Vad är det för fel på dagens spel? (wall of text)

Medlem
Vad är det för fel på dagens spel? (wall of text)

Hej, jag måste skriva av mig. Både arg och besviken.

Någonting slog mig i veckan, hårt och brutalt. Jag insåg helt plötsligt att nya spel inte lockar!

Ända sedan jag var liten grabb så har datorspel eller konsolspel tagit upp en stor del av min fritid. Det började med en begagnad Commodore 64 i början av 90-talet, och därefter har det varit ett stort intresse. Någon konsol har slunkit igenom, sega mega drive och Xbox. Men utöver det så har det varit datorer för hela slanten. Det har mest varit spelande, försökte mig på programmering men tröttnade väldigt fort.
Har väldigt många minnen från min uppväxt, tex de första spelen som laddades via kassett, första gången jag lirade Quake!, de första cd skivorna, första LAN:et, osv. Och jag har älskat det. Så in i bänken. Har ingen aning om hur många timmar som lagts på spelandet, men jäkligt många är det. En tidskrävande hobby helt enkelt.

För ca tre veckor sedan kände jag att min gamla dator från 2007 började bli lite saggig och det blev till att köpa en ny. Många tusanlappar senare satt jag vid mitt skrivbord med en riktigt bra burk, inte top of the line, men många gånger bättre än min gamla.
Yes! Tänkte jag, nu kommer jag kunna köra de nya spelen utan att vara rädd för lagg mm. De nya spelen jag köpt har fungerat på min gamla häck men inte alltid så bra och gick oftast bara att köra med låga grafikinställningarna.

Första spelet som fick lägga sina ettor och nollor på min hårddisk var spelet som följde med grafikkortet, Assassins creed 3. Efter att ha haft en tråkig och upprepande spelsession med ettan, en helt ok upplevelse med tvåan, och efter bla FZ:as hyllningar av AC3 så tänkte jag att nu jäklar ska här spelas. Såg många roliga timmar framför mig.

Två timmar senare var spelet bortplockat från min hårddisk. Ordet skit räcker inte för att beskriva den dynga som Ubisoft haft vänligheten att ge mig gratis. Visst, det var snyggt, men det var fortfarande skit.
Jag tänkte: "Jaja, jag betalade inte för det så, fine."
Började leta runt lite på steam för att hitta något nytt och fräscht. Resultatet: Noll, Nada, 0. Inget lockade.
Jag insåg en sak. Efter så många besvikelser de sista åren, Crysis 2, Starcraft 2 med tillägg, Diablo 3, Cod, wow expansionerna, de senaste total war spelen, mm så är min tillit till spelbranschen som bortblåst. AC3 var droppen som fick bägaren att rinna över.

Upplevelsen nya spel förmedlar till mig som spelare är enligt mig följande: Ruskigt snyggt, stelt, skriptat, dålig story, anpassat för människor med låg IQ.
Och efter att ha sökt igenom steam gav jag upp. Hyllan med gamla spel hamnade i blickfånget.

Det som finns på min dator nu är Hearts of iron 3, Europa universalis 3, Rome:total war, fleet command, Close Combat 3 + grossdeutschland modden, även det nya Close combat panzers in the fog (vilket visade sig suga getpung).
Dessa spel klarade min gamla dator av, om än lite långsamt på de mer minneskrävande spelen.
Så nu sitter jag här. Många tusen kr fattigare, och uppgiven.

För första gången i mitt liv som spelare så känner jag mig tom. Tog spelutveckligen slut i mitten första årtiondet av 2000 talet?? Vad fan har hänt?
Varför har jag bättre spelupplevelse med ett nästan 20 år gammalt PC-spel än med dagens?
I min hylla finns spel som Xcom: enemy unknown, Jagged Alliance 2, Homeworld 2, Starcraft, Half Life, Close combat 3 och 4, Silent hunter 3, janes fighter anthology, Splinter cell chaos theory mfl. Inget nytt spel just nu lockar mer än dessa gamla, riktigt gamla, spel.
Även kommande indiespel såsom Star Citizen och Xenonauts, vilka borde vara självskrivna och förhandsbokade, vågar jag inte satsa på med risk för att bli besviken igen. Min tillit till nya spel är förbrukad helt enkelt.

