Vad faan är det som händer i detta jävla land...

Medlem

förr förr, menar du medeltiden då


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det räcker nog med att backa 50 år för att hitta hemskheter vi inte ser i Sverige idag. Då var det andra förövare iofs.


signatur

yolo

Inaktiv

Glöm inte 'nollningarna', som idag finns i, på sin höjd, enbart skämtsam eller milt förnedrande form. Det hände att folk dog in the good old days..

Inaktiv
Skrivet av jonne_man:

Måste bara säga att, visst det är föräldrarnas fel att barnen blir sådär men tyvärr är de inte direkt man kan ändra på. Det finns dåliga människor som i vissa fall får barn som också blir dåliga människor. Man kan inte direkt införa ett "förälder test" eller något liknande. De etiska problem som uppstår om man vill förbjuda föräldrar att skaffa barn är ganska problematiska.

Därför får man fokusera på vad skola, polis, socialen etc kan göra för att "städa upp" efter föräldrarnas misstag.

Givetvis har du en poäng i detta, men en del av min tes är att även om föräldrarna är kassa, så kan vi övriga "vettiga" vuxna i samhället styra kidsen på rätt spår. Genom engagemang och kontakt med de unga. Det finns trotsallt många ungdomar som har andra förebilder än sin föräldrar


signatur

Snus är snus och mus är mus

Medlem

Allt kan faktiskt inte skyllas på föräldrarna tycker jag, inte när ungar spenderar typ 6h i skolan om dagen till exempel.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Ett steg i rät inriktning är att få bort mobbnings kulturen o det är inte det lättaste .

Sen som hood säger vi andra som ser dessa saker måste ju agera genom information till ex föräldrar till dom barn/tonåringar som beter sig dumt.

Själv så ser jag nått som händer så om möjlight så försöker jag hjälpa till.

Tyvärr så avbruta bråk o dyl det gör jag bara om jag ser att det är en orättvis situtation eller någon blir slagen fastän dom redan är nere för räkning.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tillbaka till händelsen. Jag tror att denne fader helt enkelt hade ställt in sig på detta, han vill inte skjuta ett varnings skott i luften. Jag kan garantera att ett varnings skott i luften hade på kort sikt kanske skrämt iväg undommarna. Sedan hade de haft en motivering att skrida till verket med ännu hårdare medel. De hade nog inte ringt polisen, de hade ju "kul" och var givetvis roade av allt detta. De visste att de föll mellan lagparagraferna, inget hade ju hänt på 2 år, det fanns inget som kunde stoppa dem trodde de. Pappan måste ha varit medveten om just detta faktum, han har haft gott om tid att analysera, om och om igen, möjliga scenarion. När han gick ut med bössan var det för att offra sig och för att få ett slut på allt.

Jag hade inte tvekat heller i hans situation, jag hade tryckt av också. De var inte barn/ungdomar längre i hans värld. Det är hårt, jävligt hårt men ibland är våld den enda "lösningen". Ni som säger något annat, ni är förmodligen inte lika cyniska och bittra som jag. Och ändå har jag en 13månaders son. Han är det som håller mitt hopp om framtiden lite ljusare.

Politiker, föräldrar, sluta hyckla, sluta tänka bara på er själva, TA ERT ANSVAR, VÅGA SÄGA VAD NI EGENTLIGEN KÄNNER. VÅGA STÅ FÖR ERA ÅSIKTER!

Inaktiv

Jag hade antagligen aldrig klarat ut de där trakasserierna i 2 år. Jag hade spårat ur betydligt tidigare, fast å andra sidan hade jag nog aldrig skjutit någon, utan snarare rivit upp himmel och jord rent psykiskt. Hade antagligen gått till ungarna och be dem att dra åt helvete och köra upp något och sedan skriva ett långt och öppet hatbrev till ungarna och deras föräldrar samt lämna in det till lokaltidningen och Kommunfullmäktige. Hade inte det hjälpt hade jag flyttat.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Inaktiv

Enligt aftonbladet idag(så sanningshalten är tvivelaktig, såklart) så ska iofs den skadade 16-åringen fått en käftsmäll och en ölburk kastad mot sig av nån vän till den utsatta familjen, tidigare under samma kväll som han blev skjuten.

Det kanske har varit lite gemensamt eskalerande?

Medlem

En av sakerna som är bland det värsta i det här fallet... Var fan är grannarna!? Var fan är skolpersonal!? Var fan är gemene man och föräldrar som inte verkar ställa upp för denna familj!?

