Vad faan är det som händer i detta jävla land...

Inaktiv

Jag är inne på ditt budskap nu. Nu är jag själv 18 år och eftersom jag ofta går min egna väg i livet kan jag betrakta samhället på ett nytt sätt.

Jag ser antagligen det jag inte vill se mer än tidigare då man bara såg så långt som till sina egna harmoniska kompiskretsar. Ju äldre man blir desto mer elände ser man, har jag kommit underfull med. Särskilt att det bor mängder med folk i detta lilla land skrämmer mig. Men jag kan inte tänka mig att jag är så pass paranoid.

Jag kan prata i timmar om varför detta obehag kryper fram (enbart hos mig?) varje gång jag ser bilder av trångbodda ghettoliknande höghus i förorten. Varje gång jag tänker på flashbacks hemsida med korkade människor. Det går bara inte att bortse mitt undermedvetna eller rent av det medvetna.
En sak är säker, bor jag kvar här kommer jag antagligen att bli ett psyko. För den främsta anledningen är att jag aldrig kommer att hitta någon här som liknar mig i stilen.


signatur

/J.

Medlem
Skrivet av jollehojje:

En sak är säker, bor jag kvar här kommer jag antagligen att bli ett psyko. För den främsta anledningen är att jag aldrig kommer att hitta någon här som liknar mig i stilen.

Hehe, ett riktigt bra sätt att bli psyko på är att vara rädd för andra människor - umgås med folk du tillsynes inte passar med och förmodligen kommer både du och dina nya vänner ändra er lite för att passa varandra - den som inte kan ändra sig överlever inte så att säga.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv

Du har rätt, jag tänker inte bli en gangster.


signatur

/J.

Inaktiv
Skrivet av HollowMan:

Ja det är kanske bättre att vi stöder alla terroristgrupper i hela världen,så vi inte råkar stöta oss med dessa "frihetskämpar" som du "prikk" gillar så mycket...fortsätt skyll allt på USA...världen skulle vara bättre utan hobby kommunister som du verkar vara:down:

intressant logik..
det är ungefär som när jag demonstrerade mot irakkriget precis när det skulle inledas, och jag fick höra av folk att jag "demonstrerar för saddam"

om du hade lite mellan öronen skulle du kunna dra den klara linjen mellan terrorism och makthungrig utrikespolitik

jag är inte kommunist.. hm.. vad ska man kontra med för barnsligt mot denna ständiga kommunist-namecallingen så fort man är rationell. är det meningen att jag ska kalla dig "jävla borgare" eller nåt nu?

on topic så var min poäng egentligen att antalet våldsbrott osv har vart ganska konstant väldigt, väldigt länge..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:

jag är inte kommunist.. hm.. vad ska man kontra med för barnsligt mot denna ständiga kommunist-namecallingen så fort man är rationell. är det meningen att jag ska kalla dig "jävla borgare" eller nåt nu?

Du kan ju alltid kontra med "jävla nazist" eller nåt

Skrivet av prikk:

on topic så var min poäng egentligen att antalet våldsbrott osv har vart ganska konstant väldigt, väldigt länge..

MEN, våldsbrotten har blivit grövre.

Sen läste jag inget annat du hade skrivit, men var bara tvungen att göra lite menlöst citerande och kommenterande.

Allt är samhällets fel. Som vanligt. Individuellt ansvar finns inte, det är samhällets fel att föräldrarna inte uppfostrade sina barn, det är samhällets fel att barnen blev som dom blev, det är samhällets fel att osv. Kanske dags för barn-körkort? Men det är fascistiska tankar, ajabaja. Fy på mig. Usch.

Inaktiv
Skrivet av prikk:

on topic så var min poäng egentligen att antalet våldsbrott osv har vart ganska konstant väldigt, väldigt länge..

