Tankade 30 låtar - 5 miljoner i böter

Medlem

Det är väldigt enkelt skulle jag åka dit för fildelning och få oproportioneliga böter så skulle jag ställa om helt. Säga upp mig ifrån jobbet (eftersom att kronofogden snor alla pengar ändå) leva på soss och börja smuggla snus, cigg och alkohol möjligen weed.

Då skulle dom ju verkligen ha lyckats göra en mindre förbrytare till en samhälls kostnad och ett samhälls problem.

Kan ju påpeka att straffet för snatteri är max 1år, vilket i princip aldrig döms ut, alternativt dagsböter som baseras på din inkomst. Skulle tro att ungefärliga böterna för snatteri skulle hamna på 2500-5000kr.

Alltså är det bättre att sno i affären än att fildela, hur fucked up är inte det?

Tidigare komenterade någon om att straffet för våldtäkt kan föra med sig 8 års fängelse och menade på att det skulle vara värre än 5 miljoner i böter... Vilken värld lever du i, ditt liv är fan slut om du får 5 miljoner i böter, allt lagligt och legitimt kan du i fortsättningen skita i! vad spelar det för roll om du blir dömd för böter i framtiden? det läggs ju redan på en omöjlig skuld. + att om du gråter lite hos psykologen i fängelse och spelar lite normal så kommer du kanske ut på 4 år...

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av aeqvist:

Vad är straffet om man går in i en butik och snor ett album med 18 låtar på? (en fysisk skiva alltså)

Brottsbalken

8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott

1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för snatteri dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Nu är det ju dock amerikansk civilrätt vi pratar om i tråden, inte jämförelser mellan amerikansk civilrätt och svensk straffrätt.

Däremot så är det paragraf 2 som gäller då beloppet är under 400 kr.

Medlem

Jag och en på jobbet diskuterade advokater och då kom vi in på hur fega film och musik branschen är. Dem ger sig på en vanlig medborgare med sina feta advokater så det spelar ingen roll hur han gör så åker han dit ändå för dem hittar alltid ett kryphål.

Men varför ger dem sig aldrig på youtube eller google? På youtube finns det massor med upphovsrättsskyddat material och med google kan man leta rätt på precis vad man vill inom piratvärlden..

Allting handlar om pengar. Film och musikbranschen vet att dem inte skulle ha en chans mot google för dem har så oändligt med tillgångar när det gäller pengar så att dem skulle lätt kunna ha världen bästa advokater så att i slutändan skulle film och musikbranschen losa stort och det vet dom om..

I Sverige blir man åtalad för något brott tex. mård, våldtäkt you name it så har man rätt till en advokat och det är staten som står för den advokaten. Men blir man åtalad för olaglig fildelning då har man inte rätt till en advokat.. Det enda man möjligtvis kan utnyttja är rättsskyddet som ingår i hemförsäkringen men med det så räcker det inte långt mot film och musikbranschen.

Men skulle dem fega jävlarna våga ge sig på en privat person om han fick tillgång till samma advokater som google? Näe skulle inte tro det...

Medlem
Skrivet av Jühan:

Jag och en på jobbet diskuterade advokater och då kom vi in på hur fega film och musik branschen är. Dem ger sig på en vanlig medborgare med sina feta advokater så det spelar ingen roll hur han gör så åker han dit ändå för dem hittar alltid ett kryphål.

Men varför ger dem sig aldrig på youtube eller google? På youtube finns det massor med upphovsrättsskyddat material och med google kan man leta rätt på precis vad man vill inom piratvärlden..

Allting handlar om pengar. Film och musikbranschen vet att dem inte skulle ha en chans mot google för dem har så oändligt med tillgångar när det gäller pengar så att dem skulle lätt kunna ha världen bästa advokater så att i slutändan skulle film och musikbranschen losa stort och det vet dom om..

I Sverige blir man åtalad för något brott tex. mård, våldtäkt you name it så har man rätt till en advokat och det är staten som står för den advokaten. Men blir man åtalad för olaglig fildelning då har man inte rätt till en advokat.. Det enda man möjligtvis kan utnyttja är rättsskyddet som ingår i hemförsäkringen men med det så räcker det inte långt mot film och musikbranschen.

Men skulle dem fega jävlarna våga ge sig på en privat person om han fick tillgång till samma advokater som google? Näe skulle inte tro det...

Är det inte bara vid straffrättsliga mål man har rätt till avokat?

Och De vågade ju ge sig på Pirate Bay, trots att blandannat Silbersky var med och försvare...


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

Jag som tycker om lite äldre rock och liknande tycker inte att det är så dåligt att artister inte får så mycket pengar längre. jag menar i mitt tycke så kommer mycket av den bästa musiken ifrån 50 till 70 talet när artister fick in mest pengar genom att turnera och de brann för att uppträda. De kunde vara hur fula som helst men skapa musik kunde de. Musiken var viktigare än attityden. Om det inte skulle finnas så mycket pengar i branschen kanske vi skulle kunna få några nya riktiga artister igen. bara en tanke.

