Upptäckte precis att minst 17 olika spårprogram sniffar här hos FZ.

Skribent
Skrivet av Marvin5:

Vi tar en sak i taget
Jepp enligt användaravtalet så kan de använda informationen lite som de vill, dock så lyder fortfarande GA under PUL så datan behandlas anonymt, dock om du kör ett Google konto så har du faktiskt gett dem ok att koppla ihop dig som fysisk person och online-person, det var ganska mycket stormar kring detta och G+.
Sökinfon på siten kan mycket väl användas till att rikta annonser, men som jag skrev ovan så ser jag inte att det används just nu och google adwords (som inte ligger på google.se för de baseras på sökrutan där) baseras på vilket beteende du har, dvs vilka sidor du tidigare besökt och kanske köpt av.

Jag har tidigare jobbat med Dart, googles annonsystem som de köpte upp för några år sen, dock var det innan uppköpet så jag har ingen insikt i hur de faktiskt använder sin data från tex analytics och G+ jag misstänker dock att de enbart använder det för att gruppera folk i målgrupper, tex man, 24-30, stockholm, IT och Nöjesintresserad....

Google tjänar pengar på GA genom att para ihop det med google adwords, analytics är ok bara för sig självt men kör du det med adwords så får du ett grymt annonsverktyg där du kan optimera sökord och fraser genom att analysera besökarna. På det sättet har de konkurrerat ut andra aktörer och gjort sig själva till det primära valet för sökannonsering, om tex Microsoft hade gjort nått liknande med Bing så hade de gått mycket bättre hos annonsörerna men just nu är de inte på samma nivå.

Jag har full respekt för de som inte vill bli spårade eller sedda, det är enligt mig en rättighet. Jag menar de som försöker slå i andra att vi är onda och vill hacka din dator och läsa din hårddisk, dvs konspirationsteoretikerna.

Om du vill ifrågasätta min trovärdighet så hittar du min info här:
se.linkedin.com/in/mickejansson

Ställ gärna mer frågor, jag ska försöka svara på allt jag kan

/Marv

Ja, alla som har en android-telefon eller annat googlekonto har uppenbarligen gått med på avtalsändringarna och är således ihopkopplad fysiskt och online. Även de som hade konton innan och var hemmastadda med dessa tjänster och produkter har blivit "drabbade". Finns inget som säger att det inte kan komma ett nytt avtal imorgon. Gällande PUL så är väl det bra att den finns och skyddar personuppgiftslagring men den är väldigt vag gällande hur länge det får sparas. Dessutom är Google ett multinationellt företag och de kan lägga uppgifterna på en server i ett land med mindre strikta regler gällande personuppgiftshantering, det kan redan ligga där det vet man inte.

Jo det är klart de sätter in oss i fack och olika målgrupper men ju mer information de samlar in desto mindre målgrupp blir man del av = ju mer värdefull blir man för eventuella annonsörer. Alltså ligger det i Googles intresse att få dig att avslöja så mycket information om dig själv som möjligt och det du inte uppger försöker de komma åt på annat sätt, ex: Google Analytics.

"Analysera besökarna" jo det låter bra men vad används för att skapa den analysen? Inte tror jag då att de sätter information från FZ och mina sökord där i ett fack och mina sökord från Google i ett annat fack och mina ev prenumerationer på diverse nyhetsmails i ett tredje fack. Självklart lägger de ihop allt i en stor pott, inte nödvändigtvis med namn men däremot med ip-nr. Allt som sagt för att få ner dig i en så liten målgrupp som möjligt för att kunna sälja din information så dyrt som möjligt. Grymt annonseringsvertyg som du kallar det, vilket förmodligen stämmer men på bekostnad av den personliga integriteten.

Vissa är onda, jag har slutat lita blint på företag, tidningar, politiker osv. De har ljugit så många gånger att nu tar man allt med en nypa salt... Milt sagt.

Jag har inte ifrågasatt att du inte jobbar på ett stort annonsföretag, du har väl ingen anledning att ljuga om det? Det jag reagerade på var bara ditt ordval av foliehattar, som generellt inte känns som ett seriöst ordval när man vill bygga upp trovärdighet. Då är konspirationsteoretiker som du använde nu ett bättre och mer seriöst ord.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ja, alla som har en android-telefon eller annat googlekonto har uppenbarligen gått med på avtalsändringarna och är således ihopkopplad fysiskt och online. Även de som hade konton innan och var hemmastadda med dessa tjänster och produkter har blivit "drabbade". Finns inget som säger att det inte kan komma ett nytt avtal imorgon. Gällande PUL så är väl det bra att den finns och skyddar personuppgiftslagring men den är väldigt vag gällande hur länge det får sparas. Dessutom är Google ett multinationellt företag och de kan lägga uppgifterna på en server i ett land med mindre strikta regler gällande personuppgiftshantering, det kan redan ligga där det vet man inte.