Medlem

Känner ju inte det minsta för 16 årigen som vart skjuten. Terroriserar man någon i 2 års tid och gör att familjen är rädd för att gå ut så förkännar man inget annat. Helt sjukt beteende. Det som är ännu mer sjukt är att ingen annan har tagit tag i det. Alla andra föräldrar i byn verkar ju har varit blinda och polisen det samma. Så imo är det deras fel att det vart så här och inte pappan eller ungdomarna. Ungdomarna som gjorde det här är ju lika eller mer handikappade än den utsatte. Blir man terroriserad i 2 års tid och känner rädlsa för bara låta sin son gå ut ensam på dagen så lär det ju skapa en del psykiska besvär som sedan leder till just detta. Så pappan ska ju inte ha fängelse utan vård!

Skulle jag vart pappan skulle jag anmält polisen och dem andra för mord. Visst låter knäppt men det stämmer ju tyvärr. Det är inte okej att man blir terrioriserad i 2 års tid utan att det görs något åt det.

Medlem
Skrivet av prophetic:

Enligt aftonbladet idag(så sanningshalten är tvivelaktig, såklart) så ska iofs den skadade 16-åringen fått en käftsmäll och en ölburk kastad mot sig av nån vän till den utsatta familjen, tidigare under samma kväll som han blev skjuten.

Det kanske har varit lite gemensamt eskalerande?

Och enligt Dagens Eko var 15-åringen som dog på samtal hos polisen tidigare i veckan. Där fick han tydligt förklarat för sig att vad han gjorde var fel. Ett par dagar senare åker han till familjens hus för att jävlas och blir skjuten.

Jag kan faktiskt inte se hur man kan missförstå ett samtal hos polisen som "det är nog en bra idé att åka dit och leva rövare". Oaktat eventuella vänner till familjen, eventuella misshandlar och så vidare: dom visste väl med sig att dom skulle lämna familjen i fred, och dom valde att göra tvärtemot.

Case closed.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem
Skrivet av Cedric:

En av sakerna som är bland det värsta i det här fallet... Var fan är grannarna!? Var fan är skolpersonal!? Var fan är gemene man och föräldrar som inte verkar ställa upp för denna familj!?

Lite av hela grejjen är att den trackaserade familjen bodde "mitt ute i skogen", där ligisterna inte har något att göra överhuvudtaget, med närmsta granne ungefär en halvkilometer iväg.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

"They had it coming"

Japp.

Inaktiv

jag orkar inte läsa nån resumé om vem som eskalerade hur, innan det gått kanske någon månad eller två..
allt kommer vara lögner ändå, och kvällstidningsfittorna kommer skriva allt som fakta varje gång nån ny tomte får för sig att komma med ett "exklusivt uttalande"

proklamerar istället att jag inte vet vad som hände, och att utgången var tragisk.. och att ingen förtjänar att dö, men alla förtjänar självklart att utöva självförsvar.

fattar inte hur ni kan lita på kvällstidningarna om å om igen när alla vet hur mycket skitsnack dom kräkts ut de senaste åren gällande allt.


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Min teori: Undommar kan göra nästan vad som helst för att förbli i gemenskapen med gänget och om de vägrar vara med på något av gängets roliga aktiviteter så blir de utmobbade.:(
Grupptrycket får undommarna att göra dåliga saker.


signatur

bzzt bzzt splat

Inaktiv

Att förvänta sig rationellt beteende efter två års trakasserier är nog att ta i lite. Hur man ska handla i given situation tror jag inte förefaller uppenbart för någon.

Jag, liksom ni och den större majoriteten av människor har bevisligen klarat av att växa upp utan att begå denna typ av brott. Så varför skulle ålder vara någon form av ursäkt eller anledning? För mig kunde personerna som blivit skjutna lika gärna varit 30 som 15, beteendet är det samma. Ungdomlig okunskap i all ära, men genuin dumhet det får man fan jobba för. Ingen föds in i detta beteende, ingen börjar spontant våldföra sig och trakassera någon till denna grad. Detta har pågått under en längre tid och det måste oundvikligen ha eskalerat.

Sympati sparar jag för folk som är offer för sin olycka, inte de som skapar sin egen.


signatur

"I'm so fly I need a passport to walk!"

Inaktiv

Jag håller med cyxia.
"En staty på något torg vore väl det minsta vi kunde göra för honom" (Pappan naturligtvis)
Såna där ungjävlar har antagligen umgåtts med psykfall sen 12 års åldern och sen går det utför.

Medlem

För killen som dog var det första gången han var med i "gänget".
Det var lite synd.

Inaktiv

Verkar som om mopedhuliganerna behöver hjärnröntgas.

Varför trakaserade mopedgänget dem?.

Medlem
Skrivet av Krifarn:

För killen som dog var det första gången han var med i "gänget".
Det var lite synd.

Ja i det gänget ja, han var gängledare för ett annat mopegäng som brukade terrorisera och vandalisera i en grannort.

Skrivet av Orbek:

Varför trakaserade mopedgänget dem?.

