Vad ska du rösta på i valet 2014?

Medlem

Jaja vi säger väl så då

Medlem
Skrivet av Banditen:

Skulle det vara något sensationellt att en politiker får ett annat uppdrag efter att ha gjort något förkastligt? Nu får du lugna ner dig, SD är absolut inte ensamma om detta fenomen.

Alla behöver vi ett rövhål någongång

Något som är sensationellt är att tre riksdagspolitiker som springer runt med järnrör på stan, hotar och skriker glåpord åt folk ens får vara kvar i partiet i fråga, än mer i riksdagen. Händelsen i fråga är ju desto mer förkastlig än att köpa en toblerone för skattepengar etc.

Medlem
Skrivet av Hjelmern:
Skrivet av Banditen:

Skulle det vara något sensationellt att en politiker får ett annat uppdrag efter att ha gjort något förkastligt? Nu får du lugna ner dig, SD är absolut inte ensamma om detta fenomen.

Alla behöver vi ett rövhål någongång

Något som är sensationellt är att tre riksdagspolitiker som springer runt med järnrör på stan, hotar och skriker glåpord åt folk ens får vara kvar i partiet i fråga, än mer i riksdagen. Händelsen i fråga är ju desto mer förkastlig än att köpa en toblerone för skattepengar etc.

Ja vi lever ju I en demokrati och så fungerar ett demokratiskt samhälle, passar inte det så finns det säkert andra lander där du är välkommen.


signatur

Wasted.White.Boys

Inaktiv
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Hjelmern:
Skrivet av Banditen:

Skulle det vara något sensationellt att en politiker får ett annat uppdrag efter att ha gjort något förkastligt? Nu får du lugna ner dig, SD är absolut inte ensamma om detta fenomen.

Alla behöver vi ett rövhål någongång

Något som är sensationellt är att tre riksdagspolitiker som springer runt med järnrör på stan, hotar och skriker glåpord åt folk ens får vara kvar i partiet i fråga, än mer i riksdagen. Händelsen i fråga är ju desto mer förkastlig än att köpa en toblerone för skattepengar etc.

Ja vi lever ju I en demokrati och så fungerar ett demokratiskt samhälle, passar inte det så finns det säkert andra lander där du är välkommen.

Hur tänker du här med ditt resonemang om hur det fungerar i en demokrati?

Varför ber du någon att flytta härifrån för att åsikterna skiljer mot dina?

Medlem

Go Miljöpartiet!


signatur

Man måste klippa det långa strået långsamt, annars halkar man i hinken.

Medlem
Skrivet av Banditen:

Ja vi lever ju I en demokrati och så fungerar ett demokratiskt samhälle, passar inte det så finns det säkert andra lander där du är välkommen.

Så det är alltså helt lungt för din del att folkvalda politiker tycker det är en bra idé att springa runt med järnrör på stan, skrika glåpord åt folk, etc? Om vi nu har en sådan pråper demokrati som du hävdar, så borde det ju ingå att kunna avsätta folk som beter sig som svin. Om riksdagspolitiker från andra partier skulle bete sig på det här sättet skulle de fått sparken direkt, kanske inte från själva partiet, men åtminstone från sina postisioner. Men SD måste alltid dra på sig offerkoftan och känna sig diskriminerade.

Medlem
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Hjelmern:
Skrivet av Banditen:

Skulle det vara något sensationellt att en politiker får ett annat uppdrag efter att ha gjort något förkastligt? Nu får du lugna ner dig, SD är absolut inte ensamma om detta fenomen.

Alla behöver vi ett rövhål någongång

Något som är sensationellt är att tre riksdagspolitiker som springer runt med järnrör på stan, hotar och skriker glåpord åt folk ens får vara kvar i partiet i fråga, än mer i riksdagen. Händelsen i fråga är ju desto mer förkastlig än att köpa en toblerone för skattepengar etc.

Ja vi lever ju I en demokrati och så fungerar ett demokratiskt samhälle, passar inte det så finns det säkert andra lander där du är välkommen.

Så du tycker de är bra att såna som springer runt och hotar människor med järnrör, skriker hora, sen ljuger om att de ens ska ha hänt och undanhåller bevis får sitta kvar i SD - för vi lever i en demokrati och så fungerar det? Ifall SD vill bli sedda som ett seriöst parti och inte som ett gäng idioter så ligger de i deras intresse att utesluta såna här människor helt och aldrig släppa in dem i partiet igen. Men som Hjelmern skriver ovan så drar de på sig offerkoftan istället.