Jag har inget insyn i hur google jobbar med sina uppgifter eller vart de sparar dom, teoretiskt skulle de ha stora personmappar med detaljerad info om alla människor på webben men det känns inte troligt, deras intresse är att tjäna pengar på sina egna produkter och få folk att stanna kvar och använda deras lösningar, att utnyttja insamlad information på elakartat sätt är kontraproduktivt.

Skrivet av Shadee:

Jo det är klart de sätter in oss i fack och olika målgrupper men ju mer information de samlar in desto mindre målgrupp blir man del av = ju mer värdefull blir man för eventuella annonsörer. Alltså ligger det i Googles intresse att få dig att avslöja så mycket information om dig själv som möjligt och det du inte uppger försöker de komma åt på annat sätt, ex: Google Analytics.

Nja GA data get inte så mycket för just google och annonseringen, de har bättre sätta att skapa målgrupper än GA, dock så använder de GA data för att förbättre sitt sök och det sättet google rangordnar olika sökord.
För att skapa en bild av en målgrupp så ser man hellre till vilka annonser du klickat på, det ger en bättre bild av dina intressen än att se hur du surfat på en specifik site med GA på, den datan är så ofantligt stor och inte speciellt givande i annonssyfte. Ska du analysera de miljoner människor som surfar genom sitedata så är det sån ohygglig mängd info som måste processas och lagras. Hos oss måste vi begränsa den data som samlas in och det är då bara genom annonsering, inte siteanalys annars så kommer kostnaden för våra datacenter bli ofantlig.

Skrivet av Shadee:

"Analysera besökarna" jo det låter bra men vad används för att skapa den analysen? Inte tror jag då att de sätter information från FZ och mina sökord där i ett fack och mina sökord från Google i ett annat fack och mina ev prenumerationer på diverse nyhetsmails i ett tredje fack. Självklart lägger de ihop allt i en stor pott, inte nödvändigtvis med namn men däremot med ip-nr. Allt som sagt för att få ner dig i en så liten målgrupp som möjligt för att kunna sälja din information så dyrt som möjligt. Grymt annonseringsvertyg som du kallar det, vilket förmodligen stämmer men på bekostnad av den personliga integriteten.

Nja, eftersom det baseras på cookie-data så är den data de samlar in via annonser bara användbar i 60 dagar sen räknas den bort, och som jag sa tidigare ovan så vill man inte ha för mycket data heller, då blir det bara dyrt och att nisha ned målgrupper så mycket blir bara irrelevant, jag vill bara veta vart du bor (behövs inte lagras det berättar din isp) och dina intressen (baseras på tidigare klickade banners).
Det som FZ använder datan till är att sätta sitt marknadsteam på det och tillammans med undersökningar konstruera en presentation som berättar för annonsörerna att det är en skön målgrupp mest män 16-35, teknikintresserade, medel till hög inkomst som håller hus på FZ. Det gör att deras säljkår sen har nått att visa upp för kunderna för att sälja fler annonser.

Sen används knappt ip numera, enbart i styrningar mot geografiska områden, då de flesta har dynamiskt ip så är det lönlöst att spara detta.

I branchen är integritet en stor sak, meningen med den tekniken vi använder är att hålla din onlineprofil skjild från din fysiska person, vi registrerar inte personer, vi registrerar beteenden. Detta för att kunna skjuta annonser du faktiskt kan tänka dig att klicka på och kanske en dag ge dig en schysst deal på någon produkt.

Medlem
Skrivet av Marvin5:

För att skapa en bild av en målgrupp så ser man hellre till vilka annonser du klickat på, det ger en bättre bild av dina intressen än att se hur du surfat på en specifik site med GA på, den datan är så ofantligt stor och inte speciellt givande i annonssyfte.

Nu när du ändå svarar på ämnet måste jag få fråga...

Hur många procent av besökarna på en slumpmässigt vald site är det egentligen som klickar på annonser? Jag själv kan bara tänka mig två situationer när jag klickat på annonser.

