Telefon samtal från Microsoft.

Medlem
Telefon samtal från Microsoft.

Är det någon mer här på FZ som fått telefon samtal där dom påstår att dom är från microsoft och att man tydligen har virus på sin dator? Satt nyss och prata samanlagt 7 minuter med en av deras så kallade ''computer technicans'' Han svarade på viss av mina frågor... Han påstog att deras kontor var i Filippinerna och att samtalet sedan skickades till huvud kontoret i U.S.A, Han tjänade tydligen 6000$ på att ringa och säga att folk har virus och han sa att han kunde stämma mig om jag inte sammarbete med honom :). Dock när han fick frågan om vad som behövdes i en PC för att få den att funka så la han på samtalet.

Undrar nu om någon mer av er här på FZ fått det samtal. Isf vad sa ni till dom?

phi
Medlem

Ringde någon indier för ett år sedan och hävdade att han ringde från Microsoft angående virus och försökte får mig att sätta igång fjärrstyrningen och ge honom full kontroll av datorn. Samtalet var väl något i stil med:

"Good evening sir, I'm Apu from Mircosoft"
"Hi there, Apu!"
"I'm calling you because we got a warning that your computer has most likely been infected by a malicious virus!"
"What?! Are you serious?!"
"Yes, sir. That's why I'm calling you. I'm going to help you get rid of the virus!"
"Phew, thanks. I almost got an heart attack here!"
"Don't worry sir. Just follow my instructions and I'll help you!"
"Ok, thanks!"
"Now sir, start by clicking on the start meny button!"
"Hm... start meny button... let's see here, where is that button..."
"It's in the lower left corner of your screen, sir"
"Hm. I can't find it, are you sure?"
"Yes, sir. Lower LEFT corner of your screen. The button that looks like a window!"
"Nope. I can't find it, I'm sorry"
Han suckar men fortsätter tålmodigt ändå.
"Ok sir, let's try another way. Press the windows key on your keyboard!"
"Hmm... windows key... nope, not that one... and not that one either..."
"Sir?"
"Yeah, I'm sorry. I can't find that one either"
"Sir, you must have a windows key! It's located between your ctrl and alt key on the left side of your keyboard. Tell me when you've found it!"
Nu går det ca 2 minuter och jag hör hur han suckar och trycker på mute-knappen och klagar väl säkert till Rashid över att han måste prata med en sådan korkad person som jag som inte ens kan hitta varken startmenyn eller windows-tangenten.
"Sir?! Have you found it yet?!"
"No, I'm sorry. I don't have a windows key. But I found this "cmd"-key!"
"Command key?! Are you using a Mac?" *grymtar och suckar något så oerhört irriterande*
"Yes!"
"Fuck you, sir!"
"Thank you, please come again!"

Nåja, det var väl inte riktigt hela sanningen och jag har aldrig blivit uppringd av bedragarna men min farsa blev uppringd för ett tag sedan av dem och drev med killen ganska mycket. Skulle de däremot ringa mig så hade jag kört något liknande.

Medlem

Jag har inte fått något samtal. Om jag får det ska jag uppehålla personen så länge som möjligt, för att ödsla hans dyrbara tid.

Medlem
Skrivet av phi:

text.

Hehe, något i den stilen ska man ju lätt köra. Ska börja spela korkad när telefonförsäljarna ringer i fortsättningen

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag har inte fått något samtal. Om jag får det ska jag uppehålla personen så länge som möjligt, för att ödsla hans dyrbara tid.

Det jag försökte med

Medlem
Skrivet av phi:

Ringde någon indier för ett år sedan och hävdade att han ringde från Microsoft angående virus och försökte får mig att sätta igång fjärrstyrningen och ge honom full kontroll av datorn. Samtalet var väl något i stil med:

"Good evening sir, I'm Apu from Mircosoft"
"Hi there, Apu!"
"I'm calling you because we got a warning that your computer has most likely been infected by a malicious virus!"
"What?! Are you serious?!"
"Yes, sir. That's why I'm calling you. I'm going to help you get rid of the virus!"
"Phew, thanks. I almost got an heart attack here!"
"Don't worry sir. Just follow my instructions and I'll help you!"
"Ok, thanks!"
"Now sir, start by clicking on the start meny button!"
"Hm... start meny button... let's see here, where is that button..."
"It's in the lower left corner of your screen, sir"
"Hm. I can't find it, are you sure?"
"Yes, sir. Lower LEFT corner of your screen. The button that looks like a window!"
"Nope. I can't find it, I'm sorry"
Han suckar men fortsätter tålmodigt ändå.
"Ok sir, let's try another way. Press the windows key on your keyboard!"
"Hmm... windows key... nope, not that one... and not that one either..."
"Sir?"
"Yeah, I'm sorry. I can't find that one either"
"Sir, you must have a windows key! It's located between your ctrl and alt key on the left side of your keyboard. Tell me when you've found it!"
Nu går det ca 2 minuter och jag hör hur han suckar och trycker på mute-knappen och klagar väl säkert till Rashid över att han måste prata med en sådan korkad person som jag som inte ens kan hitta varken startmenyn eller windows-tangenten.
"Sir?! Have you found it yet?!"
"No, I'm sorry. I don't have a windows key. But I found this "cmd"-key!"
"Command key?! Are you using a Mac?" *grymtar och suckar något så oerhört irriterande*
"Yes!"
"Fuck you, sir!"
"Thank you, please come again!"

http://media.boingboing.net/wp-content/uploads/2015/06/Troll-...