Och eftersom vi lever i just en demokrati så behöver inte alla tycka som du, det är lite de som är poängen med det hela.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem

En demokrati behöver inte ta hänsyn till rent anti-demokratiska krafter. Är det något vår kulturella historia har fört med sig är det läran om att när man börjar dalta med sådana krafter så faller man själv åt fanders.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

En demokrati behöver inte ta hänsyn till rent anti-demokratiska krafter. Är det något vår kulturella historia har fört med sig är det läran om att när man börjar dalta med sådana krafter så faller man själv åt fanders.

Jo, det måste man. Det är lite poängen med det hela. I en sann demokrati skal även anti-demokratiska röster få höras. Om man inte skulle tillåta anti-demokratiska partier, så är man ju inte demokratisk själv. För att inte kasta sten i glashus och framstå som en hypokrat så skall man låta någon, oavsett hur knepig man än tycker att personen är, att få säga sitt. Om man sedan samtycker, eller om man argumenterar emot, eller om man helt enkelt låter dom hållas och fortsätter med sitt är sedan upp till var och en.

Att säga att man står för demokrati och sedan inte tillåter någon att säga sitt är en dubbelmoral utan dess like. Det bästa man kan göra, oavsett vad man själv tror på och vilket parti som man står för är att alltid argumentera för det man tror på på ett neutralt och sakligt sätt. Att starta en pajkastning är bara negativt, då framstår man som oseriös och anhägnar till det partiet som man vill smutskasta blir bara mer övertygade om att dom har rätt. Samma sak är det om man ignorerar, då väcker det bara frustration och ännu mer engagemang. Motbevisa istället, det är det absolut bästa,


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av SunShine:

En demokrati behöver inte ta hänsyn till rent anti-demokratiska krafter. Är det något vår kulturella historia har fört med sig är det läran om att när man börjar dalta med sådana krafter så faller man själv åt fanders.

Jo, det måste man. Det är lite poängen med det hela. I en sann demokrati skal även anti-demokratiska röster få höras. Om man inte skulle tillåta anti-demokratiska partier, så är man ju inte demokratisk själv. För att inte kasta sten i glashus och framstå som en hypokrat så skall man låta någon, oavsett hur knepig man än tycker att personen är, att få säga sitt. Om man sedan samtycker, eller om man argumenterar emot, eller om man helt enkelt låter dom hållas och fortsätter med sitt är sedan upp till var och en.

Att säga att man står för demokrati och sedan inte tillåter någon att säga sitt är en dubbelmoral utan dess like. Det bästa man kan göra, oavsett vad man själv tror på och vilket parti som man står för är att alltid argumentera för det man tror på på ett neutralt och sakligt sätt. Att starta en pajkastning är bara negativt, då framstår man som oseriös och anhägnar till det partiet som man vill smutskasta blir bara mer övertygade om att dom har rätt. Samma sak är det om man ignorerar, då väcker det bara frustration och ännu mer engagemang. Motbevisa istället, det är det absolut bästa,

Jag ser det inte ett dugg som dubbelmoral att motverka anti-demokratiska makter för att värna om demokrati.
Historien berättar om och om igen vad som händer när man daltar med sådana krafter, men det är förståeligt att människor som själva verkar för att utnyttja demokrati för sina egna onda uppsåt såklart inte vill att andra ska motverka dem innan de hunnit ta makten och fått sätta sina onda planer i verket.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag ser det inte ett dugg som dubbelmoral att motverka anti-demokratiska makter för att värna om demokrati. Historien berättar om och om igen vad som händer när man daltar med sådana krafter, men det är förståeligt att människor som själva verkar för att utnyttja demokrati för sina egna onda uppsåt såklart inte vill att andra ska motverka dem innan de hunnit ta makten och fått sätta sina onda planer i verket.

Men när du säger "motverka" så kan det ordet ha flera olika betydelser. En betydelse kan vara att argumentera mot dom och försöka få dom att tänka om samtidigt som man också ser till att dom inte får fler anhängare. En annan betydelse kan vara att man försöker tysta dom, eller på något sätt se till att dom inte får något att säga till om. Det förstnämnda är demokratiskt och gör man det sistnämnda är man lika odemokratisk som man anklagar dom för att vara.

Så visst, självklart motverka - men på rätt sätt. Det var min poäng. Man kan inte tysta någon för demokratins skull, det vore som att själv använda metoder som man vill få bort eller motverka, vilket kallas dubbelmoral.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Nowly:
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Hjelmern:
Skrivet av Banditen:

Skulle det vara något sensationellt att en politiker får ett annat uppdrag efter att ha gjort något förkastligt? Nu får du lugna ner dig, SD är absolut inte ensamma om detta fenomen.

