Vad anser du om mohammed karikatyrerna?

Inaktiv

Det jag tycker är lite synd är att många har missat dom fredliga protester som skett mot karikatyrerna och som har varit MYCKET dyra för Danmark. För precis som när bl.a svenska konsumenter bojkottade franska viner senast Frankrike fick för sig att genomföra kärnvapensprängningar så har nu danska varor utsatts för omfattande konsumentbojkott i flera arabländer. Så bara för at man får göra npgot betyder det ju kanske inte att man bör för det finns ett pris man blir tvungen att betala.


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem
Skrivet av Netstroyer:

Det jag tycker är lite synd är att många har missat dom fredliga protester som skett mot karikatyrerna och som har varit MYCKET dyra för Danmark. För precis som när bl.a svenska konsumenter bojkottade franska viner senast Frankrike fick för sig att genomföra kärnvapensprängningar så har nu danska varor utsatts för omfattande konsumentbojkott i flera arabländer. Så bara för at man får göra npgot betyder det ju kanske inte att man bör för det finns ett pris man blir tvungen att betala.

Jag tror inte det handlar om att "så många har missat" protesterna som att många förstår på ett helt annat sätt. Danmark försvarar publikationerna, arabvärlden svarar med bojkott av danska varor. Det är nog helt i sin ordning i de flesta världar, inte mycket att orda om.

De våldsamma protesterna däremot måste uppmärksammas då de är helt oacceptabla. Cancer måste opereras bort så fort som möjligt innan det sprider sig, en infektion av typen bojkott läker av sig själv med tiden...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

se south park cartonn wars 1&2. I rest my case

Medlem

Eller så låter man bli helt enkelt att skapa cancern.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av RosT:

se south park cartonn wars 1&2. I rest my case

Det säger inget förutom att dom skämtar om mohammed. Eller vad var poängen?!


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

Jag tycker att det var onödigt att provocera fram en sådan reaktion, när man vet att det är känsligt för muslimerna.

Dock så försvarar jag yttrandefriheten, men dom ska inte komma och gnälla över att dom blir mordhotade.

Medlem
Skrivet av SwedishChaos:

Jag tycker att det var onödigt att provocera fram en sådan reaktion, när man vet att det är känsligt för muslimerna.

Dock så försvarar jag yttrandefriheten, men dom ska inte komma och gnälla över att dom blir mordhotade.

Hoppas du skojjar..."gnälla över att bli mordhotade" jadu,är det bara jag som tycker det låter konstigt?

Medlem

Jag skojar inte på något sätt alls.

Om du avbildar en profet som du vet att många muslimer kommer ta illa upp med så får du väl räkna på att mordhoten kommer haglandes, islam är väl inte känt för att vara en tolerant religon i västvärlden, am i right?

Som att säga till någon att dom är horungar och sen klaga på att man fick en snyting. Det håller inte.

Medlem
Skrivet av SwedishChaos:

Jag skojar inte på något sätt alls.

Om du avbildar en profet som du vet att många muslimer kommer ta illa upp med så får du väl räkna på att mordhoten kommer haglandes, islam är väl inte känt för att vara en tolerant religon i västvärlden, am i right?

Som att säga till någon att dom är horungar och sen klaga på att man fick en snyting. Det håller inte.

Men nu vet ju inte alla om att många muslimer kommer att ta illa upp i förväg. Det är ett enkelt konstaterande i efterhand men kan man förutse sådana reaktioner UTAN information om deras reaktion, ja ibland men inte alltid.
Tänk utanför trånga huvuden nu.
Sen talar du illa om islam? Mycket folk skulle bli rasande om det som du skrev publicerades på mindre lämpligt ställe för dig.

Det är som en kvinna går lättklädd på gatan och sen får skylla sig själv om hon blir våldtagen... Nej det håller däremot inte...
Eller om man låter sitt barn leka på en lekplats där pedofiler vistas, ska man då skylla sig själv om barnet blir bortrövat? Även om man inte visste om att det fanns pedofiler där?

Medlem

Man får väl tänka innan man gör saker så går det säkert bättre, och ritar du nidbilder på en religons profet så tycker jag att man verkligen kämpat för att bli mordhotad etc etc.

Jag har inte talat illa om islam? har folk på det här forumet svårt att läsa idag eller? jag säger bara det som förmedlas från det västerlänska hållet(foxnews någon?), INTE MIN EGNA ÅSIKT.

Dina "exempel" situationer är helt orelevanta.

Visst är det lätt att se tillbaka på allt det där och tänka, oj det kanske inte var så bra endå att vi ritade nidbilder på en profet som alla muslimer vaderar högt.

man får tänka lite mer med huvudet och mindre med arslet, såklart dom skulle bli upprörda. Om jag hade varit muslim hade jag antagligen djupt kränkt också.

