Vad samlar du på för nördigt?

Medlem
Vad samlar du på för nördigt?

Är 36 år och en nördig samlare av rang till min frus förtret då skall erkännas!

Så nördig att jag tillsammans med en tjejkompis skapade en sida för och av "nördiga" samlare

Vad samlar ni på för "nördiga" saker?

I mitt fall är det serietidningar, figuriner från främst spel men även filmer, gamla datorer mm.


signatur

Gamer since day one!

Medlem

Lego (enbart en del olika teman från 80-90tal)
Transformers G1


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem
Skrivet av Dinskugga:

Lego (enbart en del olika teman från 80-90tal)
Transformers G1

Intressant, just den perioden jag själv lekte med lego i! Vad för teman?

Transformers har jag också en del kvar av!
Dock förbannar jag det faktum att mina Action Force och MASK är borta...


signatur

Gamer since day one!

Medlem

Samlar på biobiljetter. Ligger på 110 st unika biljetter just nu.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Får man fråga vad som driver en till samlande av sådana här föremål? Är det föremål ni lekt med som barn och därför har en nostalgirelation till dem, eller ser ni något annat i dem? Har ni dem stående synligt (är inte det ganska fult och synnerligt pinsamt i händelse av besök)? Undrar bara...

Jag samlar själv inte på något.


signatur

Imperator

Medlem

Har en hylla full med pcgamer tidningar från år 2000-2005 ungefär.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Skribent
Skrivet av WaltX:

Samlar på biobiljetter. Ligger på 110 st unika biljetter just nu.

Det gör jag också, har ej räknat hur många jag har men några av de första tror jag är bl.a. Hollow Man och Matrix.

Skrivet av Reize:

Får man fråga vad som driver en till samlande av sådana här föremål? Är det föremål ni lekt med som barn och därför har en nostalgirelation till dem, eller ser ni något annat i dem? Har ni dem stående synligt (är inte det ganska fult och synnerligt pinsamt i händelse av besök)? Undrar bara...

Jag samlar själv inte på något.

Förstår inte varför det skulle vara pinsamt? Bättre att visa vem man är när det kommer hem någon än att försöka dölja det, betydligt mer pinsamt om man skulle få besök och har t.ex. en ostädad toalett enligt mig. Självklart kan samlande gå till överdrift och jag pratar bara för mig själv, men ska försöka förklara så gott det går även fast sanningen är att man kanske kan klassa det som tvångsbeteende ibland :).

Börjat samla på gamla konsoller och spel till dessa rätt nyligen och det syns, fått ett par frågor om det när jag har haft t.ex. fest eller så men aldrig något negativt utan mer frågande och nyfikenhet. När jag väl köper spel köper jag specialutgåva med figur och grejer som jag låter stå framme. Fult beror ju på hur man har sakerna ställda, kan ju passa bra in i omgivningen om man placerar grejerna rätt.

Varför jag samlar? Vet faktiskt inte varför, det med biobiljetter var bara en slump. Jag la undan någon biobiljett sen ja jag nästa där och sen nästa osv. Det blev många rätt snabbt eftersom jag och ett par kompisar gick på bio minst en gång i veckan under något år i gymnasiet. Nu är det mest av vana att jag lägger biljetterna i högen.

Tv-spel och figurer? Jag gillar äldre TV-spel och spelar fortfarande t.ex. Nintendo 8-bit eller Sega 16-bit. Har inte tid något mer att sätta mig in i spel som tar för lång tid (om jag inte gör mig tid men då ska det vara något jag VET är speciellt) och då blir det att man köper lite spel på tradera till de konsollerna och provar. Riktigt härlig känsla när man hittar ett bortglömt guldkorn eller gör ett fynd :).

Figurerna följer ju med de nya spelen som sagt och även om det inte är särskilt många så när jag väl VET att jag kommer sätta undan tid för att lira just det spelet så köper jag utgåvan som har figur med (om den är snygg såklart). De figurerna står framme i en expedit bokhylla jag har tillsammans med andra prydnadsföremål, inget jag skäms över. På Steam köper jag endast när det är reor och med andelen jag har där så kanske man kan klassa det som en digital samling.

Tror svaret blev lite långt och lite flummigt men det får duga för nu, börjar se suddigt och svårt att koncentrera mig. Måste gå och lägga mig typ för en timme sen...

Hoppas du fick lite svar på dina frågor i alla fall :).

Medlem

Spel (självklart!) och manga/animefigurer i alla dess former.

Böcker, böcker och åter böcker.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Jag har på senare tid börjat samla på Collectors Edition av olika slag, samt lite figurer från filmer och spel. Inte så stor samling men kul att ha på hyllan.

Medlem

Själv samlar man på olika glasflaskor, Har ungefär 100st olika flaskor och den första från 1975 Samlar också på mynt där den gamlaste är från 1890 talet. Anser inte detta som nördigt

Medlem
Skrivet av Element_Five:
Skrivet av Dinskugga:

Lego (enbart en del olika teman från 80-90tal)
Transformers G1

Intressant, just den perioden jag själv lekte med lego i! Vad för teman?

Transformers har jag också en del kvar av!
Dock förbannar jag det faktum att mina Action Force och MASK är borta...

