Vad anser ni om MENSA och liknande föreningar?

Inaktiv

Ja om någon ger exempel på hur man ska lösa såna uppgifter (som du just gjorde) så blir man såklart bättre på att lösa dem. Du måste dock förstå att de flesta människor inte kan din checklista och aldrig skulle komma på den om ingen lärt dem just detta.

Så ja med hjälp ifrån andra personer kan man bli bättre, inte genom att träna själv.

Tvivlar dock på hur långt det räcker. Den numerista frågan är hämtad ifrån ett test med 30 frågor, det högsta som någon någonsin fått är 21 rätt så jag tror inte att det är så lätt att nå en viss nivå bara man har lärt sig checklistan.


signatur
Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Castor: Tänkte sammanfatta allt här istället för att orka citera.

Skrivet av Iceguppi:

När det gäller intelligens (eller IQ beroende på hur man ser det) så förstår jag inte varför det är så negativt att behöva få reda på att man är korkad.

Ingen vill vara korkad. Det är inte snyggt att sätta den ettiketten på någon, skall man börja dela upp människor får man vara försiktig med vilka kriterier man använder. Jag är knappast en representant för "silkesvantelinjen", snarare tvärtom, men jag kan ändå förstå att man inte kan ge vissa "utmande" individer ettiketten "dum".

Skrivet av Iceguppi:

Som vi alla har konstaterat så finns det många egenskaper som är viktigare om man vill nå långt i karriären. På samma sätt borde det inte vara fult att prata om hur intelligent man själv eller någon annan är.

Jag tycker inte det är fult, jag tycker det är helt ok att "dunka sig själv i ryggen" - jag avskyr när en svensk idrottsman eller kvinna vinner överlägset och säger i intervjun att de hade tur...

När det gäller intelligens dock så är min poäng, för att tjata, att man skall inte väga in mer i begreppet IQ än som finns där. Man vinner inga diskussioner pga några extra IQ-poäng, man får inte jobbet pga av poängen och man lyckas inte alltid bäst.

Skrivet av Iceguppi:

Varför det är såhär vet jag inte men jag tycker att det råder en mentalitet i samhället av att alla, utom några få, är lika smarta.

Jag känner massor av folk som jag beundrar på olika sätt - några för att jag tycker de är smarta men de flesta av helt andra anledningar.

Personligen känner jag mig knivskarp vissa dagar och ibland glömmer jag vart jag bor, vad jag heter eller vart jag var på väg... Jag är en sån där som tappar bort fjärrkontrollen och hittar den i grönsakslådan i kylskåpet 3 dagar senare... Jag tycker att jag är ganska skärpt för det!

Skrivet av Iceguppi:

Hur som hälst du behöver inte svara på detta.

Det säger du NU? Jag läser samtidigt som jag skriver så det blev för sent...

Skrivet av Iceguppi:

Någon som jag däremot vill att du ska svara på är hur du tror att man skulle kunna öva sig på så kallade high range tester. Till att börja med så finns det ingen tidsbegränsning på ett sådant. De flesta test får man dessutom skicka in fler gånger (till en viss gräns såklart, om de märker att man skickar in i syfte att testa sig fram till en lösning så sätter de stop för det). Om du med andra ord skulle ha "tränat" upp din förmåga så att du löser fler uppgifter så har du rätt att skicka in det igen. Jag tvivlar dock på hur man skulle kunna göra detta.

Exempel på frågor ifrån sådana tester är:

"If each side of a cube is painted red or blue or yellow, how many distinct color patterns are possible?"

samt

137, 132131, 435773, ?

Hur skulle man kunna träna upp sig på de frågorna? (nummerserien kräver inte mer matte än det mest grundläggande samt eventuellt en miniräknare)

Jag är övertygad om att man kan bli bättre på precis denna sortens frågor bara genom att göra dem, om och om igen. Man lär sig "sättet att tänka", man justerar hur man resonerar och hur man skall börja för att ta itu med ett problem, detta blir lite lättare för varje gång.

Även om det inte handlar om "ren matte" så är matte ett ovärderligt verktyg när det gäller att tackla frågaor av denna sort och en person som läst rätt kurser (glöm A B C D och E) har en klar fördel och kommer med stor säkerhet prestera bättre.