Alla behöver vi ett rövhål någongång

Något som är sensationellt är att tre riksdagspolitiker som springer runt med järnrör på stan, hotar och skriker glåpord åt folk ens får vara kvar i partiet i fråga, än mer i riksdagen. Händelsen i fråga är ju desto mer förkastlig än att köpa en toblerone för skattepengar etc.

Ja vi lever ju I en demokrati och så fungerar ett demokratiskt samhälle, passar inte det så finns det säkert andra lander där du är välkommen.

Så du tycker de är bra att såna som springer runt och hotar människor med järnrör, skriker hora, sen ljuger om att de ens ska ha hänt och undanhåller bevis får sitta kvar i SD - för vi lever i en demokrati och så fungerar det? Ifall SD vill bli sedda som ett seriöst parti och inte som ett gäng idioter så ligger de i deras intresse att utesluta såna här människor helt och aldrig släppa in dem i partiet igen. Men som Hjelmern skriver ovan så drar de på sig offerkoftan istället.

Och eftersom vi lever i just en demokrati så behöver inte alla tycka som du, det är lite de som är poängen med det hela.

Nej jag tycker inte det är bra.

Ska någon som kallar andra människor för rasister få vara politiker tycker du?


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Nowly:
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Hjelmern:
Skrivet av Banditen:

Skulle det vara något sensationellt att en politiker får ett annat uppdrag efter att ha gjort något förkastligt? Nu får du lugna ner dig, SD är absolut inte ensamma om detta fenomen.

Alla behöver vi ett rövhål någongång

Något som är sensationellt är att tre riksdagspolitiker som springer runt med järnrör på stan, hotar och skriker glåpord åt folk ens får vara kvar i partiet i fråga, än mer i riksdagen. Händelsen i fråga är ju desto mer förkastlig än att köpa en toblerone för skattepengar etc.

Ja vi lever ju I en demokrati och så fungerar ett demokratiskt samhälle, passar inte det så finns det säkert andra lander där du är välkommen.

Så du tycker de är bra att såna som springer runt och hotar människor med järnrör, skriker hora, sen ljuger om att de ens ska ha hänt och undanhåller bevis får sitta kvar i SD - för vi lever i en demokrati och så fungerar det? Ifall SD vill bli sedda som ett seriöst parti och inte som ett gäng idioter så ligger de i deras intresse att utesluta såna här människor helt och aldrig släppa in dem i partiet igen. Men som Hjelmern skriver ovan så drar de på sig offerkoftan istället.

Och eftersom vi lever i just en demokrati så behöver inte alla tycka som du, det är lite de som är poängen med det hela.

Nej jag tycker inte det är bra.

Ska någon som kallar andra människor för rasister få vara politiker tycker du?

Vem har kallat vem för rasist menar du? One wrong doesn't make another one right. Jag skiter i om det är SD, S, V, MP, M, KD, jag tycker det är ett oacceptabelt beteende (järnrörshändelsen) och det finns flera politiker ur andra partier som också gjort tveksamma saker som fortfarande sitter kvar i riksdagen som jag också tycker är fel. Och jag vet inte om jag skulle tycka det är "fel" att kalla SD för rasistiskt då de är en tolkningsfråga och människor ser på¨"rasism" på olika sätt.

Men politikerna borde ta debatten med SD utan att dra rasistkortet för de ger ingenting och för inte debatten framåt. Däremot tycker jag det är jätteroligt att SD vill stoppa invandringen för de verkar inte kunna se skillnad på invandrare och flyktingar - som för mig är två helt skilda saker. Sen tycker jag det är absurt med folk som röstar på SD med motiveringen att "det är de enda partiet som tar upp de här med invandring".


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av Nowly:
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Nowly:
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Hjelmern:
Skrivet av Banditen:

Skulle det vara något sensationellt att en politiker får ett annat uppdrag efter att ha gjort något förkastligt? Nu får du lugna ner dig, SD är absolut inte ensamma om detta fenomen.

Alla behöver vi ett rövhål någongång

Något som är sensationellt är att tre riksdagspolitiker som springer runt med järnrör på stan, hotar och skriker glåpord åt folk ens får vara kvar i partiet i fråga, än mer i riksdagen. Händelsen i fråga är ju desto mer förkastlig än att köpa en toblerone för skattepengar etc.

Ja vi lever ju I en demokrati och så fungerar ett demokratiskt samhälle, passar inte det så finns det säkert andra lander där du är välkommen.

