Tankade 30 låtar - 5 miljoner i böter

Medlem

good one!


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Medlem

Jag är som ni ser fullt kapabel att göra pinsamma misstag jag med.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Tur att du inte straffades med en bot på 5mille då

Medlem
Skrivet av Svenorvar:

Tur att du inte straffades med en bot på 5mille då

Nu finns ju inte riktigt den summan i brottsbalken.
Däremot finns ju indraget körkort och dagsböter.

Eller ja, rent tekniskt så går det faktiskt att komma upp i miljonbelopp avseende dagsböter. Det förutsätter cok att man faktiskt har inkomoster eller en förmötenhet på mer än en mille.

Skrivet av Exeron:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Svenorvar:

Tur att du inte straffades med en bot på 5mille då

Nu finns ju inte riktigt den summan i brottsbalken.
Däremot finns ju indraget körkort och dagsböter.

Med tanke på hur mycket det kosta(r) att ta körkort så är ju det en lagom stor förlust

Jag tog mitt körkort rätt billigt. 10-15k kostade det.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Svenorvar:

Tur att du inte straffades med en bot på 5mille då

Nu finns ju inte riktigt den summan i brottsbalken.
Däremot finns ju indraget körkort och dagsböter.

Med tanke på hur mycket det kosta(r) att ta körkort så är ju det en lagom stor förlust


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Så Nestor säger bara att fildelare ska straffas och de andra lägret säger att de ska inte straffas med 5 miljoner(utan lägre?).

Eller har jag missat något? Och var nånstans ligger konflikten av idéer?


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Skrivet av DeKvittar:

Så Nestor säger bara att fildelare ska straffas och de andra lägret säger att de ska inte straffas med 5 miljoner(utan lägre?).

Eller har jag missat något? Och var nånstans ligger konflikten av idéer?

1. Läs tråden.
2. Läs tråden noggrant.
3. ?????
4. Profit.


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem

Problemet är att om 20 år kommer alla att betala för för att få titta på reklam o man kommer inte att komma ihåg att det inte alltid har varit så. Vad jag vill få sagt är att saker och ting förändras.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Nej, man ska inte dela ut andras upphovsrättsmaterial. Det är väl det Nestor med all sin offtopic-juridik-tjaffs vill ha sagt och det håller jag med om.

Men det ändamålet som denna tråden startades för var diskussionen om de absurda skadeståndsummorna som nu denna söta pojken fick betala - nämligen 5 fucking miljoner. Det här tycker jag är helt jävla sjukt. Självklart ska skadeståndet stå i relevans med brottet i fråga. Inte tror jag att musikbolaget gick 5 miljoner i förlust för dessa 30 låtar. Skrämselpropaganda är var det är. Snart har Storebror fångat in dess invånare i en vrå av skräck där de inte ens våga fisa på öppen gata i risk för att bli stämd på allt de äger.

Medlem

fildelning är inte stöld

inget blir taget men däremot gör min laser med eget hårddisk utrymma en egen uppbygnad av filen genom att titta på din orginalfil utan att ta den

sen när blev "se på" = stöld?


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

När horn målas på något, någon eller några kan man förundras över hur mycket folk är villiga att tro på. Det är enklare för bolagen att kalla det stöld, de har redan sått små frön med budskapet i våra huvuden. Lika genialt som reklam, men mycket farligare. Där reklam lär oss vilka varumärken som är nödvändiga för att fira en god jul lär den andra typen av budskap oss vad som är rätt och fel.

Det kan vara budskap om vilka droger som är onda, och vilka som är helt okej.
Jämställdhet, varför mannen förtjänar mer.
Om värdet på människor sorterade efter färg och ursprung.

Och att illegala fildelare associeras med personrån och bilstöld.
"Vem bryr sig om vad det egentligen bör kallas?"

När folket så lätt styrs av pengar, genom rädsla kan det resultera i vansinne. Jag tror att dessa exempel är små kuggar i hjulet av vad som gjorde förintelsen möjlig. (nu när vi alla ändå ska överdriva så)

Medlem

Detta är fan sjukt, 5 miljoner?! Vad är straffet för våldtäkt då?

Medlem
Skrivet av Brainforest:

Detta är fan sjukt, 5 miljoner?! Vad är straffet för våldtäkt då?

Läst Nestors post några sidor bakåt XD


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

En sån bötessumma för knappt 2 album är ju sjukligt. Ens liv är ju över vid den tiden. 20 Års fängelse vore ju t.om mer lindrigt.

Medlem
Skrivet av Exeron:
Skrivet av Brainforest:

Detta är fan sjukt, 5 miljoner?! Vad är straffet för våldtäkt då?

Läst Nestors post några sidor bakåt XD

Brottsbalken, Andra Avdelningen, Sjätte kapitlet, Första paragrafen anger följande påföljd;

Skrivet av Lagen:

§ Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i ett hjälplöst tillstånd.

Är ett brott som avses i första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre grovt, döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år.

Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt till fängelse i lägst fyra och högst tio år.

Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas, om våldet eller hotet varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2005:90).

Alltså;
"Standardstraffet" är lägst två års fängelse och max 6 års fängelse.
Om brottet anses vara grovt, så är det max 10 år.
Därtill kommer bedömningar om gärningsmannen har agerat med särskild råhet, om offret befann sig i hjälplöst tillstånd, om det var fler än en gärningsman etc etc etc


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Enda sättet att åka dit idag är om man är dum nog och erkänner, men om vi låter ACTA och IPRED2 gå igenom så är vi skivbolagens och de privata intressenas slynor.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Tycker självklart att man ska betala för sig, om man vill ha musik. Sen kan man ju prata om hur många upphovsrättsskyddade låtar som youtube har haft och fortfarande har inlagda under väldigt lång tid utan att ha gjort något åt det. Sen finns det ju låtar som youtube har tagit bort efter kort tid.
Sen tycker jag att det är fel sätt att försöka komma åt problemet med fildelning genom att hota med skyhöga böter. Varför inte samarbeta och bygga upp en betaltjänst där man betalar runt 50 kr i månaden och får ladda ner musik?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Betalar vi inte stimpengar pga musikkopiering förresten?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Betalar vi inte stimpengar pga musikkopiering förresten?

Det gör väl dom som vill köpa rättigheterna till att använda stycket?

Såvitt jag vet finns det ingen allmän fond som kompenserar all pirat-kopierad musik.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Betalar vi inte stimpengar pga musikkopiering förresten?

Nej, men vi betalar privatkopieringsersättning på lagringsmedia.

Medlem

Vad är straffet om man går in i en butik och snor ett album med 18 låtar på? (en fysisk skiva alltså)

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Vad är straffet om man går in i en butik och snor ett album med 18 låtar på? (en fysisk skiva alltså)

Brottsbalken

8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott

1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för snatteri dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Nu är det ju dock amerikansk civilrätt vi pratar om i tråden, inte jämförelser mellan amerikansk civilrätt och svensk straffrätt.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Dit jag ville komma, då går man alltså hellre och snor en skiva i en butik eftersom det är lindrigare straff om man gör det.

Systemet är felfritt...erhmm...

Medlem
Skrivet av aeqvist:

Dit jag ville komma, då går man alltså hellre och snor en skiva i en butik eftersom det är lindrigare straff om man gör det.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

Det här är ju fan sjukt

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av aeqvist:

Dit jag ville komma, då går man alltså hellre och snor en skiva i en butik eftersom det är lindrigare straff om man gör det.

http://visibleprocrastinations.files.wordpress.com/2007/12/ob...

haha ja, du har ju gnällt på alla som tycker det är sjukt dåligt och dom som jämför med våldtäkt och liknande. Men detta tycker du är okej?

Du tycker det är bättre att sno en skiva från butik eller?

Klart som fan att man jämför med saker man tycker är mycket värre, spelar väl ingen roll vilken kategori brottet hör till?

Laddar man ner så är det ett harmlöst sätt att säga : SKIVOR/FILMER KOSTAR FÖR MYCKET!

Jag ser det som en protest, inte ett brott.

Medlem
Skrivet av aeqvist:

haha ja, du har ju gnällt på alla som tycker det är sjukt dåligt och dom som jämför med våldtäkt och liknande. Men detta tycker du är okej?

Du tycker det är bättre att sno en skiva från butik eller?

Klart som fan att man jämför med saker man tycker är mycket värre, spelar väl ingen roll vilken kategori brottet hör till?

Laddar man ner så är det ett harmlöst sätt att säga : SKIVOR/FILMER KOSTAR FÖR MYCKET!

Jag ser det som en protest, inte ett brott.

Finns dom som tycker det är en protest att skjuta läkare som utgör abort.
Bara man är beredd att ta konsekvenserna för sitt handlande.

Vad jag tycker straffet för stöld/snatter i ska vara finns angivet i brottsbalken, jag skrev det längre upp i tråden, men det kanske inte du orkade läsa?
Klistrar in det igen
Brottsbalken

8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott

1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för snatteri dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Skulle säga att det är värre att dela med sig hundratals kopior av en skiva, än att sno en skiva från en butik.

Precis som det är "bättre" att mörda en kvinna istället för att först våldta henne för att sedan döda.

Protestera genom att inte köpa. Det ska inte vara någon win-win grej. Gillar jag inte min lön, då strejkar jag, men jag offrar min fasta lön för protestens skull (om jag inte är med i facket d.v.s).

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Skulle säga att det är värre att dela med sig hundratals kopior av en skiva, än att sno en skiva från en butik.

Precis som det är "bättre" att mörda en kvinna istället för att först våldta henne för att sedan döda.

Protestera genom att inte köpa. Det ska inte vara någon win-win grej. Gillar jag inte min lön, då strejkar jag, men jag offrar min fasta lön för protestens skull (om jag inte är med i facket d.v.s).

Precis, man kan inte spara kakan (protestera) och ändå äta den (ladda ner).


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Skriv svar