Upptäckte precis att minst 17 olika spårprogram sniffar här hos FZ.

Medlem
Upptäckte precis att minst 17 olika spårprogram sniffar här hos FZ.

Hej!

Har kört Ghostery på FZ och jag blir lite förvånad över att FZ.se har SÅ många företag med bots som spårar allt vi gör här samt alternativa nicks, vilka länkar vi klickar på osv.
Visst, FZ behöver intäkter för reklam, men vad fasiken, all info de där företagens bots samlar in kan sen delas med tredje part.

Vore intressant om någon kunde hjälpa mig att bena ur detta då jag antar att ni, tex fz.se, har en förklaring på samtliga utav dessa trackers.

Testa själva, rätt intressant att se hur sjukt spårade vi är, MER än vad man trodde i mitt fall


signatur

Det var inte jag...

Medlem

Data Collected:

Anonymous (Ad Views, Browser Information, Cookie Data , Date/Time, Demographic Data, Hardware/Software Type, Interaction Data , Page Views , Serving Domains)
Pseudonymous (IP Address (EU PII), Search History, Clickstream Data)
Data Sharing:

Anonymous data is shared with 3rd parties.
Data Retention:

Undisclosed

Alltså, med andra ord så scannar den HELA din sökhistorik och använder den sen till diverse -vad det nu kan vara- och detta var bara EN utav 10 som enbart detta företaget använde, totalt, med de 17 olika företagen som spårar och med antalet trackers de har på mig just nu så kommer jag upp i den trevliga siffran 148 st!
Alltså, snacka om svärm

En till ser ut så här:

"SiteCensus is a browser-based audience measurement tool that provides in-depth tracking and analysis of your Web site users, site performance and other critical measurement data. Examine your site performance, usage trends, content and product placement, visitor loyalty, search engine performance and visitor behavior."

About Us: http://nielsen.com/us/en/about-us.html
Website: http://nielsen.com/us/en/
Industry Affiliations: None
Privacy Information
Privacy Policy:

http://www.nielsen-online.com/corp.jsp?section=leg_prs&nav=1
Data Collected:

Anonymous (Browser Information, Date/Time, Demographic Data, Hardware/Software Type, Interaction Data , Page Views , Serving Domains)
Pseudonymous (IP Address (EU PII))
Data Sharing:

Aggregate data is shared with 3rd parties.
Data Retention:

As long as necessary to fulfill a business need or as required


signatur

Det var inte jag...

Medlem

Fan vad rubbat. Inte konstigt att folk längtar efter anonymitet.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Visst, jag tycker att det är helt ok att de där botsen typ kollar om man klickar på reklamen, vad man gillar på sidan osv.. men de kollar ju även hela sökhistoriken och många har inte tömt DEN på länge. De kan även dela med tredje part , allt står i de olika företagens bot text, den infon kan alltså gå vidare, om inte de lagarna skärps får man väl snart nej på livförsäkringar för att man sökt på orden cancer, rökning osv för många ggr osv osv.


signatur

Det var inte jag...

Medlem

Jag har myycket svårt att tänka mig att FZ kollar hela din webläsares sökhistorik. Du har ingen aning om vad FZ gör med informationen, eller hur mycket info de egentligen samlar in. Så att på hobby-nivå kasta anklagelser som t.ex att de säljer informationen kan stämplas som förtal.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Sa inte att FZ gör detta, sa att det förekommer på denna siten, kanske en baksida av all reklam de har. Som jag sa så antar jag att de har en förklaring, inte att FZ säljer vår info vidare vind för våg.
Vill gärna veta varför alla dessa finns hos FZ och spårar bla det jag länkat, kan länga ett hundratal till om du vill, dessa sniffade i min browser under ETT besök på 5 minuter.


signatur

Det var inte jag...

Medlem

Se ovan, dubbelpost


signatur

Det var inte jag...