Inte i Skåne iaf. Där har antalet våldsbrott ökat varje år.

http://img78.imageshack.us/img78/4665/brott19902005qq4.png

Källa: BRÅ

Medlem

Bara några punkter:
* OM antalet anmälingar för våldsbrott ökar, betyder det faktiskt bara att folk anmäler oftare, det betyder inte, på något sätt, att folk faktiskt begår fler våldsbrott. Rent statisktiskt kan man inte dra någon annan slutsats 100% säkert. Om det nu beror på att folk begår fler brott eller om folk nuförtiden är mer benägen att anmäla kan man inte säga säkert.

* Det är möjligt att antalet våldsbrott ökar, men så gör befolkningen.

* Förr anmälde man sällan "familjerelaterade" våldsbrott.

* Fråga vilken 50+ åring som helst, det var alltid slagsmål på krogen och på danställen förr. Bara det att man gick hem sen utan att anmäla. Om någon skulle slåss "ocshysst", kunde denna räkna med spö av mobben som tittade på.

* Idag anmäler folk knuffar och örfilar som misshandel.

* "Förr" är ett relativt begrepp. För 10 år sen, 50 år sen, 100 år sen?


signatur

yolo

Inaktiv

Exemplet som jag länkade till gällde per 100.000 invånare.

Dessutom, allt som Döbringer sa kan man vända på och isåfall kan vi aldrig använda statisk utan endast personliga erfarenheter. Mina erfarenheter är att våldet är grövre, folk är mer rädda för att gå ut, och att antalet brott har ökat.

För skojs skull ska jag kommentera några av hans punkter.

Skrivet av Döbringer:

* Det är möjligt att antalet våldsbrott ökar, men så gör befolkningen.

Antal anmälingar / per invånare löser det. Enkel matematik.

Skrivet av Döbringer:

* Förr anmälde man sällan "familjerelaterade" våldsbrott.

Källa tack.

Skrivet av Döbringer:

* Fråga vilken 50+ åring som helst, det var alltid slagsmål på krogen och på danställen förr. Bara det att man gick hem sen utan att anmäla. Om någon skulle slåss "ocshysst", kunde denna räkna med spö av mobben som tittade på.

Det går tydligen inte att fråga min pappa i denna frågan för han upplevde ytterst sällan slagsmål.

Skrivet av Döbringer:

* Idag anmäler folk knuffar och örfilar som misshandel.

Källa tack.

Skrivet av Döbringer:

* "Förr" är ett relativt begrepp. För 10 år sen, 50 år sen, 100 år sen?

Den statistiken jag visade börjar från 1990. Ingen luddig tidsbenämning.

Medlem
Skrivet av prikk:
Skrivet av HollowMan:

Ja det är kanske bättre att vi stöder alla terroristgrupper i hela världen,så vi inte råkar stöta oss med dessa "frihetskämpar" som du "prikk" gillar så mycket...fortsätt skyll allt på USA...världen skulle vara bättre utan hobby kommunister som du verkar vara:down:

intressant logik..
det är ungefär som när jag demonstrerade mot irakkriget precis när det skulle inledas, och jag fick höra av folk att jag "demonstrerar för saddam"

om du hade lite mellan öronen skulle du kunna dra den klara linjen mellan terrorism och makthungrig utrikespolitik

jag är inte kommunist.. hm.. vad ska man kontra med för barnsligt mot denna ständiga kommunist-namecallingen så fort man är rationell. är det meningen att jag ska kalla dig "jävla borgare" eller nåt nu?

on topic så var min poäng egentligen att antalet våldsbrott osv har vart ganska konstant väldigt, väldigt länge..

Jasså du är inte kommunist...du kanske kunde nämna vad för partigrupp du tillhör?själv så är jag Moderat...själv så drar jag en linje mellan feghet och stolthet...i ditt fall står du helt klart för fegheten..kalla mig gärna barnslig,skiter fullständigt vad du tycker om mig.

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Bara några punkter:
* OM antalet anmälingar för våldsbrott ökar, betyder det faktiskt bara att folk anmäler oftare, det betyder inte, på något sätt, att folk faktiskt begår fler våldsbrott. Rent statisktiskt kan man inte dra någon annan slutsats 100% säkert. Om det nu beror på att folk begår fler brott eller om folk nuförtiden är mer benägen att anmäla kan man inte säga säkert.

