Vad är rättvisa?

Medlem
Vad är rättvisa?

Om ni levde i ett laglöst samhälle, hur skulle ni själv handskas med rättvisa? Öga för öga, tand för tand?

Själv följer jag "Behandla andra som du själv vill bli behandlad"

Hur resonerar ni?


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Jäsiken rappakalja... jag skrev en avhandling som svar men när jag tryckte "skicka" saknade jag behörighet till tråden (?) och allt försvann...:evil:

Nåja... jag summerar.

Jag tycker att i vårt moderna upplysta samhälle är rättvisa både självklart ur ett synsätt och riktigt jobbigt och dumt ur ett annat.

Alla lagar och regler skall gälla för alla på samma sätt med vissa självklara undantag. En polisman skall inte behöva betala fortkörningsböter vid en utryckning eller biljakt exempelvis. En brandman skall inte bötfällas för skadegörelse då han slår in rutor för att komma åt elden...

Men i vår vardag används "rättvisa" som slagord för någonting helt annat än rättvisa - avundssjuka.
Alla skall vara med, alla skall ha samma lön, lika många kvinnor som män som invandrare som handikappade, alla skall ha det den andra har...

Be mig gärna utveckla om ni inte förstår vad jag menar - jag är bara så less på folk som inte kan hantera att grannen har förhandlat till sig en högre lön än man själv har, att det inte finns några kvinnor på försäkringskassan i åmål eller att man aldrig sett någon blond person jobba på en pizzeria... Varför skall man bry sig?

Är man en person som tycker alla skall ha lika mycket oavsett insats så måste man själv vara övertygad om att man är oduglig och vill därför ha av det de andra skapat.

Motsatsen till rättvisa är inte längre orättvisa, det är avundssjuka.

"Åh, jag såg en politiker gå över gatan utan att vänta på grön gubbe - avgå, avgå, avgå!"

Sverige idag är helt skruvat, skrattretande... Allt är aftonbladets fel också.

Men... jag antar att du menade hur jag personligen skulle tillämpa rättvisa om alla lagar försvann och någon gjort mig orätt?

Jag har ett näst intill sjukligt hämdbegär och jag är långsint som få - Jag ger gärna igen minst dubbelt upp och gärna när du glömt orsaken... Förmodligen får du aldrig veta att jag ligger bakom, men kvitt kommer vi bli... tro mig.

Detta är ett barnsligt beteende som jag jobbar med att bli av med... Det är lättare nu när man är lite äldre, man får vara ifred på ett helt annat sätt än när man var yngre. Jag har aldrig något att hämnas på nu för tiden, tack och lov.

Jag kan något exempel....

En kille som jag känner vagt frågade om jag kunde bjuda på en snus... jag kastade honom dosan. Tack, sade han och stoppade dosan i fickan och gick.
- Hey, du fick inte hela dosan miffot!
- Dosan? Vilken dosa? sade han och gick ut för att röka...
Jag följde efter och sade; du får en chans att ge mig den - nu. Sedan kan du behålla den, den kommer nog kosta dig mer än en ny dosa men om du vill köpa den så...
Han ryckte på axlarna...

Jag gick in igen och tog hans bilnycklar ur hans jacka, gick ut på parkeringen och tog hans bil och körde ner till macken och köpte en ny dosa... jag lämnade bilen där låst och gick tillbaka, det var en km eller så.

När jag kom tillbaka fick jag tillbaka dosan med ett nochalant kast när han gick förbi... jag väntade till han satte sig och gjorde likadant med hans nycklar. Börja gå hem idag så hittar du den nog sade jag... jag hörde inget om detta igen så han hittade den nog ganska fort.

Detta var en kille som jag senare kommit att gilla riktigt bra, vi är inte kompisar men snackar när vi träffas - han har aldrig frågat efter snus igen.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Jäsiken rappakalja... jag skrev en avhandling som svar men när jag tryckte "skicka" saknade jag behörighet till tråden (?) och allt försvann...:evil:

Nåja... jag summerar.

Jag tycker att i vårt moderna upplysta samhälle är rättvisa både självklart ur ett synsätt och riktigt jobbigt och dumt ur ett annat.