Det enda, och verkligen enda nya spel jag upplevt som riktigt kul senaste åren är "Faster Than Light". Thats it, det slog alla andra spel med hästlängder. Ett spel utan skinande grafik, utan quick time events, utan motion-capture. Men jäkligt svårt, kul och beroendeframkallande. Ett oldschool-spel med andra ord.

Så är min hobby död? Eller är jag en stofil som lever kvar i 90 talets glansdagar, har jag redan blivit en sur gubbe som talar om för alla hur mycket bättre det var förr?

Har fler än jag kommit till samma slutsatts?

Med vänlig hälsning
Gamer-Tompa

Medlem

Så kort och gott, du är en nostalgiker som inte gillar "mainstream / AAA"-spel utan föredrar "indiespel"?

Personligen så spelar jag spel ur båda "lägren" och har lite svårt att se varför man måste klanka ner på ena sidan bara för att man ogillar den andra?


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Föredrar bra spel.
Dagens spel är inte bra. Alltså klankar jag ner dem.
Jag har som sagt spelat både gamla och nya spel. Därav min uppgivenhet över att det går utför.
Ska jag som spelare och konsument bara acceptera att det var bättre förr?

Medlem

Som sagt, sitter man med ett par nostalgiska glasögon med en fast inbiten mentalitet att "det var bättre förr" så är det rätt självklart att "allt nytt suger".

Om du nu ogillar "dagens spel" så köp dom inte, köp indie oldschool spel istället.


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

phi
Medlem

Det är tyvärr resultatet av att spel och spelandet har gått och blivit mainstream. Med den stora massan kommer också skiten, det börjar handla mer om pengar, grafik och generiskt svammel än fokus på gameplay, story och ren spelglädje.

Jag har därför ett mycket större intresse och fokus på indiespel numera än tidigare. Självklart finns det vissa AAA-titlar som jag gillar men för det mesta så känns det som att det är spel som jag redan har spelat, fast i en snyggare förpackning.

Dom enda spelen som jag ser fram emot mest just nu är Wasteland 2, Shadowrun Returns, Broken Age, Torment: Tides of Numenera och Project Eternity. Samtliga är kickstarter-spel alltså.

Men ser man det positivt så har jag fått mer tid över till annat än spel.

Medlem

Fick känslan för några år sedan. Vet inte om det beror på alltför spelande, men inte mycket är roligt sedan ett bra tag.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Håller med fullständigt, dom flesta nya moderna spel tröttnar man på snabbt då det flesta går efter samma spelsätt, jag är sådan som tröttnar snabbt på saker och ting och behöver nya upplevelser (dock kan vissa riktigt bra story-drivna spel fortfarande vara nöjsamma), därför har indie-marknaden lockat mig och det finns väldigt intressanta koncept. Har nu fastnat för Kerbal Space Program som är väldigt originellt (men som tyvärr fortfarande är i Alpha och relativt begränsat, och troligtvis kommer jag tröttna på detta när det väl blir klart...:S). Star Citizen ser jag riktigt fram emot då sådana spel saknas på marknaden. Frozen Endzone är ett spel som släpps om ett år vilket ser ut att tilltala mig. Det jag märket är att jag letar efter spel med nya spelsätt, dessa FPS spel som nu i stort sätt bara finns är väldigt tröttsamma, samma sak hela tiden. Dessutom är man rent mentalt nu inte som när man var liten, då allt var i stort sett roande.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Edit: Svar till Mytacism

Först nu senaste tiden som jag insett att det, med största sannolikhet, var bättre förr, och det gjorde mig nedstämd eftersom spel är en stor hobby.
Därav mitt behov av att skriva av mig lite.

Precis som du skriver så kommer jag inte lägga mer pengar på "AAA" spel (antar att du tycker spel som Alien:colonial mariens, Max Payne 3 mfl hör dit).

