Vad ska du rösta på i valet 2014?

Medlem

Lite skrämmande att så många tänker rösta på SD. Håller med om att vi har problem med integrationen, men får dom makten så kommer vi ha fler och större problem istället :/


signatur
Medlem

Jag kommer att rösta rött men jag har inte bestämt mig i vilken grad. Är Sosse enligt de ursprungliga principerna men känner nog inte att Lövfén ger mig det jag vill höra. Jag hoppas bara att sossarna vid en eventuell vinst gör mycket mera än vad de lovat och stoppar slakten av det gemensamma precis som alliansen gått lös på Sverige.

Sen är det ju så klart bara SD i alla debatter om politik numera. SD är fascister. Det kan vinklas hur mycket som helst och dess anhängare kan ju försöka skrika ut motsatsen om inte kragarna på deras offerkoftor täppt för munnen på dem. Men enligt den akademiska tolkningen så är SD på alla sätt ett fascistiskt parti och ni som röstar på dem håller Francisco, Benito och Adolfs tradition vid liv. Vad det är som alla finner så otroligt alarmerande med hudfärger, homosexualitet och jämnställdhet förstår jag inte. Jag ser det som att vi har vänts mot varandra med de ökande klyftorna och rädslan hos alla ränteslavar som röstar höger pga deras enorma bostadslån. Man kan prova att prata med den man är rädd för. Testa. Hur ni kan föredra ett gäng våldsamma pajaser i riksdagen framför ett parti som förespråkar jämnställdhet är intressant att höra.

Det är i alla fall kul att se vilka som ligget bakom näthatet dessa dagar. Det är över med den taktiken nu.

Inaktiv
Skrivet av Banditen:

@Aresz

Jag har inte bett någon att flytta härifrån som inte delar mina åsikter. Däremot så tycker jag att människor som inte kan respektera ett demokratiskt samhälle, eller människor som helt vägrar att ens försöka att anpassa sig till svensk kultur att de människorna borde isåfall söka sig till ett annat land där det inte finns demokrati och där de inte behöver anpassa sig. Och jag menar inte att man ska ge upp sin religion eller egna traditioner. Det är min åsikt, sedan ifall den personen eller människorna kommer ifrån Iran eller Danmark, är svart eller vit, det bryr jag mig inte om.
Det gör absolut inget att du har åsikter om vem eller vilka som du tycker är rasister, men att stå och peka finger och saga , den och den är rasist och de är rasister utan att du ens har pratat med personerna ifråga. Det är ju inte speciellt demokratiskt, utan snarare mer förtal.

Till viss del kan jag hålla med dig i det du säger. Däremot förstår jag inte vad det som är odemokratiskt med att kalla medlemmar i ett främlingsfientligt parti för rasister, speciellt inte om dom i samma veva precis har blviti påkomna med handen i rasistkakburken, än en gång. Därtill har vi, precis som jag skrivit om tidigare, en mängd "knasiga" uttalanden av politikerna själva i sociala medier. Jag gav lite tips i mitt långa inlägg här ovan, du bör undersöka detta vidare.

Polisen utreder just nu hatbrott efter avslöjandet, något som även skett tidigare med minst en annan partimedlem. Vår statsminister säger att SD för in hat i politiken, men jag håller på med förtal genom att kritisera de senaste årens händelser? Nej, jag ägnar mig inte åt förtal.

(klicka och lyssna: http://www.expressen.se/nyheter/reinfeldt-sd-for-in-hat-i-sve...

Så försök inte, det är som sagt dags att vi slutar låtsas och ens erkänner debatten om SD är främlingsfientliga eller inte, dags att hoppa upp en nivå.

Vi kan här fundera över vilket framtida samhälle vi vill ha, och rösta därefter. Vi vet vad som har hänt i historien med hat och rasism, och nu vill vi upprepa samma misstag ytterligare en gång, för nu, denna gång vet vi "sanningen"?. Denna gången är "vi mot dom" rätt väg att gå?

Låt mig avsluta mitt inlägg med ett citat:
"när jag läser Expressens avslöjande om sverigedemokratiska kommunpolitiker som på sajten Avpixlat anonymt har skrivit hatiska och rasistiska texter. De har i sina inlägg önskat livet ur flyktingbarn och uttryckt tvivel kring huruvida Förintelsen verkligen har ägt rum. Allt kryddat med uttryck som ”gräshoppssvärmar”, ”negrer” och ”patrask”. "
"Lösningen är självklart inte att slå de avpixlade kommunpolitikerna i huvudet med järnrör – men heller inte att rösta in dem i kommunfullmäktige. Kanske ska vi istället omdefiniera utanförskap? Alla invandrare är inte utanför och alla svenskar är inte innanför"

http://www.svd.se/kultur/halsa-pa-i-varandras-utanforskap_881...

