Vad ska du rösta på i valet 2014?

Medlem
Skrivet av Athaleos:
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Athaleos:

Något som salongs-rasisterna här på FZ brukar glömma är att vi är beroende av arbetskraftsinvandring för att kunna ta hand om vår åldrande befolkning, och en stor del av invandrarna är just unga, driftiga personer som har lyckats lämna sitt hemland.

Japp, våran väladministrerade invandring där alla som kommer hit vill jobba på ålderdomshem.

Edit: Det räcker inte med arbetskraft för att fixa äldrevården, det behövs en viss grej som kallas "tillräcklig finansiering" också

Jag har inte påstått något av det du säger, men invandrare är ofta villiga att ta de jobb som svenskar vägrar syssla med, titta bara på nationerna här i uppsala(där du jobbar för drygt 30-40 kr i timmen) där alla som jobbar motsvarande heltid i princip är invandrare,så är det iallafall på de nationerna jag har jobbat på.

Det jag syftade på när jag nämnde en åldrande befolkning är för övrigt inte att "invandrare ska jobba på ålderdomshem" utan att det ekonomiska systemet behöver arbetskraften för att få in tillräckligt med skattepengar så att vi kan finansiera äldreomsorgen och sköta de arbeten som landet kräver för att fungera.

Inte för att låta stereotypisk med glöm inte 95% av alla Sveriges pizzerior som drivs av människor som härstammar från utlandet. Och pizza gillar Svenskar det ska gudarna veta.
Och lagerjobb och rent trista monotona industriella jobb som svenskar inte heller vill ha. Jobbade fram tills för några år sedan för Ericsson och reste runt en del bland Ericssons olika avdelningar här i landet och kan säga att när det kommer till lager/golv jobben så var det nästan bara folk med invandrarbakgrund som jobbade där.
"skitjobb" som svenskar säger, monotona jobb som snabbt kan trötta ut vem som helst. Där gick det jättemånga med utländsk bakgrund och slet svetten av sig.
Och skulle tippa på att det ser likadant ut inom många lager/industriella yrken som är väldigt monotona till vad man får pyssla med.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Något som salongs-rasisterna här på FZ brukar glömma är att vi är beroende av arbetskraftsinvandring för att kunna ta hand om vår åldrande befolkning, och en stor del av invandrarna är just unga, driftiga personer som har lyckats lämna sitt hemland.

Bara som en liten parantes, många talar ju om invandrare som en enda grupp, vilket är helt fel. Förutom att olika personer från olika länder och kulturer har olika möjlighet och inställning så är det också skillnad på varför och hur dom komer hit.

Det är t ex skillnad mellan arbetskraftsinvandring och flyktingar. Den ena gruppen vill och kan arbeta, medans den andra kanske inte kan och i del fall kanske inte heller vill arbeta.

Många gör fel idag när vi pratar om invandring - istället för att ställa frågan "vill vi ha hit invandrare?" så bör man ställa frågan "vilken typ av invandring vill vi ha och hur mycket?".

Allt är inte svart eller vitt, men många verkar glömma av att det och dra alla över samma streck.

En annan sak som är synd är att en del verkar tänka i banorna "antingen håller du med mig eller så är du emot mig". Samma sak på båda sidorna: "vill du ha in färre invandrare? är du rasist eller?" eller så förespråkar man fri invandring för att "mångkuktur är bra." och "Sverige behöver arbetskraftsinvandring." - så skall alla in. Ingen medelväg alltså, antingen eller, allt eller inget.

Tanken om att det finns en slags gyllene mellanväg - en kompromiss - verkar vara bortglömt. En gång i tiden var ledordet "lagom"... nu är man tydligen antingen PK eller SD.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

aww.. lagom Det bästa Svenska ordet!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Föressten, jag saknar alternativet "har inte bestämt mig än" i omröstningen.

Skrivet av SunShine:

aww.. lagom Det bästa Svenska ordet!

Visst är det det!


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Föressten, jag saknar alternativet "har inte bestämt mig än" i omröstningen.

Skrivet av SunShine:

aww.. lagom Det bästa Svenska ordet!

Visst är det det!

hehe verkligen och nästintill omöjligt att veta vad det egentligen betyder när det dyker upp då det är så individuellt Men det är ett härligt ord som jag tycker används för sällan numer hehe.
- Ska jag fylla på mer kaffe åt dig ?
- Ja tack, det vore trevligt!
- Hur mycket vill du ha ?
- Häll i lagom!

- Jag tycker politikerna i Sverige tjänar för mycket!
- Jaså, tycker du det ?
- Mm.. de borde sänka sina löner och föregå med gott exempel i dessa kristider.
- Jaha, ja det vore ju en plan. Hur mycket tycker du de borde sänka lönen då ?
- Lagom mycket!!!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:
Skrivet av conthox:

Föressten, jag saknar alternativet "har inte bestämt mig än" i omröstningen.

Skrivet av SunShine:

aww.. lagom Det bästa Svenska ordet!

Visst är det det!

hehe verkligen och helt omöjligt att veta vad det egentligen betyder Då det är så individuellt Men det är ett härligt ord som jag tycker används för sällan numer hehe.
- Ska jag fylla på mer kaffe åt dig ?
- Ja tack, det vore trevligt!
- Hur mycket vill du ha ?
- Häll i lagom!

Jovisst, men det är ju lite precis det som är poängen. Vad som är "lagom" varierar, man måste sätta sig ned och diskutera, komma överens om vad som är "lagom" i de olika frågorna.

För att ta ditt kaffeexempel så kanske "hur mycket man vill ha i sin kopp" är individuellt, men frågan "hur mycket kaffe skall vi brygga" något som man (mer eller mindre formellt) kommer överens om innan så att det blir så bra som möjligt. Brygger man för lite räcker det inte till alla, för mycket så slösar man - det skall vara lagom.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Testpilot

Dålig omröstning då PP inte finns med som val!

Medlem

Det räcker med att läsa http://interasistmen.se/ i fem minuter så ser en vilka nötter som är i SD. Och de ska vara politiker?!


signatur

I am the Milkman. My milk is delicious

Medlem

Kommer rösta PP igen, de har varit riktigt imponerande i EU parlamentet.

Sen angående SDs politik tycker jag att skylla alla problemen på invandrare är att göra det lite väl enkelt för sig, världen är lite mer komplicerad än så, sen att medlemmarna inte skulle vara rasister vetefan, kan bara kolla på de jag känner som röstar på dem eller överväger det, alla är rasister även om dem inte säger det rakt ut, jag mår illa av att höra alla undertoner när dem snackar politik.

Är det någon grupp som behöver ses över så är det de sittande politikerna, dem har det lite för bekvämt där dem sitter, sen att val avgörs efter sociala förmågor känns inte helt hundra, ge oss inte bara tomma löften val efter val.

Medlem
Skrivet av Rurounin:

Kommer rösta PP igen, de har varit riktigt imponerande i EU parlamentet.

Sen angående SDs politik tycker jag att skylla alla problemen på invandrare är att göra det lite väl enkelt för sig, världen är lite mer komplicerad än så, sen att medlemmarna inte skulle vara rasister vetefan, kan bara kolla på de jag känner som röstar på dem eller överväger det, alla är rasister även om dem inte säger det rakt ut, jag mår illa av att höra alla undertoner när dem snackar politik.

Ja just d. Nu blir det att skämmas lite då jag inte tänkt på det men var är PP i den här undersökningen ?
Tack till er som påpekat detta.

Och jag känner verkligen igen mig i de undertonerna som finns bland de man känner när de talar politik, har även "förlorat" en vän tack vare detta då han fick för sig jag blivit en "tönt" som snackade "trams" trots vi känt varandra i flera år och haft så många roliga stunder ihop.
Att något så enkelt som vilken syn man har på sina medmänniskor kan få någon att plötsligt börja förakta en och se ned på en är inte bara sorgligt, det är också oroväckande för jag märker mer och mer sådant, inte bara online, men även i sociala sammanhang.