Så du tycker de är bra att såna som springer runt och hotar människor med järnrör, skriker hora, sen ljuger om att de ens ska ha hänt och undanhåller bevis får sitta kvar i SD - för vi lever i en demokrati och så fungerar det? Ifall SD vill bli sedda som ett seriöst parti och inte som ett gäng idioter så ligger de i deras intresse att utesluta såna här människor helt och aldrig släppa in dem i partiet igen. Men som Hjelmern skriver ovan så drar de på sig offerkoftan istället.

Och eftersom vi lever i just en demokrati så behöver inte alla tycka som du, det är lite de som är poängen med det hela.

Nej jag tycker inte det är bra.

Ska någon som kallar andra människor för rasister få vara politiker tycker du?

Vem har kallat vem för rasist menar du? One wrong doesn't make another one right. Jag skiter i om det är SD, S, V, MP, M, KD, jag tycker det är ett oacceptabelt beteende (järnrörshändelsen) och det finns flera politiker ur andra partier som också gjort tveksamma saker som fortfarande sitter kvar i riksdagen som jag också tycker är fel. Och jag vet inte om jag skulle tycka det är "fel" att kalla SD för rasistiskt då de är en tolkningsfråga och människor ser på¨"rasism" på olika sätt.

Men politikerna borde ta debatten med SD utan att dra rasistkortet för de ger ingenting och för inte debatten framåt. Däremot tycker jag det är jätteroligt att SD vill stoppa invandringen för de verkar inte kunna se skillnad på invandrare och flyktingar - som för mig är två helt skilda saker. Sen tycker jag det är absurt med folk som röstar på SD med motiveringen att "det är de enda partiet som tar upp de här med invandring".

Jag har faktiskt inget typ exempel där någon politiker har anklagat och kallat andra personer för rasister, men jag minns att jag har sett och hört inslag på tv med politiker där ordet rasist har haglat både mot enstaka personer och likaså hela grupper av människor. I vissa fall stammer det säkert, men å andra sidan kanske det inte stammer I andra fall.

Att någon automatiskt blir stämplad som rasist för att personen är emot tex ökad invandring är för mig en gåta.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Nowly:
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Nowly:
Skrivet av Banditen:
Skrivet av Hjelmern:
Skrivet av Banditen:

Skulle det vara något sensationellt att en politiker får ett annat uppdrag efter att ha gjort något förkastligt? Nu får du lugna ner dig, SD är absolut inte ensamma om detta fenomen.

Alla behöver vi ett rövhål någongång

Något som är sensationellt är att tre riksdagspolitiker som springer runt med järnrör på stan, hotar och skriker glåpord åt folk ens får vara kvar i partiet i fråga, än mer i riksdagen. Händelsen i fråga är ju desto mer förkastlig än att köpa en toblerone för skattepengar etc.

Ja vi lever ju I en demokrati och så fungerar ett demokratiskt samhälle, passar inte det så finns det säkert andra lander där du är välkommen.

Så du tycker de är bra att såna som springer runt och hotar människor med järnrör, skriker hora, sen ljuger om att de ens ska ha hänt och undanhåller bevis får sitta kvar i SD - för vi lever i en demokrati och så fungerar det? Ifall SD vill bli sedda som ett seriöst parti och inte som ett gäng idioter så ligger de i deras intresse att utesluta såna här människor helt och aldrig släppa in dem i partiet igen. Men som Hjelmern skriver ovan så drar de på sig offerkoftan istället.

Och eftersom vi lever i just en demokrati så behöver inte alla tycka som du, det är lite de som är poängen med det hela.

Nej jag tycker inte det är bra.

Ska någon som kallar andra människor för rasister få vara politiker tycker du?

Vem har kallat vem för rasist menar du? One wrong doesn't make another one right. Jag skiter i om det är SD, S, V, MP, M, KD, jag tycker det är ett oacceptabelt beteende (järnrörshändelsen) och det finns flera politiker ur andra partier som också gjort tveksamma saker som fortfarande sitter kvar i riksdagen som jag också tycker är fel. Och jag vet inte om jag skulle tycka det är "fel" att kalla SD för rasistiskt då de är en tolkningsfråga och människor ser på¨"rasism" på olika sätt.

Men politikerna borde ta debatten med SD utan att dra rasistkortet för de ger ingenting och för inte debatten framåt. Däremot tycker jag det är jätteroligt att SD vill stoppa invandringen för de verkar inte kunna se skillnad på invandrare och flyktingar - som för mig är två helt skilda saker. Sen tycker jag det är absurt med folk som röstar på SD med motiveringen att "det är de enda partiet som tar upp de här med invandring".