Medlem

@Aresz
Jag tycker om SD och jag är inte direkt rasist vad jag vet, är jag rasist nu? Kappa


signatur

Man måste klippa det långa strået långsamt, annars halkar man i hinken.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Banditen:

@Aresz

Jag har inte bett någon att flytta härifrån som inte delar mina åsikter. Däremot så tycker jag att människor som inte kan respektera ett demokratiskt samhälle, eller människor som helt vägrar att ens försöka att anpassa sig till svensk kultur att de människorna borde isåfall söka sig till ett annat land där det inte finns demokrati och där de inte behöver anpassa sig. Och jag menar inte att man ska ge upp sin religion eller egna traditioner. Det är min åsikt, sedan ifall den personen eller människorna kommer ifrån Iran eller Danmark, är svart eller vit, det bryr jag mig inte om.
Det gör absolut inget att du har åsikter om vem eller vilka som du tycker är rasister, men att stå och peka finger och saga , den och den är rasist och de är rasister utan att du ens har pratat med personerna ifråga. Det är ju inte speciellt demokratiskt, utan snarare mer förtal.

Till viss del kan jag hålla med dig i det du säger. Däremot förstår jag inte vad det som är odemokratiskt med att kalla medlemmar i ett främlingsfientligt parti för rasister, speciellt inte om dom i samma veva precis har blviti påkomna med handen i rasistkakburken, än en gång. Därtill har vi, precis som jag skrivit om tidigare, en mängd "knasiga" uttalanden av politikerna själva i sociala medier. Jag gav lite tips i mitt långa inlägg här ovan, du bör undersöka detta vidare.

Polisen utreder just nu hatbrott efter avslöjandet, något som även skett tidigare med minst en annan partimedlem. Vår statsminister säger att SD för in hat i politiken, men jag håller på med förtal genom att kritisera de senaste årens händelser? Nej, jag ägnar mig inte åt förtal.

(klicka och lyssna: http://www.expressen.se/nyheter/reinfeldt-sd-for-in-hat-i-sve...

Så försök inte, det är som sagt dags att vi slutar låtsas och ens erkänner debatten om SD är främlingsfientliga eller inte, dags att hoppa upp en nivå.

Vi kan här fundera över vilket framtida samhälle vi vill ha, och rösta därefter. Vi vet vad som har hänt i historien med hat och rasism, och nu vill vi upprepa samma misstag ytterligare en gång, för nu, denna gång vet vi "sanningen"?. Denna gången är "vi mot dom" rätt väg att gå?

Låt mig avsluta mitt inlägg med ett citat:
"när jag läser Expressens avslöjande om sverigedemokratiska kommunpolitiker som på sajten Avpixlat anonymt har skrivit hatiska och rasistiska texter. De har i sina inlägg önskat livet ur flyktingbarn och uttryckt tvivel kring huruvida Förintelsen verkligen har ägt rum. Allt kryddat med uttryck som ”gräshoppssvärmar”, ”negrer” och ”patrask”. "
"Lösningen är självklart inte att slå de avpixlade kommunpolitikerna i huvudet med järnrör – men heller inte att rösta in dem i kommunfullmäktige. Kanske ska vi istället omdefiniera utanförskap? Alla invandrare är inte utanför och alla svenskar är inte innanför"

http://www.svd.se/kultur/halsa-pa-i-varandras-utanforskap_881...

Bara lite nyfiken men på vilket sätt är SD's politik främlingsfientlig? De vill mer eller mindre föra samma politik som resten av Europa och även om SD skulle komma till makt skulle Sverige fortfarande vara betydligt mindre "rasistiskt" än t.ex. Japan och Sydkorea som i princip inte tar in några flyktingar alls.

Medlem

SD är det enda parti som har en nolltolerans mot rasism. Det kan ju tolkas på många sätt


signatur

IDKFA

Inaktiv

Cane, nu försöker du bara normalisera. Kan du argumentera och proponera nyfikna, vinklade frågor så kan du även sluta låtsas som att det inte är ens är ett främlingsfientligt parti.

Håller med Aresz om att det är dags att lyfta upp debatten en nivå, för det Är ämnen som får diskuteras.
Dock så ska man kunna backa upp sina åsikter med mer välmotiverade åsikter än 'men passar det inte så flytta härifrån då', kan jag tycka.