1) Jag klickade fel (typ de här enorma bakgrundsreklamerna som FZ kör med. Ibland glömmer jag bort att de kan vara klickbara och råkar klicka på dem fast jag egentligen bara ville markera fönstret).

2) Annonserna låtsas vara något annat (typ nyheter), vilket enbart gör mig förbannad och får mig att göra en mental notering om att aldrig konsumera något från det företaget.

Utifrån hur negativt jag (och de allra flesta jag pratat med) upplever reklam i alla dess former känns det spontant rätt kontraintuitivt. Jag greppar hela konceptet med produkplacering och sublim hjärntvätt, men helt allvarligt känns reklam aldrig som något jag medvetet vare sig läser eller klickar på.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Klfh:

Nu när du ändå svarar på ämnet måste jag få fråga...

Hur många procent av besökarna på en slumpmässigt vald site är det egentligen som klickar på annonser? Jag själv kan bara tänka mig två situationer när jag klickat på annonser.

1) Jag klickade fel (typ de här enorma bakgrundsreklamerna som FZ kör med. Ibland glömmer jag bort att de kan vara klickbara och råkar klicka på dem fast jag egentligen bara ville markera fönstret).

2) Annonserna låtsas vara något annat (typ nyheter), vilket enbart gör mig förbannad och får mig att göra en mental notering om att aldrig konsumera något från det företaget.

Utifrån hur negativt jag (och de allra flesta jag pratat med) upplever reklam i alla dess former känns det spontant rätt kontraintuitivt. Jag greppar hela konceptet med produkplacering och sublim hjärntvätt, men helt allvarligt känns reklam aldrig som något jag medvetet vare sig läser eller klickar på.

Det skiljer sig en hel del beroende på medie och vad för annons som visas.. men om vi tar exempelvis en hyfsat stor generell nyhetssite och annonserar med något annat generellt som tex bilar eller resor, clickprocenten ligger på på kanske 0,1-0,2% dvs av 1000 visade annonser så klickar 1-2.

Du säger att du aldrig klickar men webben mäts inte bara i klicks, det handlar om konverteringar, tex när du är på fz och ser en cool annons för ett spel, när du sen går in på din favoritwebbshop som ofta annonserar på fz och köper spelet så kan de mäta antingen om du klickat på annonsen eller bara sett den för att sen köpa.

Just det här med reklam är känsligt men om jag vinklar det så här: Sitter du hemma just nu i en ikea-köpt kontorsstol framför en benq-monitor, ett asusmoderkort i burken, en ps3:a i hyllan, på dig ett par levis jeans och björn borg kallingar och kanske en t-shirt med ett tf2 tryck?

Alla val du gör när du köper saker influeras av rekommendationer av vänner eller att du känner att produkten är något som du kan identifiera dig med.
Dålig reklam blir man förbannad på, bra reklam gör att du gärna försvarar ditt märke för andra eller gillar det på facebook.

Så det handlar inte bara om att jaga klicks

Det är inte heller en fråga om hjärntvätt, du själv måste gilla det för att köpa det annars skulle man sitta där med ett gäng zumba videos och ett chuck norris total gym och undra vad som hände.

Medlem

dubbelpost


signatur

Det var inte jag...

Medlem

Har inte hunnit läsa igenom alla svar, men har läst FZ svar, tackar för det! Inte så att jag ville skapa en panisk tro att vi är bytet i hetsjakt nu (vilket vi iofs är haha, dock inte försvarslösa sådana), tror alla vet att man "spåras" på nätet, dock tror jag inte alla vet hur mycket och av vad. Tror inte FZ har något lurt för sig, ville bara veta, från några jag hängt hos länge och litar på, VAD det är som ploppar upp i tracking-listan. Dock är jag mer skeptisk över Googles långsiktiga syften då man knappt kan ha en Adroid utan att registrera sig i allt och lite till.

För att dra det till sin spets, allt är/var frid och någorlunda fröjd, sen tog HItler/Stalin/Saddam osv över makten, vad händer med PUL och alla register då?
Förstår ni vad jag menar,? JAg tog i så jag sket på mig där, men det jag menar är att det inte borde få lagras "så länge vi tycker det passar" då en dag kanske någon dåre använder den infon fel, må så vara en enkel porrsökning eller att du gillar fel gödsel.
Jag oroar mig inte då jag inte har något att dölja, men det betyder ju inte att man en dag, eller mina barn för den delen får bita i det sura äpplet för det.