Medlem
Skrivet av Stag:

Jag har myycket svårt att tänka mig att FZ kollar hela din webläsares sökhistorik. Du har ingen aning om vad FZ gör med informationen, eller hur mycket info de egentligen samlar in. Så att på hobby-nivå kasta anklagelser som t.ex att de säljer informationen kan stämplas som förtal.

Nej det kan inte alls stämplas som förtal, i alla fall inte i någon juridisk mening. Och dessutom, det är väl det som är vrickat? Att vi inte vet vad som samlas in, vad som säljs och vad de gör med informationen.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Om man påstår något om ett företag som man inte har några bevis för, kan det absolut klassas som förtal. Nu är det ju självklart att det i detta fallet inte skulle hamna i rätten på det viset. Min poäng var mera att man kanske inte ska påstå saker innan man har belägg för de.

Och nej, vi vet inte vad de gör med infon. Men att det skulle störa folk här, när folk kör Steam, Origin, Office-paket, Windows, WLM, Skype, m.fl. där alla samlar in info som man inte har en aning om vad som händer med den...

Jag tror absolut inte att FZ har något fuffens för sig, och ser därför inte poängen i att jaga upp sig. Den där lilla härligheten till scanner lär ju kollapsa om du kör den på t.ex aftonbladet eller ett ännu större internationellt forum.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag kollade Aftonbladet. De hade en mer för mig. Jag kollade diverse andra sidor men ingen sida kom upp i så högt antal. Flashback hade noll spårprogram.

Edit: Och återigen om den där förtal-dealen. I Sverige kan du aldrig någonsin dömas för något förtal av ett företag eller organisation. Oavsett vad du skriver, gör eller säger. Förtal gäller enbart levande privatpersoner.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Hm jag antog att det fungerade likadant här som på andra platser. Ber om ursäkt för det, och vet ju att man såklart inte ska anta saker egentligen. I stand corrected. Men poängen kvarstår däremot. Man ska inte slänga ur sig påståenden man inte har belägg för.

Jag hittade tre fler på aftonbladet, men de är väl kända för att ha drivor med botar osv..


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Skribent
Skrivet av Stag:

Om man påstår något om ett företag som man inte har några bevis för, kan det absolut klassas som förtal. Nu är det ju självklart att det i detta fallet inte skulle hamna i rätten på det viset. Min poäng var mera att man kanske inte ska påstå saker innan man har belägg för de.

Och nej, vi vet inte vad de gör med infon. Men att det skulle störa folk här, när folk kör Steam, Origin, Office-paket, Windows, WLM, Skype, m.fl. där alla samlar in info som man inte har en aning om vad som händer med den...

Jag tror absolut inte att FZ har något fuffens för sig, och ser därför inte poängen i att jaga upp sig. Den där lilla härligheten till scanner lär ju kollapsa om du kör den på t.ex aftonbladet eller ett ännu större internationellt forum.

Fast saken är ju den att han/vi HAR belägg för det. Bevisligen samlas massa data in och används i diverse riktade reklamer samt säljs vidare till tredje och fjärde part. Detta är absolut inget som är unikt för FZ eller Aftonbladet osv utan är mer eller mindre regel än undantag för alla hemsidor. Företag som Facebook och Google lever och tjänar pengar på DIN information. Ett exempel är att alla hemsidor som har en "Facebook gilla knapp" registerar att du gått in på den sidan (oavsett om du tryckt på knappen eller inte), nästa gång du loggar in på ditt Facebook-konto loggas den informationen (att du besökt sidan) och läggs till "din hög" som de har samlat in. Ju mer info de har om dig och dina surfvanor etc. desto mer värd är du för dem och således kan de sälja din information dyrare till tredje och fjärde part.

Jag har kört Ghostery och Do-not-track-plus ett par månader och i dagsläget har Do-not-track-plus blockat 33.000 försök att spåra mig, varav 25.000 var från olika tracking companies där framförallt Facebook connect och Google analytics är de största.

