Vad för E-sport spel gillar ni att se på?

Medlem
Vad för E-sport spel gillar ni att se på?

Nästan varje gång E-sport nämns så är det i samband med Starcraft 1 eller 2.
Jag tycker vi ska slå ett slag för de andra spelen som också är minst lika underhållande att titta på.

Själv älskar jag att se Men of War: Assault squad videos. Extremt underskattat spel i Multiplayer.
FZ ödslade inte ens tid på att testa det i MP när de gjorde recensionen.
Company of Heroes är en annan klassiker som både är intensivt och snyggt.

Jag själv spelar båda och gillar dom för båda spelen sätter just så mycket fokus på hur du slåss. Till skillnad från tex SC 2 där mycket av spelet är att maximera inkomst och bygga counter units.

Här är en MoW:AS och CoH länk. Båda med nån brit som komenterar.
http://www.youtube.com/watch?v=3dwJIkrpcM0&list=UURFfXkIiHrt1...

http://www.youtube.com/watch?v=quApNvBfP78&list=UURFfXkIiHrt1...

Vad för multiplayer videos brukar ni se på? Kom gärna med länkar.

Medlem

Det enda det händer att jag kollar på är League of Legends. För jag tycker att det är det enda som är roligt att kolla på som är speciellt E-sport, annars kollar jag mycket på diablo streams , mycket kingkongor och munken hafu .

Medlem

LoL som ovan Men jag hade gärna sett på mer RTS bortanför SC2. Dock är det svårt att finna bra sådana kommenterade matcher i typ DoW2 etc, men tackar för ovanstående länkar i CoH


signatur

Videomupp

Medlem

Nackdelen med CoH (vilket jag absolut älskar) Är att Relic har en tendens på att vara rätt kassa på att balansera saker. E-Sport bygger på att spelet är väldigt balanserat även från start skulle jag tro. Det är sjukt lätt att balansera SC2 LoL och CS (om man gämför med tex CoH) Mycket bygger ju på fysik i CoH vilket SC2 CS och LoL inte har talats om.

SC2 ni vet ju själva hur det är. Unitsens path finding kan aldrig gå fel eftersom banorna i princip är symetriska och det finns inga stenar och stockar ivägen för gubbarna att dela på sig.

men jag skulle gärna ha sett andra spel. Speciellt Dawn of War 2 då det är mitt absoluta favoritspel.

http://www.youtube.com/user/DoWReplaysNet

Medlem

Jo CoHs balans var rätt fuckad när expansionerna kom. Vanilla lagen i 1v1 är det jag mest gillar att se på.
Japp Starcraft 2 är lätt att balansera för att det är mera utav ett 90-tals RTS. Finns verkligen inga randomness som kan fucka upp saker på samma sätt som de lite nyare typen av RTS.
Men personligen föredrar jag spel som CoH och MoW:AS just PG att de är mera avancerade även om de medför problem.
Jag tycker man kan göra så mycket mer, strider handlar inte bara om att blobba rätt counter utan mycket handlar om hur du använder dem. Finns ju så mycket man kan göra, använda landskapet, gå in i hus, flanka och mycket mer.
Tillskillnad från Starcraft där striderna i sig är rätt blobbiga och de lilla du kan göra är typ kiting och klicka för att aktivera special abilities.

Har mycket mer respekt för den spelare som vinner pga att han utspelat motståndaren i en strid än en spelare som vinner pga att han lyckats hamstra in mer resurser.

Det ska bli intressant hur CoH 2 blir. Hoppas verklgen dom lyckats balancera det så de blir underhållande att titta på.

