Shadee skrev:
Sååå att det i användaravtalen för Google Analytics står att de sparar informationen de samlar in och kan använda i princip när de känner för det (
punkt 6 framförallt och
information som vi samlar in) är inget man ska bry sig om menar du? Google sammanlägger ju all information nuförtiden för "att kunna erbjuda dig en bättre och enklare upplevelse", då är det väl inte så himla konstigt att anta att informationen som Google samlar in på den här sidan och din sökning på "XXX PRON" på google kopplas till samma person, eller?
Precis som Musse1 säger så är det så går till idag på internet och jag förstår att FZ och andra sidor vill visa att de har många besökare och då är attraktiv för annonser dvs tjäna mer pengar. Jag förstår att FZ och andra sidor ej heller har något ont uppsåt med att använda sig av ex Google Analytics, det är vad Google gör med uppgifterna jag ifrågasätter. Som jag förstår det så är även Google Analytics gratis om man inte använder sig av premium, alltså måste man fråga sig - hur tjänar de pengar på den här produkten?
Bara en slutnotis, du säger dig jobba på ett av de större företagen för webannosering och samtidigt kallar folk som vill behålla sin integritet och anonymitet online för "foliehattar"? Det förstör hela din trovärdighet som du ville bygga upp när du började med att nämna att du jobbar på ett stort annonsföretag.
Vi tar en sak i taget
Jepp enligt användaravtalet så kan de använda informationen lite som de vill, dock så lyder fortfarande GA under PUL så datan behandlas anonymt, dock om du kör ett Google konto så har du faktiskt gett dem ok att koppla ihop dig som fysisk person och online-person, det var ganska mycket stormar kring detta och G+.
Sökinfon på siten kan mycket väl användas till att rikta annonser, men som jag skrev ovan så ser jag inte att det används just nu och google adwords (som inte ligger på google.se för de baseras på sökrutan där) baseras på vilket beteende du har, dvs vilka sidor du tidigare besökt och kanske köpt av.
Jag har tidigare jobbat med Dart, googles annonsystem som de köpte upp för några år sen, dock var det innan uppköpet så jag har ingen insikt i hur de faktiskt använder sin data från tex analytics och G+ jag misstänker dock att de enbart använder det för att gruppera folk i målgrupper, tex man, 24-30, stockholm, IT och Nöjesintresserad....
Google tjänar pengar på GA genom att para ihop det med google adwords, analytics är ok bara för sig självt men kör du det med adwords så får du ett grymt annonsverktyg där du kan optimera sökord och fraser genom att analysera besökarna. På det sättet har de konkurrerat ut andra aktörer och gjort sig själva till det primära valet för sökannonsering, om tex Microsoft hade gjort nått liknande med Bing så hade de gått mycket bättre hos annonsörerna men just nu är de inte på samma nivå.
Jag har full respekt för de som inte vill bli spårade eller sedda, det är enligt mig en rättighet. Jag menar de som försöker slå i andra att vi är onda och vill hacka din dator och läsa din hårddisk, dvs konspirationsteoretikerna.
Om du vill ifrågasätta min trovärdighet så hittar du min info här:
se.linkedin.com/in/mickejansson
Ställ gärna mer frågor, jag ska försöka svara på allt jag kan
/Marv