* Det är möjligt att antalet våldsbrott ökar, men så gör befolkningen.

* Förr anmälde man sällan "familjerelaterade" våldsbrott.

* Fråga vilken 50+ åring som helst, det var alltid slagsmål på krogen och på danställen förr. Bara det att man gick hem sen utan att anmäla. Om någon skulle slåss "ocshysst", kunde denna räkna med spö av mobben som tittade på.

* Idag anmäler folk knuffar och örfilar som misshandel.

* "Förr" är ett relativt begrepp. För 10 år sen, 50 år sen, 100 år sen?

My point exactly.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

Bara några punkter:
* OM antalet anmälingar för våldsbrott ökar, betyder det faktiskt bara att folk anmäler oftare, det betyder inte, på något sätt, att folk faktiskt begår fler våldsbrott. Rent statisktiskt kan man inte dra någon annan slutsats 100% säkert. Om det nu beror på att folk begår fler brott eller om folk nuförtiden är mer benägen att anmäla kan man inte säga säkert.

* Det är möjligt att antalet våldsbrott ökar, men så gör befolkningen.

* Förr anmälde man sällan "familjerelaterade" våldsbrott.

* Fråga vilken 50+ åring som helst, det var alltid slagsmål på krogen och på danställen förr. Bara det att man gick hem sen utan att anmäla. Om någon skulle slåss "ocshysst", kunde denna räkna med spö av mobben som tittade på.

* Idag anmäler folk knuffar och örfilar som misshandel.

* "Förr" är ett relativt begrepp. För 10 år sen, 50 år sen, 100 år sen?

Du säger både att våldet inte har ökat och att det har ökat. Jag menar, beror våldet på den växande befolkningen måste ju våldet ha ökat totalt sätt jämfört med tidigare år. Då spelar det ju ingen roll om man mäter 100 000 människor i statistik.

Trycker man ihop 1 mille personer i en hiss kommer det ju att bli fler brott än om du skulle ha bott i en liten by med bara 100 000 människor med den brottsstatistiken. Det säger ju sig självt.


signatur

/J.

Medlem

teX väljer att ínte bemöta min första och viktigaste punkt:

Skrivet av Döbringer:

* OM antalet anmälingar för våldsbrott ökar, betyder det faktiskt bara att folk anmäler oftare, det betyder inte, på något sätt, att folk faktiskt begår fler våldsbrott. Rent statisktiskt kan man inte dra någon annan slutsats 100% säkert. Om det nu beror på att folk begår fler brott eller om folk nuförtiden är mer benägen att anmäla kan man inte säga säkert.

Det undanröjer nämligen just det som hans länk visar, lite enkel statistik. Man har konstarerat att folk anmäler oftare. Inte varför dom gör det. Detta är en odiskutabel sanning.


signatur

yolo

Medlem

Så du säger alltså att Umeå är bara en liten by?
Allting är ganska relativt, men jag tror faktiskt att ju mindre en stad är, desto mindre brott då det oftast är så att folk känner varandra, och såklart mindre affärer och dylikt.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Döbringer:

teX väljer att ínte bemöta min första och viktigaste punkt:

Det undanröjer nämligen just det som hans länk visar, lite enkel statistik. Man har konstarerat att folk anmäler oftare. Inte varför dom gör det. Detta är en odiskutabel sanning.

Du valde att inte ge några källhänvisningar överhuvudtaget till dina påstående. Det är tydligen bara en "odiskutabel sanning".

Skrivet av Döbringer:

* OM antalet anmälingar för våldsbrott ökar, betyder det faktiskt bara att folk anmäler oftare, det betyder inte, på något sätt, att folk faktiskt begår fler våldsbrott. Rent statisktiskt kan man inte dra någon annan slutsats 100% säkert. Om det nu beror på att folk begår fler brott eller om folk nuförtiden är mer benägen att anmäla kan man inte säga säkert.

Nej, det betyder inte bara att anmälningarna ökar. Det kan lika väl betyda att antalet brott ökar. Knappt lönt att bemöta detta. Ingen statistik är hundraprocentig men man vore en idiot om man skulle ignorera den helt.

