Tjurfäktning

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av ScarFace:

Har inte sagt något annat. Menar du på att växter ska jämställas med djur?

Växter äts av djur.
Djur äts av människor.
Ibland äts människor av andra djur.

Kort sagt, Den som står överst i näringskedjan är den som "besämmer".

"it sure sucks being at the bottom of the food-chain"

Såklart är det vi som bestämmer, det var ju vi som myntade ideologin. Vi har makten att bestämma, men har vi rätten? Det får var och en bilda sig en uppfattning om och i den frågan finns varken rätt eller fel.


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Håller med dig om mycket, vi kan förmodligen äta mindre kött än vad vi gör just nu för att skona miljön. Läste någonstans att Svenskar äter X % (minns inte det exakta numret, men högt var det) mer kött idag än för 30 år sedan, vilket är helt onödigt.

Ang. rädisan och och hönan, det är väl mest hur jag ser på det. En höna är otroligt dum, nästan lika dum som en grönsak. Man kan faktiskt hugga huvudet av en höna, och den kan leva vidare i många minuter. Finns fall där hönor levt många år utan huvuden.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Finns fall där hönor levt många år utan huvuden.

Finns det?

Sen är det lite svårt att rangordna saker efter hur intellektuella de är, då det är ett begrepp myntat av människor för att passa på människor.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Man kan faktiskt hugga huvudet av en höna, och den kan leva vidare i många minuter. Finns fall där hönor levt många år utan huvuden.

Lever och lever. Anledninge till att de i vissa fall springer omkring och "lever" efter att man kapat huvudet är att tillräckligt mycket av hjärnstammen överlever för att generera nervsignaler till motoriska musklerna.

De fall där dekapiterade hönor levt flera år kan ju räknas på ena handens fingrar.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Red_warning:

Finns fall där hönor levt många år utan huvuden.

Finns det?

Sen är det lite svårt att rangordna saker efter hur intellektuella de är, då det är ett begrepp myntat av människor för att passa på människor.

Ja, det finns det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_the_Headless_Chicken

Och ja, det är svårt att rangordna. Men det är så jag känner i alla fall


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Okej, den hade ju dock hjärnstam osv kvar. Men tack för tipset, hade inte hört talas om den.

Citat:

Och ja, det är svårt att rangordna. Men det är så jag känner i alla fall

Jag säger inte att det är fel, bara att det kan vara ett luddigt sätt att rangordna.

Inaktiv

jag tycker det va rätt åt matadoren.. ifall man mördar ett djur för nöjes skull så ska man få samma straff som om man mörda en människa


signatur

Jävla Borgare

Medlem
Skrivet av narrashade:

jag tycker det va rätt åt matadoren.. ifall man mördar ett djur för nöjes skull så ska man få samma straff som om man mörda en människa

Hoppas du inte äter kött och aldrig dödat en mygga/fisk/annat djur.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Det finns en annan tradition i spanien, som liknar tjurfäktning, fast i detta fall låter man tjurar "springa efter folk". Tjurrusning heter det tydligen:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjurrusning

För övrigt tycker jag tjurfäktning i ren allmänhet är djurplågeri.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av narrashade:

jag tycker det va rätt åt matadoren.. ifall man mördar ett djur för nöjes skull så ska man få samma straff som om man mörda en människa

Hoppas du inte äter kött och aldrig dödat en mygga/fisk/annat djur.

Jag hoppas verkligen att du inte seriöst jämför att utsätta ett djur för metodisk tortyr endast för att underhålla, med att av misstag trampa på en insekt eller dylikt.

Medlem
Skrivet av SidPao:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av narrashade:

jag tycker det va rätt åt matadoren.. ifall man mördar ett djur för nöjes skull så ska man få samma straff som om man mörda en människa

Hoppas du inte äter kött och aldrig dödat en mygga/fisk/annat djur.

Jag hoppas verkligen att du inte seriöst jämför att utsätta ett djur för metodisk tortyr endast för att underhålla, med att av misstag trampa på en insekt eller dylikt.

Genom att äta kött stödjer man köttindustrin och det den står för.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av SidPao:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av narrashade:

jag tycker det va rätt åt matadoren.. ifall man mördar ett djur för nöjes skull så ska man få samma straff som om man mörda en människa

Hoppas du inte äter kött och aldrig dödat en mygga/fisk/annat djur.

Jag hoppas verkligen att du inte seriöst jämför att utsätta ett djur för metodisk tortyr endast för att underhålla, med att av misstag trampa på en insekt eller dylikt.

Genom att äta kött stödjer man köttindustrin och det den står för.

Men hur får du myggdödande till en rättvis jämförelse?

Medlem

Vart skrev jag rättvis? Jag skrev med mygga som en uppenbar ironi.
Men den gick visst inte hem.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Vart skrev jag rättvis? Jag skrev med mygga som en uppenbar ironi.
Men den gick visst inte hem.