Medlem
Skrivet av kaparntheman:

Jag som tycker om lite äldre rock och liknande tycker inte att det är så dåligt att artister inte får så mycket pengar längre. jag menar i mitt tycke så kommer mycket av den bästa musiken ifrån 50 till 70 talet när artister fick in mest pengar genom att turnera och de brann för att uppträda. De kunde vara hur fula som helst men skapa musik kunde de. Musiken var viktigare än attityden. Om det inte skulle finnas så mycket pengar i branschen kanske vi skulle kunna få några nya riktiga artister igen. bara en tanke.

Man hade en annan standard på hur snygg/ful man var förut.
Men man spelade för pengarna ändå, det är bara att dom band som skapades för pengarnas skull (månadens-smak band) har försvunnit ur våra minnen, och dom band som verkligen var bra stog emot tidens tand.

Samma sak kommer ske om 30 år när folk ser tillbaka till 90talet och 2000talet, då kommer folk prata om hur 'artisterna kunde vara hur fula som helst men dom brann för musiken' osv.

Att tro att musik på något magiskt sätt inte var utnyttjad av skivbolagen förr i tiden är fel, för det är fortfarande en industri som måste gå runt, och det är fortfarande människor som styr och ställer.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Greger:
Skrivet av kaparntheman:

Jag som tycker om lite äldre rock och liknande tycker inte att det är så dåligt att artister inte får så mycket pengar längre. jag menar i mitt tycke så kommer mycket av den bästa musiken ifrån 50 till 70 talet när artister fick in mest pengar genom att turnera och de brann för att uppträda. De kunde vara hur fula som helst men skapa musik kunde de. Musiken var viktigare än attityden. Om det inte skulle finnas så mycket pengar i branschen kanske vi skulle kunna få några nya riktiga artister igen. bara en tanke.

Man hade en annan standard på hur snygg/ful man var förut.
Men man spelade för pengarna ändå, det är bara att dom band som skapades för pengarnas skull (månadens-smak band) har försvunnit ur våra minnen, och dom band som verkligen var bra stog emot tidens tand.

Samma sak kommer ske om 30 år när folk ser tillbaka till 90talet och 2000talet, då kommer folk prata om hur 'artisterna kunde vara hur fula som helst men dom brann för musiken' osv.

Att tro att musik på något magiskt sätt inte var utnyttjad av skivbolagen förr i tiden är fel, för det är fortfarande en industri som måste gå runt, och det är fortfarande människor som styr och ställer.

Du menar att du tror att personer som dio och janis joplin skulle kunna slå igenom på samma sätt idag som förr?

Detta kanske vi kan skylla på MTV i och för sig och inte skivbolagen men de tjänar ju väldigt gärna pengar på hanna montana. Förr i världen så åkte det runt storband och turnerade på ett helt annat sätt än vad de gör i dagens läga. Folkparker var standard och en biljett kostade inte hutlösa priser. Men men, vi kommer ju aldrig att komma dit igen ändå så skit samma.

Medlem
Skrivet av kaparntheman:

Du menar att du tror att personer som dio och janis joplin skulle kunna slå igenom på samma sätt idag som förr?

Ingen aning.

Skrivet av kaparntheman:

Detta kanske vi kan skylla på MTV i och för sig och inte skivbolagen men de tjänar ju väldigt gärna pengar på hanna montana. Förr i världen så åkte det runt storband och turnerade på ett helt annat sätt än vad de gör i dagens läga. Folkparker var standard och en biljett kostade inte hutlösa priser. Men men, vi kommer ju aldrig att komma dit igen ändå så skit samma.

Bensin är mycket dyrare nu än förr i tiden, en gitarr kostar mer idag och massa andra saker är dyrare idag, därför är biljetter dyrare nu än förut.

En biljett förr i tiden kanske gick för 5 dollar, men går för 50 dollar nu, det betyder inte att det har blivit dyrare ; det innebär bara att värdet på dollarn har blivit lägre och/eller att vi har mer pengar nu, därför är det dyrare biljetter.

Tiderna förändras och allting blir dyrare, alltså måste man ta mer för biljetterna (och vi blir rikare så man får mer pengar), bara för att vi betalar mer pengar idag betyder inte att det faktiskt är dyrare idag, det betyder bara att värdet på pengar har blivit lägre.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Nestor:

Är det inte bara vid straffrättsliga mål man har rätt till avokat?

Korrekt.

Skrivet av Nestor:

Och De vågade ju ge sig på Pirate Bay, trots att blandannat Silbersky var med och försvare...

Men vilka äckliga advokater hade inte dem då? Och på tal om den extremt jäviga domaren.. Som var medlem i antipirat organisationer och umgicks med bland annat Henrik Ponten på fritiden, bara det säger ju allt...