Tycker även att Phaeton gav bra exempel på hur SD utan tvekan är ett främlingsfientligt parti med en monokulturistisk agenda, ett par sidor tillbaka.

Skrivet av Phaeton:

SD vill inte minska invandringen lite grann, de vill minska den med 85-90 procent fram till 2017. Och det de vill minska är asyl- och anhöriginvandringen. Ur det kan man, med lite fantasi, själv räkna ut vilka grupper som kommer nekas tillträde till Sverige.

Angående främlingsfientligheten så kan du själv googla definitionen av vad det är. En liten hint är att det handlar om en rädsla för människor från andra länder.

Vidare så kan vi diskutera vad som skulle hända om SD kommer till makten och titta lite närmare på deras principprogram. Där finns en mycket intressant punkt som får iallafall mig att hajja till lite.

"På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur." - Ur SD´s principprogram.

Romantiserande av ett samhälle med monokultur, främlingsfientlighet, rasism.. Bara semantik; ord och titlar är i sammanhanget oviktigt. Avsikterna är desamma, och SD-anhängare får leva med att användningen av olika tituleringar ligger helt i betraktarens ögon, något det alltid har gjort och kommer fortsätta att göra. Offerkoftorna till trots.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Jag kommer att rösta rött men jag har inte bestämt mig i vilken grad. Är Sosse enligt de ursprungliga principerna men känner nog inte att Lövfén ger mig det jag vill höra. Jag hoppas bara att sossarna vid en eventuell vinst gör mycket mera än vad de lovat och stoppar slakten av det gemensamma precis som alliansen gått lös på Sverige.

Sen är det ju så klart bara SD i alla debatter om politik numera. SD är fascister. Det kan vinklas hur mycket som helst och dess anhängare kan ju försöka skrika ut motsatsen om inte kragarna på deras offerkoftor täppt för munnen på dem. Men enligt den akademiska tolkningen så är SD på alla sätt ett fascistiskt parti och ni som röstar på dem håller Fransisco, Benito och Adolfs tradition vid liv. Vad det är som alla finner så otroligt alarmerande med hudfärger, homosexualitet och jämnställdhet förstår jag inte. Jag ser det som att vi har vänts mot varandra med de ökande klyftorna och rädslan hos alla ränteslavar som röstar höger pga deras enorma bostadslån. Man kan prova att prata med den man är rädd för. Testa. Hur ni kan föredra ett gäng våldsamma pajaser i riksdagen framför ett parti som förespråkar jämnställdhet är intressant att höra.

Det är i alla fall kul att se vilka som ligget bakom näthatet dessa dagar. Det är över med den taktiken nu.

Det är ju skoj att veta att iallafall du röstar på ett parti som du kan hålla med om varje fråga/punkt till 100%. För om det dök upp en punkt som du ogillade så är du väl tvungen att rösta blankt förmodar jag.


signatur

Wasted.White.Boys

Inaktiv
Skrivet av Jocce:

@Aresz
Jag tycker om SD och jag är inte direkt rasist vad jag vet, är jag rasist nu? Kappa

Varför frågar du mig om vad du är? Eller är det du egentligen vill fråga: "är alla som tycker om SD rasister?"

Skrivet av Cane:

Bara lite nyfiken men på vilket sätt är SD´s politik främlingsfientlig? De vill mer eller mindre föra samma politik som resten av Europa och även om SD skulle komma till makt skulle Sverige fortfarande vara betydligt mindre "rasistiskt" än t.ex. Japan och Sydkorea som i princip inte tar in några flyktingar alls.

Mindre "rasistiskt"? Men ändå rasistiskt alltså? Resten av Europa vill inte föra samma politik som SD, var får du det ifrån? Dom andra partierna med liknande ideologi som SD är inte resten av Europa.

För dina frågor så hänvisar jag till första sidan av denna tråd, där har jag skrivit svar på just detta. Är det inte tydligt nog så skriv igen. För övrigt så håller även jag med Phateon, vad som skrivs ser du en sida bakåt ungefär.

Skulle SD ta makten är jag orolig över hur oliktänkande kommer att hanteras, speciellt eftersom det då är dom som bestämmer vem som är svensk och vem som kan fråntas detta.

Medlem

@Aresz Japp precis, bara drog en Norre troll på det. Så tycker du att man automatiskt är det om man röstar på SD, eller bara att mestadelen är rasister


signatur

Man måste klippa det långa strået långsamt, annars halkar man i hinken.