Nej, ironi gör sig inte så bra på forum, som tidigare nämnts.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av SidPao:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av narrashade:

jag tycker det va rätt åt matadoren.. ifall man mördar ett djur för nöjes skull så ska man få samma straff som om man mörda en människa

Hoppas du inte äter kött och aldrig dödat en mygga/fisk/annat djur.

Jag hoppas verkligen att du inte seriöst jämför att utsätta ett djur för metodisk tortyr endast för att underhålla, med att av misstag trampa på en insekt eller dylikt.

Genom att äta kött stödjer man köttindustrin och det den står för.

Vad du säger är idiotiskt att döda ett djur för skojs skull utan ens att äta köttet efteråt är ett slöseri av liv. Man äter kött pga att det är naturligt o man behöver det för att må bra... vill säga att han "han/hon" dör så jag kan leva. kort o gått hans liv blir mitt o han blir en del av mig. Döda för mat är naturligt men döda för skojs skull är inte.

Inaktiv

Hoppas du inte äter kött och aldrig dödat en mygga/fisk/annat djur.[/quote]

jag har bara ättit djur för att jag skulle dö annars


signatur

Jävla Borgare

Medlem

Djur dödar för att överleva, men däremot inte vissa människor.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv

djur dödar inte alltid för att överleva... chimpansen dödar andra stamars medlemar för rena nöjet.... illern dödar höns utan att ätta dom


signatur

Jävla Borgare

Medlem
Skrivet av magma:

Djur dödar för att överleva, men däremot inte vissa människor.

Du äger ingen katt va?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Haha.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av magma:

Djur dödar för att överleva, men däremot inte vissa människor.

Du äger ingen katt va?

HAHA katter är ena riktiga sadister tbh.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

katter är dom ondaste husdjuren jag vet om.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Katter är gulliga. <3

Vi människor kallar dem "onda" eftersom de har en egen vilja. De vill inte anpassa sig efter människan som slavdjuret hunden.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Katter är gulliga. <3

Vi människor kallar dem "onda" eftersom de har en egen vilja. De vill inte anpassa sig efter människan som slavdjuret hunden.

Nej. Katter är inte onda för att de har en fri vilja.
Katter är onda för att de plockar in något byte, leker runt med det ett tag tills det dör.

Sen går de iväg och äter lite foder, sen klöser de sönder en matta och tar en tupplur.

Hundar har definitivt en fri vilja.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av båtsman:

En kultur kan innehålla djurplågeri.

Det gör inte djurplågeri till kultur. Det visar bara att vissa kulturyttringar är rubbade.

Men det är aldrig försent att ändra sitt beteende.


signatur
Medlem
Skrivet av Gortie:

Det gör inte djurplågeri till kultur.

Inte nödvändigtvis.

Citat:

Det visar bara att vissa kulturyttringar är rubbade.

Som jag sa här tycker jag inte att etiketten "kultur" rättfärdigar ett beteende. Men det gör det lättare att förstå varför någonting sker.

Medlem
Skrivet av båtsman:

Som jag sa här tycker jag inte att etiketten "kultur" rättfärdigar ett beteende.

My bad.

Skrivet av båtsman:

Men det gör det lättare att förstå varför någonting sker.

Absolut. Faran är att folk gömmer sig bakom det och försöker få det att verka mildare än det är. Det är i princip praxis att köra med dom argumenten...

...vilket är anledningen till att jag svarade utan att läsa igenom hela tråden. En läxa som jag förmodligen aldrig kommer lära mig. Man vill svara NU! =P


signatur
Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av magma:

Djur dödar för att överleva, men däremot inte vissa människor.

Du äger ingen katt va?

Nej, det gör jag inte.

Jag drog alla djurarter över en kam genom att skriva djur, vilket var klumpigt skrivet av mig. Ursäkta missförståndet.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Mikaelh:

Katter är gulliga. <3

Vi människor kallar dem "onda" eftersom de har en egen vilja. De vill inte anpassa sig efter människan som slavdjuret hunden.

Nej. Katter är inte onda för att de har en fri vilja.
Katter är onda för att de plockar in något byte, leker runt med det ett tag tills det dör.

Sen går de iväg och äter lite foder, sen klöser de sönder en matta och tar en tupplur.

Hundar har definitivt en fri vilja.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte skillnad på vildkatter och tamkatter?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Nej, det gör jag inte.
Jag drog alla djurarter över en kam genom att skriva djur, vilket var klumpigt skrivet av mig. Ursäkta missförståndet.

Figures...
Och jag kan svåreligen se att det skulle föreligga något missförstånd?

Tamkatter och Vild är samma katter. Ja, bortsett från mindre genetiska variationer kallat raser.


signatur

Dryg och bitter.

Skriv svar