Men jag tror knappast att dem hade vunnit om dem tog upp kampen mot google...

Medlem

Hovrätten kom ju fram till att domaren inte var jävig.
Men visst, det är en omständighet som rejält skadar allmänhetens förtroende för domstolarna.

Samtidigt kan man ju ställa sig frågan för vart Jäv går?
Jag tycker att en domare ska kunna få förkovra sig inom sitt skrå genom medlemskap i olika föreningar.

Jag har det inte i huvudet om de var nära vänner eller så, domaren och bolagsföreträdarna.
Det är ju skillnad på att vara medlem på pappret och ha en relation i verkliga livet?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

:'( LOOK WHAT YOU HAVE DONE!

Medlem
Skrivet av TobbeW:

:'( LOOK WHAT YOU HAVE DONE!http://www.fz.se/_avatar.php?id=7351

Det är Nisse. Inte Kapten Haddok.

Det jag nu undrar lite över är vart source011 kommit över personuppgifter som jag inte har lagt ut på FZ eller någonannan stans.

Jag vet inte vad FZ har för regler gällande det, tänker på PUL bl.a


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Det jag nu undrar lite över är vart source011 kommit över personuppgifter som jag inte har lagt ut på FZ eller någonannan stans.

Det visas i din profil. Går dock att dölja via inställningarna.

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Nestor:

Det jag nu undrar lite över är vart source011 kommit över personuppgifter som jag inte har lagt ut på FZ eller någonannan stans.

Det visas i din profil. Går dock att dölja via inställningarna.

Vad jag vet så visar jag inte bostadsort...


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Nestor:

Det jag nu undrar lite över är vart source011 kommit över personuppgifter som jag inte har lagt ut på FZ eller någonannan stans.

Det visas i din profil. Går dock att dölja via inställningarna.

Vad jag vet så visar jag inte bostadsort...

Det luktar Stalker på långa vägar...


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Medlem

Nisse är inte lika uttrycksfull som Kapten.
source011, nedrans privatdetektiv...

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Nisse är inte lika uttrycksfull som Kapten.
source011, nedrans privatdetektiv...

Nisse ska du se kan vara nog så sur och arg som Kaptenen.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Låt den skyldige bestämma sitt straff
Så slipper man allt tjat om det är proportioneligt.

Är man dum får man lida.
En form av lidande är 5 mille i böter. Kille har bara sig själv att skylla.
Det SKA göra ont att göra dumma grejer.

Facepalm.

Inaktiv

Det är löjligt att dom ska förstöra livet för människor med dom enorma summorna. Ett fåtal personer kan ju inte få sota för alla som begår brottet, vem kan ärligt säga att dom inte brutit mot denna lag någon gång med flit? Jag tror inte det finns en enda person på denna sida som inte tankat något illegalt.


signatur

The definition of insanity?

Medlem
Skrivet av trasen:
Skrivet av Nestor:

Låt den skyldige bestämma sitt straff
Så slipper man allt tjat om det är proportioneligt.

Är man dum får man lida.
En form av lidande är 5 mille i böter. Kille har bara sig själv att skylla.
Det SKA göra ont att göra dumma grejer.

Facepalm.

Nääää.
Givetvis har du rätt.
Självklart ska det inte finnas påföljder eller straff för att göra grejer som inte är tillåtna
Blir väl fint?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

5mille för att tanka ner några 0 och 1, wee vilken logik


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Logik, finns det fortfarande?


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Ja, lyckligtvis lär ingen i sverige bli stämd på så höga siffror. I Sverige dömmer vi folk på ett annorlunda sätt, tack och lov.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av IceMan:

5mille för att tanka ner några 0 och 1, wee vilken logik

med några 1:or och 0:or kan man även skapa virus eller hacka banker.. ibland är 1:or och 0:or väldigt dyrbara..


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av IceMan:

5mille för att tanka ner några 0 och 1, wee vilken logik

Allting är uppbyggt av kvarkar. Det är logik, precis som att maskinkoden består av nollor och ettor.

Medlem
Skrivet av Donqen:

Logik, finns det fortfarande?

Öhptja...
Det gör det väl...Jagmenar...
Grunddefinitionen är ju att om utsagan, påståendet, P är en logisk konsekvens av utsagan Q, så medför ju det ju att Q -> P .

Q: Kalles bil krockade med ett träd i hög fart.
P: Kalles bil är trasig.

Så ja, logik finns i högsta grad fortfarande.

Förövrigt älskar jag trådens underbara cirkelresonemang.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

man får tänka på att det troligtvis är 30 låtar han åkt dit för men mycket mycket mer som egentligen är nedladdat, bara att man kan bara fälla honom för 30 låtar.


signatur

Xboxlive: GeggaSWE
Origin: GeggaSWE

Skriv svar