Tips om elektroniska trumset.

Medlem
Tips om elektroniska trumset.

Tjena! Som de flesta trummisar så föredrar jag ju den äkta varan. Men då (klassisk situation) jag bor i lägenhet så söker jag härmed ett elektroniskt trumset då jag vill kunna spela utan att störa grannar.

Vad jag letar efter är något som är "träffkänsligt" alltså som känner av flera träffar på plattorna, har en någorlunda "riktiga trummor-feel". Vill inte ha något allt för plastigt, det ska kunna återge känslan av riktiga trummor så mycket som möjligt och självklart acceptabla trumsamplingar.

Min budget kommer ligga runt 10000-15000 kr.

Någon här inne som har någon koll på elektroniska trummor och kan tipsa om ett bra set? Jag har då ingen koll alls.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Tja! Jag köpte mig ett billigt alesis DM6 och ska byta ut virveln och kaggen mot de från DM10 setet. Jag tror du får bra feeling i dem.

Jag skulle nog inte satsa på ett Roland då de är så dyra, däremot kolla på

Alesis Dm10 serien
DM10X

Yamaha DTXplorer serien har jag hört mycket gott om vad gäller känslan, finns ju i alla prisklasser.
DTX560K

Några frågor:

Kommer du koppla och använda ljud från dator (Addictive drums, Superior drummer)? Eller vill du bara förlita dig på inbyggda ljud i modulen?

Behöver du fler zoner på pukor och cymbaler (virvel måste du ha minst 2 vilket är ganska standard)

[k]2 zoner innebär ju på virvel och pukor att du har kantslag också. På cymbaler är 2-3 zoner trevligt så du kan få 'wash' och 'ping' och även klockan. Finns även choke funktioner.[/k]

Värt tänka på är också baskaggen, jag klarar inte av endast pedal, utan för känslans skull vill jag ha vanlig kaggepedal med klubba som slår på en kagge-pad.
Det gör att du kan använda vilken pedal du vill och sen känns det mer.
Trixa på en kagge som bara är en pedal som går ner är lagom kul och känns tomt.

För övrigt: Vad jag kommer köpa härnäst för ersätta mitt skräpkit hemma för 2 papp är ett
2Box Drumit five

2Box DrumitFive

Gjort av snubbarna bakom ddrum

Ser coolt ut och ett av de bästa jag spelat på när man snackar känslighet och spelkänsla. Dock ligger det på 19.500, men tror man knappast behöver något mer efter det

Fråga på om det är något så försöker jag svara, är ingen expert på elektroniska trummor, spelat trummor i över 15år, men först på senare år som jag intresserat mig för det elektroniska utbudet.

Medlem

Kör själv på ett Roland TD9-k

Riktigt jävla roligt

Bäst är väl att glida ner till någon musikaffär typ 4-sound, jam etc. De flesta brukar ha ett par olika kit ståendes som man kan sitta och lattja lite med

Kul med fler trummisar på FZ

Medlem
Skrivet av enboomer:

Kör själv på ett Roland TD9-k

Riktigt jävla roligt

Bäst är väl att glida ner till någon musikaffär typ 4-sound, jam etc. De flesta brukar ha ett par olika kit ståendes som man kan sitta och lattja lite med

Kul med fler trummisar på FZ

Som musiker och gurakliare, tipsar jag dig hellre om en röd liten stuga i skogen, det Kan funka, men risken att dina grannar vaknar upp efter krogen stängt är överhängande-

Erkänn att du har ett par guror osså och åtmindstonde någon amp...

Vetefan hur många ggr mina grannar vaknade upp till Stairway to heaven (musvältarlåten nummer 1)när krogarana stängt, och fick höra sängar gå sönder o gapiga tjejjer) innan jag blev med tant.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av pillveke:

Några frågor:

Kommer du koppla och använda ljud från dator (Addictive drums, Superior drummer)? Eller vill du bara förlita dig på inbyggda ljud i modulen?

Behöver du fler zoner på pukor och cymbaler (virvel måste du ha minst 2 vilket är ganska standard)

[k]2 zoner innebär ju på virvel och pukor att du har kantslag också. På cymbaler är 2-3 zoner trevligt så du kan få 'wash' och 'ping' och även klockan. Finns även choke funktioner.[/k]

Värt tänka på är också baskaggen, jag klarar inte av endast pedal, utan för känslans skull vill jag ha vanlig kaggepedal med klubba som slår på en kagge-pad.
Det gör att du kan använda vilken pedal du vill och sen känns det mer.
Trixa på en kagge som bara är en pedal som går ner är lagom kul och känns tomt.

För övrigt: Vad jag kommer köpa härnäst för ersätta mitt skräpkit hemma för 2 papp är ett
2Box Drumit five

2Box DrumitFive

http://www.jam.se/images/old_jam_items/A47920.jpg

Gjort av snubbarna bakom ddrum

Ser coolt ut och ett av de bästa jag spelat på när man snackar känslighet och spelkänsla. Dock ligger det på 19.500, men tror man knappast behöver något mer efter det

Fråga på om det är något så försöker jag svara, är ingen expert på elektroniska trummor, spelat trummor i över 15år, men först på senare år som jag intresserat mig för det elektroniska utbudet.

Tja! Tack för alla tipsen! Angående dina frågor:

1. Nej för tillfället vill jag bara förlita mig på vad själva setets inbyggda ljud.

2. Flera zoner är ju alltid roligt. Nu är jag inte ute efter det suprema trumsetet och kan därför inte få allt man vill ha för de priser jag är redo att betala. Men självklart, ju mer zoner man får desto mer variabelt blir ens spelande = desto roligare blir det att spela

3. Gällande baskagge. Ja, att ha en riktig kick istället för bara en pedal är ju viktigt enligt mig. Som du vill man ju känna "trycket" av kicken när man trycker ner foten.

Min största anledning till att skaffa ett elset just nu är bara så att jag har nåt att öva på. Men vill ju samtidigt att det ska vara bra nog att kunna användas till eventuella spelningar / inspelningar. I framtiden kommer jag säkert vilja experimentera med både riktiga trummor och elektroniska trumdelar. Så ett trumset som helt enkelt är "lagom" bra och klarar det mesta på en acceptabel nivå är vad jag är ute efter.

2box-setet såg riktigt fränt ut förövrigt!!

Skrivet av enboomer:

Kör själv på ett Roland TD9-k

Riktigt jävla roligt

Bäst är väl att glida ner till någon musikaffär typ 4-sound, jam etc. De flesta brukar ha ett par olika kit ståendes som man kan sitta och lattja lite med

Kul med fler trummisar på FZ

Ja, har sett att vår lokala musikbutik har haft ett stående. Men har alltid trott att det bara stått där för att dra till sig blickar och inte för att spelas på

Trummor rockar!


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Bästa är såklart att gå till en butik som har några kit uppställda och prova.
Jag tror ju ett DM10 kit eller något Yamaha i DTX serien är de att spana in lite extra på.

Det är ju väldigt subjektivt vilket kit som du kommer gilla bäst så bara youtuba mycket och läs forum om både spelkänsla på olika kit och hur bra modulerna är.

Thomann har ju riktigt bra utbud, så där får man bra tips på vilka märken/kit som man ska googla vidare på.

Medlem

Roland TD-11 ligger i och för sig i den prisklassen, med nätskinn på alla pukor och virveln. Jag är inte jättekunnig med Roland är ett säkert kort bara man har råd. Kolla blocket också.


signatur

Övning ger träning.

1
Skriv svar