Alla lagar och regler skall gälla för alla på samma sätt med vissa självklara undantag. En polisman skall inte behöva betala fortkörningsböter vid en utryckning eller biljakt exempelvis. En brandman skall inte bötfällas för skadegörelse då han slår in rutor för att komma åt elden...

Så sant så.

Citat:

Men i vår vardag används "rättvisa" som slagord för någonting helt annat än rättvisa - avundssjuka.
Alla skall vara med, alla skall ha samma lön, lika många kvinnor som män som invandrare som handikappade, alla skall ha det den andra har...

Be mig gärna utveckla om ni inte förstår vad jag menar - jag är bara så less på folk som inte kan hantera att grannen har förhandlat till sig en högre lön än man själv har, att det inte finns några kvinnor på försäkringskassan i åmål eller att man aldrig sett någon blond person jobba på en pizzeria... Varför skall man bry sig?

Så sant med (själsfrände? :$ )

Citat:

Är man en person som tycker alla skall ha lika mycket oavsett insats så måste man själv vara övertygad om att man är oduglig och vill därför ha av det de andra skapat.

Motsatsen till rättvisa är inte längre orättvisa, det är avundssjuka.

"Åh, jag såg en politiker gå över gatan utan att vänta på grön gubbe - avgå, avgå, avgå!"

Sverige idag är helt skruvat, skrattretande... Allt är aftonbladets fel också.

Tycker att hetsjakten på politikerna har blivit absurt, får avgå för minsta felsteg... Visst det är fel, men det visar att man är människa.

Citat:

Men... jag antar att du menade hur jag personligen skulle tillämpa rättvisa om alla lagar försvann och någon gjort mig orätt?

Jag har ett näst intill sjukligt hämdbegär och jag är långsint som få - Jag ger gärna igen minst dubbelt upp och gärna när du glömt orsaken... Förmodligen får du aldrig veta att jag ligger bakom, men kvitt kommer vi bli... tro mig.

Detta är ett barnsligt beteende som jag jobbar med att bli av med... Det är lättare nu när man är lite äldre, man får vara ifred på ett helt annat sätt än när man var yngre. Jag har aldrig något att hämnas på nu för tiden, tack och lov.

Detta är ju jäkligt intressant. Detta (om alla tänkte som du) leda till en väldigt ont cirkel, det kommer aldrig ta slut med hämnden. Eftersom din syn på det hela är så här, hur skulle du tackla en hämnd som är tre ggr värre?

Citat:

Jag kan något exempel....

En kille som jag känner vagt frågade om jag kunde bjuda på en snus... jag kastade honom dosan. Tack, sade han och stoppade dosan i fickan och gick.
- Hey, du fick inte hela dosan miffot!
- Dosan? Vilken dosa? sade han och gick ut för att röka...
Jag följde efter och sade; du får en chans att ge mig den - nu. Sedan kan du behålla den, den kommer nog kosta dig mer än en ny dosa men om du vill köpa den så...
Han ryckte på axlarna...

Jag gick in igen och tog hans bilnycklar ur hans jacka, gick ut på parkeringen och tog hans bil och körde ner till macken och köpte en ny dosa... jag lämnade bilen där låst och gick tillbaka, det var en km eller så.

När jag kom tillbaka fick jag tillbaka dosan med ett nochalant kast när han gick förbi... jag väntade till han satte sig och gjorde likadant med hans nycklar. Börja gå hem idag så hittar du den nog sade jag... jag hörde inget om detta igen så han hittade den nog ganska fort.

Detta var en kille som jag senare kommit att gilla riktigt bra, vi är inte kompisar men snackar när vi träffas - han har aldrig frågat efter snus igen.

:evil: (hahaha)


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

[quote=fanboy]Detta är ju jäkligt intressant. Detta (om alla tänkte som du) leda till en väldigt ont cirkel, det kommer aldrig ta slut med hämnden. Eftersom din syn på det hela är så här, hur skulle du tackla en hämnd som är tre ggr värre?
[quote]

Grundtanken är ju att motverka "cirkeln". Tanken är ju att du som skall jävlas inser att det kommer kosta mer än det smakar och inte göra det igen. Då säger du kanske;
-Om den andra killen är precis som du då? Om den andra killen bara måste ge igen dubbelt upp...