Medlem

Du skriver att du har Xcom: enemy unknown i hyllan, den är ju inte mer än ett halvår gammalt.
Jag antar att du egentligen menar UFO: Enemy Unknown.
Isåfall tycker jag att du ska ge det nya Xcom en chans, det är en riktigt bra nytolkning av originalet.

Jag tycker också att du kan ge "nya" Jagged Alliance: Back in Action en chans också eftersom du har 2:an i hyllan.
Även det nya har jag haft många roliga timmar med.

Men som redan sagts så är det nog nostalgin som slagit in, det är lätt att sjunka in i dimman och komma ihåg hur roligt det var "förr".
Det finns guldkorn nu också, det gäller bara att hitta dom.

Medlem

Jag har samma problematik som du, köpte ny dator sen var inget kul längre. Det kan nog också bero på att jag ägnade sju år och jag vet inte hur många sammanlagda spelade dagar på att bara spela WoW.

Efter att ha slutat så sträckspelade jag i princip spel och det tar ja bara 2-3 dagar att spela igenom ett spel som inte är ett MMO. Sen helt plötsligt efter ett tag var inget spel kul alls längre, alla AAA titlar var meningslöst skräp och allt var bättre förr (lite mycket nostalgi nu va?). Detta ledde till att jag i princip inte lirade alls på några månader.

Kan ärligt erkänna att jag inte alls lirar lika mycket som innan, men då och då hittar man lite guldklimpar här och där, BioShock, Ni-No Kuni (Fick tillbaka lite SNES JRPG era-känslor när jag lirade det), CK2, War of The Eagles. Co-op med polarna på FIFA och CoD med "några" öl mellan. Ser dock fram emot flera av Kickstarterliren, mest av allt Torment, Project Eternity.

Jag tror faktiskt att WoW till stor del brände ut mig som spelare trots att jag inte insåg det förrän långt efter så jag slutat.

Medlem

Har samma problem, märkte av det för något år sedan, alla nya spel sög (Lyckades dock hitta ett par guldkorn som hållit igång spelandet) Det har dock ingenting med nostalgi att göra för min del, vilket jag först trodde.

Satt och spelade Bf3 för ett bra tag sedan, och började tänka på hur kul jag hade i BF2, men tvingade mig själv till tanken "Nej Bf3 är egentligen bättre, bara gamla minen" sen beslöt jag mig för att installera Bf2 igen, testade like strike at karkand, och hade sjukt kul.

Började testa en hel del av mina gamla favorit spel; Total annihilation, Ghost recon, Splinter cell, Baldur's gate med fler, och jag har märkt att jag har så sjukt mycket roligare med de gamla spelen.

Så vad som har hänt är att jag håller mig till dem, spelat en hel del homm3 på senaste tiden. Däremot finns det en del nya spel som hållit hoppet uppe, har fått ut lite över 1k timmar från GW2 (Dock är det gemenskapen som lockar, själva spelet i sig är faktiskt inte så kul längre, och inte varit på ett bra tag ) Köpte Arma3 och har riktigt kul med det, sen kommer det en del grymma spel såsom Sui Generis, Planetary annihilation, nya torment osv.
Dock håller jag mig helt borta från AAA titlar, då AAA bara betyder ner dummade casual spel.

Ta bara Souls spelen, såg någon video strax innan Demon's souls kom ut, fastnade direkt för spelet, och bara det spelet i sig ledde till ett köp av ett PS3. Sen kom "uppföljaren" som skulle släppas till xbox också, och from fokuserade lite mer på massan, spelet blev ner dummat och mycket enklare.
Från Demon's souls som även det hållit i över 1k timmar, och som jag fortfarande tycker är skit kul till Dark souls som jag orkade 100+ timmar med. Så tråkigt att sånt händer, men som sagt, lite hopp finns det fortfarande.

Fast däremot som phi säger så har man fått mer tid till annat, jag som exempel har börjat engagera mig i bilar, vilket jag i sig alltid tyckt varit intressant, men då spelen har gått före, så har jag inte orkat bry mig tidigare.


signatur

Rwa?