Jag har faktiskt inget typ exempel där någon politiker har anklagat och kallat andra personer för rasister, men jag minns att jag har sett och hört inslag på tv med politiker där ordet rasist har haglat både mot enstaka personer och likaså hela grupper av människor. I vissa fall stammer det säkert, men å andra sidan kanske det inte stammer I andra fall.

Att någon automatiskt blir stämplad som rasist för att personen är emot tex ökad invandring är för mig en gåta.

Jag tror inte folk tycker SD är rasister för att de är emot ökad invandring, jag tror att det är pga. vad en del människor som är med i SD säger och skriver på sina bloggar, twitter etc.
http://sdcitat.se/ (dock är inte ALLA citat där "rasistiska" enligt mig utan rör andra frågor också).


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem

Jag såg ett inslag igår på svt nyheter att en by i Dalarna tog in ganska så många invandrare och byborna hade hjälpt till med att sticka kläder, skänka saker till dem osv. Jävligt schysst! Men frågan är vad ska dem göra i den byn? Det finns inga jobb och det blir bara värre och värre speciellt i dem små samhällen. Det är ju absolut inte invandrarnas fel utan det är ju så klart regeringen. Men hur fasen tänker dem? Sverige behöver ju knappast fler arbetslösa...

Sen borde ju EU verkligen ta tag i det här problemet och jämna ut fördelningen av invandrare så att inte enstaka land behöver belastas till 110% .

Medlem

SD's får endast röster för att övriga partier inte vågar ta i frågan, integrations politiken i sverige har varit ett misslyckande, invandringen överdriven.

Sedan att SD är ett jävla bank lobby parti som hör hemma i graven är en annan femma, det enda deras anhängare tjötar om är invandring, men det är inte det enda partiet tjötar om, dom vill ge mkt pengar till banker, samt göra det sämre för gemene man, och bättre för dom rikare, precis som moderaterna.

Vem vet reinfeldt kanske joinar, han ser ju ut som en bula trots allt.

Medlem

Blir nog blankröstning tror jag, inte tillräckligt insatt för att kunna ge något parti min röst. Spontant känns det som att välja mellan pest och kolera...

Medlem

Intressanta diskussioner på min ära. Och ett intressant valresultat, även om det är missvisande.

Enskilda grupper må rösta i högre grad på SD än andra men i slutändan hamnar de ändå på runt 10% i alla opinionsundersökningar. Många blir väldigt upprörda av de siffrorna och en hel del SDare jublar. En liten sak bara, att SD har 10% av rösterna betyder att de andra har 90% av rösterna. Det är 90% av Sveriges röstande befolkning som INTE tycker Sverigedemokraternas beteende och ideologi är ok.

Jag såg att någon nämnde ordet rasist. Det må så vara att SD kanske inte är rasister. Men de är främlingsfientliga. För det handlar inte om att stänga våra gränser helt eller hur? Det handlar om att begränsa VILKA som får komma hit. SD har inga som helst problem med västinvandring. Problemet dyker upp när det kommer flyktingar från krigshärdar runt om i världen. Ni ser skillnaden mellan invandrare och flyktingar va?

Jag skulle kunna skriva resten av dagen om vad SDs politik kommer leda till men ni har viktigare saker att göra misstänker jag. Ett par saker kan nämnas dock.

SD är inte rumsrena. Kopplingarna till Avpixlat, skandalerna som haglar, nolltoleransen som inte är ett jäkla skit värd för de som sitter i partitoppen (Googla Thoralf Alfsson). Alla dess saker kommer endast leda till en sak. Oavsett hur många röster SD får så kommer nya allianser bland övriga partier skapas för att hindra någon form av reell makt.

My two cents.


signatur

The Emperor protects.

Medlem

@Phaeton

Är du inte lite naiv nu när du för ditt påstående om invandringen?
Om man nu ogillar eller är emot ökad invandring så spelar det väl ingen roll vartifrån personerna kommer ifrån?
Jag hade inte velat ha hit drösvis med tex danskar,norrmän,finnar,tyskar,engelsmän om vi inte själva kan sörja för våra egna I första hand. Jag tycker inte SD är främlings fientliga,, man är inte emot främlingar bara för att man vill säkra gränsen och ta in mindre flyktingar. Det är som att ta emot fler personer I en livbåt än vad den klarar av.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Banditen:

@Phaeton

Är du inte lite naiv nu när du för ditt påstående om invandringen?
Om man nu ogillar eller är emot ökad invandring så spelar det väl ingen roll vartifrån personerna kommer ifrån?
Jag hade inte velat ha hit drösvis med tex danskar,norrmän,finnar,tyskar,engelsmän om vi inte själva kan sörja för våra egna I första hand. Jag tycker inte SD är främlings fientliga,, man är inte emot främlingar bara för att man vill säkra gränsen och ta in mindre flyktingar. Det är som att ta emot fler personer I en livbåt än vad den klarar av.