Medlem

Counter-strike, när man spelade det som mest, nu är det nog bara Dota 2

Medlem
Skrivet av Tarmböld:

Jo CoHs balans var rätt fuckad när expansionerna kom. Vanilla lagen i 1v1 är det jag mest gillar att se på.
Japp Starcraft 2 är lätt att balansera för att det är mera utav ett 90-tals RTS. Finns verkligen inga randomness som kan fucka upp saker på samma sätt som de lite nyare typen av RTS.
Men personligen föredrar jag spel som CoH och MoW:AS just PG att de är mera avancerade även om de medför problem.
Jag tycker man kan göra så mycket mer, strider handlar inte bara om att blobba rätt counter utan mycket handlar om hur du använder dem. Finns ju så mycket man kan göra, använda landskapet, gå in i hus, flanka och mycket mer.
Tillskillnad från Starcraft där striderna i sig är rätt blobbiga och de lilla du kan göra är typ kiting och klicka för att aktivera special abilities.

Har mycket mer respekt för den spelare som vinner pga att han utspelat motståndaren i en strid än en spelare som vinner pga att han lyckats hamstra in mer resurser.

Det ska bli intressant hur CoH 2 blir. Hoppas verklgen dom lyckats balancera det så de blir underhållande att titta på.

Det där om att utspela en motståndare i strid stämmer in mer på Starcraft än vad du verkar förstå, det spelet är otroligt microkrävande, det handlar inte om resurser. Om du är sämre så kommer du förlora på din micro, det gör sanslöst stor skillnad.

phi
Medlem
Medlem
Skrivet av phi:

Quake spelare kommer aldrig sluta förvåna mig hur störda de är på att köra så snabbt och flitigt

phi
Medlem
Skrivet av cyberzaikoo:
Skrivet av phi:

Quake spelare kommer aldrig sluta förvåna mig hur störda de är på att köra så snabbt och flitigt

Nackdelen med Quake idagsläget är just det att alla spelare ligger på en sån jäkla hög nivå att det är så gott som omöjligt för en ny spelare att komma in i det och uppskatta spelet för vad det är. Har man spelat quake tidigare på en hög nivå men varit i från spelet en längre period och sen kommer tillbaka så har dom flesta gått om en rejält, så det känns lite som att man står och bankar huvudet i väggen för gör man minsta lilla misstag i en match och man blir slaktad.

Medlem
Citat:

Det där om att utspela en motståndare i strid stämmer in mer på Starcraft än vad du verkar förstå, det spelet är otroligt microkrävande, det handlar inte om resurser. Om du är sämre så kommer du förlora på din micro, det gör sanslöst stor skillnad.

Jag vet att spelet är otroligt mycket micro och macrokrävande. Men du kan inte säga att resurs samlande inte är en viktig faktor, samt vad för hardcounters du har.
Det finns definitiv micro i striderna, men de du kan göra är fortfarande väldigt begrännsat.
Ta Men of war: AS där kan en väl använd enhet åstakomma så mycket mera, eftersom att du har andra faktorer som är viktiga för att lyckas, som landskapet hur man använder skydd, stealth, true sight fog of war, direc control, en massa olika utrustning som man kan använda och även loota samt realistisk pansar(dvs fordon har inte hitpoints).

Personligen så tycker jag striderna blir bra mycket mera imponerande, eftersom att den som spelar bra kan slå ut en motståndare med galet mycket mera enheter. Vad man kan åstakomma med ett par väl micro använda marines är rätt liten i jämnförelse.

phi
Medlem
Skrivet av Athaleos:

Det där om att utspela en motståndare i strid stämmer in mer på Starcraft än vad du verkar förstå, det spelet är otroligt microkrävande, det handlar inte om resurser. Om du är sämre så kommer du förlora på din micro, det gör sanslöst stor skillnad.

En sanning med modifikation.

Det är endast på högre nivåer där spelarna har väldigt små marginaler gentemot varandra i en match där micro spelar en så stor roll att du kan förlora en match pga sämre micro. Macro har alltid och kommer alltid i de flesta fallen vara en avgörande faktorn till om du vinner eller förlorar en match.

Du kan vara världens bästa zerg-spelare men sitter du på 3 baser när din motståndare har 4 och du får aldrig möjlighet att expandera pga din motståndare ligger före och har mycket bättre macro så är du körd. Spelar ingen roll om du har +500 APM och är bäst i världen på micro.