*edit, att du sen yrkar på att tänka utanför "trånga huvuden" är skrattretande då man inte behöver mer än 50 IQ för att förstå att man kommer få negativ respons om man publicerar nidbilder på muhammed. 1.5 miljarder utövare... det är mycket.. och tror du inte någon av dom 1.5 miljarderna tar illa upp? det är trångsint ska jag säga dig.

*** det blev cp textupdelning men budskapet kom fram iaf

Medlem
Skrivet av SwedishChaos:

Man får väl tänka innan man gör saker så går det säkert bättre, och ritar du nidbilder på en religons profet så tycker jag att man verkligen kämpat för att bli mordhotad etc etc.

Jag har inte talat illa om islam? har folk på det här forumet svårt att läsa idag eller? jag säger bara det som förmedlas från det västerlänska hållet(foxnews någon?), INTE MIN EGNA ÅSIKT.

Dina "exempel" situationer är helt orelevanta.

Visst är det lätt att se tillbaka på allt det där och tänka, oj det kanske inte var så bra endå att vi ritade nidbilder på en profet som alla muslimer vaderar högt.

man får tänka lite mer med huvudet och mindre med arslet, såklart dom skulle bli upprörda. Om jag hade varit muslim hade jag antagligen djupt kränkt också.

Håller tyvärr inte med dig.Tycker inte att man skall bli mordhotad p.g.a. en jäkligt dålig teckning..finns inget som kan försvara mordhot i detta fallet.

Medlem

För djupt troende är det, och det var inte bara en teckning.

Vissa av dem dära teckningarna var uppenbart gjorda för att kränka. dvs, ENBART för att kränka.

Medlem
Skrivet av SwedishChaos:

För djupt troende är det, och det var inte bara en teckning.

Vissa av dem dära teckningarna var uppenbart gjorda för att kränka. dvs, ENBART för att kränka.

Men det är ju fortfarande "teckningar" vi talar om.Hör du inte själv hur j*vla korkat det låter?och är enligt mig.

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av SwedishChaos:

För djupt troende är det, och det var inte bara en teckning.

Vissa av dem dära teckningarna var uppenbart gjorda för att kränka. dvs, ENBART för att kränka.

Men det är ju fortfarande "teckningar" vi talar om.Hör du inte själv hur j*vla korkat det låter?och är enligt mig.

En bild säger mer än tusen ord, och ord kan såra djupare och längre än ett knivhugg i magen...


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Så, bara för att det är teckningar så är det automatiskt okej att kränka hit och dit? jag kan tänka mig ett par glada nazister som sätter igång och tecknar.

Hela grejjen är ju bara korkad, man kränker muslimer med flit och sedan väntar man sig att man ska få en klapp på axel när dom vänder upp och ner på våra ambassader, när folk dör i samband med dessa teckningar och skapar en internationell kris och en utbrett hat mot västlänningar i mellanöstern.

They really screwed up, didn't they

Medlem

Man ska inte glömma Elisabeth Ohlson Wallins utställning Ecce Homo som inte heller var särskilt populär bland kristna. Mordhot och elände är inte reserverat för de Muslimska Extremisterna!

Medlem
Skrivet av SwedishChaos:

Man får väl tänka innan man gör saker så går det säkert bättre, och ritar du nidbilder på en religons profet så tycker jag att man verkligen kämpat för att bli mordhotad etc etc.

Jag har inte talat illa om islam? har folk på det här forumet svårt att läsa idag eller? jag säger bara det som förmedlas från det västerlänska hållet(foxnews någon?), INTE MIN EGNA ÅSIKT.

Dina "exempel" situationer är helt orelevanta.

Visst är det lätt att se tillbaka på allt det där och tänka, oj det kanske inte var så bra endå att vi ritade nidbilder på en profet som alla muslimer vaderar högt.

man får tänka lite mer med huvudet och mindre med arslet, såklart dom skulle bli upprörda. Om jag hade varit muslim hade jag antagligen djupt kränkt också.

*edit, att du sen yrkar på att tänka utanför "trånga huvuden" är skrattretande då man inte behöver mer än 50 IQ för att förstå att man kommer få negativ respons om man publicerar nidbilder på muhammed. 1.5 miljarder utövare... det är mycket.. och tror du inte någon av dom 1.5 miljarderna tar illa upp? det är trångsint ska jag säga dig.

*** det blev cp textupdelning men budskapet kom fram iaf

Spelar ingen roll om det är din egna åsikt eller inte... Du skrev det.
Jag kan isåfall sitta och citera hitler och mena att det inte alls än min åsikt... Det håller inte...