För att dom tyckte det var roligt antar jag.


signatur
Inaktiv

Eftersom jag bor i krokarna där det hände så har jag hört det mesta, men det som skrämmer mig mest är när folk kan sitta och kalla en 50-årig man som sköt ihjäl två ungdomar för hjälte. Jag kan dock ha förståelse för att man kan bli inträngd i ett hörn och blir tvungen att agera. Men att gå ut och skjuta två barn (som dom i lagens ögon är) är väl för fan lite att ta i?

Sen vet jag inte många som anfaller med ryggen vänd mot sitt tänkta offer. Den ena killen blev skjuten i ryggen. Sen sköt han tre till fyra skott, och har du ett hagelgevär så har du oftast bara två skott innan du behöver ladda om.

Sen hade ju någon till familjen åkt ner till där moppepojkarna var och slagit 16-årigen på käften och sagt till han att dom skulle komma upp till gården om dom ville göra upp.

Detta landet håller ju på att gå rakt åt helvete när man tycker någon som har skjutit två människor ska få ett diplom att hänga på vägen. Finns inte en människa i denna härvan som har agerat rätt vare sig polisen eller dom inblandade. Det är väl mest staten Sverige som ska ha skiten...


signatur

PSNid: Hjod
XBLID: Hjod

Medlem
Skrivet av Hjod:

Detta landet håller ju på att gå rakt åt helvete när man tycker någon som har skjutit två människor ska få ett diplom att hänga på vägen.

Nej.

Detta landet håller ju på att gå rakt åt helvete när ett gäng 15 åringar kan trakasera och hota en familj under 2 års tid utan att polisen gör ett enda skit.


signatur
Inaktiv

Jo och då ska man hjälteförklara pappan som sköt dom eller? Vad tror ni ungdomar som ser detta tänker, vad får dom för värderingar när dom ser vuxna sitta och hylla någon som har bragt två ungdomar av livet?

Det är väl staten som ska ingripa, polis eller socialen ska ta detta fallet. Det ska inte få gå så långt heller som det gjorde i detta fallet. Men steget att sitta och säga att han ska ha en egen staty för det han har gjort är väl lite långt?

När ska vi sätta upp en egen staty till Columbine mördarna, jag menar dom blev ju mobbade och trakasserade i hela sina liv, och till viss utsträckning så tog dom "lagen" i sina egna händer.


signatur

PSNid: Hjod
XBLID: Hjod

Inaktiv

Tack för sansade och vettiga inlägg Hjod. Verkligen.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Vill gärna ha en diskussion men jag är så förbannad nu så detta inlägg förmodligen kommer te sig stötande.

Kunde inte ha sagt det bättre själv, det du skrev i ditt inlägg.

Medlem

Tycker man kan till stor del skylla på föräldrarna för vem betalar tex bensin/moped? fast e väll som vanligt i sverige om ens unge gör nåt så e man tyst men om det e grann ungen så berättar man det för allt och alla. Hade min unge betett sig så hade jag fan satt lås på hans moppe haft ett samtal med han och han vänner.
För visst man kan göra småsaker i den åldern men inte fan trakasera lr tro att man är nått för man vet aldrig vem man stöter på.. Som när en 2snorungar gjorde bilinbrott så råkade dom göra det hos en medlem i en mcklubb slutade med dom blev utkörda i skogen undra fall dom var lika tuffa då?

Inaktiv

Tycker faktiskt inte att det är fel att han skjöt dom! Försökte putta omkull deras 19:årige son på sin moped, vad i helvete sysslar folk med?

Rätt gjort, som dom har hållt på förtjänade dom inte ett bättre öde. Jag vet att det är fel att önska någon döden, men inte detta fall är det inget fel med det.

Medlem

Jag står på familjens sida också. Jag hade också blivigt riktigt förbannad om skitungar som dem trakasserat min familj. Synd att ungarna inte förstog bättre, inget mer och säga om det. Men jag tycker inte du ska tänka om att skaffa barn eller inte. Detta är ju ett extremfall och händelser som dessa lär inte vara vanliga. Som du uttrycker dig lär du veta bra själv hur man uppfostrar barn så det lär inte vara några problem för dig. Sen tycker jag för övrigt inte att du ska smutskasta Sverige pga några skitungar. I USA blir ju i snitt 30 personer ihjälskjutna varje dag. Vi har det annars ganska bra när det gäller oss svenskar. Sånt här beteende är faktiskt ganska vanligt i stadsdelar som rosengård inte långt ifrån där jag bor om ni förstår vad jag menar.

Medlem

Såna här händelser kommer vi ser oftare och oftare i framtiden om Sveriges pk-politik fortsätter som den är idag.

(pk=politiskt korrekt)


signatur
Skriv svar