Om den andra killen är som jag hade han inte jävlats till att börja med. Som du sade, behandla andra som du själv vill bli behandlad... det är därför jag försöker ligga med alla och ge dem pengar.

Seriöst så är hämnd och att vara långsint både dumt och korkat - detta vet jag. Att gå runt och reta sig på folk, vara arg på människor i trafiken, att känna behovet av att hävda sig är ju skitjobbigt - och dessutom till ingen nytta.
Den enda som får betala när jag går runt och är sur, arg och allmänt långsint är först och främst jag. Ett korkat beteende.

Live and let live!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av fanboy:

Detta är ju jäkligt intressant. Detta (om alla tänkte som du) leda till en väldigt ont cirkel, det kommer aldrig ta slut med hämnden. Eftersom din syn på det hela är så här, hur skulle du tackla en hämnd som är tre ggr värre?

Skrivet av CastorFiber:

Grundtanken är ju att motverka "cirkeln". Tanken är ju att du som skall jävlas inser att det kommer kosta mer än det smakar och inte göra det igen. Då säger du kanske;
-Om den andra killen är precis som du då? Om den andra killen bara måste ge igen dubbelt upp...

Om den andra killen är som jag hade han inte jävlats till att börja med. Som du sade, behandla andra som du själv vill bli behandlad... det är därför jag försöker ligga med alla och ge dem pengar.

Seriöst så är hämnd och att vara långsint både dumt och korkat - detta vet jag. Att gå runt och reta sig på folk, vara arg på människor i trafiken, att känna behovet av att hävda sig är ju skitjobbigt - och dessutom till ingen nytta.
Den enda som får betala när jag går runt och är sur, arg och allmänt långsint är först och främst jag. Ett korkat beteende.

Live and let live!

Men då hänger jag med! :>
Hämn är ljuv, men dum.

Om vi tar rättvisa från denna hypotes:
"En människa mördar en annan människa, staten dömmer mannen till döden". Är detta korrekt? Eftersom staten förbjuder mord, ska då den själv begå det brottet? Är det rättvist?


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Bluärgh, gör det inte till en värdelös dödsstraffsdiskussion. Vi har inte dödsstraff i Sverige. Finito.

Nåt jag har reflekterat över under senare år är att den svenska rättvisan verkar handla mindre om att skipa rättvisa än att testa lagen till max. Även om en försvarsadvokat vet att hans klient är skyldig osv så ska det ändå överklagas och härjas ad infinitum för att få ner straffet till kortast möjliga. Är det rättvisa? Hur är man funtad moraliskt när man är försvarsadvokat och ser det på det sättet? Det är inte riktigt samma rättvisa som jag tänker på.

Sen är det väl så att alla samhällen skapar någon form av lagar, även om det bara är den starkes lag, annars blir det inget samhälle. De som vill ha makt vill gärna ha någon att ha makt över och makt i sig innebär regler, annars finns det inget som definierar makten.

Medlem

Ni verkar alla utgå från att det är endast en rättvisa som är "rätt", det ska ju poängteras att rättvisa i grund och botten är ett etiskt begrepp vilket gör det så oerhört nyanserat (min etik är inte din etik osv.).

I Sverige kan vi väl säga sträva mot någon slags blandning mellan:

1. Demokrati

och

2. Utilitarism


signatur

Space for rent.

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Även om en försvarsadvokat vet att hans klient är skyldig osv så ska det ändå överklagas och härjas ad infinitum för att få ner straffet till kortast möjliga. Är det rättvisa? Hur är man funtad moraliskt när man är försvarsadvokat och ser det på det sättet? Det är inte riktigt samma rättvisa som jag tänker på.

Fast försvarsadvokatens jobb är ju inte att skipa rättvisa - det är åklagarens uppgift.

Det är nog få brottslingar som ångrar sig redan vid rättegången och accepterar vad straff de får... de vill givetvis att någon kunnig försvarar deras handlingar så gott det går... Trånga toppluvor, trasigt lego som barn... same old story, bullshit.

Några saker som retar mig är att en brottslings försvar och överklaganden kostar mig pengar? Sedan fick jag höra en sak som är skrämmande...

Om jag blir misshandlad och anmäler saker med rättegång som följd... om jag vinner i rätten och tilldelas skadestånd så är det upp till mig och min förövare att fixa med betalningen! WTF... skall en kvinna som blivit misshandlad behöva kontakta sin förövare och be om sina pengar? Helt sjukt.