Information har inte speciellt mycket med IQ att göra. Det som gör vissa huvuden här trånga är att vissa förstår inte att alla inte sitter inne med samma information som de själva och således så kommer vissa handlingar för andra att se annorlunda ut i vissas ögon.

Att tex, det är 1.5 miljarder utövare kanske inte är alla som vet och det har absolut inte med intelligens att göra. Att alla muslimer håller hårt i sin Mohammed kanske heller inte är något som alla "vet".

Jag är övertygad om att de flesta handlingar som går att göra kommer alltid att uppröra någon och mena att det är självklart att någon av 1.5miljarder blir upprörd över teckningar känns ju ganska "självklart". Men samtidigt inte alltid säkert att uppröra "någon" ska vara ett problem.

Vart går gränsen? Den är olika för oss alla. Nu vet vi att många muslimer går i taket om någon hånar mohammed men hur skulle vi kunna veta det innan någon faktiskt testade gränsen? Vi kan anta men inte veta.

Men du förutsätter du att _alla_ muslimer värderar mohammed högt, hur kan du vara säker på det? Har du frågat alla? Tror du att alla andra än du förutsätter det, tänker alla som du?
Jag är egentligen kristen men jag skiter fullständigt i om någon "hånar" kristendomen och det finns säkert många muslimer som skiter i mohammed oxå, jag känner en.
Du skapar information och baserar din åsikt på den, det känns absolut inte trångsynt nähää, inte alls...

Medlem

Alla troende muslimer värderar muhammed ganska högt ja? för han är religonens huvudprofet.

Har man någon speciell grundkunskap i islam så bör man veta det, och om man nu inte vet det som karikatyr ritare och väljer att göra det i blindo utan att veta hur känsligt det är för troende muslimer så är det korkat och provokativt.

du ställer så dumma frågor så jag kan inte hjälpa ge dumma svar, har du frågat alla muslimer om dom inte tror på muhammed och blir förolämpade om någon ritar nidbilder på dem?..

om du ritar muhammed som en bomb efter 9/11 så kan jag inte se att det inte skulle förolämpa troende muslimer.

testa gränser? ska vi förolämpa islam för att testa deras "tolerans" mot hån och nidbilder bara för att vi själva är obildade och förolämpar muslimer. skärp dig.

Det här handlar om bristande respekt.

Medlem
Skrivet av SwedishChaos:

testa gränser? ska vi förolämpa islam för att testa deras "tolerans" mot hån och nidbilder bara för att vi själva är obildade och förolämpar muslimer. skärp dig.

Det här handlar om bristande respekt.

Tack!8)


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem

att de var onödiga

Medlem

Du väljer uppenbarligen inte att försöka se det på något annat sätt än ditt eget och det känns för min del meningslöst att försöka ändra på det.
Du väljer att vrida på skaker å ting så det passar dig och då spelar det ju ingen roll vad någon annan säger.
Men du skriver förståss vad du ser och uppenbarligen så såg de som ritade bilderna inte situationen på samma sätt som dig.

Jag såg givetvis både saker som talar för och mot innan denna "diskution" men jag stör mig på när folk vägrar se fler än en sida i en situation och i sin ignoras anser att folk som tänker annorlunda är dumma i huvudet.

Innan jag bildar mig en uppfattning så föredrar jag att se alla sidor och utifrån mitt mål avgöra vilket som strävar mest mot målet.

Medlem
Skrivet av Swiper:

Du väljer uppenbarligen inte att försöka se det på något annat sätt än ditt eget och det känns för min del meningslöst att försöka ändra på det.
Du väljer att vrida på skaker å ting så det passar dig och då spelar det ju ingen roll vad någon annan säger.
Men du skriver förståss vad du ser och uppenbarligen så såg de som ritade bilderna inte situationen på samma sätt som dig.

Jag såg givetvis både saker som talar för och mot innan denna "diskution" men jag stör mig på när folk vägrar se fler än en sida i en situation och i sin ignoras anser att folk som tänker annorlunda är dumma i huvudet.

Innan jag bildar mig en uppfattning så föredrar jag att se alla sidor och utifrån mitt mål avgöra vilket som strävar mest mot målet.

Finns inga mål i såna diskussioner, ingen förväntar sig att övertala den andra med något. Finns alltid för eller emot och inget emellan. Dom som är "emellan" är inte så insatta i ämnet bara. Det som avgör för det mesta för den "nya" personen i debatten är fördommar och åsikter från innan mestadels och en bråkdel av logik.


signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av Swiper:

Jag såg givetvis både saker som talar för och mot innan denna "diskution" men jag stör mig på när folk vägrar se fler än en sida i en situation och i sin ignoras anser att folk som tänker annorlunda är dumma i huvudet.