Skulle kunna skriva mer om hur framförallt Facebook och Google är ute efter som mycket information de kan få tag på men har inte tid för tillfället. Mer finns att läsa här och här

Medlem
Skrivet av Stag:

Hm jag antog att det fungerade likadant här som på andra platser. Ber om ursäkt för det, och vet ju att man såklart inte ska anta saker egentligen. I stand corrected. Men poängen kvarstår däremot. Man ska inte slänga ur sig påståenden man inte har belägg för.

Jag hittade tre fler på aftonbladet, men de är väl kända för att ha drivor med botar osv..

Det är fantastiskt att de inte kan stämpla någon för förtal när de säger något som det där.
Tänk om du skulle bli stämplad för förtal om du märker att en produkt du använder innehåller en massa saker ingen har berättat om och du väljer att förmedla det till andra människor. Hej Orwell och 1984!

Medlem

Jag har redan sagt att jag hade fel och missförstodd vad som antyddes, finns ingen anledning av folk att fortsätta posta och påpeka samma saker igen då. Ja, det finns bevis på att data samlas in.

Nu vill jag se bevisen som säger vad som görs med datan.

Jag tror att min poäng har blivit lite missförstådd. Jag försöker inte försvara insamlandet av data som sker bakom folks rygg, eller på annat sätt uppmuntra sådana akvitivteter. Jag försöker bara påpeka att man kanske inte borde dra slutsatser om vad som görs med sådan data, eller hur/varför den samlas in.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Jag använder "Dont track plus", efter en månads vanlig surf stod det:

"In total, you've stopped 69,983 attempts to track you..."

FZ har ett par stycken, men det är inget konstigt med det. Det är så internet funkar idag, om man vill ha det eller inte, det är en annan fråga.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Halloj, jag ska försöka förklara lite snabbt vilka typer av tredjeparts-taggar vi använder på FZ och vad de gör.
Vi har 3 olika sätt att samla besöksstatistik. Dessa är Sifo Media, Google Analytics samt Nielsen. Den förstnämnda fungerar som en "topplista" och är officiell statistik över hur det går för FZ. Det är siffror som används för redovisning till KIA-index och är grundande för annonsörerna så de vet hur många som besöker sajten och om det är värt att annonsera här.

Google Analytics vet säkert de flesta av er vad det är. Här är det mer matig info om besökarna som vi främst använder för att kunna bygga en bra sajt. Vilka sidor besöker man, vilken webbläsare är populärast, hur många surfar med mobilen osv.

Nielsen är en mätning vi lagt till senaste månaderna för att verifiera att besöksantal överensstämmer mellan de olika sätten att mäta.

Annars har vi också annonsering på sajten för att FZ ska gå runt. Den sköts av ett system som heter Helios byggt av ett företag som heter Adtech. Detta system används även av t.ex. Aftonbladet.

Så jag hoppas ni inte blir skrämda av spårningar osv på FZ. Som ni ser är det mätningsverktyg och annonssystemet Och som någon sagt är det så internet fungerar i dag. Det är alltså inget unikt för FZ.

Skrivet av musse1:

Halloj, jag ska försöka förklara lite snabbt vilka typer av tredjeparts-taggar vi använder på FZ och vad de gör.
Vi har 3 olika sätt att samla besöksstatistik. Dessa är Sifo Media, Google Analytics samt Nielsen. Den förstnämnda fungerar som en "topplista" och är officiell statistik över hur det går för FZ. Det är siffror som används för redovisning till KIA-index och är grundande för annonsörerna så de vet hur många som besöker sajten och om det är värt att annonsera här.

Google Analytics vet säkert de flesta av er vad det är. Här är det mer matig info om besökarna som vi främst använder för att kunna bygga en bra sajt. Vilka sidor besöker man, vilken webbläsare är populärast, hur många surfar med mobilen osv.

Nielsen är en mätning vi lagt till senaste månaderna för att verifiera att besöksantal överensstämmer mellan de olika sätten att mäta.

Annars har vi också annonsering på sajten för att FZ ska gå runt. Den sköts av ett system som heter Helios byggt av ett företag som heter Adtech. Detta system används även av t.ex. Aftonbladet.