Sjukt bra snack här inne so far, väldigt intressant att höra från användare och från er som jobbar i branchen.
Lagringstiden på all denna infon är alltså infinite om de vill ha den så länge?

Hoppas att jag får läsa vidare i detta ämne nu nu, keep it up! Det här är något vi alla måste lära oss, ju mer vi VET desto mindre missförstånd.


signatur

Det var inte jag...

Medlem

Ingen som har något mer att säga? :/ Var ju hur bra snack som helst här.


signatur

Det var inte jag...

På framsidan var det 17 stycken just nu som ville sniffa lite info


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Och nu har FZ en liten "varnings popup" som berättar hur det "drabbar" dem att vi blir rapeade av spårningar.
Håll er till spårning som är relevant, tycker en del av de ni hade förut iaf INTE verkar ha något syfte att hjälpa FZ utan hjälpa tredjepart med saker VI som medlemmar INTE har någon direkt nytta av.

Så.. jag tar bort spårningsblock ifall ni på FZ lovar att ni håller reklam och sådant för att hålla er över ytan men INTE tillåter tredjepartsprogram som utnyttjar vårt användande BORTOM fz, vilket sker just nu.


signatur

Det var inte jag...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av NeoOhm:

Och nu har FZ en liten "varnings popup" som berättar hur det "drabbar" dem att vi blir rapeade av spårningar.
Håll er till spårning som är relevant, tycker en del av de ni hade förut iaf INTE verkar ha något syfte att hjälpa FZ utan hjälpa tredjepart med saker VI som medlemmar INTE har någon direkt nytta av.

Så.. jag tar bort spårningsblock ifall ni på FZ lovar att ni håller reklam och sådant för att hålla er över ytan men INTE tillåter tredjepartsprogram som utnyttjar vårt användande BORTOM fz, vilket sker just nu.

Svarade inte Musse på dina frågor?


signatur
Medlem

Därför ber vi dig att göra ett undantag för oss. Inte för att vi tycker att det är omoraliskt eller oetiskt - utan för att vi behöver ditt stöd för att kunna leverera nyheter, recensioner, och artiklar sju dagar i veckan, 365 dagar om året. För att inte nämna driften av forum, trailers, medlemsbloggar, och bildarkiv.
Vi älskar det vi gör och vi hoppas att det har märkts sedan vi lanserade redan 1996 och att det kommer att märkas i minst lika många år till.

Will do!
Fortsätt det bra arbete ni gjort och gör!


signatur

Det var inte jag...

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av NeoOhm:

Och nu har FZ en liten "varnings popup" som berättar hur det "drabbar" dem att vi blir rapeade av spårningar.
Håll er till spårning som är relevant, tycker en del av de ni hade förut iaf INTE verkar ha något syfte att hjälpa FZ utan hjälpa tredjepart med saker VI som medlemmar INTE har någon direkt nytta av.

Så.. jag tar bort spårningsblock ifall ni på FZ lovar att ni håller reklam och sådant för att hålla er över ytan men INTE tillåter tredjepartsprogram som utnyttjar vårt användande BORTOM fz, vilket sker just nu.

Svarade inte Musse på dina frågor?

Jo, du kan radera det där, råkade cut n paste att GAMMALT inlägg.


signatur

Det var inte jag...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av NeoOhm:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av NeoOhm:

Och nu har FZ en liten "varnings popup" som berättar hur det "drabbar" dem att vi blir rapeade av spårningar.
Håll er till spårning som är relevant, tycker en del av de ni hade förut iaf INTE verkar ha något syfte att hjälpa FZ utan hjälpa tredjepart med saker VI som medlemmar INTE har någon direkt nytta av.

Så.. jag tar bort spårningsblock ifall ni på FZ lovar att ni håller reklam och sådant för att hålla er över ytan men INTE tillåter tredjepartsprogram som utnyttjar vårt användande BORTOM fz, vilket sker just nu.

Svarade inte Musse på dina frågor?

Jo, du kan radera det där, råkade cut n paste att GAMMALT inlägg.

Check!


signatur
Medlem

Ska man ta undantag på ALLT hos FZ?
och om så är fallet, kan man ha DET undantaget som en slags mall för vad som INTE behöver blockas på någon sida alls?


signatur

Det var inte jag...

12
Skriv svar