Nej jag är faktiskt inte naiv, jag är ganska insatt i dessa frågor då jag själv arbetar i en värld nära politiken.

SD vill inte minska invandringen lite grann, de vill minska den med 85-90 procent fram till 2017. Och det de vill minska är asyl- och anhöriginvandringen. Ur det kan man, med lite fantasi, själv räkna ut vilka grupper som kommer nekas tillträde till Sverige.

Angående främlingsfientligheten så kan du själv googla definitionen av vad det är. En liten hint är att det handlar om en rädsla för människor från andra länder.

Vidare så kan vi diskutera vad som skulle hända om SD kommer till makten och titta lite närmare på deras principprogram. Där finns en mycket intressant punkt som får iallafall mig att hajja till lite.

"På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur." - Ur SD´s principprogram.

Vad betyder då detta? Jo rent krasst så betyder det att du kan upphöra att vara svensk. Detta även om du heter Svensson, är blond, har blåa ögon och kan härleda din släkt tillbaka till Gustav Vasa.

Jag är inte naiv. Jag är genuint oroad av att vi inte har lärt oss mer av historien. För de här åsikterna är inget nytt. Vi har sett dem förut.

Och det gick inte så bra de gångerna.


signatur

The Emperor protects.

Inaktiv
Skrivet av Banditen:

Jag tycker inte SD är främlings fientliga,, man är inte emot främlingar bara för att man vill säkra gränsen och ta in mindre flyktingar. Det är som att ta emot fler personer I en livbåt än vad den klarar av.

Inte?

Dagens nyhetsflash:

http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/expressen-...
Det är äckligt, helt avskyvärt.

Dags att vi slutar låtsas och ens erkänner debatten om SD är främlingsfientliga eller inte, dags att hoppa upp en nivå. Som att säga att miljöpartiet inte har något med miljö att göra. Nu räcker det.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Banditen:

Jag tycker inte SD är främlings fientliga,, man är inte emot främlingar bara för att man vill säkra gränsen och ta in mindre flyktingar. Det är som att ta emot fler personer I en livbåt än vad den klarar av.

Inte?

Dagens nyhetsflash:

http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/expressen-...
Det är äckligt, helt avskyvärt.

Dags att vi slutar låtsas och ens erkänner debatten om SD är främlingsfientliga eller inte, dags att hoppa upp en nivå. Som att säga att miljöpartiet inte har något med miljö att göra. Nu räcker det.

Bra skrivet.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Dagens nyhetsflash:

http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/expressen-...
Det är äckligt, helt avskyvärt.

Dags att vi slutar låtsas och ens erkänner debatten om SD är främlingsfientliga eller inte, dags att hoppa upp en nivå. Som att säga att miljöpartiet inte har något med miljö att göra. Nu räcker det.

Visst kanske är invandringsfrågan deras huvudfråga, men att säga att alla är rasister är ungefär som att säga att alla i MP vill förbjuda bilar, införa syreskatt och sätta maxtak för elförbrukningen.

Visst, det finns rötägg i SD och pga mediaexponeringen så märks dom mer än "klimattalibanerna" i MP. Men det är fortfarande så att man inte kan dra alla över samma streck. Ok, hellre en militant vegan än en nasse, men det är ändå fel...

Innan man börjar ev. pajkastning så kan man ha två saker i åtanke:

1) Ingen kommer på något magiskt sätt att sluta vara rasist bara för att några andra pekar på dom med hela handen och säger "du är rasist, sluta med det." En del kanske tystnar, men dom är inte mindre rasistiska bara för att dom slutar säga rasistiska saker. Man får bara bort de tydligaste symptomen, inte problemet i sig.

2) Om man inte håller debatten på en hög nivå, så riskerar man bara att det blir värre. Arbeta med att framföra argument som övertygar. "Du är en ond och dålig människa" är inget övertygande argument. Man riskerar bara att göra dom ännu mer säkra på sin sak och ge dem fler angängare.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av conthox:
Skrivet av Aresz:

Dagens nyhetsflash:

http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/expressen-...
Det är äckligt, helt avskyvärt.

Dags att vi slutar låtsas och ens erkänner debatten om SD är främlingsfientliga eller inte, dags att hoppa upp en nivå. Som att säga att miljöpartiet inte har något med miljö att göra. Nu räcker det.