Så jag hoppas ni inte blir skrämda av spårningar osv på FZ. Som ni ser är det mätningsverktyg och annonssystemet Och som någon sagt är det så internet fungerar i dag. Det är alltså inget unikt för FZ.

Tackar för förklaring.

Vilka är "Real Media"?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Tack för förklaringen musse1.

Medlem

Jag jobbar på ett av de största företagen för annonssystem och kan ge tummen upp för Nielsen, Google analytics och Sifo, de behövs för att FZ ska kunna motivera annonsörer att köpa utrymme här och så de kan förbättra siten.
Att de skulle spåra av din sökhistorik generellt är inte sant, dock kan FZ ha en funktion som gör att de snappar upp vad du söker på just på denna siten men inte att de kan se att du sökt på "XXX PRON" på google.

Adtech är en konkurrent till bolaget jag jobbar på men de är seriösa.

Ni kan gärna fråga mig om just tekniken bakom eller om jag ska slå hål på lite myter om just webbannonsering, finns väldigt många foliehattar har jag märkt som tror vi scannar av din hårddisk

/Marv

Medlem
Skrivet av Marvin5:

Jag jobbar på ett av de största företagen för annonssystem och kan ge tummen upp för Nielsen, Google analytics och Sifo, de behövs för att FZ ska kunna motivera annonsörer att köpa utrymme här och så de kan förbättra siten.
Att de skulle spåra av din sökhistorik generellt är inte sant, dock kan FZ ha en funktion som gör att de snappar upp vad du söker på just på denna siten men inte att de kan se att du sökt på "XXX PRON" på google.

Adtech är en konkurrent till bolaget jag jobbar på men de är seriösa.

Ni kan gärna fråga mig om just tekniken bakom eller om jag ska slå hål på lite myter om just webbannonsering, finns väldigt många foliehattar har jag märkt som tror vi scannar av din hårddisk

/Marv

Do explain! Hur taggas informationen?

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag använder "Dont track plus", efter en månads vanlig surf stod det:

"In total, you've stopped 69,983 attempts to track you..."

Är det bra, "Dont track plus" ?

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av walter_iego:

Jag använder "Dont track plus", efter en månads vanlig surf stod det:

"In total, you've stopped 69,983 attempts to track you..."

Är det bra, "Dont track plus" ?

Informativt om inte annat.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Do explain! Hur taggas informationen?

Söket på siten? Det lagras inte, om de nu kör en sån lösning så söker du tex på ps3 så kommer en annons för just ps3 upp.

Jag kan dock inte upptäcka nått sånt så du behöver inte vara orolig

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av walter_iego:

Jag använder "Dont track plus", efter en månads vanlig surf stod det:

"In total, you've stopped 69,983 attempts to track you..."

Är det bra, "Dont track plus" ?

Informativt om inte annat.

Minst sagt. Skaffade precis till Chrome.

Skribent
Skrivet av Marvin5:

Jag jobbar på ett av de största företagen för annonssystem och kan ge tummen upp för Nielsen, Google analytics och Sifo, de behövs för att FZ ska kunna motivera annonsörer att köpa utrymme här och så de kan förbättra siten.
Att de skulle spåra av din sökhistorik generellt är inte sant, dock kan FZ ha en funktion som gör att de snappar upp vad du söker på just på denna siten men inte att de kan se att du sökt på "XXX PRON" på google.

Adtech är en konkurrent till bolaget jag jobbar på men de är seriösa.

Ni kan gärna fråga mig om just tekniken bakom eller om jag ska slå hål på lite myter om just webbannonsering, finns väldigt många foliehattar har jag märkt som tror vi scannar av din hårddisk

/Marv

Sååå att det i användaravtalen för Google Analytics står att de sparar informationen de samlar in och kan använda i princip när de känner för det (punkt 6 framförallt och information som vi samlar in) är inget man ska bry sig om menar du? Google sammanlägger ju all information nuförtiden för "att kunna erbjuda dig en bättre och enklare upplevelse", då är det väl inte så himla konstigt att anta att informationen som Google samlar in på den här sidan och din sökning på "XXX PRON" på google kopplas till samma person, eller?