Medlem

Får nog hålla med Annanaz att AAA titlar = nerdummade casual spel många gånger.

kör, Quakelive mest, lite FTL och sen SupCom med expansion. både battlefield och cod kommer jag nog aldrig mer röra, bf2 var det senaste jag köpte och jag har säkert över tusen timmar i det spelet då jag körde under många år i klan. är väl mycket utmaningen som saknas, spela mot dåliga spelare online tilltalar inte, inte heller enkla SP spel där man knappt kan göra fel, höjde man svårighets graden så försvann dock känslan, som CoDs tidigare spel. körde man på svårare så var alla allierade mer i vägen.

CoD2 minns jag av att jag körde på svåra och det var svårt, springa över ett fält där en sniper som aldrig missa, som om jag sköt honom kom någon och tog hans plats, jag klara det genom att gömma mig bakom en allierad så han blev skjuten.
Dock så klarade jag inte av det, på en bana där man skulle sitta i en AA och skjuta ner plan som försökte starta så gick det inte, efter 30-40 försök gav jag upp och körde om på en lägre svårighetsgrad, "normal".
Jag skojar inte när jag säger att jag sprang konstant genom hela spelet och dog inte en enda gång. och sen klarade uppdraget på första försöket. Värdelöst.. skulle vilja kasta något blött och illa luktande på utvecklarna.. MW var det sista jag körde, vilket jag faktiskt gillade bitvis. men höj inte svårighetsgraden. var ok med att allt är allmänt lätt och one man army är något att eftersträva.. Bästa uppdraget var första, för det var det enda där man var ett team.
Online är folk antingen kampande poäng horor eller värdelösa.

Få spel man ser fram emot, men arma3 kan bli bra, gta5 är något som intresserar, mass effects 3 är något jag funderat på men inte orkat titta på, då jag körde dom tidigare spelen som jag gillade. Sen har vi tomb raider som verkar rätt bra.
Kanske man börjar bli för gammal helt enkelt.

Något jag är ganska exalterad över är oculus rift, och eventuella kontroller som kan användas i kombination, som razer hydra tex, får se på spel stöd. arma3 lär väl ge stöd.

Nästa "spel dator" kommer bli en mac ialla fall så.

Medlem

Helt klart är bristen på utmaningar en av de större faktorerna till att dagens spel "suger" för att ta ett exempl, så bestämde jag mig för att köpa; Hitman: Absolution, Dishonored och Alice. Började alla spelen på svåraste.

I Hitman räckte det med att ta ett bra vapen ock bara skjuta ihjäl alla fiender, det gick till och med så långt att jag i en bana bokstavligen gömde mig bakom första bästa hörn, och med hjälp av cover systemet sköt ihjäl varenda fiende på hela banan. Det som gjorde det ännu tråkigare var att alla ca20 Npc:erna, bara gick rakt in i rummet jag gömde mig, varav jag kunde plocka dem en efter en. (Spelade inte klart Hitman)
I dishonored behövde man inte ens gömma sig, man kunde bara rusha igenom nästan allt och bara skjuta och slå alla fiender man såg. extremt enkelt spel, enda anledningen till att jag körde klart det var att storyn var intressant. Alice var likaså på svåraste, även det extremt enkelt, man klantade sig då och då vilket ledde till att man dog, men majoriteten av fighterna var bara buttonmash.
Det är så sjukt tråkigt att inte behöva tänka i spel. Sen kan det vara kul lite då och då att köra braindead fps (Halo som exempel) men man tröttnar fort. Jag vill ha ett spel som kräver reflexer, där jag behöver tänka till ordentligt innan en strid, ist för att bara rusha rakt in. Jag vill ha hårda straff ifall man misslyckas, och inte bara teleporteras till närmsta checkpoint,.


signatur

Rwa?

Medlem

Om du vill ha något som kräver att du tänker till för att förstå lite så kan jag rekommendera Bioshock Infinite.