Visst kanske är invandringsfrågan deras huvudfråga, men att säga att alla är rasister är ungefär som att säga att alla i MP vill förbjuda bilar, införa syreskatt och sätta maxtak för elförbrukningen.

Visst, det finns rötägg i SD och pga mediaexponeringen så märks dom mer än "klimattalibanerna" i MP. Men det är fortfarande så att man inte kan dra alla över samma streck. Ok, hellre en militant vegan än en nasse, men det är ändå fel...

Innan man börjar ev. pajkastning så kan man ha två saker i åtanke:

1) Ingen kommer på något magiskt sätt att sluta vara rasist bara för att några andra pekar på dom med hela handen och säger "du är rasist, sluta med det." En del kanske tystnar, men dom är inte mindre rasistiska bara för att dom slutar säga rasistiska saker. Man får bara bort de tydligaste symptomen, inte problemet i sig.

2) Om man inte håller debatten på en hög nivå, så riskerar man bara att det blir värre. Arbeta med att framföra argument som övertygar. "Du är en ond och dålig människa" är inget övertygande argument. Man riskerar bara att göra dom ännu mer säkra på sin sak och ge dem fler angängare.

Lite det jag menar, vi slutar helt enkelt upp med att diskutera vad dom är eller inte är, utan vi baserar oss helt enkelt på det deras politiker säger. Varför diskutera i det oändliga med rasister som inte erkänner sig vara rasister/främlingsfientliga? Är det 50%, 80%? Skit samma, ge fan i det och gå direkt på deras ord istället. Dom har redan visat sina åsikter på diverse forum, det är ju deras åsikter vi ska åt, dom ska få ta ansvar för det dom själva säger, inget mer, inget mindre. Nu får vi, precis som tidigare, endast dåliga bortförklaringar.

Edit, exempel:
http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/politiker-...
Bara på skoj?

Så jävla sämst.

Medlem

@ Aresz

Vad är minimum kravet för att bli klassad som rasist?

Och detta som du skriver här "Varför diskutera i det oändliga med rasister som inte erkänner sig vara rasister/främlingsfientliga?"

Det jag vill få fram är att finns det någon mall du går efter för att klassa någon som rasist/främlingsfientlig?

Exempel: Du ropar åt en kille att han är bög för något han har gjort, sagt eller kanske ser ut på ett visst sätt. Killen svarar dig att han inte alls är homosexuell och att han faktiskt har en tjej.
Blir han då automatiskt en bög bara för att du tycker det?

Du verkar hysa ett stort agg emot andra människor med andra tankar än dina egna, Om det är någon som bemöter kritik med skällsord , så är det ju du. Jag får känslan av att delar man inte dina tankegångar så är man inte mycket värd I dina ögon.


signatur

Wasted.White.Boys

Inaktiv
Skrivet av Banditen:

@ Aresz

Vad är minimum kravet för att bli klassad som rasist?

Och detta som du skriver här "Varför diskutera i det oändliga med rasister som inte erkänner sig vara rasister/främlingsfientliga?"

Det jag vill få fram är att finns det någon mall du går efter för att klassa någon som rasist/främlingsfientlig?

Exempel: Du ropar åt en kille att han är bög för något han har gjort, sagt eller kanske ser ut på ett visst sätt. Killen svarar dig att han inte alls är homosexuell och att han faktiskt har en tjej.
Blir han då automatiskt en bög bara för att du tycker det?

Du verkar hysa ett stort agg emot andra människor med andra tankar än dina egna, Om det är någon som bemöter kritik med skällsord , så är det ju du. Jag får känslan av att delar man inte dina tankegångar så är man inte mycket värd I dina ögon.

Läser du hela mitt inlägg förstår du säkerligen kontexten, resten finns ovan, men det som jag anser vara av vikt är följande:

"gå direkt på deras ord istället. Dom har redan visat sina åsikter på diverse forum, det är ju deras åsikter vi ska åt, dom ska få ta ansvar för det dom själva säger, inget mer, inget mindre"

Alltså, vi ignorerar om de själva inte vill kalla sig för rasister eller främlingsfientliga, eller främlingsfientligt parti med alldeles för många rasister. Att fastna där i diskussionen leder verkligen ingenstans, istället lyfts den enbart mot sakfrågorna och alla dessa uttalanden. Detta händer ju givetvis redan, det är jag medveten om.
Tar vi endast den delen du valde att citera, så kan det låta som att vi ska sluta diskutera och ja ta till våld eller något annat istället, men det var inte så jag menade, och det framgår om hela inlägget läses.

