkningarna från tidigare vaccineringar. Det handlar om svullnad, rodnad, klåda, feber, yrsel, trötthet, frossa och normala förkylningssymptom"

det var riktigt bra och positivia siffror.. men jag tror mörkertalet på de mindre biverkningarna kan vara stort eftersom alla blir informerade om dem och då finns det inte anledning att "rapportera" in dem.


signatur

thank you, come again

Medlem

signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Kan du säga vad vi ska titta efter? Det är en vägg av text som kommer ta lång tid att gå igenom om man inte vet vad man ska leta efter.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av PurreSnurre:

Kan du säga vad vi ska titta efter? Det är en vägg av text som kommer ta lång tid att gå igenom om man inte vet vad man ska leta efter.

den är comma separated, man får importera filen till excel, sen får man mecka lite för att få alla fält i "rätt" läge, sen kan man lägga på scroll för fälten högst upp om man vill ha datumordning osv, men vetefan om det där är så intressant


signatur

thank you, come again

Medlem

Frågan är vad det är han vill att vi ska se? Att det rapporteras om biverkningar av vaccin är inget nytt och inget kontroversiellt.

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Öh..
Ja..typ..grattis. Du har snubblad över det faktum som världens regeringar vill dölja från oss.

Man kan drabbas av biverkningar av läkemedel.
HERREGUD!


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Verkade som att ni var intresserade av lite siffror, sedan hur man tolkar dem sade jag inget om, ni antog att jag ville påvisa att det finns biverkningar men la upp den för att det är siffror man kan bolla med om man så vill. Så ta och tagga ner er lite och ta en nypa frisk luft då och då.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Konkret, vad är det för skillnad mellan svininfluensa kontra vanlig influensa? Varför tycks svininfluensa vara farligare för riskgrupper än en vanlig influensa? Är den det?

Medlem
Skrivet av Eldarion:

Konkret, vad är det för skillnad mellan svininfluensa kontra vanlig influensa? Varför tycks svininfluensa vara farligare för riskgrupper än en vanlig influensa? Är den det?

Svininfuelsan tillhör en annan grupp influensavirus än den "vanliga" influensan.
Av den anledning är det ett försumbart litet antal peroner som har antikroppar mot sjukdomen.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Medlem

Där presenterades inget nytt utan saker som bemötts tidigare i denna tråd.

Medlem

Det där gäller ju inte svininfluensan, som bara nämns i förbifarten.

De talar om chemtrails, om att de största organisationerna försöker döda oss genom ett vaccin? Självklart genom att säga "proof exist" men aldrig genom att visa dessa.

Medlem

Haha.
http://www.theflucase.com/


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Skriv svar