Vad lyssnar ni på för musik

Medlem

Dom kanske inte ens är ett favoritband och det reagerade ditt undermedvetna på :$

Pink Floyd är trevliga ja, men jag stör mig så förbannat på alla 'nyfödda musikälskare' som tror att dom verkligen är bäst störst och vackrast på alla möjliga sätt och kan inte för fem öre förstå att man kanske inte gillar att bara lyssna på Pink Floyd
Synd att ett sånt bra band ska ha en sån dålig fanskara


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av MacNille:

Jag gillar Gamal Rock som Queen.
Dagens musik suger.

Håller inte med. finns gott om bra musik nu också även om det är svårt att nå den nivån som t.ex Queen.
Visst får vi kanske inte någon ny Bohemian Rhapsody varje år men det finns väldigt mycket innovativ musik nu också, särskilt på det elektroniska hållet (Daft Punk t.ex). Sen har vi Coldplay som har spelat vidare på den alternativa rocken och lyckats skapa en helt egen stil. The White Stripes är ett exempel på innovativ musik från 2000-talet, kanske inte världens bästa musik egentligen men faktumet att två personer kan stå på en scen och göra ett sådant spektakel som Jack och Meg White, det är att vara en bra musiker.

Sen har vi Peter Gabriel, från Genesis, som släppte sitt album Up för några år sedan, även där har vi ett exempel på att det fortfarande skapas bra musik.

Pink Floyds album "The Division Bell" släpptes så sent som 1994 och är verkligen inte dålig musik.

Sen finns det säkert bra musik från många andra genrer, bra musik som jag inte har upptäckt än.
Saken med musik är att det tar inte slut, du kan kombinera och ändra och hålla på hela tiden och få något nytt och bra.

Son of Dave är ännu ett exempel på att 2000-talet har något att erbjuda. http://www.youtube.com/watch?v=8BeTZihJTus

För att göra ett långt svar kort : Det är inte lönt att vara nostalgisk och låtsas att det inte görs bra musik längre för att ens favoritband inte är aktivt med musikskapandet längre.

Medlem
Skrivet av Greger:

Dom kanske inte ens är ett favoritband och det reagerade ditt undermedvetna på :$

Pink Floyd är trevliga ja, men jag stör mig så förbannat på alla 'nyfödda musikälskare' som tror att dom verkligen är bäst störst och vackrast på alla möjliga sätt och kan inte för fem öre förstå att man kanske inte gillar att bara lyssna på Pink Floyd
Synd att ett sånt bra band ska ha en sån dålig fanskara

Håller med dig om det, finns vissa som är så inbitna i att Pink Floyd ska vara störst, bäst och vackrast så dem påstår att man är dum i huvudet om man inte lyssnar på dem. Jag är visserligen en hängiven fan, men jag förnekar inte faktum att Pink Floyd, när det väl kommer till kritan, bara är ett band. Folk tar musik på för stort allvar ibland. Det som ska få folk att komma närmre varandra kan ibland slita isär oss:down:.

Medlem

Problemet är att man måste söka djupare för att hitta dom bra banden nuförtiden.
Och så har tiden gjort att alla skitband som fanns förut (ja, det fanns lika många skitband då som nu!) har 'försvunnit', lika mycket som dom flesta band idag kommer göra med tiden.

Peter Gabriels tycker jag inte kan räknas som ny musik dock Famest
Ett band jag själv måste uppmärksammas ännu mer är Wolfmother, australienskt band som har ett riktigt bra rock n roll sound och är verkligen en power trio.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Problemet är att man måste söka djupare för att hitta dom bra banden nuförtiden.
Och så har tiden gjort att alla skitband som fanns förut (ja, det fanns lika många skitband då som nu!) har 'försvunnit', lika mycket som dom flesta band idag kommer göra med tiden.

Peter Gabriels tycker jag inte kan räknas som ny musik dock Famest
Ett band jag själv måste uppmärksammas ännu mer är Wolfmother, australienskt band som har ett riktigt bra rock n roll sound och är verkligen en power trio.

ah Wolfmother, dem har jag hört ett par gånger, mycket bra musik faktist, ska nog lyssna lite mer :D!

Medlem

Troo fucking metal änna!!!

Nä, men mitt favoritband är System Of A Down.
Sen lite andra riktigt bra är Korn, Marilyn Manson, rammstein, blink 182, slipknot, bloodhoundgang, goldfinger, him, in flames, RATM, dark tranquiility, rise against, soulfly, volbeat.