Innan jag bildar mig en uppfattning så föredrar jag att se alla sidor och utifrån mitt mål avgöra vilket som strävar mest mot målet.

När det handlar om våldshandlingar som replik till skämtteckningar finns det ingen större mening i att försöka förstå varför.

Om du nu så obejktivt och insiktsfullt sett över detta med teckningarna... vad tycker du, vad är dina reflektioner?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Visst ska man visa andra människors tro med rspekt, men när sånt här händer... då är det någonting fel! :evil:

Medlem

Det är ju inte teckningarna i sej som upprör, utan syftet med dom.
Det har, massvis med gånger, publicerats Mohammedkarikatyrer, men syftet har varit att illustrera en debatt i en artikel eller bara som ett rent skämt.
När man som i Danmark postar en bild med syfte att göra folk förbannade, då kan man räkna med att folk blir det också, särskilt när man backas upp av sin regering...
Jag jämför publiceringen med Sharons besök på Tempelberget, något han gjorde enbart för att väcka palestinernas vrede.

Visst, reaktionen var väldigt överdriven (i båda fallen), men att försöka släta över teckningens syfte är att vara väldigt ignorant och naiv eller ett tecken på att man faktiskt står på muslimhatarnas sida.


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Visst, reaktionen var väldigt överdriven (i båda fallen), men att försöka släta över teckningens syfte är att vara väldigt ignorant och naiv eller ett tecken på att man faktiskt står på muslimhatarnas sida.

Jag tror inte det fanns något annat syfte än att roa, teckningen är ju fyndig med tanke på hur det lät i media vid denna tidpunkt - När det började hagla hotelser tror jag att syftet ändrades från humor till att stå upp för sina principer. Tryckfrihet och yttrandefrihet skall inte ursäktas - de har samma möjligheter att ge igen med samma mynt.

Man hatar inte muslimer för att man står bakom publiceringen av dessa bilder, det är grupper som hotar med terror som skall "hatas" och trampas på. Det är där du hittar ignoransen och naiviteten du talar om.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Döbringer:

Visst, reaktionen var väldigt överdriven (i båda fallen), men att försöka släta över teckningens syfte är att vara väldigt ignorant och naiv eller ett tecken på att man faktiskt står på muslimhatarnas sida.

Jag tror inte det fanns något annat syfte än att roa, teckningen är ju fyndig med tanke på hur det lät i media vid denna tidpunkt - När det började hagla hotelser tror jag att syftet ändrades från humor till att stå upp för sina principer. Tryckfrihet och yttrandefrihet skall inte ursäktas - de har samma möjligheter att ge igen med samma mynt.

Man hatar inte muslimer för att man står bakom publiceringen av dessa bilder, det är grupper som hotar med terror som skall "hatas" och trampas på. Det är där du hittar ignoransen och naiviteten du talar om.

Japp...precis:up:

Medlem

Först när man e liten gillar man spiderman, hulken mm sedan gillar man gud, jesus å sådan skit.

Religion??? Som Marvel för vuxna? Väx upp för fan.


signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 "Signaturen är nästan stulen"

Medlem
Skrivet av skurh1nk:

Först när man e liten gillar man spiderman, hulken mm sedan gillar man gud, jesus å sådan skit.

Religion??? Som Marvel för vuxna? Väx upp för fan.

Meh! Marvel för vuxna med! ;>


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av HollowMan:
Skrivet av Greger:

Jag tycker att man ska sluta göra religiösa karikatyrer, inte för att det är emot religionerna utan för att det tyder på att man inte har respekt för andra människor.

Trots att jag inte är religiös så har jag respekt för dem som är det och väljer att låta bli att hålla på med löjligheter.

Säg nu inte till mig att det inte är "arabernas rätt att bli arga på grund av ett skämt", det här är inget skämt, det är ett hån mot alla muslimer världen över, det är idioti.

ehh...så om jag blir kränkt via en teckning på mig,så ger det mig rätten att döda den som gjorde den? Problemet är att personer som dig tycker att deras beteende är helt OK:evil:Att anklaga personer som gör en teckning som anses stötande ger väl för i H*LV*TE inte människor automatisk rätt att döda:down:

jag tror inte många tycker att några teckningar ger någon rätt till några dåd, men det är som när vi lär oss att inte leka med elden eftersom vi riskerar att bränna oss. Det är vad som händer i det här fallet. Några vill testa gränserna och då blir några brända.


signatur

thank you, come again

Skriv svar