Sedan borde det vara olagligt att trolla med tillgångar och pengar from det tillfälle man begår brott... han våltäktsnissen som härjade som fan... han skrev över allt han ägde på sina föräldrar så att han offer inte kan "ta" hans tillgångar... det borde inte vara lagligt.

Och... angående den trötta debatten om dödsstraff - det är riktigt korkat med dödsstraff, det är nog ingen slump att dödstraffet har sina starkaste anhängare bland ungdommar och lågutbildade. Tänk lite längre så förstår du säkert varför man inte kan lära en befolkning att mord är fel genom att mörda. Oavsett anledning.

Jag är för hårda straff. Dödsstraff är inte ett hårt straff.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av RedBeard:

2. Utilitarism

Don't make me google!

Det verkar vara ett begrepp för sån't det redan finns en massa ord för? En floskel?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Aj aj, var inte meningen att ta upp själva dödsstraffet, utan själva tanken, ska en stat få dömma någon till något som det själv inte godtar, är det rätt?


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Inaktiv

jag hade skaffat långt skägg, en allvarlig blick, och ett dömande pekfinger. det är allt ett samhälle behöver.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

hmm.
svårt.
Rent nu skulle jag säga "fred och harmo ni, alla ska vara glada"

Men i praktiken skulle de nog blir så att jag gick runt och sköt huvet av folk lite random :S


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Försöker vara så snäll som möjligt mot alla jag träffar, idioter som har föruppfattade meningar klarar jag dock inte av.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av RedBeard:

2. Utilitarism

Don't make me google!

Det verkar vara ett begrepp för sån't det redan finns en massa ord för? En floskel?

Jag ger dig wikipedia istället för Google ;P

http://sv.wikipedia.org/wiki/Utilitarism


signatur

Space for rent.

Medlem

Skulle det fungera att leva i en liknande Mad Max värld?
Alltså, inga lagar, var man för sig själv, du bestämmer dina egna lagar.

Skulle det fungera i praktiken?


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

Om vi ser på hur världen ser ut idag och tar bort alla lagar.
Det tror jag inte. Skulle vi göra det skulle vi inte anpassa oss på många många år, de brottsliga skulle nog hurra, och resten av världen skulle få panik och bli rädda, inte våga slåss tillbaks.
Men jag tror det skulle fungera efter ett tag, absolut, men det skulle självklart bli så mycket mer våld i världen, men folk skulle våga slåss tillbaks.

Medlem
Skrivet av fanboy:

Skulle det fungera att leva i en liknande Mad Max värld?
Alltså, inga lagar, var man för sig själv, du bestämmer dina egna lagar.

Skulle det fungera i praktiken?

Det skulle inte fungera alls. Läs "The Second Treatise of Civil Government" så förstår du att ett samhälle utan lagar inte kommer fungera alls.
Fast det beror ju på vad man eftersträvar givetvis. Vad skulle det finnas för drivkraft i samhället om man inte har ensamrätt på det man själv tillverkat/samlat ihop.

Rättvisa för mig är att man har rätt till det man själv anskaffat sig. Att om jag sår ett grönsaksland så är det endast jag som har rätten att skörda de grönsaker och sedan sälja eller äta dem.

Sedan har vi ju självklar de basic sakerna som en rättsstat står för. Rätt till att få försvara sig själv i domstol, rätt att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad osv. När det kommer till straff så tycker jag att straffet så ska de vara så hårda att de står i propotion till brottet och att de avskräcker andra för att begå liknande, samtidigt måste själva strafftiden på något sätt vara vårdande och förbereda fången för ett liv utanför fängelsets väggar.

Läste ovan att någon ifrågasatte advokaters roll och att rättegångar kostar pengar osv. Det är ju för att säkra att så få som möjligt döms oskyldiga. Skulle man tumma på rättsskyddet skulle säkerligen fler oskyldiga bli dömda.

Jag tycker även att alla människor har rätt till liv och med det menar jag att samhället är skyldigt att ta hand om individer som inte klarar sig själva. Att det bör finnas ett socialt skyddsnät. Rättvisa är också att alla människor som lever och tar del av vårt samhälle bidrar till det samma på något sätt.