Precis som Musse1 säger så är det så går till idag på internet och jag förstår att FZ och andra sidor vill visa att de har många besökare och då är attraktiv för annonser dvs tjäna mer pengar. Jag förstår att FZ och andra sidor ej heller har något ont uppsåt med att använda sig av ex Google Analytics, det är vad Google gör med uppgifterna jag ifrågasätter. Som jag förstår det så är även Google Analytics gratis om man inte använder sig av premium, alltså måste man fråga sig - hur tjänar de pengar på den här produkten?

Bara en slutnotis, du säger dig jobba på ett av de större företagen för webannosering och samtidigt kallar folk som vill behålla sin integritet och anonymitet online för "foliehattar"? Det förstör hela din trovärdighet som du ville bygga upp när du började med att nämna att du jobbar på ett stort annonsföretag.

Skribent
Skrivet av Stag:

Jag har redan sagt att jag hade fel och missförstodd vad som antyddes, finns ingen anledning av folk att fortsätta posta och påpeka samma saker igen då. Ja, det finns bevis på att data samlas in.

Nu vill jag se bevisen som säger vad som görs med datan.

Jag tror att min poäng har blivit lite missförstådd. Jag försöker inte försvara insamlandet av data som sker bakom folks rygg, eller på annat sätt uppmuntra sådana akvitivteter. Jag försöker bara påpeka att man kanske inte borde dra slutsatser om vad som görs med sådan data, eller hur/varför den samlas in.

Jag såg ditt andra inlägg efter att jag publicerat mitt första, därför jag citerade dig - hade ej gjort det annars. Bevis är väl svårt att hitta men allting läggs på hög och sedan säljs till reklamföretag som placerar ut annonser de tror du kommer klicka på. Det är väl vad jag tror datan används till idag, men vad används den till imorgon? Och framförallt, vem kommer ha tillgång till den imorgon?

Medlem

Ja och vad händer med dina bankkort när du scannar de vid inköp? Var tar den datan vägen? Vad händer när du scannar ditt pass vid någon kontroll?

Det jag har lite svårt att tänka mig är hur min hemside-navigering, min sökhistorik som är relaterad till FZ osv skulle kunna utgöra någon skada, för någon.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Sååå att det i användaravtalen för Google Analytics står att de sparar informationen de samlar in och kan använda i princip när de känner för det (punkt 6 framförallt och information som vi samlar in) är inget man ska bry sig om menar du? Google sammanlägger ju all information nuförtiden för "att kunna erbjuda dig en bättre och enklare upplevelse", då är det väl inte så himla konstigt att anta att informationen som Google samlar in på den här sidan och din sökning på "XXX PRON" på google kopplas till samma person, eller?

Precis som Musse1 säger så är det så går till idag på internet och jag förstår att FZ och andra sidor vill visa att de har många besökare och då är attraktiv för annonser dvs tjäna mer pengar. Jag förstår att FZ och andra sidor ej heller har något ont uppsåt med att använda sig av ex Google Analytics, det är vad Google gör med uppgifterna jag ifrågasätter. Som jag förstår det så är även Google Analytics gratis om man inte använder sig av premium, alltså måste man fråga sig - hur tjänar de pengar på den här produkten?

Bara en slutnotis, du säger dig jobba på ett av de större företagen för webannosering och samtidigt kallar folk som vill behålla sin integritet och anonymitet online för "foliehattar"? Det förstör hela din trovärdighet som du ville bygga upp när du började med att nämna att du jobbar på ett stort annonsföretag.