Det är en växande grupp människor (mestadels män) i det här landet som i allt större utsträckning likställer demokrati och yttrandefrihet som att det innebär man har rätten att använda sig av ordval och uttryck som rakt av skulle klassas som förtryckarspråk om det nu hade funnits något som hette så, men jag hoppas ni förstår vad jag menar med detta.
Att argumentera genom att stämpla andra, genom sitt ordval, som sämre individer än sig själv som då blir helt okej att mobba i dessa personers vardag.
Är det ett sådant samhälle man vill ha ? Jag vill det då rakt inte.

Och det är omöjligt att ha en nyanserad debatt med många av de här individerna för så fort man har en synpunkt som avviker från deras perception av verkligheten så blir man kallad allt möjligt, och påpekar man detta så är de snabba med att klargöra att man minsann håller på likadant själv fast man absolut inte gör det.
Att inte hålla med om någons syn i en viss fråga är inte detsamma som att kalla någon för "pk fjolla", "feminist terrorist", "vänsterpack" osv.
Dessa ord bottnar i samma synsätt som att kalla någon "fet" "ful" "hora" "bög" osv.
Men man ser på många sidor på nätet hur sådana här kommentarer där man går all-in för att förödmjuka andra får allt mer likes, hur kan man sitta och tycka det är okej att någon inte kan föra en diskussion utan att behöva ta till rena rama mobbar fasoner ?!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Quake-konnässsör
Skrivet av SunShine:

Ja just d. Nu blir det att skämmas lite då jag inte tänkt på det men var är PP i den här undersökningen ?
Tack till er som påpekat detta.

Piratpartiet

Medlem

Jag tog inte med PP eftersom de inte ligger i närheten av 4%-spärren och därför saknar inflytande. Mening var ett se vilket håll det lutar åt.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av almblad:
Skrivet av SunShine:

Ja just d. Nu blir det att skämmas lite då jag inte tänkt på det men var är PP i den här undersökningen ?
Tack till er som påpekat detta.

Piratpartiet

ja, det vet jag att PP betyder men tack för påminnelsen

Skrivet av redruM:

Jag tog inte med PP eftersom de inte ligger i närheten av 4%-spärren och därför saknar inflytande. Mening var ett se vilket håll det lutar åt.

Aha, men det hade varit roligt att se vart det lutar åt här inne. Kanske PP är jättepopulära på det här forumet ?!
Personligen hade jag velat se ett samarbete mellan V och PP då dessa partier faktiskt ligger väldans nära varandra i en rad frågor. Och även om man inte är 100% överens på varenda punkt så skulle jag tro det vore nyttigt för båda att föra samtal mellan varandra.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av nisp88:

Det räcker med att läsa http://interasistmen.se/ i fem minuter så ser en vilka nötter som är i SD. Och de ska vara politiker?!

Omvänt kan man läsa lite på https://www.realisten.se/ för att se ungefär samma saker från en annan vinkel. Den som är "lagom" i huvvet kommer snabbt att inse att det är som jag skrev ovan: allt är inte svart eller vitt och däremellan motorväg. Olika människor, olika sätt att vinkla det på.

Precis som det finns SD-poltiker som inte borde sitta med någon slags makt över huvud taget så finns det exempel på olämpliga personer i de andra partierna också. Se t ex bara på vad som händer med extrema feminister vid rodret, vad hände med FI egentligen och var är dom nu?

Nu kanske detta lät som ett slags försvar av SD, men det var det inte. Se det mer som ett försök att öppna ögonen, det är inte bra att vara för mycket och ena eller det andra hållet.

Politik/ideologier är som en platt värld, går man för långt åt ena hållet så trillar man till slut över kanten.

Summa sumarium: lagom är bäst. Det finns såklart dåliga saker med att försöka vara lagom också, som att politiken tenderar att bli ganska så samma likadant. Om alla partier försöker bli lagom så blir det allt mindre skillnader mellan dom. Det kanske det som är problemet idag? Det kanske är för lagom? Kan det bli det? Måste man justera vad som är lagom från år till år?

Jag tror det är som i sista meningen ovan: Samhället och tiden förändras och vi med den. Vad som var bra 1970 kanske inte är bra nu, vad som var bra 2005 kanske inte heller är bra idag.

Nu kanske jag skall sluta tjöta innan jag får forumtiteln "Lagom"


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av nisp88:

Det räcker med att läsa http://interasistmen.se/ i fem minuter så ser en vilka nötter som är i SD. Och de ska vara politiker?!

Seriös sida...

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av nisp88:

Det räcker med att läsa http://interasistmen.se/ i fem minuter så ser en vilka nötter som är i SD. Och de ska vara politiker?!

Omvänt kan man läsa lite på https://www.realisten.se/ för att se ungefär samma saker från en annan vinkel. Den som är "lagom" i huvvet kommer snabbt att inse att det är som jag skrev ovan: allt är inte svart eller vitt och däremellan motorväg. Olika människor, olika sätt att vinkla det på.

Det är bara att läsa kommentarerna till artiklarna på realisten.se så förstår man snabbt att detta är människor som man inte gärna vill ha som grannar.
Finns riktigt otäcka människor och även om sidan avsäger sig att "man inte kan ansvara för läsarnas kommentarer" så låter man dem finnas där. Och man kan ju undra om man nu är så fläckfri och demokratisk och inte alls fientlig av något slag, varför dras då den här attityden till sidor som denna likt flugor till avföring ?!

Och jag ska tillägga jag också har en del invändningar mot hur en del saker läggs fram på interasistmen sidan men det här hat språket som är enormt vanligt både på realisten och avpixlat är icke-existerande.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Nej det skriks rasism när SD är inblandade, att diskutera invandring är ok och något man får göra, men att säga att SD bedriver en ansvarsfull invandringspolitik bara för att dom själva säger det är fel. Att som SD anhängare anklaga andra för förutfattade meningar och direkt avfärda med "fniss och :)" leder inte någonstas.

Jag delar verkligen inte din världsbild det minsta, SD behandlas som paria i samtliga debatter, i tv, radio. Man skall alltid smutskasta dem oavsett hur bra och duktiga de är i sakfrågor. Istället för att lyssna på poängen och deras lösning på problem. I debatter innan ens SD får prata om sin politik börjar den med " ni hatar invandrare" och därför vill vi inte diskutera med er." "Jag vill inte vara i samma rum som den där". Jag vill minnas att det var en vänsterpolitiker som fick avgå från sin tjänst för han ville hugga Jimmie Åkesson under senaste debatten i måndags.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/ung-vanster-...

Nej de hatar inte invandrare, det finns välutbildad invandrare som bidrar med mycket men samtidigt som Sverige har en hög arbetslöshet och stort utanförskap i invandrartäta orter och är ett litet land, att då ta in 100 000 människor per år jämfört med andra nordiska länder som har 10 000. Som sedan ökas för varje år är oerhört extremt speciellt när samtliga inte klassas som flyktingar heller. De vill ha försörjning och ljuger om sin identitet, många kommer från grannländerna. För att göra en kort sammanfattning. Det är omänskligt tycker jag dels mot de som kommer hit, att de aldrig får chansen att integreras i samhället. Hur skall de göra det när invandrare från olika regioner, vill bo nära sina landsmän, som redan inte är integrerade i svenska samhället och så fyller du på med ännu mer till bristningsgränsen.

