SVT gör bort sig på Gamex!

Medlem
SVT gör bort sig på Gamex!

När SVT besökte Gamex-mässan för att rapportera om de många, storsäljande "våldsspelen" var det inte mycket som stod rätt till.

Angående Battlefield 3 sa reportern "Battlefield 3 har redan sålt 40 miljoner exemplar".

Hon fortsatte sedan: "Den amerikanska motsvarigheten Call of Duty: Modern Warfare 3 har sålt 100 miljoner exemplar".

Att säga att de där siffrorna är missvisande är en underdrift vill jag säga. Hur går det med researchen egentligen, Aktuellt? Pinsamt!

Härligheten finns att beskåda här: http://svtplay.se/v/2590670/aktuellt/3_11_21_00 ungefär 21:00 samt 22:15 in i videon.


signatur

Imperator

Medlem

Najs... De kanske borde skicka någon som spelar spel för att göra repotage på en spelmässa.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Journalism i ett nötskal.

Medlem

Nu har jag inte sett klippet. Men de borde ju faktiskt leta fram någon som förstår spel. Måste väl finnas en massa att få tag på?

Medlem

Tyckte det var väldigt komiskt och passande med trollet på 22:43
I övrigt så är det väldigt dålig research av svt.

Medlem

Urk, vad äckligt vinklad hela reportaget är också. Sluta ställa en massa frågor till tröga 12-åringar för helvete

Medlem
Skrivet av kenta2002:

Tyckte det var väldigt komiskt och passande med trollet på 22:43
I övrigt så är det väldigt dålig research av svt.

Åh vad jobbig och skämmig den ungen är! Sen att reportrarna tar honom seriöst är ju ännu skämmigare.

Tur att Thomas Arnroth var där för att rädda lite ansikte men samtidigt undrar jag... vad får Rapport ut utav att vinkla saker såhär? Var det verkligen bara ren okunskap?

Medlem

Nu vet vi åtminstone vad Alexandra Hjelm tycker om datorspel.

/Facepalm

Medlem

Haha kolla i bakgrunden vid 22:43! Fan vad jag garvade

Medlem

Dålig valuta för tv-licensen!


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Fyfan vad synd att dom fokuserar så mycket på våldsaspekten i spelen. Riktigt tråkigt.


signatur

Have a good time!

Medlem

Tråkigt att de aldrig lär sig-.-

Medlem

Är det bara jag eller säger de aldrig namnet på mässan ens?


signatur

Imperator

Medlem

Awesome troll-face 22:43!

Medlem

haha 22:43
Snyggt!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

SVT är lika dåliga som Aftonbladet och all den smörjan.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Blir så j'vla arg!!!

Spenderar hela dagarna åt att plugga retorik, gräva ner mig i källor, dubbelkolla allt och ge ordentliga referenser så ser man "proffs" gå omkring och ljuga i ett statligt finansierat nyhetsprogram!

Hur är det sen med att visa alla sidor av ämnet? Lite fler expertuttalanden och mindre tolvåringar som gissar sig fram till vad tv-spel har för effekt på deras hjärnor, tack -.-

Nej nu ska jag gå och skicka ett argt brev till de som spenderar skattepengar (som bland annat kommer från spelindustrin, trololol) på den här researcherns löner.

Medlem

Det jag undrar är; vet ens svt hur mycket 100 miljoner är?

Medlem

Så nu har jag skickat ett långt mail till aktuellt@svt.se.

Uppmanar alla att göra detsamma, och gör det snyggt och proffsigt. Gav dem t.ex. lite mer korrekta källor på försäljning och andel av industrin som består av actionspel (~20%, lika mycket som sportspelen).

ARG.

Medlem

Jag undrar varför dem alltid är så kritiska mot spel? :/

Medlem

vad är problemet? det handlade om unga barns spelande av våldsamma spel, såklart det måste finnas en åldersgräns. Jag visar inte våldsamma filmer till mina barn och tänker inte låta dom spela våldsamma spel förrän de är i lämplig ålder.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:

vad är problemet? det handlade om unga barns spelande av våldsamma spel, såklart det måste finnas en åldersgräns. Jag visar inte våldsamma filmer till mina barn och tänker inte låta dom spela våldsamma spel förrän de är i lämplig ålder.

Hörde du inte när de sa att CoD:MW3 har sålt 100 miljoner ex?

Medlem
Skrivet av huxflux:

vad är problemet? det handlade om unga barns spelande av våldsamma spel, såklart det måste finnas en åldersgräns. Jag visar inte våldsamma filmer till mina barn och tänker inte låta dom spela våldsamma spel förrän de är i lämplig ålder.

Det är inte det den här tråden handlar om -.-

Läs min ursprungliga post.


signatur

Imperator

Inaktiv

Och den här skiten är vi tvungna att betala för...


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Mistarfajlip:

Haha kolla i bakgrunden vid 22:43! Fan vad jag garvade

hahaha jag dör


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Shiet, det där var en vinkling det också... SVTs spelnisse efter inslaget var iaf lite vettig.


signatur

Videomupp

Medlem

Aha du vänta dig mer av SVT, jaja vissa har sina fantasi världar minsann.


signatur

Upset? puhlease youve never seen me very upset.

Medlem
Skrivet av Reize:

Det är inte det den här tråden handlar om -.-

Skrivet av shadoozle:

Hörde du inte när de sa att CoD:MW3 har sålt 100 miljoner ex?

Läs min ursprungliga post.

vad har de sålt då?
faktafel händer hela tiden, det är väl inte nån stor grej om försäljningssiffror inte stämmer om det inte rapporteras på a-ekonomi?


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av Reize:

Det är inte det den här tråden handlar om -.-

Skrivet av shadoozle:

Hörde du inte när de sa att CoD:MW3 har sålt 100 miljoner ex?

Läs min ursprungliga post.

vad har de sålt då?
faktafel händer hela tiden, det är väl inte nån stor grej om försäljningssiffror inte stämmer om det inte rapporteras på a-ekonomi?

Visst, men, det roliga är att svt gör bort sig! Tänk inte så mycket, sätt dig och spela sönder hela natten, helgen. Eller va med din familj.

You shall chose the future of yours.

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av Reize:

Det är inte det den här tråden handlar om -.-

Skrivet av shadoozle:

Hörde du inte när de sa att CoD:MW3 har sålt 100 miljoner ex?

Läs min ursprungliga post.

vad har de sålt då?
faktafel händer hela tiden, det är väl inte nån stor grej om försäljningssiffror inte stämmer om det inte rapporteras på a-ekonomi?

Det har sålt 0 exemplar! Det är inte ute än!

Edit: Och 100 miljoner är ju en helt absurd siffra. Jag menar, finns det något spel i historien som sålt så mycket? Jag tror inte det faktiskt. Och om de ändå ska ta slumpartade siffror ur luften kan de ju lika gärna hålla tyst, tycker du inte?


signatur

Imperator

123
Skriv svar