Samlar på Aquazone ( 1995-1998 ) och Castle Forestmen (1987–1992 ) samt Lion Knights/Crusaders (1984-1992)

mm mina Action Force figurer är med borta


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Samlade väldigt mycket på retro-spel och grejer tidigare. Just nu samlar jag inte direkt "aktivt", men tänker återuppta samlandet lite mer ordentligt förr eller senare igen. Ett specialintresse är japanska Super NES-titlar... Jag har ca 80 SFC-spel ståendes i bokhyllan, bland annat.

Medlem

Samlar på äldre spel och konsoler. Mestadels från andra till sjätte generationen (70/80-tal fram till Xbox/PS2-eran). Har ett hundratal konsoler med alla olika varianter inräknat samt en mängd spel. Har även så smått börjat snegla på arkadspel.

Har nyligen börjat samla på film på Laserdisc också.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Böcker, böcker och åter böcker.

Lägg till serietidningar så är jag med dig, men som sagt mest böcker

Förr i tiden var det Warhammer FB/40k, men har slutat lira så jag sålde av allt.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Samlade väldigt mycket på retro-spel och grejer tidigare. Just nu samlar jag inte direkt "aktivt", men tänker återuppta samlandet lite mer ordentligt förr eller senare igen. Ett specialintresse är japanska Super NES-titlar... Jag har ca 80 SFC-spel ståendes i bokhyllan, bland annat.

Några Shin Megami Tensei-titlar? :3

Skrivet av Fairfax:

Samlar på äldre spel och konsoler. Mestadels från andra till sjätte generationen (70/80-tal fram till Xbox/PS2-eran). Har ett hundratal konsoler med alla olika varianter inräknat samt en mängd spel. Har även så smått börjat snegla på arkadspel.

Har nyligen börjat samla på film på Laserdisc också.

Jag har kompisar som sa att de skulle slänga sina laserdisc-filmer eftersom de inte hade en spelare som funkade. Måste kolla upp om de har kvar dem, de kunde du ju fått och bevarat istället.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Spelkonsoler, dock inte lika aktivt som förr. Numera finner jag arkadhårdvara mera spännande.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

phi
Medlem

Samlade på vinylskivor tidigare då jag DJ:ade. Fick dock platsbrist och ett bristande intresse, så det fick bli att sälja allt till en helt okej vinst.

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Fairfax:

Samlar på äldre spel och konsoler. Mestadels från andra till sjätte generationen (70/80-tal fram till Xbox/PS2-eran). Har ett hundratal konsoler med alla olika varianter inräknat samt en mängd spel. Har även så smått börjat snegla på arkadspel.

Har nyligen börjat samla på film på Laserdisc också.

Jag har kompisar som sa att de skulle slänga sina laserdisc-filmer eftersom de inte hade en spelare som funkade. Måste kolla upp om de har kvar dem, de kunde du ju fått och bevarat istället.

Jag tar gärna hand om dem om de finns kvar.

Skrivet av Arizato:
Skrivet av Sebastian Lind:

Samlade väldigt mycket på retro-spel och grejer tidigare. Just nu samlar jag inte direkt "aktivt", men tänker återuppta samlandet lite mer ordentligt förr eller senare igen. Ett specialintresse är japanska Super NES-titlar... Jag har ca 80 SFC-spel ståendes i bokhyllan, bland annat.

Några Shin Megami Tensei-titlar? :3

Tror att jag har alla Megami Tensei-titlarna som släpptes till SFC, faktiskt.

Medlem
Skrivet av Codreanu:

Själv samlar man på olika glasflaskor, Har ungefär 100st olika flaskor och den första från 1975 Samlar också på mynt där den gamlaste är från 1890 talet. Anser inte detta som nördigt

Har du bilder? Annorlunda ju


signatur

Gamer since day one!

Skrivet av WaltX:

Samlar på biobiljetter. Ligger på 110 st unika biljetter just nu.

Vad gör biobiljetter unika? Obskyra filmer som aldrig borde sett dagsljus? Eller rättare sagt biomörkret


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av WaltX:

Samlar på biobiljetter. Ligger på 110 st unika biljetter just nu.

Vad gör biobiljetter unika? Obskyra filmer som aldrig borde sett dagsljus? Eller rättare sagt biomörkret

Varje biljett är från olika filmer. 110 stycken olika filmer alltså.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Aha ..du menar sååå


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Retro-spel men samlandet som liten var Transformers G1 (den svenska varianten).


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Jag har en Kalle Anka samling sen 94 och still going strong!
Förutom det har jag ingenting, om man nu inte räknar dvdfilmer som samling, tror det var runt 180 filmer när jag räknade för några månader sen.

Medlem

Fantasyböcker! Gärna i lite mer exklusiv form (inbundna/läderinbunda/specialutgåvor/förstatryck etc)
Samlingen är inte så stor än så länge men utökar den när jag kan.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Jag försöker samla på olika CE utav spel och filmer om det går! Sen så "samlar" jag på spel på steam ;p
Här är min samling på steam iaf! http://www.steamcalculator.com/id/Metro_swe

inK
Medlem

Jag har en filmsamling på över 1200 spelfilmer (ej medräknat live-DVD'er, TV-serier m.m)


signatur

Every trophy counts...

12
Skriv svar