Skrivet av Aresz:

Är det din åsikt eller ett faktum? När odlas hatet och hur? Vilka brottsvågor och socioekonomiska faktorer tänker du på? Källa på detta tack.

http://ttela.se/nyheter/vanersborg/1.2397476-soker-vittnen-ef... , http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2107979-man-ihjalskjuten-... , http://www.polisen.se/Norrbotten/Aktuellt/Handelser/Stockholm... , http://www.laholmstidning.se/article/20131006/MALMO/131009471... , http://www.blåljus.se/display.asp?newsID=11222&visa=bilder&ma... , http://www.polisen.se/Norrbotten/Aktuellt/Handelser/Stockholm...

Detta är ett axplock vad som sker dagligen. Malmö trodde jag inte hade undgått någon hur den blivit en riktig våldsam stad, senast med barnvåldtäkterna och alla mord. Men du kanske vill ha bevis på att det skedde också. Så här ser Sverige ut allt mer, ett havererat samhälle( som tidigare var betydligt tryggare), brottsvågorna eskalerar. Polisen har själva gått ut flera gånger att de saknar resurser för att hantera kvantiteten av brotten samt brottets karaktär.

Skrivet av Aresz:

Jag vet vad jag menar, men du kanske vill använda ordet främlingsfientlig istället?

Hur ställer du dig till de påståenden jag skrev i mitt inlägg ovanför?

Att kritisera invandring i säg är inte rasistiskt, och det är ju inte invandrarna själva som kritiseras om de följer svenska lagar och sköter sig, det är den naiva politik som förs och tror att det är lösningen på problemen medan den samtidigt förvärrar situationen för de som redan bor i landet och de som kommer hit.

Det är bara i Sverige som det är tabu lagt snacka om invandring dessutom måste man se skillnad på invandrare och invandrare. De finns dem västliga som känner till kulturen i Europa och som är välutbildade och vill göra rätt för sig, samt till dess motsats finns det grottmänniskor av utomeuropeisk härkomst, som uppenbarligen tycker att mannen är familjens "överhuvud" och kvinnor är mindre värda och skall stanna i hemmet. Jag kan inte kalla Sverige sekulärt land när de tvingar oss att anpassa sig efter deras kultur, det gått så långt att det finns svenska skolor som enbart serverar halalmat. Det finns badhus som separerar män och kvinnor, de får komma dit på olika tider numera. Allt bara för att det står i en gammal bok vid namn koranen, skriven av en arabiskgubbe som inte hade några problem att gifta sig med blott 6 år gamla Aisha och idka umgänge (samlag) med henne vid åldern av 9 år.

Det är så äckligt och perverst så det finns inte, samtidigt får vi hit detta medeltidatänk i massor, där de vill legitimera denna kultur som har uppenbarligen pedofiltendenser. Det är inget brott med en sådan ung flicka eftersom deras profet gjorde si och så samt står det i koranen och koranen har aldrig fel, allt som står där är bokstavligt sant enligt den enda rätta läran utav islam.

Usch, jag är allergisk mot medeltida tänk som de vill få in i civiliserade länder.

Här är debatt med Jimmie Åkesson och vår käre integrationsminister Erik Ullenhag, som verkar leva i fablernas värld. http://www.youtube.com/watch?v=vXLrjw1pu1Q

Skrivet av Aresz:

Källa? Och kan inte invandrare vara främlingsfientliga, rasistiska eller homofobiska, som alla andra?

http://www.newsmill.se/node/22423

Här har vi en invandrares skildring vad han ser i SD och han är oerhört tacksam att Sverige tog emot honom men samtidigt kritiserar de invandrare som är Sverigefientligt inställda. Och en förklaring varför många invandrare själva ser SD som en bra kandidat att göra landet bättre.

http://lt.se/nyheter/1.810001-sd-har-flest-invandrare-pa-vall...

En som fått känna på fredens religion islam

Ja visst invandrare kan vara rasister och homofober (muslimer generellt), men enligt svensk lagstiftning kan inte en invadrare eftersom denne betecknas som minoritet dömas för hatbrott samt hets mot folkgrupp, för idag finns inget i svensk lagstiftning som har med det.

Alltid samma mönster, när ngn blir drabbad av hatbrott, det börjades vevas som bara den i media angående detta hatbrott. http://www.sydsvenskan.se/malmo/vittnen-soks-till-hatbrott/ Samtliga indoktrinerade medier började slå på den stora rasist trumman och det bara vattnades att hänga ut de rasistiska svenskarna. Det visade sig att det var en mycket ökänd familj av icke europeisk härkomst som stått för en långvarig brottslighet inklusive detta dåd. Sedan blir det väldigt tyst i media när man inte hade några svenska nazister/rasister att visa upp.

Skrivet av Aresz:

Varför just kolla upp vad islam tycker? Vet du vad herr Thoralf och herr Söder har sagt, när vi ändå pratar om homosexuella? Vi kan ta Bengt Lindahl och Tommy Hansson i samma veva. (googla deras bloggar och vad dom själva har sagt)

"Det är alldeles tydligt att vi lever i vad Bibeln kallar de yttersta dagarna då allt vänds upp och ner och välts över ända och då upplysningstid blir till upplösningstid."

(http://tommyhansson.wordpress.com/2013/08/03/pride-nar-upplys...)

Varför tycker du det inte är bra att kolla upp vad muslimer tycker om homosexualitet och vad islam säger? Menar du att det bara är en liten bagatell i sammanhanget, när muslimer uttalar sig att homosexualitet är en sjukdom och botas med stenkastning till döds?
http://www.youtube.com/watch?v=1dAGoUM8gHU

Då har vi olika syn på människovärde isf.

SD har inga problem med homosexualitet, men de motsätter sig ,att man skall ha årslånga festivaler där folk skall uppmärksammas endast för de är transsexuella, homosexuella etc Att det skall göras till en norm, och samtidigt som SD vill sätta mer värde på den traditionella familjen dvs man och kvinna. Jag har homosexuella vänner som nästan tycker det är löjligt med all detta bejakande det är för mycket. Allt ska vara pro-homo:)

Det finns bara ingen homofobisk agenda i SD, bara att det inte behöver uppmärksammas i absurdum som det görs idag. Jag är beredd att hålla med dem där, sexualitet skall skalas bort och allt som blir kvar är ett innehållslöst skal kallat "I"hen"/I" om vi skall lyssna på våra genuspoliser!

Skrivet av Aresz:

Ja religion och politik borde verkligen hållas isär, staten och religiösa samfund/kyrkor och moskéer åtskilda, håller du inte med?

Absolut, men islam är en slags politik förklädd till religion. Att bygga moskéer massvis, (oftast bekostade av wahabistika Saudarabien, som har hatbudskap i sina moskéer gentemot otrogna), dvs vi icke muslimer. Är så långt bort man kan komma från ett sekulerat samhälle, detta har skett i Sverige under många år. Jag nämnde ovan, om halaltvång på svenskaskolor dvs de serverar bara halalmat är så sjukt.

http://hd.se/landskrona/2012/10/09/elevprotester-mot-halalkot...

Samt min kritik mot moderaterna som har en tidigare ordförande för islamiska förbundet som riksdagsman. Skrämmer mig ytterliggare dvs Abdirizak Waberi. Det han han förkläder till andra ord är att han vill göra Sverige till ett muslimskt land på sikt drivet av sharia lagar, där man ser skillnad på män och kvinnor, se avsnitt vad han tycker om dans etc på klippet. Helt sjukt och killen sitter i riksdagen och står bakom sådan här propaganda.

Skrivet av Aresz:

Absolut måste vi det, men att inte få kalla SD för rasister eller främlingsfientliga är konstigt. Locket är inte på bara för att rasistkortet spelas, hur gör du den tolkningen? Verkar vara en vanlig föreställning hos SD-förespråkare att invandring inte får diskuteras? Min uppfattning är att invandring diskuteras som aldrig förr, och det är väl bra?