Inaktiv
Skrivet av Jocce:

@Aresz Japp precis, bara drog en Norre troll på det. Så tycker du att man automatiskt är det om man röstar på SD, eller bara att mestadelen är rasister

Nej alla är inte rasister, läs mina inlägg i tråden så får du kanske en bättre bild av vad jag tycker.

Medlem

Jag har vid några tillfällen blivit ställd frågan ifall jag är rasist enbart pga att jag är social och är intresserad av historia & religion. Jag menar, man sitter i ett helt vanligt samtal med en jobbar kompis och allt är frid och fröjd. Vi skämtar och snackar om det mesta, allt ifrån julfester, lättklädda tjejer till mer vardagliga ämnen.
Jag vet om att han är muslim och jag är intresserad av islam och vill veta lite mer så jag tänker att jag kan väl fråga på.
Jag ställer några helt oskyldiga frågor om hans syn på islam och ifall han känner sig utsatt här I Sverige för att han var muslim.
Han flippade totalt och skrek och frågade ifall jag var rasist, ifall jag hatade islam och muslimer?.
Jag har som sagt råkat ut för ett par andra som direkt börjat höja rösten och ropa ut ordet rasist men ingen som honom.
Man står ju där som ett jävla fån och vet inte riktigt vad man ska svara, men tillslut så får man ju fram "Äh Näe"
Redan där har ju han som anklagar vunnit konversationen, han vinner på ren terror. Och det är inte enstaka händelser som detta händer.

Exempel: Hade en person anklagat/trakasserat en annan person utan grund på en arbetsplats för att vara tex "bög" och den anklagade hade gett den andra personen en smäll. Så är jag rätt säker på att personen som anklagar är den som får hårdast straff av de två.

Låt oss istället säga att det finns en annan anställd som anklagar/trakasserar någon annan på arbetsplatsen för att vara rasist. Tillslut tröttnar den anställde på att bli kallad rasist och smäller till han som anklagar,, ja då är jag rätt övertygad om att han som slår skulle få de hårdaste straffet.

Är jag helt fel ute och lever I en bubbla av fördomar?


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Banditen:

Jag har vid några tillfällen blivit ställd frågan ifall jag är rasist enbart pga att jag är social och är intresserad av historia & religion. Jag menar, man sitter i ett helt vanligt samtal med en jobbar kompis och allt är frid och fröjd. Vi skämtar och snackar om det mesta, allt ifrån julfester, lättklädda tjejer till mer vardagliga ämnen.
Jag vet om att han är muslim och jag är intresserad av islam och vill veta lite mer så jag tänker att jag kan väl fråga på.
Jag ställer några helt oskyldiga frågor om hans syn på islam och ifall han känner sig utsatt här I Sverige för att han var muslim.
Han flippade totalt och skrek och frågade ifall jag var rasist, ifall jag hatade islam och muslimer?.
Jag har som sagt råkat ut för ett par andra som direkt börjat höja rösten och ropa ut ordet rasist men ingen som honom.
Man står ju där som ett jävla fån och vet inte riktigt vad man ska svara, men tillslut så får man ju fram "Äh Näe"
Redan där har ju han som anklagar vunnit konversationen, han vinner på ren terror. Och det är inte enstaka händelser som detta händer.

Exempel: Hade en person anklagat/trakasserat en annan person utan grund på en arbetsplats för att vara tex "bög" och den anklagade hade gett den andra personen en smäll. Så är jag rätt säker på att personen som anklagar är den som får hårdast straff av de två.

Låt oss istället säga att det finns en annan anställd som anklagar/trakasserar någon annan på arbetsplatsen för att vara rasist. Tillslut tröttnar den anställde på att bli kallad rasist och smäller till han som anklagar,, ja då är jag rätt övertygad om att han som slår skulle få de hårdaste straffet.

Är jag helt fel ute och lever I en bubbla av fördomar?

Vad är det du vill ha sagt? Att man ska dra alla över en kam? Eller om du misshandlar någon för att någon sa något till dig. Du borde sluta vara paranoid och läsa på lite om hur lagar fungerar i Sverige.


signatur

IDKFA

Inaktiv

Hej Banditen! Du skriver att du ibland får frågan huruvida du hyser rasistiska åsikter eller ej.
Det kan du inte med säkerhet påstå bero på att du är 'social och intresserad av historia & religion', det är även troligt att något i din framtoning gör folk misstänksamma.
Detta skulle exempelvis kunna vara retoriska drag som 'amen passar det inte så kan du flytta', som du själv ger uttryck för några sidor tillbaka. Och sedan förnekar att du skrivit, vilket förvirrar mig; för någon som är så intresserad/fixerad av semantik som du tycks vara, så har du samtidigt inga problem att säga tvärtemot dig själv.