Sen gillar jag mycket black metal med, dark funeral, amon amarth, dissection och marduk för att nämna några

Kort sagt: mycket metal och lite skatepunk


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Backyard babies
Motlet crue
Slipknot
Quenns of the stone age
Foo fighters
Red hot chili peppers

Det är väl det mästa man har i sin ipod8)


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Medlem

Ganska komiskt att det är så många som gnäller på musik som är "mainstream" medans 95% av alla här lyssnar på metal och hårdrock.

Ni är så excentriska.

Medlem

Vad trådskaparen lyssnar på framgår med all önskvärd tydlighet redan i svarsalternativen; "hårdrock", "rock" och "punk" finns representerade medan övriga genrer får trängas på ungefär lika många alternativ...


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

jag lyssnar på Queen och allt annat jag hittar

Medlem
Skrivet av erge:

Ganska komiskt att det är så många som gnäller på musik som är "mainstream" medans 95% av alla här lyssnar på metal och hårdrock.

Ni är så excentriska.

Sant, och ganska "mainsteam" hårdrock också.
Fast nu lyssnar jag också på metal.
Mastodon - Blood and Thunder

Kan rekommendera den plattan till de som gillar Metal.

Inaktiv

Jag lyssnar på Metal tex SlipKnoT

Medlem
Skrivet av Haxrox:

Jag lyssnar på Metal tex SlipKnoT

Frågan är nu om vi bara ska dela in Slipknot i genren metal :O! Det är visserligen deras huvudgenre, men i det nya albumet finner vi flertalet lugna låtar (Snuff, nästan hela låten är akustisk, samt 'Til we die, inte metal utan mer mörk rock). Medan vi i basement-sessions hade diverse jazz/metal-blandningar. Sen har vi låtar som Spit it out där dem blandar in lite rap...

Äh vi kallar det för Nu metal eller heavy metal :D.

Medlem

Det finns duktiga människor inom alla genrer, men electro och allt från hårdrock upp på rockskalan finner jag inget nöje i att lyssna på.

Rock, jazz och diverse artister är väl mest det som ligger på min jag-pod.

Någon annan som gillar jazz? Jag har inte sett någon nämna det, flest hårdrockare här Är det bara jag som inbillar mig, eller finns det något samband mellan intresse för spel och hårdrock?


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem
Skrivet av erge:

Ganska komiskt att det är så många som gnäller på musik som är "mainstream" medans 95% av alla här lyssnar på metal och hårdrock.

Ni är så excentriska.

Men det är ju en tolkningsfråga. Jag tycker verkligen inte att metal och hårdrock är mainstream eftersom vi knappt ser det på tv eller hör det på radio.

TV & Radio = sätter standarden, väljer vad som ska vara mainstream.

Jag menar, hur ofta hör du Rage against the machine, slipknot eller System of a down på svensk radio ? Det är verkligen inte ofta, men ändå är alla banden väldigt väldigt kända, dem är dock inte mainstream för det, helylle-svennen vet nog inte vem dem är ^^.

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Det finns duktiga människor inom alla genrer, men electro och allt från hårdrock upp på rockskalan finner jag inget nöje i att lyssna på.

Rock, jazz och diverse artister är väl mest det som ligger på min jag-pod.

Någon annan som gillar jazz? Jag har inte sett någon nämna det, flest hårdrockare här Är det bara jag som inbillar mig, eller finns det något samband mellan intresse för spel och hårdrock?

Så fort jag inte lyssnar på The Pink Floyd sound eller något av det jag brukar lyssna på vanligtvis så brukar jag sätta på någon skön Ella Fitzgerald-låt, så man kan väl säga att jag lyssnar på Jazz ibland :D!

Medlem

De mesta som har med Power Metal att göra tillexempel Helloween och Dragonforce:D

Medlem
Skrivet av HinduTimes:

Det finns duktiga människor inom alla genrer, men electro och allt från hårdrock upp på rockskalan finner jag inget nöje i att lyssna på.

Rock, jazz och diverse artister är väl mest det som ligger på min jag-pod.

Någon annan som gillar jazz? Jag har inte sett någon nämna det, flest hårdrockare här Är det bara jag som inbillar mig, eller finns det något samband mellan intresse för spel och hårdrock?

Jo då, jag lyssnar på jazz.