Jag delar återigen inte din verklighets uppfattning, jag tycker det mörkas oerhört mycket i media angående invandrarrelaterade brott, och snackas ingenting om invandrarpolitik, det är en obekväm debatt och oppositionen saknar logiska och förnuftiga argument, så då är det bättre att tysta den och inte lossa om problemen som kokar idag, som jag skrev tidigare, sopa det under mattan helt enkelt.

De snarare förskönas, man skall sätta en dumstämpel vad duktiga de är för minsta lilla ting.
Det är att dumförklara människor de som är begåvade, och sköter sig.

Du får göra skillnad på invandrarkritisk parti till vår nuvarande invandringspolitik och främlingsfientligt/rasist det är inget lika meds tecken där.

Skrivet av Aresz:

Vad som är billigt är att direkt anta att debatten är över för att någon säger "rasist". Både du och jag får säga vad vi vill i detta land, men får också räkna med att mötas av motargument.

Nej, inom etablerad media, får jag inte lyfta fram samhällsproblem som kan ha anknytning till att det skulle vara viss kultur som begår den/står för den, tagit med sig den. Då tystar man genast den eller lägger det under rubriken "nazism/rasism", vissa tidningar har förkärlek för att associera all kritik med stöveltrampanden under 30 tal. Vilket är oerhört komiskt och löjeväckande, men används i syfta att skrämma "Nisse i hökarängen" dvs den person som inte är så insatt politik.
Fortfarande använder många tidningar SD och nazism i samma mening, det är oerhört löjeväckande och fördomsfullt. SD är ett parti som har belyst de hatrelaterade brotten gentemot judar i malmö, som muslimer står för. http://www.youtube.com/watch?v=rjw8LIqBMng

Skrivet av Aresz:

Att du sen använder ordet "bärplockare" förstår jag inte, tänker du på de människor som kom hit med löfte om arbete och lön, som därefter fick åka hem tomhänta, och där en till och med tog livet av sig? Den kaosen skapades väl ändå av oseriösa företagare, som jag chansar på är svenskar? Inte orsakades kaoset av bärplockarna iaf. Eller använder du ordet "bärplockare" som något skällsord för invandrare?

Bärplockare är oftast synonymt oftast med romska kringresande grupper, som lämnar kaos, oreda, inbrott,stölder och misshandel bakom sig.
Bara en liten del den härliga kultur ger till oss:
http://www.exponerat.info/zigenare-atalas-for-50-aldringsran-...
http://www.sydsvenskan.se/lund/inlasta-kvinnans-make-gripen/
http://avpixlat.info/2013/09/30/zigenare-som-holl-exfru-fange...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Skrivet av Aresz:

En fråga till dig: varför ska SD ha ensamrätt på att bestämma vad som är svenskt och inte? Tänker på detta: https://sverigedemokraterna.se/var-politik/nationen/

"På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur."

Vi har också det här med essensen, vad menas egentligen? Är det rasteori som förespråkas?
Vad är din tolkning?

Har jag aldrig sagt. Vill du bli en del av Sverige, lära dig svenska, integreras i svenska samhället, följa svenska lagar och normer så är du välkommen även som utrikesfödd.

Dock finns väldigt mycket utanförskap som alstras och ackumeleras i våra invandrartätorter för att en del av de som kommer hit vill inte bli en del av det svenska samhället, de vill ha sharia lagar att följa och leva i enligt islamiska lagar. Eller bilda paraplysamhällen, inte bara muslimer finns andra folkgrupper som inte vill bli en del av det svenska samhället eller bidra till det.

Kommer man ny från ett annat land och flyr från en viss religiös kultur då blir det inte lättare om vill låta samma medeltida religion löpa amok i detta land och göra sig påmind hos flyktingarna som flytt just detta religiösa förtryck. Hur du hittar rasteorier i detta får stå för dig.

Skrivet av Aresz:

Här känner jag en oro för att något parti ska få säga vad som är svenskt eller inte, och att man, på deras initiativ antar jag, kan sluta att vara svensk. Är jag illojal för att jag inte röstar på SD? För att jag kritiserar SD öppet?

Haha:) Naturligtvis inte, vi lever i ett demokratiskt samhälle, du får tycka som du vill men du får inte gilla SD, skulle jag snarare tolka det mediaklimat som råder istället för motsatta som du tar som ex. .

Jag tycker snarare att det är legitimt att man skall just avsky SD för liksom omfamnas sedan av de "goda" människorna som de anser sig själva, och du verkar då duktig iför dessa. Man skall just tycka på ett sätt och det är i kontrast till allt vad som innebär SD. Och man skyr sig inte för att smutskasta dem , eller medvetet tolka de fel.

Skrivet av Aresz:

Har du nu läst mitt inlägg, och mitt tidigare i denna tråd, så kanske du förstår att den bilden som SD på egen hand skapar av sig själva gör att många känner sig tveksamma inför partiet? Detta är inget personligt mot dig, men jag hoppas att du förstår varför alla inte omfamnar SDs politik, och varför inget annat parti önskar samarbeta med dom.

Trevlig dag!

Det är snarare den etablerade bild från media är att man skall avsky SD som pesten och då verkar man duktig. Jag var själv oerhört tveksam till detta parti, med det är ett helt nytt parti med Jimmie Åkesson, än det gamla 80 tals parti, som media hela tiden vill anknyta till och därmed måla upp de som är nazister. Som är enligt med fakta helt felaktigt de paralleller. Kolla upp själv och är det bästa att få en uppfattning av vad de tycker än vad, aftonbladet eller expressen skriver.

De har utvecklats jättemycket från att vara ett enfrågeparti till att omfamnas mera, jämställdhet, djurrättsfrågor samt landsbygden mm och återigen beskriver de sig själva som socialkonservativa, ett mittenparti.

Jämför man med övriga Europa och deras ställning idag finner man att de ligger i mitten och det är vanligt och inget extremt med ett parti som SD idag. Snarare en utveckling utav vad som sker i Europa.

Väl mött!

Medlem
Skrivet av SunShine:

Och man kan ju undra om man nu är så fläckfri och demokratisk och inte alls fientlig av något slag, varför dras då den här attityden till sidor som denna likt flugor till avföring ?!

Ett kort och enkelt svar är: "för det är där de åsikterna tillåts och inte modereras bort".

Vilka andra sidor tillåter att man får säga precis vad man vill? Jag förvisso inte sökt runt efter dom, men kan inte tro att det är speciellt många ställen som tillåter sådant utan de flesta sajter/forum modereras ganska hårt.

Sedan kan man faktiskt se det på detta sättet också: om man nu är "fläckfri och demokratisk", varför skall man inte tillåta andras åsikter bara för att dom går stick i stäv med det man själv tycker?

Om man nu står för demokrati och yttrandefrihet, så skall man väl låta SD/FI/annat extremparti säga vad dom tycker oavsett hur jäkla dumt det är?

Det är det som är både fördelen och nackdelen med demokrati och frihet: alla får (eller i alla fall bör få) säga sitt.

Men istället för att attackera personerna, så är det lämpligare att attackera deras åsikter. Man vinner ingen diskussion genom att säga "du är rasse och dum i huvudet", det brukar allt som oftast göre personen ännu mer säker på att han har rätt. Försök istället att komma med bra motargument och förklara varför han har fel.

Men som det är sagt i en annan tråd: detta är internet och här är det väldigt lätt att idiotförklara folk hur som helst.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Kung Henry - Det är inte kul längre.

http://www.youtube.com/watch?v=noZzfTsth8E

Den är väl värd att lyssna till, en av Sveriges bästa poeter utan tvekan.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Gillar verkligen inte vår statsminister, men här säger han något bra faktiskt.http://www.youtube.com/watch?v=17twXhOXEjk

Sverigedemokraterna och deras offerroll, hur länge ska det hålla?


signatur

IDKFA

Inaktiv
Skrivet av Cane:
Skrivet av nisp88:

Det räcker med att läsa http://interasistmen.se/ i fem minuter så ser en vilka nötter som är i SD. Och de ska vara politiker?!