Du använder återkommande gruppen 'bögar' som exempel i hur olika debatten kan te sig beroende på ämne, och kommer nu med ogenomtänkta inlägg om huruvida det vore försvarbart att slå någon på käften för att denne kallar en för rasist- ursäkta, men nu trollar du bara va?

Lägg ner, eller dra åtminstone gärna ner på mängden rasism-relaterade foruminlägg författade efter att krogen stängt för kvällen.

Medlem
Skrivet av prophetic:

Hej Banditen! Du skriver att du ibland får frågan huruvida du hyser rasistiska åsikter eller ej.
Det kan du inte med säkerhet påstå bero på att du är 'social och intresserad av historia & religion', det är även troligt att något i din framtoning gör folk misstänksamma.
Detta skulle exempelvis kunna vara retoriska drag som 'amen passar det inte så kan du flytta', som du själv ger uttryck för några sidor tillbaka. Och sedan förnekar att du skrivit, vilket förvirrar mig; för någon som är så intresserad/fixerad av semantik som du tycks vara, så har du samtidigt inga problem att säga tvärtemot dig själv.

Du använder återkommande gruppen 'bögar' som exempel i hur olika debatten kan te sig beroende på ämne, och kommer nu med ogenomtänkta inlägg om huruvida det vore försvarbart att slå någon på käften för att denne kallar en för rasist- ursäkta, men nu trollar du bara va?

Lägg ner, eller dra åtminstone gärna ner på mängden rasism-relaterade foruminlägg författade efter att krogen stängt för kvällen.

Skrivet av Banditen:

Jag har vid några tillfällen blivit ställd frågan ifall jag är rasist enbart pga att jag är social och är intresserad av historia & religion. Jag menar, man sitter i ett helt vanligt samtal med en jobbar kompis och allt är frid och fröjd. Vi skämtar och snackar om det mesta, allt ifrån julfester, lättklädda tjejer till mer vardagliga ämnen.
Jag vet om att han är muslim och jag är intresserad av islam och vill veta lite mer så jag tänker att jag kan väl fråga på.
Jag ställer några helt oskyldiga frågor om hans syn på islam och ifall han känner sig utsatt här I Sverige för att han var muslim.
Han flippade totalt och skrek och frågade ifall jag var rasist, ifall jag hatade islam och muslimer?.
Jag har som sagt råkat ut för ett par andra som direkt börjat höja rösten och ropa ut ordet rasist men ingen som honom.
Man står ju där som ett jävla fån och vet inte riktigt vad man ska svara, men tillslut så får man ju fram "Äh Näe"
Redan där har ju han som anklagar vunnit konversationen, han vinner på ren terror. Och det är inte enstaka händelser som detta händer.

Exempel: Hade en person anklagat/trakasserat en annan person utan grund på en arbetsplats för att vara tex "bög" och den anklagade hade gett den andra personen en smäll. Så är jag rätt säker på att personen som anklagar är den som får hårdast straff av de två.

Låt oss istället säga att det finns en annan anställd som anklagar/trakasserar någon annan på arbetsplatsen för att vara rasist. Tillslut tröttnar den anställde på att bli kallad rasist och smäller till han som anklagar,, ja då är jag rätt övertygad om att han som slår skulle få de hårdaste straffet.

Är jag helt fel ute och lever I en bubbla av fördomar?

Jag förstår inte riktigt heller vad du vill ha sagt med detta? Och ifall någon kallade mig rasist pga att jag ställde de frågor som du skrev att du hade ställt så hade jag inte tagit åt mig utan bara lugnt förklarat att nej det är jag inte och sagt att jag inte menade något illa med frågorna utan bara var nyfiken.

Och jag tror snarare det är den som slår som får sparken än den som anklagar någon, vad det ens har med den här diskussionen att göra förstår jag inte :S

Sen undrar jag hur du tänker när du skriver att han har vunnit diskussionen med sin terror?! Du ställde frågor som du ville ha svar på - men fick inget bra gensvar hur kan du tolka det som att han vann diskussionen när ni inte diskuterade någonting utan du påstod att det var du som ställde frågor om islam och om han känner sig utsatt att vara muslim i Sverige. Visst är det dumt att han anklagade dig för att vara rasist men jag förstår inte hur du kan känna att han vann konversationen på det? Jag skulle snarare tycka att han har gjort bort sig.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem

Lägger en röst på M endast för att ta en röst från S. I vår tvåblockspolitik är allt mer eller mindre samma skit, den röda sidan stinker bara lite värre.