Rättvisa är att de resurser vi har utnyttjas på effektivaste sätt.

Bara några tankar, att diskutera filosofiska frågeställningar är sjukt intressant men även sjukt tidskrävande

Medlem

Det handlar bara om att anpassa sig, om vi hade växt upp i en laglös värld skulle vi nog aldrig tänka så.

Medlem

ett samhälle utan lagar skaffar sig lagar på ett eller annat sätt.

Sen hur dom lagarna appliceras beror på kommunikation och rådanden eliten.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

rättvisa är helt enkelt att man får vad man förtjänar.

Medlem
Skrivet av Scahn:
Skrivet av fanboy:

Skulle det fungera att leva i en liknande Mad Max värld?
Alltså, inga lagar, var man för sig själv, du bestämmer dina egna lagar.

Skulle det fungera i praktiken?

Jag tycker även att alla människor har rätt till liv och med det menar jag att samhället är skyldigt att ta hand om individer som inte klarar sig själva. Att det bör finnas ett socialt skyddsnät. Rättvisa är också att alla människor som lever och tar del av vårt samhälle bidrar till det samma på något sätt.

Men är det då rätt att ta hand om dessa (som ej kan ta hand om sig själva, och som orsakat detta själv, då tänker jag på brottslingar) på bekostnad av pengar som kunde ha gått till mamman med fyra barn och en inkomst som kanppt går runt?

Skulle det inte vara bättre och skicka iväg dessa individer till en fängelsekoloni (Nu vet jag att dessa inte finns längre, men tänk om Australien fortfarande var en) där de fick sköta sig själva?


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem

i den sån värld, frågan:
VEM gör alla prylar?... vem ser till att vägarna håller sig fina?
vem sitter ute på en olje rigg å pumpar upp oljan, sedan tar båten och sjuter runt det över jorden?
vem underhåller avloppen? osv...


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

hmm.
svårt.
Rent nu skulle jag säga "fred och harmo ni, alla ska vara glada"

Men i praktiken skulle de nog blir så att jag gick runt och sköt huvet av folk lite random :S

haha

jag önskar det vore så att man jobbade som ett team för att uppnå ett gemensamt mål, typ vår egen överlevnad. Det skulle kräva ödmjukhet och uppoffring i många fall, men är alla villiga så vore det en rättvis fördelning.

Skulle inte det fungera tycker jag att det vore bättre om folk flyttade till landsorten och odlade sina egna potatisar på sin egna landsbit, vilket i sig skulle sluta i katastrof om man inte kunde sammarbeta med grannarna.

edit: kan lägga till varför jag tror att det är svårt att uppnå något utan lagar. Om man kollar på stockholmstrafiken så är det alltid nån jävel som känner sig viktigare än alla andra och bestämmer sig för att trängas, han måste ju komma först till jobbet/hemmet, det påverkar hela kön eftersom alla andra får bromsa in pga tönten.
Och så sitter man där bitter och tänker, varför ska han få göra så där och jag sitter snällt i den här kön. Egentligen är jag bara bitter på den föraren; brukar inte tänka "får han då får jag" och det är kanske det viktigaste för att det inte ska brista i ett samhälle där man samarbetar.

Har man ett bra samarbete med absolut alla kanske det här inte skulle behövas:

Hade vi inga lagar undrar jag hur folk skulle tänka, vore det fri passage för alla eller skulle vi bli tvungna att skapa regler eftersom som vi alla förstår det så kan inte alla bilar börja trängas i den där kön, det slutar i seriekrockar och folk skulle dö.
Och vad gör vi med rebellen som inte följer vår nya kösystem? Ska han utvisas eller är det något vi kollektivt får ta och acceptera och låta passera för att inte låta helheten falla?

Jag vet inte, kanske föredrar som det är just nu, jag litar inte på mänskligheten (känner mig själv för väl, kanske?)


signatur

thank you, come again

Inaktiv

fanboy: det där skulle ju fungera om världen var som en tecknad film, som du verkar tro den är. tyvärr så finns det fler nyanser än svart och vitt. skulle du med gott samvete skicka iväg en ungdomsbrottsling som blivit spöad av sin styvfarsa hela sin uppväxt till den där fängelsekolonin?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Dagens "rättvisa" fungerar ju inte rent rättvist.