Nåja, det var väl inte riktigt hela sanningen och jag har aldrig blivit uppringd av bedragarna men min farsa blev uppringd för ett tag sedan av dem och drev med killen ganska mycket. Skulle de däremot ringa mig så hade jag kört något liknande.

Jo det är faktiskt riktigt kul att driva med dom. De har ringt ett flertal gånger nu och den här gången valde jag att ta min tid och prata med denna ''microsoft'' arbetare från andra sidan klotet istället för att lägga på direkt när man hör deras indiska brytning

Sen hur fan lyckas man få/välja ett arbete där man sitter och ringer runt till folk angående att dom har ett ''virus'' på deras dator i hopp om att komma åt kredit korts nummer osv... Jag menar dom kan ju inte ha en hög sucess ratio. Kan omäjligt vara många som går på det där...

Medlem

De ringde mina föräldrar en gång för ett par år sen. De är datorvana nog för att förstå att Microsoft inte ringer på det viset, och gav istället mig luren då jag råkade vara i närheten.

Han körde samma ramsa som beskrivs ovan, och jag spelade med en stund. Efter en stund tröttnade jag på att låtsas bry mig om vad han gjorde, och sa;

"Listen, Apu, I know you're not from Microsoft."
"What do you mean Sir? I'm calling from Microsoft Technical Support."
"No Apu, you're not. Because I work at Microsofts real support." (Inte egentligen, men det vet väl inte han)
*Lång tystnad, trodde han la på först*
"I'm sorry Sir, there seems to have been a mistake. I can see now that your computer is not the one infected. Have a nice day Sir."
*klick*

Han lät mest förvirrad över situationen, och därefter lite uppgiven. Det lät nästan som att han blev förvånad. Han kanske faktiskt trodde att han ringde för Microsoft.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av phi:

Ringde någon indier för ett år sedan och hävdade att han ringde från Microsoft angående virus och försökte får mig att sätta igång fjärrstyrningen och ge honom full kontroll av datorn. Samtalet var väl något i stil med:

"Good evening sir, I'm Apu from Mircosoft"
"Hi there, Apu!"

Ok, nu kan jag inte låta bli att läsa resten av texten med Apus röst från Simpsons.

Medlem
Skrivet av Stag:

De ringde mina föräldrar en gång för ett par år sen. De är datorvana nog för att förstå att Microsoft inte ringer på det viset, och gav istället mig luren då jag råkade vara i närheten.

Han körde samma ramsa som beskrivs ovan, och jag spelade med en stund. Efter en stund tröttnade jag på att låtsas bry mig om vad han gjorde, och sa;

"Listen, Apu, I know you're not from Microsoft."
"What do you mean Sir? I'm calling from Microsoft Technical Support."
"No Apu, you're not. Because I work at Microsofts real support." (Inte egentligen, men det vet väl inte han)
*Lång tystnad, trodde han la på först*
"I'm sorry Sir, there seems to have been a mistake. I can see now that your computer is not the one infected. Have a nice day Sir."
*klick*

Han lät mest förvirrad över situationen, och därefter lite uppgiven. Det lät nästan som att han blev förvånad. Han kanske faktiskt trodde att han ringde för Microsoft.

Kan ju mycket väl vara så att dessa personer som ringer har blivit lurade att dom faktiskt jobbar för Microsoft... När de egentligen inte alls gör det

Medlem

Jag skulle älska ett sånt telefonsamtal, är ett riktigt troll så jag skulle ha extremt roligt!


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem
Skrivet av Stag:

De ringde mina föräldrar en gång för ett par år sen. De är datorvana nog för att förstå att Microsoft inte ringer på det viset, och gav istället mig luren då jag råkade vara i närheten.

Han körde samma ramsa som beskrivs ovan, och jag spelade med en stund. Efter en stund tröttnade jag på att låtsas bry mig om vad han gjorde, och sa;

"Listen, Apu, I know you're not from Microsoft."
"What do you mean Sir? I'm calling from Microsoft Technical Support."
"No Apu, you're not. Because I work at Microsofts real support." (Inte egentligen, men det vet väl inte han)
*Lång tystnad, trodde han la på först*
"I'm sorry Sir, there seems to have been a mistake. I can see now that your computer is not the one infected. Have a nice day Sir."
*klick*

Han lät mest förvirrad över situationen, och därefter lite uppgiven. Det lät nästan som att han blev förvånad. Han kanske faktiskt trodde att han ringde för Microsoft.

Snygg räddning av honom

Medlem

Ni borde annäla detta till Microsoft.

Medlem

De ringde mig på jobb för nåt år sen. Spelade med och vi hittade så klart en massa virus.Det tog rät lång tid, jag hade inte bråttom. När vi skulle köra hans programvara sa jag att jag var tvungen att koppla honom till vår IT-ansvarige då jobbdatorerna är rätt hårt styrda. Då lade han på. de 25 minuterna jag tog av honom vårdar jag ömt.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Fick detta samtal till min jobbtelefon för några veckor sen.

Antar att det är samma. Påstår att han ringer från Microsoft och säger att man har virus. engelsk talande med Indisk dialekt.

Pratade lite med honom haha. Och drev lite. Sen bara la jag på.


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

1
Skriv svar