Medlem

Hade röstat blankt om det nu gick vilket jag även kommer göra i valet.

Medlem

Blir troligtvis S denna gång. Kört m ett bra tag. Men nu har även jag börjat få nog.

Rösta blankt tror jag inte på , men om valet är att du velar mellan sd och blankt rösta blankt isåfall


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av kebbe:

Lägger en röst på M endast för att ta en röst från S. I vår tvåblockspolitik är allt mer eller mindre samma skit, den röda sidan stinker bara lite värre.

Synd bara att de blåa (närmare bestämt Jan Björklund) har försämrat hur skolsystemet ser ut på många punkter, enligt mig :/


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av Nowly:
Skrivet av kebbe:

Lägger en röst på M endast för att ta en röst från S. I vår tvåblockspolitik är allt mer eller mindre samma skit, den röda sidan stinker bara lite värre.

Synd bara att de blåa (närmare bestämt Jan Björklund) har försämrat hur skolsystemet ser ut på många punkter, enligt mig :/

(Detta är inte bara riktat mot dig, men citerade i alla fall för att det passade in )

Jag tror nog man skall vara försiktig med att lägga större skuld när det gäller skolsystemet på de blå. Det är ju (S) som har skapat skolan som den ser ut idag och det sitter fortfarande många röda runt omkring på chefspositioner och i styrelser som är orsaken att det är som det är. Det är lite svårt för (M) att, även på två valperioder som är en relativt kort period, ändra på något som (S) har format i årtionden. Detta gäller inte bara skolan, utan andra ställen också.

Med det är det inte sagt att borgarna har gjort allt bättre, det finns saker som dom har gjort fel också. Poängen var bara att man skall se på det längre perspektivet - det är inte alltid den sittande regeringens fel att det ser ut som det gör idag.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ni som tänker rösta rött, kan inte ni snälla försöka förklara för mig vad deras politik är förutom "vi vill regera"?
Nej jag trollar inte.

Medlem
Skrivet av prophetic:

Hej Banditen! Du skriver att du ibland får frågan huruvida du hyser rasistiska åsikter eller ej.
Det kan du inte med säkerhet påstå bero på att du är 'social och intresserad av historia & religion', det är även troligt att något i din framtoning gör folk misstänksamma.
Detta skulle exempelvis kunna vara retoriska drag som 'amen passar det inte så kan du flytta', som du själv ger uttryck för några sidor tillbaka. Och sedan förnekar att du skrivit, vilket förvirrar mig; för någon som är så intresserad/fixerad av semantik som du tycks vara, så har du samtidigt inga problem att säga tvärtemot dig själv.

Du använder återkommande gruppen 'bögar' som exempel i hur olika debatten kan te sig beroende på ämne, och kommer nu med ogenomtänkta inlägg om huruvida det vore försvarbart att slå någon på käften för att denne kallar en för rasist- ursäkta, men nu trollar du bara va?

Lägg ner, eller dra åtminstone gärna ner på mängden rasism-relaterade foruminlägg författade efter att krogen stängt för kvällen.

Det går inte diskutera med personer som tex dig, som hittar på egna ord och påstår att jag skulle ha sagt det,, för jag misstänker att du syftar på dessa raderna.

"Ja vi lever ju I en demokrati och så fungerar ett demokratiskt samhälle, passar inte det så finns det säkert andra länder där du är välkommen".

Sedan att du får tre tummar upp för att du skriver något som är osant är för mig obegripligt.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Spiff:

Ni som tänker rösta rött, kan inte ni snälla försöka förklara för mig vad deras politik är förutom "vi vill regera"?
Nej jag trollar inte.

Jag kan förstå att det inte är helt lätt att veta var partierna står idag. Det är ett problem att många lägger sig i den så kallade mitten på skalan.

Jag är sosse och ska försöka svara så gott jag kan. Det finns garanterat någon från den andra sidan här som kan ge dig ett bra svar från deras sida. Sen kan du skapa dig en egen åsikt och går och röstar.

Det finns ett par områden som hela valrörelsen kommer kretsa kring. Det är jobben, skolan och välfärden lite förenklat.