Angående det där med försvarsadvokater: Min Pappas polare är Försvarsadvokat, han måste försvara även den mest brutala brottslingen. Han har ju betalt för att göra det. Kan tyckas omoraliskt och rent ut fel, men hans moral betalar ju inte hyran... Allt kretsar ju kring pengar. Rättvisa är i mina ögon (!) ett väldigt konstig begrepp och ord i sig. Rättvisa betyder ju ganska mycket. Kan vara allt från att det inte är rättvist att jag inte har råd med mjölk till frukosten till att en pedofil får 1 år i fängelse medans en inbrottstjuv får 5 år...

Men va fan vet jag... Jag är ju bara en dataspelande musiker...

Medlem
Skrivet av prikk:

fanboy: det där skulle ju fungera om världen var som en tecknad film, som du verkar tro den är. tyvärr så finns det fler nyanser än svart och vitt. skulle du med gott samvete skicka iväg en ungdomsbrottsling som blivit spöad av sin styvfarsa hela sin uppväxt till den där fängelsekolonin?

Men jösses, du verkar inte förstå att jag skickar enbart tankar och ideer, självfallet håller jag inte med dem, utan tanken är att hålla i en diskussion och komma med nya synsätt och få gång en diskussion.

Jisses.

EDIT: Jag hoppas verkligen ingen tror att jag har dessa åsikter, utan bara, som i texten ovan försöker föra en diskussion framåt!


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av IceMan:

i den sån värld, frågan:
VEM gör alla prylar?... vem ser till att vägarna håller sig fina?
vem sitter ute på en olje rigg å pumpar upp oljan, sedan tar båten och sjuter runt det över jorden?
vem underhåller avloppen? osv...

Sant, självfallet finns det felaktigheter, men själv samhällsbiten för de lösa själv på ön.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Medlem
Skrivet av fanboy:

Men är det då rätt att ta hand om dessa (som ej kan ta hand om sig själva, och som orsakat detta själv, då tänker jag på brottslingar) på bekostnad av pengar som kunde ha gått till mamman med fyra barn och en inkomst som kanppt går runt?

Ja, givetvis.

Skrivet av fanboy:

Skulle det inte vara bättre och skicka iväg dessa individer till en fängelsekoloni (Nu vet jag att dessa inte finns längre, men tänk om Australien fortfarande var en) där de fick sköta sig själva?

Nej, givetvis inte.

Medlem

Det finns inte något laglöst samhälle, det har aldrig funnits. Tillochmed apor har lagar. Det är det som gör att vi överhuvudtaget kan vara sociala och ha ett samhälle, lagar/regler.
När det gäller rättvisa så kan jag känna att dom som gnäller på humanister är dom som har det bra ställt. Är det rättvisst att jag sitter och slöar i min nya divansoffa och tar en kopp te, äter pepparkakor fast jag är ganska mätt, surfar lite och glor på tv samtidigt som någon nånstans just nu håller på att kvävas av gaser i någon kolgruva han jobbat i sen har var 12, för mindre pengar än vad jag betalar för att rasta draken när jag är inne i stan och slösar? Är det rättvisst att mitt barn går och lägger sej mätt och belåtet i en varm säng, medan något uteliggarbarn just nu tycker det är skönt att den inte fryser när den sniffat lite lim?
Nej, det är inte rättvisst. Inte det minsta. Men jag går inte omkring och har dåligt samvete för det, det är ju inte mitt fel. Jag kan ju inte göra något åt det heller, inte själv iallafall. Men om vi alla bestämde oss för att göra något åt det, så skulle vi kunna göra en hel del. Jag bryr mej, men inte tillräckligt mycket.
Samhället är inte rättvisst, det är jävligt orättvisst. Men jag ser inte hur det skulle kunna vara annorlunda. Jag hoppas att det ändras någon dag.


signatur

yolo

Medlem

samtidigt tror iaf inte jag att man kan förändra nått om man inte försöker bidra, innebär inte att man ska skicka sina pengar till röda korset eller whatnot utan att man bryr sig kan innebära att man hjälper en gammal människa genom att öppna dörren som exempel.

rätt attityd kommer man väldigt långt med.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

12
Skriv svar