Seriös sida...

Du märker att sidan ganska som oftast hänvisar direkt till uttalanden/tweets/nyheter från SD själva va? Kanske är SD som inte är så seriösa?

Skrivet av Fl3xus:

Jag delar verkligen inte din världsbild det minsta, SD behandlas som paria i samtliga debatter, i tv, radio. Man skall alltid smutskasta dem oavsett hur bra och duktiga de är i sakfrågor. Istället för att lyssna på poängen och deras lösning på problem. I debatter innan ens SD får prata om sin politik börjar den med " ni hatar invandrare" och därför vill vi inte diskutera med er." "Jag vill inte vara i samma rum som den där". Jag vill minnas att det var en vänsterpolitiker som fick avgå från sin tjänst för han ville hugga Jimmie Åkesson under senaste debatten i måndags.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/ung-vanster-...

Nej de hatar inte invandrare, det finns välutbildad invandrare som bidrar med mycket men samtidigt som Sverige har en hög arbetslöshet och stort utanförskap i invandrartäta orter och är ett litet land, att då ta in 100 000 människor per år jämfört med andra nordiska länder som har 10 000. Som sedan ökas för varje år är oerhört extremt speciellt när samtliga inte klassas som flyktingar heller. De vill ha försörjning och ljuger om sin identitet, många kommer från grannländerna. För att göra en kort sammanfattning. Det är omänskligt tycker jag dels mot de som kommer hit, att de aldrig får chansen att integreras i samhället. Hur skall de göra det när invandrare från olika regioner, vill bo nära sina landsmän, som redan inte är integrerade i svenska samhället och så fyller du på med ännu mer till bristningsgränsen.

Nej vi har helt olika synd på världen verkar det som.

Att en vänsterpolitiker fick avgå får han själv stå för, det underlättar på inget sätt för allt konstigt som SD har gjort, som jag skrev innan, två fel gör inte ett rätt. Du antar också direkt att jag är vänster för att jag kritiserar SD?

Hur många är det som ljuger om sin identitet? Alla? Eller ett fåtal? Vad är bristningsgränsen enligt dig?

Skrivet av Fl3xus:

http://ttela.se/nyheter/vanersborg/1.2397476-soker-vittnen-ef... , http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2107979-man-ihjalskjuten-... , http://www.polisen.se/Norrbotten/Aktuellt/Handelser/Stockholm... , http://www.laholmstidning.se/article/20131006/MALMO/131009471... , http://www.blåljus.se/display.asp?newsID=11222&visa=bilde... , http://www.polisen.se/Norrbotten/Aktuellt/Handelser/Stockholm...

Detta är ett axplock vad som sker dagligen. Malmö trodde jag inte hade undgått någon hur den blivit en riktig våldsam stad, senast med barnvåldtäkterna och alla mord. Men du kanske vill ha bevis på att det skedde också. Så här ser Sverige ut allt mer, ett havererat samhälle( som tidigare var betydligt tryggare), brottsvågorna eskalerar. Polisen har själva gått ut flera gånger att de saknar resurser för att hantera kvantiteten av brotten samt brottets karaktär.

Vänta nu, du har alltså tagit valfria våldsdåd från Malmö och du knyter direkt dessa till invandrare? I en av artiklarna ges signalement på en mörkhyad, och i en annan har vi två engelsktalande. Det här är inget bevis alls.

Så återigen: Är det din åsikt eller ett faktum? När odlas hatet och hur? Vilka brottsvågor och socioekonomiska faktorer tänker du på? Källa på detta tack. Kopplar du detta till att det är invandrare som ligger bakom alla problem får du visa på det också.

Skrivet av Fl3xus:

Att kritisera invandring i säg är inte rasistiskt, och det är ju inte invandrarna själva som kritiseras om de följer svenska lagar och sköter sig, det är den naiva politik som förs och tror att det är lösningen på problemen medan den samtidigt förvärrar situationen för de som redan bor i landet och de som kommer hit.

Nej, men man gör mer än att bara kritisera invandring, se mitt inlägg ovan med citat från SD själva. Det är inte att kritisera invandring, det är att skylla allt på en grupp.

Skrivet av Fl3xus:

Det är bara i Sverige som det är tabu lagt snacka om invandring dessutom måste man se skillnad på invandrare och invandrare. De finns dem västliga som känner till kulturen i Europa och som är välutbildade och vill göra rätt för sig, samt till dess motsats finns det grottmänniskor av utomeuropeisk härkomst, som uppenbarligen tycker att mannen är familjens "överhuvud" och kvinnor är mindre värda och skall stanna i hemmet. Jag kan inte kalla Sverige sekulärt land när de tvingar oss att anpassa sig efter deras kultur, det gått så långt att det finns svenska skolor som enbart serverar halalmat. Det finns badhus som separerar män och kvinnor, de får komma dit på olika tider numera. Allt bara för att det står i en gammal bok vid namn koranen, skriven av en arabiskgubbe som inte hade några problem att gifta sig med blott 6 år gamla Aisha och idka umgänge (samlag) med henne vid åldern av 9 år. Det är så äckligt och perverst så det finns inte, samtidigt får vi hit detta medeltidatänk i massor, där de vill legitimera denna kultur som har uppenbarligen pedofiltendenser. Det är inget brott med en sådan ung flicka eftersom deras profet gjorde si och så samt står det i koranen och koranen har aldrig fel, allt som står där är bokstavligt sant enligt den enda rätta läran utav islam.
Usch, jag är allergisk mot medeltida tänk som de vill få in i civiliserade länder.
Här är debatt med Jimmie Åkesson och vår käre integrationsminister Erik Ullenhag, som verkar leva i fablernas värld. http://www.youtube.com/watch?v=vXLrjw1pu1Q

Nej det är inte tabu alls, men SD anhängarna hävdar det. Vad är det som händer i denna tråden? Jo vi diskuterar invandring, diskussionen är på gång överallt, det har du väl märkt?

Vilka svenska skolor serverar _endast_ halalmat? Vilka badhus separerar män och kvinnor? Du får det att låta som att det finns massor med exempel, men så är det inte.

Jag försvarar för övrigt inte någon religon här, så att dra upp våldtäckt av minderårig vinner du inga poäng på.

Medeltida tänk hör inte hemma här, tyvärr så är rasism och främlingsfientlighet inget annat än just medeltida. Se mitt tidgare inlägg, de citat och hänvisningar från SD, låter inte det medeltida?

Att skylla på en folkgrupp, att skylla dom för att vara brottslingar genom sitt DNA...kom igen nu. Jag vill inte heller ha in medeltida tänk i vårt land, men vi har tyvärr redan gott om bakåtsträvare.

Fablernas värld säger du? Hur är det nu med den där essensen nu igen, den som inte kan förklaras? Låter som en saga om något. Ullenhag gör helt rätt i att kritisera Åkesson för att han hela tiden skuldbelägger invandringen. Det enda som har hänt är att SD numera snackar om "ansvarsfull invandringspolitik", och skyller på de andra partierna istället för att säga "det är invandrarnas fel".

Skrivet av Fl3xus:

http://www.newsmill.se/node/22423
Här har vi en invandrares skildring vad han ser i SD och han är oerhört tacksam att Sverige tog emot honom men samtidigt kritiserar de invandrare som är Sverigefientligt inställda. Och en förklaring varför många invandrare själva ser SD som en bra kandidat att göra landet bättre.
http://lt.se/nyheter/1.810001-sd-har-flest-invandrare-pa-vall...
En som fått känna på fredens religion islam
Ja visst invandrare kan vara rasister och homofober (muslimer generellt), men enligt svensk lagstiftning kan inte en invadrare eftersom denne betecknas som minoritet dömas för hatbrott samt hets mot folkgrupp, för idag finns inget i svensk lagstiftning som har med det.

