walter_iego skrev:
Kommer ekonomin förbättras eller försämras, kommer "the greatest nation on earth" implodera av inhemska problem och förlora maktkampen mot Kina?
Jag tror det saknar betydelse.
Vi pratar om så gigantiska siffror i underskott att oavsett vad de gör så gör det inte ens en repa i lacken på lånen. De håller ju tappert upp huvudet som om de fortfarande är i kontroll över situationen men det är ju långt ifrån verkligheten. Allt är ett spel för gallerierna.
Vad som behövs är en total förändring av deras system, där alla (framför allt de rika) betalar skatt. De högingkomsttagare som faktiskt betalar sin del får tillbaka stora delar i skatteåterbäring. Skattelagarna är tydligen väldigt liberala. Nej, jag förstår inte dem, som svar på frågan, men det är det fan inte någon annan som gör heller. Ett oerhört komplext och komplicerat system som gör att var och varannan har sin egen skatterådgivare. Dessutom om man läser detta från Bloomberg:
"Thirty companies including General Electric Co. (GE), Verizon Communications and Boeing Co. (BA), didn't pay federal income tax between 2008 and 2010 though they earned a combined $160.3 billion in pretax U.S. profits in that period, according to a report released today."
"The research found that 40 percent of the companies studied -- or 111 firms -- paid an effective tax rate of less than 17.5 percent after claiming deductions or credits that lowered their tax bill. The effective tax rate for one quarter of the companies exceeded 30 percent, according to the analysis. The top U.S. corporate tax rate is currently 35 percent."
Det behövs också en förändring i Amerikanarnas tänkesätt. De måste börja förstå att det är inte ok att köra runt i 2l / mil SUV:s längre. Att det är inte deras gåva från Jesus att allt skall vara billigt och finnas tillgängligt 24/7. Att man faktiskt måste betala för sig. Ok, vi har också företag som inte har helt ren pilsner i glaset, men det är ju inte i samma liga mot dubbelmoralen i USA. Företag får inte härja hej vilt i sin febriga iver att tjäna ytterliggare en dollar, det tror och hoppas jag börjar gå upp för dem.
Tyvärr låter jag lite fatalitisk och cynisk, men de har själva satt sig i denna sitsen. Tyvärr verkar de inte så intresserade att ta sig ur det heller.