Inaktiv

Jag tycker det var helt rätt av fadern.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av teX:
Skrivet av Döbringer:

* OM antalet anmälingar för våldsbrott ökar, betyder det faktiskt bara att folk anmäler oftare, det betyder inte, på något sätt, att folk faktiskt begår fler våldsbrott. Rent statisktiskt kan man inte dra någon annan slutsats 100% säkert. Om det nu beror på att folk begår fler brott eller om folk nuförtiden är mer benägen att anmäla kan man inte säga säkert.

Nej, det betyder inte bara att anmälningarna ökar. Det kan lika väl betyda att antalet brott ökar. Knappt lönt att bemöta detta. Ingen statistik är hundraprocentig men man vore en idiot om man skulle ignorera den helt.

Ju, det betyder bara att anmälningarna ökar. Det har förstås en orsak, men vilken den orsaken är går inte att säga med dom siffrorna.
Som jag skrev, det kan bero på att brotten faktiskt ökar. Men det kan lika gärna vara så att folk anmäler oftare. Det betyder inte att man ignorerar något utan att man är saklig och inte låter sina personliga åsikter/föreställningar få en att dra felaktiga slutsatser. Jag tror att det beror på att folk anmäler fler brott, men jag säger inte att det är så. Jag vet inte. Du vet inte heller.


signatur

yolo

Inaktiv

Ja, helt rätt angående föräldraansvaret, det finns inget i Sverige.
Sossepolitken har fått en stor mängd svenskar att helt lägga allt ansvar på samhället. Denna politik är i grunden bra men vi människor måste ha en vilja att själv kämpa och bli något, vi tar för givet att vi skall ha och få. Politiken handlar idag bara om att köpa röster och bli rik själv (Göran Persson)
Köp invandrarnas röster, ge dem bidrag och håll dem där så har vi deras röster pluss övriga förslappade svenskar.
Dräggen blir fler och fler...

Medlem

Icke myndigas brott ska automatiskt föras över på målsman.
Oj, vad fort alla slappa föräldrar skulle bli intresserade för vad deras ungar har för sig.


signatur

---
Boo!

Medlem

Känns som ett (intressant) problem just här och nu är vem man ska tro på? Folk som citerar statistik eller folk som säger att statistiken inte är komplett?

Det är en klurig fråga. Man skulle t ex kunna säga att oavsett orsakerna så har mängden anmälningar om brott ökat och isåfall kan man säga att mängden brott har ökat, för det är det enda sättet att säga att vi vet det. Det är det enda (vetenskapliga) beviset vi har. Vi har inga bevis för att anmälningarna ökar bara för att det var färre som anmälde brott tidigare. Därav kan man betrakta ökningen som en sanning.

Eller så kan man säga att 67% av all statistik är skit. Problemet är dock att det är det enda mätetalet vi har. Vi är inte tillräckligt omnipotenta för att hela tiden uppfatta hela världen omkring oss konstant och förstå varför allt blir som det blir (även om det finns vissa, som t ex politiker som tror sig kunna det ).

Jag har också funderat på att omyndigas brott skulle överföras på föräldrarna, men det är nog inte hela lösningen. Tror knappast ensamstående alkoholistmamma kan ta hand om sin tonåringsproblemson speciellt bra bara för att hon får ett straff annars. Men visst i många fall kan det nog hjälpa. Killen som blev ihjälsparkad i Stockholm t ex hade kanske klarat sig om föräldrarna höll lite mer ordning på sina snälla, trevliga söner. Å andra sidan får dom ju sitt straff nu genom att alla vet vem dom är och dom inte kan känna sig säkra nånstans, men det har ju inte med rättsstaten Sverige att göra.

Inaktiv
Skrivet av m0rfar:

Å andra sidan får dom ju sitt straff nu genom att alla vet vem dom är och dom inte kan känna sig säkra nånstans, men det har ju inte med rättsstaten Sverige att göra.