Inaktiv
Skrivet av phi:
Skrivet av Athaleos:

Det där om att utspela en motståndare i strid stämmer in mer på Starcraft än vad du verkar förstå, det spelet är otroligt microkrävande, det handlar inte om resurser. Om du är sämre så kommer du förlora på din micro, det gör sanslöst stor skillnad.

En sanning med modifikation.

Det är endast på högre nivåer där spelarna har väldigt små marginaler gentemot varandra i en match där micro spelar en så stor roll att du kan förlora en match pga sämre micro. Macro har alltid och kommer alltid i de flesta fallen vara en avgörande faktorn till om du vinner eller förlorar en match.

Du kan vara världens bästa zerg-spelare men sitter du på 3 baser när din motståndare har 4 och du får aldrig möjlighet att expandera pga din motståndare ligger före och har mycket bättre macro så är du körd. Spelar ingen roll om du har +500 APM och är bäst i världen på micro.

Om du är världens bästa micro spelare ska du inte lira Zerg eftersom det är en ras som är baserad på Macro. Medans en Terran spelare på 3 bas kan vinna över en zerg på 5 bas pga grym micro och dropplay.

Medlem
Skrivet av fall:
Skrivet av phi:
Skrivet av Athaleos:

Det där om att utspela en motståndare i strid stämmer in mer på Starcraft än vad du verkar förstå, det spelet är otroligt microkrävande, det handlar inte om resurser. Om du är sämre så kommer du förlora på din micro, det gör sanslöst stor skillnad.

En sanning med modifikation.

Det är endast på högre nivåer där spelarna har väldigt små marginaler gentemot varandra i en match där micro spelar en så stor roll att du kan förlora en match pga sämre micro. Macro har alltid och kommer alltid i de flesta fallen vara en avgörande faktorn till om du vinner eller förlorar en match.

Du kan vara världens bästa zerg-spelare men sitter du på 3 baser när din motståndare har 4 och du får aldrig möjlighet att expandera pga din motståndare ligger före och har mycket bättre macro så är du körd. Spelar ingen roll om du har +500 APM och är bäst i världen på micro.

Om du är världens bästa micro spelare ska du inte lira Zerg eftersom det är en ras som är baserad på Macro. Medans en Terran spelare på 3 bas kan vinna över en zerg på 5 bas pga grym micro och dropplay.

På låg nivå handlar det mer om mechanics och macro ja, det håller jag med om. Med bara bra mechanics kan du gå väldigt långt, men att säga att det gör liten skillnad vad man har för micro håller jag inte med om. När jag spelade som mest förlorade jag mest för att mitt micro var mycket sämre än motståndarna.

Bara för att se lite vad micro kan göra, MarineKingPrime!
http://www.youtube.com/watch?v=AtrUVkxMjPA

Medlem

Starcraft: Brood War var det bästa e-sports-spelet någonsin i mina ögon. Starcraft 2 är bäst nu när Brood War är nedlagt.


signatur

Bloggar/recenserar indiespel, litteratur och lite annat på Chogoling

Medlem

Dota2, har ingen direkt anledning mer än att jag är oerhört intresserad i Dota


signatur

Everybody needs help.

Medlem

StarCraft II så klart!


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

quake 3 dual


signatur

"High life on low budget"

Medlem

StarCraft II
Dock har jag aldrig själv spelat vare sig SC I eller II men det har en dragningskraft som tilltalar mig. Allting med APM och micro/macro-management gör att jag personligen tycker det är den roligaste att kolla på.

Annars så är det la Arena i WoW under Blizz-con men då mest för att det är ganska mycket pengar på spel


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Counter Strike, fortfarande.

Medlem

Ända E-sporten jag kan komma på att jag någon gång följt är nog CoH.
Tycker generellt att e-sport är överskattat och att det är 100ggr roligare att spela själv


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

Medlem

Kikar nästan dagligen på StarCraft 2-matcher. Känns stimulerande på ett annat sätt än t.ex. fotboll, hockey eller LoL/DotA. Kanske för att jag är väldigt insatt i spelet och spelar själv.


signatur

Have a good time!

1
Skriv svar