Intressant läsning, det tackar jag för. Tycker du själv inte att det går helt rakt emot det jag länkade till i inläggen ovan?

Personligen har jag inte mycket till övers för religion överhuvudtaget, men anser att religionsfrihet är viktigt och självklart. Stämmer det du säger med att man inte kan dömas för hatbrott/hets mot folkgrupp för att man tillhör en minoritet så är det självklart fel, hat som hat.

De som hatar Sverige och svenskar exempelvis, får för min del gärna se sig om efter ett annat land. Rasism och hat tolereras inte, och detta gäller enligt mig oavsett var man själv kommer ifrån.

Skrivet av Fl3xus:

Alltid samma mönster, när ngn blir drabbad av hatbrott, det börjades vevas som bara den i media angående detta hatbrott. http://www.sydsvenskan.se/malmo/vittnen-soks-till-hatbrott/ Samtliga indoktrinerade medier började slå på den stora rasist trumman och det bara vattnades att hänga ut de rasistiska svenskarna. Det visade sig att det var en mycket ökänd familj av icke europeisk härkomst som stått för en långvarig brottslighet inklusive detta dåd. Sedan blir det väldigt tyst i media när man inte hade några svenska nazister/rasister att visa upp.

Ja vad hände här egentligen, finns det mer info? Vet att undersökningen var belagd med sekretess, men mer info borde ha kommit ut vid det här laget? Finns det något mer? Sen är det väl ändå så att det kan vara ett hatbrott även om det inte utfördes av etniskt vita svenskar, eller hur?

Skrivet av Fl3xus:

Varför tycker du det inte är bra att kolla upp vad muslimer tycker om homosexualitet och vad islam säger? Menar du att det bara är en liten bagatell i sammanhanget, när muslimer uttalar sig att homosexualitet är en sjukdom och botas med stenkastning till döds?
http://www.youtube.com/watch?v=1dAGoUM8gHU
Då har vi olika syn på människovärde isf.

Du får gärna peka på fler exempel på hat mot homosexuella, och jag har aldrig påstått att jag tycker att det är en bagatell för att det utförs av muslimer, hur kommer det sig att du gör den tolkningen?

Jag är för sexuell jämställdhet, dvs i klartext är det helt ok att vara homo/trans/whatever och samma rättigheter ska gälla som för heterosexuella. Jag kritiserade SDs hållning mot homosexuella, och du svarar med att även muslimer dissar homosexuella?

Är du medveten om vilken ståndpunkt herr Söder och herr Thoralf har? Är du medveten om hur SD röstade i frågan om att tvångssterilisera vid könsbyte?

Skrivet av Fl3xus:

SD har inga problem med homosexualitet, men de motsätter sig ,att man skall ha årslånga festivaler där folk skall uppmärksammas endast för de är transsexuella, homosexuella etc Att det skall göras till en norm, och samtidigt som SD vill sätta mer värde på den traditionella familjen dvs man och kvinna. Jag har homosexuella vänner som nästan tycker det är löjligt med all detta bejakande det är för mycket. Allt ska vara pro-homo:)
Det finns bara ingen homofobisk agenda i SD, bara att det inte behöver uppmärksammas i absurdum som det görs idag. Jag är beredd att hålla med dem där, sexualitet skall skalas bort och allt som blir kvar är ett innehållslöst skal kallat "I"hen"/I" om vi skall lyssna på våra genuspoliser!

Har själv inga problem med pridefestivaler, förstår inte varför så många ska störa sig på det?

En festival om året, hur kan det vara något att ens diskutera? Det görs inte till en norm, man försöker vinna acceptans.

Ja SD vill sätta ökat värde på den traditionella familjen, det är helt ok, men måste man därför kritisera homosexuella? Hen kan man använda om man inte vet om det är en tjej eller kille man snackar med, som nu, med dig, du vet inte vad jag har för kön, jag vet inte vad du har för kön. Att orka hetsa upp sig över "hen/han/hon" är också märkligt.

Skrivet av Fl3xus:

Absolut, men islam är en slags politik förklädd till religion. Att bygga moskéer massvis, (oftast bekostade av wahabistika Saudarabien, som har hatbudskap i sina moskéer gentemot otrogna), dvs vi icke muslimer. Är så långt bort man kan komma från ett sekulerat samhälle, detta har skett i Sverige under många år. Jag nämnde ovan, om halaltvång på svenskaskolor dvs de serverar bara halalmat är så sjukt.
http://hd.se/landskrona/2012/10/09/elevprotester-mot-halalkot...
Samt min kritik mot moderaterna som har en tidigare ordförande för islamiska förbundet som riksdagsman. Skrämmer mig ytterliggare dvs Abdirizak Waberi. Det han han förkläder till andra ord är att han vill göra Sverige till ett muslimskt land på sikt drivet av sharia lagar, där man ser skillnad på män och kvinnor, se avsnitt vad han tycker om dans etc på klippet. Helt sjukt och killen sitter i riksdagen och står bakom sådan här propaganda.

Läste du artikeln själv? Där står klart och tydligt att "– Han levererar högklassig mat till både skolan i Landskrona och den i Helsingborg. Nöt- och fågelköttet är halalslaktat, men det förekommer också griskött på lunchen, fortsätter Palle Johansson.
Hur ofta serverar ni griskött i förhållande till det halalslaktade köttet?
– Det vet jag inte, men det förekommer. Jag kan inte förstå varför halalslaktat kött skulle vara ett problem? Vi informerade eleverna om detta när skolan började, säger rektor Palle Johansson."

Låter alltså inte som att detta är någon form av tvång varje dag, eller hur? Och äter man kött kan man väl äta även halalkött? Men visst borde dom ha ett annat alternativ än smörgåsar och sallader de dagarna det är halalkött. En variant hade ju varit att istället käka olika kulturers maträtter någon gång i veckan, och dom som har problem med det hade fått käka svenska kötbullar med pasta istället?

Är det som du säger att moderaterna har en representant som vill göra om vårt land till ett "shariastyre" så är det ju för jävligt, men jag måste missat detta i klippet, kan du hänvisa till när i klippet detta påstås?

Skrivet av Fl3xus:

Jag delar återigen inte din verklighets uppfattning, jag tycker det mörkas oerhört mycket i media angående invandrarrelaterade brott, och snackas ingenting om invandrarpolitik, det är en obekväm debatt och oppositionen saknar logiska och förnuftiga argument, så då är det bättre att tysta den och inte lossa om problemen som kokar idag, som jag skrev tidigare, sopa det under mattan helt enkelt.
De snarare förskönas, man skall sätta en dumstämpel vad duktiga de är för minsta lilla ting.
Det är att dumförklara människor de som är begåvade, och sköter sig.
Du får göra skillnad på invandrarkritisk parti till vår nuvarande invandringspolitik och främlingsfientligt/rasist det är inget lika meds tecken där.

Nej vi har inte samma verklighesuppfattning, min är att det är SD som saknar logiska och förnuftiga argument, att allt löses genom att minska invandringen är ju inte särskilt trovärdigt, eller genomtänkt.

Vilken mörkläggning? Måste man skriva ut hudfärg i varje nyhetsartikel för att det inte ska vara en mörkläggning? Det handlar om att man inte gör skilnad på folk och folk, det finns ingen mörkläggning. Ska man göra som "nymedia" och vrida allt mot att det är invandrarnas fel?

För det gör man ju, skär ner på invandringen, så sparar vi X antal miljarder som vi istället lägger på rätt till heltid, brottsbekämpning osv, och så är allt löst? Så länge man har rätt nedärvd essens såklart?