Du vidrör ett intressant ämne. Av frustration mot en del korta straff och dåligt utredda brott som får uppmärksamhet i media, och med tillgång till världsomspännande spridning från ens egen PC, så blir det vanligare med att människor lägger ut namn, personnr, adress etc, till åtalade som inte ens är dömda, eller fått brottet utrett ordentligt. And that's just wrong any way you look at it. Men det är ju inget som Rättrådige (Rättshaveristen) Rickard m.fl reflekterar över så länge som de själv aldrig skulle råka bli falskt anklagad, eller vara på fel plats vid fel tillfälle.

Sen så är jag helt med prikk, om att så fort man uttalar sig tolerant och antipennalistiskt så beskylls man för kommunistfasoner och att vara 'röding'. Kamma er, att motverka ignorans innebär inte att man i övrigt måste besitta några politiska sympatier.

Medlem

Citat ur artikeln på expressen:

Dessutom har man känt sig frustrerade av att inte bli tagna på allvar och att polis och andra myndigheter
inte har agerat efter de anmälningar som gjorts. Under perioder har familjen känt sådan uppgivenhet att man avstått från att anmäla inträffade incidenter då man upplevt att det ändå inte leder till något.
------------------

Tips om någon här eller någon ni känner hamnar i samma situasion SLUTA ALDRIG att anmäla brott, oavsett om du kan hänvisa till en gärningsman eller inte. Du får det registrerat och vid tex dödsskjutningen i det här fallet, så blir det till stor fördel i ens försvar.

Min gissning är att den här pappan blir frisläppt eller får kanske 1 år i fängelse. Han kan hävda Nödvärns excess.

Nödvärn\Excess: Du blir angripen, och du kan använda dig av så mycket våld som " Ej är direkt oförsvarligt", dock så måste han även häva excess vilket är att han har använt mer våld än är lagligt men därmed kan hävda att situasionen var så hotfull att han kände fara för sitt och sin familjs liv.

OBS har läst endel om vad privatpersoner kan/får göra vid hotfulla situasioner eller brott. Dock så är detta en Lekmans tolkning av lagarna. Jag är övertygad om att det finns flera lagar som kan hjälpa honom. Tex om du känner att någon hotar livet på din familj så har du ännu mer rättigheter att använda våld.

Kommer ni på fel med min tolkning på Nödvärn\excess kommentera gärna!

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

det är helt enkelt så att dom flesta föräldrar blundar för det deras ungar gör.

och dom flesta föräldrar har noll koll på vad deras ungar gör på dagar å kvällar,
det finns knappt nån uppfostran längre för föräldrar verkar tro att det räcker att skaffa mat å kläder till ungarna sen är det bra.

Kan det möjligtvis ha något att göra med att föräldrarna idag jobbar mer än någonsin förut?. Så att dom knappt är hemma eller har tid att hålla koll på sina barn 24/7.


signatur

http://thegamingground.com Is the place to be If you like videogames, movies, music, anime, IT and humor!

Medlem

jag tror faktiskt att det gjordes statistik på om våldsbrott ökade genom att samla ihop anmälningar samt sjukhusjournal för nåt år sen. Det visades på svt 2 och vill minnas att det gällde från 70-talet och framåt.
Jag kan inte minnas vad man hade kommit fram till dock, det var så många vinklar i det, men nån som har ork och tid kanske kan söka lite

edit: en liten google sökning gav denna. Den är kanske mer aktuell, men går inte så långt bak i tiden.


signatur

thank you, come again

Inaktiv
Skrivet av Regal:

Min gissning är att den här pappan blir frisläppt eller får kanske 1 år i fängelse. Han kan hävda Nödvärns excess.

Nödvärn\Excess: Du blir angripen, och du kan använda dig av så mycket våld som " Ej är direkt oförsvarligt", dock så måste han även häva excess vilket är att han har använt mer våld än är lagligt men därmed kan hävda att situasionen var så hotfull att han kände fara för sitt och sin familjs liv.