Jobben först: Vi har en helt galen arbetslöshet idag. Den ligger på 8 procent ungefär och ser du tillbaka ett antal år så hade den siffran fällt regeringar. Vi hade en gång i tiden en nollvision mot arbetslöshet. Här behövs insatser det är nog alla partier ense om. Det sossarna vill är kanske främst att göra något åt ungdomsarbetslösheten. Den är bland de högsta i europa. En 90-dagarsgaranti ska införas där bland annat kompletternade gymnasieutbildning ingår för de som saknar betyg idag. Även yrkesintroduktionsutbildningar - typ som lärlingsplatser som i dag finns inom bygg och el. Det ska även bli så kallade bristyrkesutbildningar. Alltså om det saknas svetsare så ska svetsare utbildas. Det är något vi jobbade mycket med under bland annat varvskrisen och liknande med gott resultat.

Skolan: Ok, vi kan nog vara överens om att vår skola inte fungerar. PISA-undersökningen(internationell jämförelse) visar att Sverige rasar i resultatet. Det här är egentligen livsfarligt för vår framtid. Sverige är inte det billigaste landet i världen. vi konkurrerar med vår kvalité och kompetens. Ta bort den så har vi riktigt tuffa tider framför oss. Det fria skolvalet har inte fungerat särskilt bra. Personligen anser jag att skolan ska sättas under staten igen men sossarna har nog inte tagit det steget än. Mer lärare och mindre klasser är däremot något som de ställer sig bakom.

Välfärd: Generell välfärd, alltså lika vård för alla. Jag bor i Stockholm och här är vårdsituationen inte ok nånstans. Skadar du dig på helgen så kan du lika gärna skita i akuten för väntetiden är flera timmar. Fler sjuksystrar - vilket sedan leder till mer skatteintäkter som i sin tur ger mer pengar till vården. Fiffigt värre.
Begränsa vinstuttaget ur välfärden. Att våra skattepengar som betalar vården tas ut som vinst ur företag och skickas till skatteparadis. Är det verkligen någon här som tycker att det är ok? Sluta sälj ut allt vi gemensamt äger. Ingen kan övertala mig om att ett internationellt riskkapitalbolag sätter min hälsa över sina vinster.

Som alltid kommer vi att bekämpa främlingsfientlighet i alla dess former. Vi tror på allas lika rätt och värde och det är stenhårt ingraverat i våra ryggrader. Därmed kommer vi att motarbeta Sverigedemokraterna så mycket vi kan. Inte bara för att de inte ser på alla människor likdant. Utan även för att de går emot många klassiska frågor vi står för. Bland annat så har det föreslagit att vi ska slopa första maj, minskade resurser till arbetsmiljöarbetet etc etc.

Jag vet inte om det här hjälper dig. Ett av våra stora problem inom politiken är att vi inte alltid är "jättebäst" på att förklara vad vi menar.

Vi anser att Sverige de senaste åren har blivit kallt. FAS3, utförsäkringar, massarbetslöshet. Jag anser att det är dags för lite medmänsklighet att ta plats igen.


signatur

The Emperor protects.

Medlem

Tycker det var ett välformulerat svar.
Problemet med lösningarna är ju dock att allt kostar pengar och vi är i en galen ekonomisk nergång, betydligt större än vad folk vill medge och vi har nog tyvärr bara sett början på nedskärningar även om vi tycker det är illa nu.
Jag har svårt att se hur någon regering kan göra den saken bättre utan galna skattehöjningar och det blir ju oftast kontraproduktivt då folk spenderar mindre. Det är ju samma pengar i omlopp så min tanke är nog att det är bättre att personer spenderar pengar och staten får tillbaka dem på så sätt än att staten tar dem direkt.
Denna GALNA SKIT att företag tillåts låna av sig själva och på så sätt "gå med förlust" och slippa skatta är dock ett hot mot alla länder och det måste förbjudas omedelbart.

Jag är så pass gammal så jag minns när de röda styrde senast och jag tycker inte det är rimligt att personer livstidssjukskrivs för spik i foten och på så sätt trillar bort ut statistiken över arbetslösa.
Är man kapabel att arbeta så ska man.