Skrivet av Fl3xus:

Nej, inom etablerad media, får jag inte lyfta fram samhällsproblem som kan ha anknytning till att det skulle vara viss kultur som begår den/står för den, tagit med sig den. Då tystar man genast den eller lägger det under rubriken "nazism/rasism", vissa tidningar har förkärlek för att associera all kritik med stöveltrampanden under 30 tal. Vilket är oerhört komiskt och löjeväckande, men används i syfta att skrämma "Nisse i hökarängen" dvs den person som inte är så insatt politik.
Fortfarande använder många tidningar SD och nazism i samma mening, det är oerhört löjeväckande och fördomsfullt. SD är ett parti som har belyst de hatrelaterade brotten gentemot judar i malmö, som muslimer står för. http://www.youtube.com/watch?v=rjw8LIqBMng

Samhällsproblem diskuteras oftast i etablerad media, och du länkar själv till ett klipp av SVT, tillhör inte dom etablerad media?

Bara för att man inte hänger ut invandrare som en egen liten grupp betyder inte att det pågår någon mörkläggning. Tråkigt utveckling att så många tror att det pågår en mörkläggning av de problem som invandring skapar. Vore fint med en något mer nyanserad bild, än det ständiga tugget om att etablerad media bara ljuger och ingår i någon sorts konspiration, för det är väl ditåt vi lutar?

Skrivet av Fl3xus:

Bärplockare är oftast synonymt oftast med romska kringresande grupper, som lämnar kaos, oreda, inbrott,stölder och misshandel bakom sig.
Bara en liten del den härliga kultur ger till oss:
http://www.exponerat.info/zigenare-atalas-for-50-aldringsran-...
http://www.sydsvenskan.se/lund/inlasta-kvinnans-make-gripen/
http://avpixlat.info/2013/09/30/zigenare-som-holl-exfru-fange...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&ar...

Ahh..Romer igen ja..och du pratar högt och tydligt om mörkläggning, samt om fördomar, logiska och förnuftiga argument osv? Därefter så hänvisar du till exponerat och avpixlat? Låter som klassisk främlingsfientlighet och att skuldbelägga en grupp som brottslingar, tycker du inte det? Låter som "inte rasist men..."?

Skrivet av Fl3xus:

Har jag aldrig sagt. Vill du bli en del av Sverige, lära dig svenska, integreras i svenska samhället, följa svenska lagar och normer så är du välkommen även som utrikesfödd.
Dock finns väldigt mycket utanförskap som alstras och ackumeleras i våra invandrartätorter för att en del av de som kommer hit vill inte bli en del av det svenska samhället, de vill ha sharia lagar att följa och leva i enligt islamiska lagar. Eller bilda paraplysamhällen, inte bara muslimer finns andra folkgrupper som inte vill bli en del av det svenska samhället eller bidra till det.
Kommer man ny från ett annat land och flyr från en viss religiös kultur då blir det inte lättare om vill låta samma medeltida religion löpa amok i detta land och göra sig påmind hos flyktingarna som flytt just detta religiösa förtryck. Hur du hittar rasteorier i detta får stå för dig.

Nej du har inte påstått att du har sagt det, jag frågade om din tolkning och vad du tycker om SDs hållning i "frågan". Vad menas med den essens som beskrivs?

Men var finns dessa som vill skapa sharialagar? Var finns paraplysamhällena? Är dom många, tror du på myten om islamisering?

Skrivet av Fl3xus:

Haha:) Naturligtvis inte, vi lever i ett demokratiskt samhälle, du får tycka som du vill men du får inte gilla SD, skulle jag snarare tolka det mediaklimat som råder istället för motsatta som du tar som ex. .
Jag tycker snarare att det är legitimt att man skall just avsky SD för liksom omfamnas sedan av de "goda" människorna som de anser sig själva, och du verkar då duktig iför dessa. Man skall just tycka på ett sätt och det är i kontrast till allt vad som innebär SD. Och man skyr sig inte för att smutskasta dem , eller medvetet tolka de fel.

Så du menar att vi som inte gillar SD gör det för att det är inne att tycka så, inte för att vi inte håller med partiets politik och medlemmarnas åsikter? Eller hur menar du nu? Kan det inte vara så att många inte gillar SD för allt dom gjort på egen hand?

Skrivet av Fl3xus:

Det är snarare den etablerade bild från media är att man skall avsky SD som pesten och då verkar man duktig. Jag var själv oerhört tveksam till detta parti, med det är ett helt nytt parti med Jimmie Åkesson, än det gamla 80 tals parti, som media hela tiden vill anknyta till och därmed måla upp de som är nazister. Som är enligt med fakta helt felaktigt de paralleller. Kolla upp själv och är det bästa att få en uppfattning av vad de tycker än vad, aftonbladet eller expressen skriver.
De har utvecklats jättemycket från att vara ett enfrågeparti till att omfamnas mera, jämställdhet, djurrättsfrågor samt landsbygden mm och återigen beskriver de sig själva som socialkonservativa, ett mittenparti.
Jämför man med övriga Europa och deras ställning idag finner man att de ligger i mitten och det är vanligt och inget extremt med ett parti som SD idag. Snarare en utveckling utav vad som sker i Europa.
Väl mött!

Fast jag hänvisade inte till någon etablerad bild från media, utan till bland annat twitterinlägg, bloggar och SDs egna hemsida. Jag har ju redan kollat upp det själv, och gått direkt till källan, dvs SDs egna representanter.

Det är ingen artikel från Aftonbladet som jag går igång på, även om det naturlitgtivs finns mycket kritik att hämta ifrån gammelmedia.

Medlem

George Carlin, en av de smartaste och mest slipade komiker/debattörer USA någonsin haft, sa det bäst angående röstning:

http://www.youtube.com/watch?v=xIraCchPDhk


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av SunShine:

Och jag känner verkligen igen mig i de undertonerna som finns bland de man känner när de talar politik, har även "förlorat" en vän tack vare detta då han fick för sig jag blivit en "tönt" som snackade "trams" trots vi känt varandra i flera år och haft så många roliga stunder ihop.
Att något så enkelt som vilken syn man har på sina medmänniskor kan få någon att plötsligt börja förakta en och se ned på en är inte bara sorgligt, det är också oroväckande för jag märker mer och mer sådant, inte bara online, men även i sociala sammanhang.

Det är en växande grupp människor (mestadels män) i det här landet som i allt större utsträckning likställer demokrati och yttrandefrihet som att det innebär man har rätten att använda sig av ordval och uttryck som rakt av skulle klassas som förtryckarspråk om det nu hade funnits något som hette så, men jag hoppas ni förstår vad jag menar med detta.
Att argumentera genom att stämpla andra, genom sitt ordval, som sämre individer än sig själv som då blir helt okej att mobba i dessa personers vardag.
Är det ett sådant samhälle man vill ha ? Jag vill det då rakt inte.

Och det är omöjligt att ha en nyanserad debatt med många av de här individerna för så fort man har en synpunkt som avviker från deras perception av verkligheten så blir man kallad allt möjligt, och påpekar man detta så är de snabba med att klargöra att man minsann håller på likadant själv fast man absolut inte gör det.
Att inte hålla med om någons syn i en viss fråga är inte detsamma som att kalla någon för "pk fjolla", "feminist terrorist", "vänsterpack" osv.
Dessa ord bottnar i samma synsätt som att kalla någon "fet" "ful" "hora" "bög" osv.
Men man ser på många sidor på nätet hur sådana här kommentarer där man går all-in för att förödmjuka andra får allt mer likes, hur kan man sitta och tycka det är okej att någon inte kan föra en diskussion utan att behöva ta till rena rama mobbar fasoner ?!