Det kommer säkert att vara till faderns fördel med en massa förmildrande omständigheter, absolut. Men om det stämmer som jag läst (och det är ju mycket ryktesspridning, så det är inte alls omöjligt att det inte är sant), att han sköt dem i ryggen, så kan det nog bli mångårigt fängelsestraff iaf. Och med tanke på offrens(i det här fallet) ålder vs faderns, så är det imho rättvist. Hittills har det inte varit sådan direkt fara för någons liv, tills han tog upp bössan och sköt ner dem.. Det blir nog en fråga om huruvida det var överlagt mord eller dråp. =S

Medlem

Dråp + dråpförsök.
Mord + mordförsök.
Eller vållande till annans död + grov misshandel

Finkan lär det iaf bli för han som sköt. Jag tror på dråp = 10 år.


signatur

yolo

Medlem

Jag kände dom som är inblandade, pappan som sköt, hans son gick i min storebrors klass och har varit mobbad av 16 åringen sen början av skolan pgr av sitt lätta handikapp. Skolan försökte tidigt att få bort mobbningen utan hjälp, slutade med att 19 åringen fick byta skola i årskurs 6.

Denna 16 åring har aldrig varit ett änglabarn, han har kört med sin vråltrimmade moped hela tin i byn jag bodde och vandaliserat busskurer, kastat färg och lim över "gamla affären", skjutit raketer mot vårat och fd grannens hus, det är bara lite av dom grejer han har gjort.

Simon ( han som dog ) var inte heller något änglabarn heller, han var ju som sagt en av dessa "tuffa" ungar med no respekt. Farsan hade kommit i luven med han när han och sina tuffa kompisar hade kastat soptunnor 2 veckor innan detta hände. och Simon var inte denna "Snälla" person när han var tex i skolan, ute med kompisar, bara hemma.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att nåns liv har gått i spillo, men verkar vara det ända som behövs för att dom ska fatta något.

Medlem

då är ju frågan vilka fattar?

han som dog fattar ju inget han är död, och dom andra som bråkade/bråkar kanske eskalerar och kanske slutar med att någon i famlijen blir utsatt för värre saker.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Soulless:

har läst den där artikeln nu och vill korrigera mina uttalanden.

Om det som står i artikeln stämmer, vilket är högst troligt, så förtjänar snorungarna det de fick, och mannen är i allra högsta grad en första klassens hjälte!

Synd bara att den andra ungjäveln inte strök med också...
INGEN ska behöva stå ut med det som familjen fick ta emot, INGEN.

Jag hade ALDRIG tillåtit det, om jag så ska in i fängelse på kuppen skulle inga jävla pubertetsoffer få trakassera mig på det viset.

Jag tar inte skit från någon.. o rejält med stryk hade dom fått av mig. o ja skulle med hög buret huvud tagit mitt straff.. för social trams lär knappast hjälpa här..

Vi måste visa i handling att vi inte tolererar sånt här beteende av någon. visserligen grovt nödvärn.. men ärligt så skulle det kunna ha varit ja som sköt skit ungen.. för vem ska behöva tåla sånt här i dagens sverige.. Så mer civil olydnad när inte lagar o regler räcker till..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:

Vi måste visa i handling att vi inte tolererar sånt här beteende av någon. visserligen grovt nödvärn.. men ärligt så skulle det kunna ha varit ja som sköt skit ungen.. för vem ska behöva tåla sånt här i dagens sverige.. Så mer civil olydnad när inte lagar o regler räcker till..

Du skall alltså visa att det inte är ok att vara våldsam genom att slå eller skjuta dem du försöker "utbilda"?

Tror du att "mer civil olydnad" resulterar i lagar som ger er som vill utöva "civil olydnad" mer frihet att döma folk lite som man vill? Det blir nog snarare tvärtom skulle jag tippa på...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Regal:

Nödvärn\Excess: Du blir angripen, och du kan använda dig av så mycket våld som " Ej är direkt oförsvarligt", dock så måste han även häva excess vilket är att han har använt mer våld än är lagligt men därmed kan hävda att situasionen var så hotfull att han kände fara för sitt och sin familjs liv.

Såg ditt inlägg nu, Men gubben kommer inte försöka slingra sig om jag känner han rätt. som jag tror jag gör, utan han kommer köra på med sin historia och ta det straff som infaller på det.

Skriv svar