Det finns säkert 300 sätt att skala och äta en banan, enligt ett IQ-test och de som svär vid dessa är ett sätt rätt och ger dig rätten att kalla dig själv smart. Jag är beredd att acceptera någon av de andra 299 sätten som precis lika smart.
typ.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Castor: Visst kan man förbättra sig genom att lära sig rätt sätt att tänka. Det kan få en att uppnå sin fulla potential så att säga. När jag gör ett high range test så försöker jag på alla uppgifter, låter sedan testet ligga i några dagar, går tillbaka och försöker på de jag inte lyckats lösa och upprepar sedan denna procedur X antal ggr.

Man kan kalla detta för att träna upp sig själv. Jag anser dock att det finns en viss nivå man kan nå genom att göra detta. Finns tex frågor som jag försökt på i flertalet timmar utan att ha en aning om hur de ska lösas. Det är den poängen du får när du har nått detta maximum som är din IQ. Förstår du hur jag menar? I tester utan tidsbegränsning ingår det att man på detta sätt "tränar" upp sig. Jag förutsätter att alla som gör testet gör det på samma seriösa sätt.

Kolla tex på den här talserien. Den är en av de som aldrig har blivit lösta (och då har rätt många gjort testet varav flera med IQ på över 170)

12345, ?, 34273265, ?, 84563, ?, 86787, 96382, 46988531, 68714, ?

Om någon som är väldigt bra på tester berättar principen för hur man ska lösa en mängd uppgifter för en som inte är lika bra så kommer denna självklart att få högre poäng då den kan tillämpa de kunskaperna som den fått. Detta är dock fusk och inte träning.


signatur
Medlem

Kommer ni ihåg Big Brother-Carro? Hon var med i mensa. Så där föll det att man är smart för att man är medlem. Epic fail.

Inaktiv

Ok så pga att en medlem i mensa gjorde intryck av att vara av medelintelligens (hon var inte korkad) så betyder det att Iq tester inte har validitet?


signatur
Inaktiv

Hur många icke mensa-medlemmar beter sig som Carro?

Inaktiv

De har som sagt abstrakt test.
Har klarat det med gott om tid kvar men finner ingen som helst anledning att gå med.
Värt att ens bry sig? Nah, tycker inte jag.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Dom flesta dylika föreningar är ju för inburdes beundran dock har jag inga problem med att dom finns vi som inte är intresserade märker inte ens att dom existerar.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Mensa? O_o


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av mosoloa1:

Mensa? O_o

Mensa FAQ


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Inaktiv

Unix: Varför betala pengar och lägga ner tid på att göra ett test om man ändå inte är intresserad av att gå med?


signatur
Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Unix: Varför betala pengar och lägga ner tid på att göra ett test om man ändå inte är intresserad av att gå med?

Han kanske inte har så hög IQ?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Iceguppi:

Unix: Varför betala pengar och lägga ner tid på att göra ett test om man ändå inte är intresserad av att gå med?

Han kanske inte har så hög IQ?

Kanske, eller så hittar han bara på det här och har inte alls gjort något test


signatur
Medlem

tror inte ett skit på iq tester och dylikt..

Medlem

Fattade inte ens prove :S kan nån förklara lite bättre så jag kan göra om det och få lite bättre självförtroende ??

Inaktiv

Sgt Lol: Vilket prov?


signatur
Medlem

Det saknas kunskap om vad IQ-tester är för något i den här tråden. De är inte som jultomten något man kan "tro eller inte tro på"

De IQ-tester som används i forskning bygger på Spearmans G - en teori om en generaliserad intelligens. Poängen är inte att det är just själva förmågan att lösa testet som är intelligensen utan att detta är en stark indikator på hur intelligent man är generellt. Alltså, enligt teorin, så är det inte bara en typ av "Gardners" multipla intelligenser som mäts utan snarare ett uppskattat genomsnitt - en generell intelligens. Principen bygger på att även om det finns skillnader mellan olika intelligensformer har de tydliga samband och kan härleds till en generaliserad intelligens.

Mensa har någon specialvariant som jag inte är så insatt i. Det kan vara dumt att jämföra den med andra tester således.

Om detta stämmer helt och hållet är givetvis inte helt bevisat, men det är tämligen säkert att ett IQ-test av den här typen säger mycket om hur intelligent man är inom flera olika områden.

Det finns en ovilja att tro på att genetik påverkar oss så mycket som det gör. Miljön kan defintivit påverka oss mycket och ett barn som av genetiska skäl är mycket intelligent men får dåliga möjligheter blir inte heller intelligent. Men - och det här är tämligen viktigt - det kan gå ganska fort för generna att komma ikapp så fort tillräckliga möjligheter ges.