Medlem

Något som jag tycker är trist med dagens spel är att de numera, i de flesta fall, måste passa in i väldigt tydliga mallar. En first person shooter ska helst se ut och spelas som Call of Duty. Man blir sällan överraskad av så kallade AAA-titlar idag eftersom det känns som man har spelat samma spel i flera år nu. På 90-talet kunde ett spel se ut lite hur som helst så upplevelsen kändes oftare mer fräsch än nya spel gör idag. Jag tycker dock att indiespel redan har börjat att råda bot på detta så framtiden känns faktiskt lite mer ljus på denna fronten än den gjorde för bara ett par år sedan.

Medlem

Jag håller delvis med om att det finns få spel idag som är lika fängslande som titlarna var på slutet av nittiotalet/början av 00 talet. Jag tillhör de som satt i veckor och nötte UFO enemy unknown, Master of orion II, Total annihilation med flera.

Någonting som bör nämnas här är att jag, trots de många veckor jag genom åren har spenderat med spel alltid har sett mig själv som något av en casualspelare
Jag har alltid sett spelandet som ett sätt att koppla av, inte som någonting som jag måste, eller ens är intresserad av att lägga 100% av min koncentration på. Kort sagt, jag har endast i undantagsfall spelat på den svåraste inställningen av något spel.

Jag skulle således inte säga att det inte finns spel som är lika fängslande som dåtidens. Jag medger att Starcraft II är någonting av en besvikelse, och jag kan förstå varför folk inte gillar Diablo III (Även om det inte är så dåligt som den stora massan av haters vill göra gällande.)

Som avslutning vill jag därför säga att jag personligen inte kan få nog av Borderlands 2.. Fantastiskt spel.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Tror du menar Diablo 3
Själv köpte jag Borderlands 2 på release, spelade med en polare, orkade 7 timmar innan jag tröttnade, spelet var oerhört mycket enklare en borderlands 1 (Som iaf gav något av en utmaning)


signatur

Rwa?

Medlem

Mitt största problem med dagens spel är att de fokuserar på tok för mycket på att försöka vara filmer. Det läggs mer fokus på karaktärsutveckling och röstskådespelare än på speldesign. Vi förväntas spela igenom en produkt bara för handlingens skull, och för mig skickar det helt fel signaler. Plocka bort handlingen helt och hållet - då ser du hur roligt eller tråkigt själva spelet är att spela. Handlingen fungerar som drivkraft för att spela vidare, men när det bara fokuseras på den är det ju liksom inte kul att spela - då vill man bara nå ett mål, oavsett hur tråkigt det är på vägen.

Och så alla dessa tröttsamma FPS... seriöst, när ska CoD-trenden upphöra? Ge mig lite mer varierande spelupplevelser som sätter spelmekaniken i fokus, typ Mario Galaxy, Sin and Punishment och Kung Fu Rider.

Medlem

Känner igen mig i mycket av det som TS beskriver. Fick precis samma känsla för AC3 som beskrivs.

Jag tror dock vi står inför en ny spelguldålder med alla Kickstarter-initiativ. Några moderna grymma spel finns det dock. Braid, The Witcher 2, Men of War: Assault Squad och Crusader Kings II är några av diamanterna.


signatur

Have a good time!

Medlem

Jag har också tappat suget på dagens spel. Säger inte att de är dåliga, men jag tycker inte att de tilltalar mig lika mycket längre. Om det beror på att man blir äldre, vet jag inte. Dock så har jag minst lika roligt av när jag spelar gamla PS1 spel som jag hade första gången man spelade igenom dem. Så jag är ändå på något sätt ganska säker på, att spel från förr har något som dagens spel inte har. Även om självklart ren nostalgi har ett stort finger med i spelet.

Jag saknar PS1-eran. Det var den bästa tiden


signatur

Everybody needs help.

Medlem

hotline miami


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Vi får hoppas på kickstarter-projekten helt enkelt.
Jag får försöka att inte förlora hoppet, även om det känns mörkt...

1
Skriv svar