Blev ganska mycket Jan Johansson och Nina Simone förr, samt Coltrane men nyligen (efter att ha spelat Bioshock) har jag lyssnat en hel del på kungen av swing, dvs. Django Reinhardt

Medlem

Den enda 'jazz' jag gillar är WR och Jacos word of mouth band
Eller som jag iallafall lyssnar på ofta.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Famest:
Skrivet av Haxrox:

Jag lyssnar på Metal tex SlipKnoT

Frågan är nu om vi bara ska dela in Slipknot i genren metal :O! Det är visserligen deras huvudgenre, men i det nya albumet finner vi flertalet lugna låtar (Snuff, nästan hela låten är akustisk, samt 'Til we die, inte metal utan mer mörk rock). Medan vi i basement-sessions hade diverse jazz/metal-blandningar. Sen har vi låtar som Spit it out där dem blandar in lite rap...

Äh vi kallar det för Nu metal eller heavy metal :D.

För det är ju verkligen bara i spit it out de rapar
Nä, men nu metal är ju deras generella ganre, även om jag hatar den benämningen då den är totalt intetsägande och sjukt bred. Men men, så länge Taylor sjunger så är det bra, oavsett genre


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem

Coheed & Cambria. Enda man behöver.

Ska på Neverender London 1-4 dec.


signatur
Medlem

Psyambient mest. Typ Younger Brother, Ott eller Shpongle. Det blir en del rock och blandat med. Johnossi, Slagsmålsklubben och Röyksopp har spelats flitigt i bilen på sista tiden.

EDIT: Jag kan hålla med om att folk är lite larviga när de propsar för Pink Floyd som om de hade varit med på 70-talet, men faktum är ju att Pink Floyd är ett av världens största band genom tiderna. Jag säger inte att ni är dumma om ni inte gillar Pink Floyd, men om ni inte kan förstå storheten i låtar som Us and Them, High Hopes eller Hey You har ni verkligen missat något.

Medlem

Törs man ens?
Black, Death & Thrash uuhm... polka?

Medlem

Allt möjligt, bara det är bra ^^.


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Inaktiv
Skrivet av Famest:
Skrivet av Haxrox:

Jag lyssnar på Metal tex SlipKnoT

Frågan är nu om vi bara ska dela in Slipknot i genren metal :O! Det är visserligen deras huvudgenre, men i det nya albumet finner vi flertalet lugna låtar (Snuff, nästan hela låten är akustisk, samt 'Til we die, inte metal utan mer mörk rock). Medan vi i basement-sessions hade diverse jazz/metal-blandningar. Sen har vi låtar som Spit it out där dem blandar in lite rap...

Äh vi kallar det för Nu metal eller heavy metal :D.

Ja så får det bli

Medlem
Skrivet av natogundalf:

Psyambient mest. Typ Younger Brother, Ott eller Shpongle.

Sweet som fan. Nu börjar det likna något.

Inaktiv

Varför är inte metal med?

Redaktör

Jag har numera ganska blandad smak. Ett par favoriter genom åren: Spacemen 3, The Stooges, Miles Davis, Slayer, Tom Waits, Funkadelic, Joy Divsision, Curtis Mayfield, Carcass, Euroboys, Spiritualized, Ray Charles, Mogwai, The Pogues, Entombed, Velvet Underground, BRMC, Freddie Wadling, Nasum. Och ett par hundra till.

Last.fm-profil. Uppdateras sällan eftersom jag jobbar på annan ort, den delas dessutom med sambon.

För övrigt är Iggy branschens finest.


signatur
Medlem

Jag försöker se det ljuva i all musik, håller man ett öppet sinne är det lätt att börja gilla det mesta..

Just nu lyssnar jag en hel del på "a tribe called quest", lite oldschool hip hop kan man väl kalla det. Beatles har jag nyligen börjat älska också, deras "white album" är mästerligt och att lyssna på "revolution 9" efter att ha hört så mycket skit om yoko är störtskönt.
Min bas ligger nog i 90-talets rock och grunge med band som "soundgarden", "pearl jam", "offspring" (bara smash :\), "foo fighters" (inte mycket efter the color and the shape) och naturligtvis "TOOL" mitt favvoband.. etc.. slänger in lite basement jaxx här och där

edit: finns det några andra här som diggar hip-hop? Inte fitty cent och bling bling.. men grejer som pharoahe monch, mos def, immortal technique och deltron?


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av sno0zer:

edit: finns det några andra här som diggar hip-hop? Inte fitty cent och bling bling.. men grejer som pharoahe monch, mos def, immortal technique och deltron?

Absolut. Immortal Technique, Mos Def, Jedi Mind Trick, Chino XL och Cypress Hill går hem hos mig iallafall. Det är fasen svårt hitta vettig hiphop nuförtiden.

Skriv svar