Sedan är det såklart som så att intelligens inte är allt. Man kan vara ytterst intelligent och välja att fokusera allt detta på tv-spelande eller dylikt istället för att bli cancerforskare så att säga. Man kan vara ytterst intelligent men utomordentligt lat och då händer heller inte så mycket.

Det går också utmärkt att ha mycket hög intelligens kombinerat med olika social handikapp. Det är definitivt inte som så att intelligenta personer fungerar sämre socialt, snarare tvärtom då hög intelligens ger en fördel att klara av många delar i livet, men man kan ha stora sociala svårigheter och ändå ha mycket hög intelligens. Människor med apsergers (lätt form av autism) är till exempel lika intelligenta som genomsnittet och alltså finns det mensakandidater även bland dem.

Det här med EQ är en relativt ny del av psykologi som inte alls är utvecklad. Även om det görs seriös forskning på detta är i princip allt som finns tillgängligt för allmänheten populariserat dravel. Rent trams det vill säga.

Jag har aldrig gjort något IQ-test av samma anledning som jag inte vill få en utskrift av vad för andra genetiska predispositioner jag har

Givetvis har jag någon gång gjort sådana här skämtgrejer som finns på nätet. Till exempel Mensas "prov-test". Dessa är dock inte tillförlitliga och alla får alltid tokhöga betyg

Inaktiv

Väl talat Grimmy. Du verkar insatt. Jag håller dock ej med om att alla får tokhöga betyg på internet testerna. Jag skulle istället vilja påstå att det är lätt att få hyffsat bra men riktigt svårt att få riktigt bra.

Jag får alltid sämre på ploj testerna är på de riktiga high range testerna tex.


signatur
Medlem

Mensa = klubben för inbördes beundran.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Inaktiv

Fenix: Du vet eftersom du är medlem eller?


signatur
Medlem

Grimmy: så ett IQ-test mäter alltså bara hur bra man är på IQ test.

MFC
Medlem

Mensa, klubben för inbördes beundran i dess sanna definition.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv
Skrivet av MFC:

Mensa, klubben för inbördes beundran i dess sanna definition.

Jag instämmer

Inaktiv

Kan börja med att berätta att jag klarade inträdes provet till Tetra High IQ Society ( http://tetra.generiq.net ) och Epimetheus Society ( http://epimetheussociety.com ). För att göra det måste man ha fått 160 eller högre på ett av de IQ testerna som vi accepterar. Det är samma IQ som Albert Einstein hade. 1 på 30 000 människor har så hög IQ. Är något nöjd...

Kan fortsätta med att beskriva vilka egenskaper som har positiv respektive negativ korrelation med IQ.

Positiv korrelation (dvs egenskapen tenderar att öka när IQ ökar)

- Artistic preferences and abilities
- Dietary preferences (low-sugar, low-fat)
- Emotional sensitivity
- Income
- Interests, breadth and depth
- Leadership
- Logical abilities
- Moral reasoning and development
- Musical preferences and abilities
- Social skills

Negativ korrelation (dvs egenskapen tenderar att minska när IQ ökar):

- Alcoholism
- Authoritarianism
- Conservatism (of social views)
- Crime
- Impulsivity
- Racial prejudice
- Smoking
- Weight height ratio, obesity

källa: http://www.prometheussociety.org/articles/multiple.html


signatur
Medlem

^
Är det inte du som är så förbannat konservativ, som vill ha ett samhälle där staten styr (och har fördomar mot folk)?
För såna saker drar ju tydligen ner på ens IQ, så om du bara lärde dig att tänka på ett annat sätt skulle du kunna få över 180 iq!!!!!!111

Varför är inte ditt namn med på Tetra High IQ society föresten?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Jag är verkligen inte konservativ på något sätt. Mitt politiska mål är ett framtida avskaffande av staten (om det är möjligt, börjar tveka om folk verkligen kan sköta sig själva).

Dessutom så drar inte såna saker ner ens IQ, IQ tenderar att dra ner såna tendenser. Tvärt om med andra ord.

Mitt namn är desutom med på Tetra Societys hemsida, fjärde uppifrån.


signatur
Medlem

Intressant.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Oh okey, lite kommunist i dig med andra ord
Ja nu förstår jag, tänkte lite fel (har låg iq HURR )


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

polarn tjötar hela tiden om att han e så smart och mensa skriker efter honom. Skall jag betala hans test för att få tyst på honom?


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Inaktiv

Ja betala testet åt honom...


signatur
Skriv svar