Vi tar en sak i taget
Jepp enligt användaravtalet så kan de använda informationen lite som de vill, dock så lyder fortfarande GA under PUL så datan behandlas anonymt, dock om du kör ett Google konto så har du faktiskt gett dem ok att koppla ihop dig som fysisk person och online-person, det var ganska mycket stormar kring detta och G+.
Sökinfon på siten kan mycket väl användas till att rikta annonser, men som jag skrev ovan så ser jag inte att det används just nu och google adwords (som inte ligger på google.se för de baseras på sökrutan där) baseras på vilket beteende du har, dvs vilka sidor du tidigare besökt och kanske köpt av.

Jag har tidigare jobbat med Dart, googles annonsystem som de köpte upp för några år sen, dock var det innan uppköpet så jag har ingen insikt i hur de faktiskt använder sin data från tex analytics och G+ jag misstänker dock att de enbart använder det för att gruppera folk i målgrupper, tex man, 24-30, stockholm, IT och Nöjesintresserad....

Google tjänar pengar på GA genom att para ihop det med google adwords, analytics är ok bara för sig självt men kör du det med adwords så får du ett grymt annonsverktyg där du kan optimera sökord och fraser genom att analysera besökarna. På det sättet har de konkurrerat ut andra aktörer och gjort sig själva till det primära valet för sökannonsering, om tex Microsoft hade gjort nått liknande med Bing så hade de gått mycket bättre hos annonsörerna men just nu är de inte på samma nivå.

Jag har full respekt för de som inte vill bli spårade eller sedda, det är enligt mig en rättighet. Jag menar de som försöker slå i andra att vi är onda och vill hacka din dator och läsa din hårddisk, dvs konspirationsteoretikerna.

Om du vill ifrågasätta min trovärdighet så hittar du min info här:
se.linkedin.com/in/mickejansson

Ställ gärna mer frågor, jag ska försöka svara på allt jag kan

/Marv

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag såg ditt andra inlägg efter att jag publicerat mitt första, därför jag citerade dig - hade ej gjort det annars. Bevis är väl svårt att hitta men allting läggs på hög och sedan säljs till reklamföretag som placerar ut annonser de tror du kommer klicka på. Det är väl vad jag tror datan används till idag, men vad används den till imorgon? Och framförallt, vem kommer ha tillgång till den imorgon?

Vi i branchen kallar detta för cookie level data, det används för att analysera vad för personer som besöker olika siter och sen styra mot de målgrupperna, det är hårdvaluta i dag.
Dock är datan anonym, den kan inte kopplas till dig som privatperson, utan används för att du istället får se annonser för schampo och pingis får se annonser om nya spel och andra intressen du har, de kan inte peka ut ditt namn eller adress.

De som äger datan är annonsörerna och de som köpt tjänsten av systemet, tex nielsen eller sifodata äger FZ och kan inte användas för att peka ut folk med annonser, enbart bör att köra analyser.
Annonsdata äger kunderna, tex komplett för sina komplett-banners, klickar du på en annons och köper/inte köper av dem så är chansen stor att du kommer få se flera komplettannonser på andra webbsidor.

Rensa cookies lite då och då så nollställs detta, inget kopplas mot ip eller liknande, bara cookies.

Skribent
Skrivet av Stag:

Ja och vad händer med dina bankkort när du scannar de vid inköp? Var tar den datan vägen? Vad händer när du scannar ditt pass vid någon kontroll?

Det jag har lite svårt att tänka mig är hur min hemside-navigering, min sökhistorik som är relaterad till FZ osv skulle kunna utgöra någon skada, för någon.

Jag håller med, det skulle man kanske vilja veta men det finns en viktig skillnad - datan sparas på olika ställen. Butikerna kan rimligtvis se vilka kortnummer som har handlat hos dem men inte namnet bakom kortet, då måste banken kontaktas och de är extrem restriktiva med att lämna ut sådan information. Dessutom har du PIN-kod som skydd.

Det är ju inte det att det är relaterat till FZ utan att samma företag samlar in data på alla ställen du surfar runt på och kopplar ihop det och på så sätt bygger upp en bild av dig genom information du inte gått med på att lämna ut. Teoretiskt tror jag Google skulle vara bättre på att köpa julklappar till oss än våra föräldrar.

12
Skriv svar