Bra skrivet! Upplever själv samma sak, främst då online i diverse forum i vårt kära avlånga land, ju mer åt mobbarhållet man går, ju fler likes, lite lynchstämning sådär. Genomtänkta inlägg, med resonemang och gärna källhänvisning röstas ner, medans "blattejävel" och liknande får thumbs up!

Att motarbeta det är inte lätt, men det finns inte så mycket att välja på än att försöka. Motargumenten är oftast densamma, "vänsterpack" som du nämner, men "hjärntvättad" och "verklighetsfrånvänd" används även de ofta. Man klagar på all etablerad media i riket för att vara vinklad och partisk, men själv så har man extremt partiska källor som bara skriver om invandring.
Allt förutom sina egna åsikter är dom rätta, finns inte en chans till diskussion, alla andra är politisk korrekta, och sitt egna hat är det enda som räknas. Alla i media ljuger, och regeringen är också med på det hela, och allt förutom det jag själv och min lilla grupp tror är en konspiration.

När några påstår att dom har ensamrätt på sanningen, ja då är man helt galet ute.

uh..hur fan kunde det bli såhär?

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av SunShine:

Och jag känner verkligen igen mig i de undertonerna som finns bland de man känner när de talar politik, har även "förlorat" en vän tack vare detta då han fick för sig jag blivit en "tönt" som snackade "trams" trots vi känt varandra i flera år och haft så många roliga stunder ihop.
Att något så enkelt som vilken syn man har på sina medmänniskor kan få någon att plötsligt börja förakta en och se ned på en är inte bara sorgligt, det är också oroväckande för jag märker mer och mer sådant, inte bara online, men även i sociala sammanhang.

Det är en växande grupp människor (mestadels män) i det här landet som i allt större utsträckning likställer demokrati och yttrandefrihet som att det innebär man har rätten att använda sig av ordval och uttryck som rakt av skulle klassas som förtryckarspråk om det nu hade funnits något som hette så, men jag hoppas ni förstår vad jag menar med detta.
Att argumentera genom att stämpla andra, genom sitt ordval, som sämre individer än sig själv som då blir helt okej att mobba i dessa personers vardag.
Är det ett sådant samhälle man vill ha ? Jag vill det då rakt inte.

Och det är omöjligt att ha en nyanserad debatt med många av de här individerna för så fort man har en synpunkt som avviker från deras perception av verkligheten så blir man kallad allt möjligt, och påpekar man detta så är de snabba med att klargöra att man minsann håller på likadant själv fast man absolut inte gör det.
Att inte hålla med om någons syn i en viss fråga är inte detsamma som att kalla någon för "pk fjolla", "feminist terrorist", "vänsterpack" osv.
Dessa ord bottnar i samma synsätt som att kalla någon "fet" "ful" "hora" "bög" osv.
Men man ser på många sidor på nätet hur sådana här kommentarer där man går all-in för att förödmjuka andra får allt mer likes, hur kan man sitta och tycka det är okej att någon inte kan föra en diskussion utan att behöva ta till rena rama mobbar fasoner ?!

Bra skrivet! Upplever själv samma sak, främst då online i diverse forum i vårt kära avlånga land, ju mer åt mobbarhållet man går, ju fler likes, lite lynchstämning sådär. Genomtänkta inlägg, med resonemang och gärna källhänvisning röstas ner, medans "blattejävel" och liknande får thumbs up!

Att motarbeta det är inte lätt, men det finns inte så mycket att välja på än att försöka. Motargumenten är oftast densamma, "vänsterpack" som du nämner, men "hjärntvättad" och "verklighetsfrånvänd" används även de ofta. Man klagar på all etablerad media i riket för att vara vinklad och partisk, men själv så har man extremt partiska källor som bara skriver om invandring.
Allt förutom sina egna åsikter är dom rätta, finns inte en chans till diskussion, alla andra är politisk korrekta, och sitt egna hat är det enda som räknas. Alla i media ljuger, och regeringen är också med på det hela, och allt förutom det jag själv och min lilla grupp tror är en konspiration.

När några påstår att dom har ensamrätt på sanningen, ja då är man helt galet ute.

uh..hur fan kunde det bli såhär?

Fast jag skriver/säger gärna till någon om jag tycker de är dumma i huvudet för sina politiska åsikter. Samt säger gärna upp bekantskapen med någon om de skulle vara Sverige Demokrater t.ex. Jag vill inte umgås med människor som har kass människosyn.


signatur

IDKFA

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:

Fast jag skriver/säger gärna till någon om jag tycker de är dumma i huvudet för sina politiska åsikter. Samt säger gärna upp bekantskapen med någon om de skulle vara Sverige Demokrater t.ex. Jag vill inte umgås med människor som har kass människosyn.

Jo det har jag med gjort, frågan är om det löser något?

Hursomhelst kan jag inte umgås med folk som dömer andra efter ursprung/hudfärg/sexuell läggning. Två har än så länge åkt ut. Politisk tillhörighet spelar ingen roll bland de jag känner, det beror ju helt på hur man motiverar sin politiska ställning, men om man är extremt fördomsfull och rasistisk då är man inte min vän längre.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av mrFluffy:

Fast jag skriver/säger gärna till någon om jag tycker de är dumma i huvudet för sina politiska åsikter. Samt säger gärna upp bekantskapen med någon om de skulle vara Sverige Demokrater t.ex. Jag vill inte umgås med människor som har kass människosyn.

Jo det har jag med gjort, frågan är om det löser något?

Hursomhelst kan jag inte umgås med folk som dömer andra efter ursprung/hudfärg/sexuell läggning. Två har än så länge åkt ut. Politisk tillhörighet spelar ingen roll bland de jag känner, det beror ju helt på hur man motiverar sin politiska ställning, men om man är extremt fördomsfull och rasistisk då är man inte min vän längre.

Jo det var lite så jag menade, alltså politisk tillhörighet spelar ingen roll. Men Sverigedemokrater och rasism brukar allt som oftast gå hand i hand. Jag tycker att folk som jag tycker är dumma i huvudet ska få höra det, annars kan de ju gå omkring och tro att de inte är det och kan inte ändra på sig. Om jag kollar tillbaka på när jag var 20 så skulle jag nog säga till mig själv att jag var jävligt dum i huvudet.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Soulless:

George Carlin, en av de smartaste och mest slipade komiker/debattörer USA någonsin haft, sa det bäst angående röstning:

http://www.youtube.com/watch?v=xIraCchPDhk

Skrattar åt honom, inte med honom. Sicken fjant.

Härlig klass på dig som hånar döda personer men ser man till övriga kommentarer från dig så är de fyllda med påhopp och andra osmakligheter så jag är knappast förvånad

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:

Om jag kollar tillbaka på när jag var 20 så skulle jag nog säga till mig själv att jag var jävligt dum i huvudet.

Haha jag med, men hade vi lyssnat? nja..

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Soulless:

George Carlin, en av de smartaste och mest slipade komiker/debattörer USA någonsin haft, sa det bäst angående röstning:

http://www.youtube.com/watch?v=xIraCchPDhk

Skrattar åt honom, inte med honom. Sicken fjant.

Visar ju bara att du inte förstår bättre så för all del!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Cane:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Soulless:

George Carlin, en av de smartaste och mest slipade komiker/debattörer USA någonsin haft, sa det bäst angående röstning:

http://www.youtube.com/watch?v=xIraCchPDhk

Skrattar åt honom, inte med honom. Sicken fjant.

Härlig klass på dig som hånar döda personer men ser man till övriga kommentarer från dig så är de fyllda med påhopp och andra osmakligheter så jag är knappast förvånad

Skiter fullständigt i om han är död eller inte, är han dålig så är han dålig. Så du kan inte ge någon dålig kritik om en person för att den personen är död?


signatur

IDKFA

Skriv svar