Nej jag har ingen mall för detta, jag tycker att ett parti med bakgrund inom nazism och rasism, och som fortfarande hävdar att dom inte är främlingsfientliga, trots allt uppför sig som att rasismen fortfarande finns där.
Politikernas handlingar och ord säger mer än en genomarbetad text (exempelvis det vi kan läsa på deras hemsida). Det är ju knappast som så att jag är ensam om att ha dessa åsikter.
Är du nyfiken på mer så bör du i första hand läsa deras egna sidor på sociala medier. I andra hand alla nyhetsartiklar samt ledarsidor och debattartiklar. I tredje hand så finns det ett antal sidor som samlar på citat från SD, oftast med direkt källhänvsining. Interasistmen.se och sdcitat.se. Expo.se har också mycket information.

Innan någon nu skriker vänsterpropaganda så är jag mer åt mitten, och oavsett vem som skriver om det tänk på att det finns en källa. Expo har exempelvis ljudupptagningar från SDs möten om nolltolerans, ta och lyssna.

Men nej dom blir inte främlingsfientliga och/eller rasister pga vad jag säger. Dom blir det genom sitt egna uppträdande. Vill du ha något alldeles purfärskt rekommenderas expressens avslöjande i veckan.

Precis som i din jämförelse så kan det hävdas att den här killen inte är homosexuell, men om killen trots det ändå ligger med killar så går bilden inte alls ihop. Ang just homosexualitet så ställer jag mig även frågande till SDs ståndpunkt. Dom var det _enda_ partiet som röstade för sterilisering av transsexuella, deras förra partisekreterare kallar homosexualitet för "en avart och onormalt". Avslöjandet tidigare i veckan pekar på kommentarer från deras folkvalda politker i klass med "bögpest" osv. I deras partiprogram står det något helt annat...vad gäller tror du?

Jag hyser ett visst agg mot människor som har sin värdegrund kopplad till rasism, främlingsfientlighet och hat mot homosexuella, vem kunde tro att det är en människas akilleshäl?
I övrigt är jag väldigt tolerant, tror på religionsfrihet och jag har stor förståelse för alla andra partiers åsikter.

Vilka skällsord har jag använt mig av menar du? Inte för att jag påstår att jag inte har låtit något elakt slippa ur, jag undrar bara vad du tänker på? Alla är lika mycket värda, klyschigt och härligt politiskt korrekt jag vet, men det är något jag tror på.

Nu har jag svarat på dina frågor, jag skulle uppskatta om du svarar på mina frågor vilka finns högre upp i tråden.

Medlem

@Aresz

Rasist är väl ett skällsord som du använder dig flitigt av?

syftar du på frågan varför jag vill att någon flyttar härifrån? För isåfall kan jag göra dig besviken att det har jag varken sagt eller påstått att någon ska göra. Att minska invandringen eller stoppa den helt är inte detsamma som att slänga ut människor ifrån landet..


signatur

Wasted.White.Boys

Inaktiv
Skrivet av Banditen:

@Aresz

Rasist är väl ett skällsord som du använder dig flitigt av?

syftar du på frågan varför jag vill att någon flyttar härifrån? För isåfall kan jag göra dig besviken att det har jag varken sagt eller påstått att någon ska göra. Att minska invandringen eller stoppa den helt är inte detsamma som att slänga ut människor ifrån landet..

Jag använder ordet när jag anser att något är rasistiskt, och jag har förklarat hur jag ser på saken.

Jag tänker på följande inlägg, här ser du både vad du själv har skrivit och mina frågor:

http://www.fz.se/forum/allmant-snack/vad-ska-du-rosta-pa-i-va...

Medlem

@Aresz

Jag har inte bett någon att flytta härifrån som inte delar mina åsikter. Däremot så tycker jag att människor som inte kan respektera ett demokratiskt samhälle, eller människor som helt vägrar att ens försöka att anpassa sig till svensk kultur att de människorna borde isåfall söka sig till ett annat land där det inte finns demokrati och där de inte behöver anpassa sig. Och jag menar inte att man ska ge upp sin religion eller egna traditioner. Det är min åsikt, sedan ifall den personen eller människorna kommer ifrån Iran eller Danmark, är svart eller vit, det bryr jag mig inte om.
Det gör absolut inget att du har åsikter om vem eller vilka som du tycker är rasister, men att stå och peka finger och saga , den och den är rasist och de är rasister utan att du ens har pratat med personerna ifråga. Det är ju inte speciellt demokratiskt, utan snarare mer förtal.


signatur

Wasted.White.Boys

Skriv svar