Jag är dock öppen för ett annat förslag...
Ge alla som inte vill arbeta / fått sparken etc ett bidrag på ca 10000:- i månaden efter skatt.
Lägg ner a-kassa etc men ha gärna löneskyddsförsäkringar istället.
Detta skulle förändra radikalt och arbetslösheten skulle sjunka (de som vill jobba jobbar, de som inte vill sitter på arslet vilket de gör ändå på ett sätt eller annat - exempelvis de som på något magiskt sätt inte lyckas hitta ett jobb i stockholm på över ett år).
Man skulle då inte behöva ha ångest när företag varslar etc.
Se Norge tex, där väljer man vad man vill ha för jobb, man tigger inte. Passar det inte reser man sig upp och går.
Som alla system kommer det säkert finnas fuskare men de har vi ju redan... De som fått livstidssjukskrivning under tidigare regering trots att det inte är fel på dem (tillfrisknat) och ändå har ett svartjobb...

Medlem
Skrivet av Phaeton:

En 90-dagarsgaranti ska införas

Jag har inte tid att svara på hela inlägget just nu, men vill bara slänga en kort kommentar om detta.

Det är alltid lätt att slänga ur sig saker som "en garanti för..." som låter bra för väljarna men sedan så fungerar det inte i praktiken - eller kostar hutlösa summor (ofta både och).

Se bara på vårdgarantin - fungerar den? Hur är det med garantin för dagisplatser? Det finns redan idag jobbgarantier för alla åldersgrupper och inte bara ungdomar, hur fungerar det? Innan man går ut och lovar ännu fler garantier hit och dit så kan man se över dom som redan finns. Är det rimligt att sätta upp en ny garanti när det syns på andra ställen att en garanti inte fungerar i praktiken?

Socialdemokraterna är för mig ett typexempel på "bra syfte, dåligt genomförande". Jag tvivlar inte på deras intentioner, men ifrågasätter starkt deras metoder.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Phaeton:

Jobben först: Vi har en helt galen arbetslöshet idag. Den ligger på 8 procent ungefär och ser du tillbaka ett antal år så hade den siffran fällt regeringar. Vi hade en gång i tiden en nollvision mot arbetslöshet. Här behövs insatser det är nog alla partier ense om. Det sossarna vill är kanske främst att göra något åt ungdomsarbetslösheten. Den är bland de högsta i europa. En 90-dagarsgaranti ska införas där bland annat kompletternade gymnasieutbildning ingår för de som saknar betyg idag. Även yrkesintroduktionsutbildningar - typ som lärlingsplatser som i dag finns inom bygg och el. Det ska även bli så kallade bristyrkesutbildningar. Alltså om det saknas svetsare så ska svetsare utbildas. Det är något vi jobbade mycket med under bland annat varvskrisen och liknande med gott resultat.

Så fort det talas om garantier talar man om häxjakt och hot på marknivå (det vill säga Arbetsförmedlingen). Den största motivationen till att förbli arbetslös idag är att bidragen ligger i nivå med lönenivån på de tillgängliga jobben. Det röda blocket (främst S) står för att öka dessa bidrag genom ytterligare höjda skatter så att de som kämpat sig till en hög position får dra det tyngsta lasset. Det handlar om att straffa ambition. På samma sätt straffar man de som kompletterar sin inkomst med deltidstjänster, när över halva lönen går åt i skatt (inkomstskatt, rekordhög moms på varor, skatt på skatt för bränsle) så skall man betala tilläggsskatt för att man tvingats ta ett extra jobb (någonting jag har personlig erfarenhet av)? I Socialdemokratins ögon är människor bara kugghjul och pjäser att placera ut efter behov för att driva in skatt till årsbonusen.

Ser man dessutom till SCBs statistik ökade arbetslösheten i en stadig takt mellan 2001-2006, därefter rasade den med de ändringar Alliansen införde. Det är sant att en stor ökning skedde mellan 2008-2009, men därefter har den procentuella siffran varit lägre varje år (inklusive detta år där siffran rasade från 7,8 till 7,5%, fortfarande avrundat till 8%). http://goo.gl/1l3Gr0

Skrivet av Phaeton:

Skolan: Ok, vi kan nog vara överens om att vår skola inte fungerar. PISA-undersökningen(internationell jämförelse) visar att Sverige rasar i resultatet. Det här är egentligen livsfarligt för vår framtid. Sverige är inte det billigaste landet i världen. vi konkurrerar med vår kvalité och kompetens. Ta bort den så har vi riktigt tuffa tider framför oss. Det fria skolvalet har inte fungerat särskilt bra. Personligen anser jag att skolan ska sättas under staten igen men sossarna har nog inte tagit det steget än. Mer lärare och mindre klasser är däremot något som de ställer sig bakom.

Föreslår du att det tidigare systemet med skola efter postnummer var bättre? Då förutsätter man att alla skolor bjuder på lika kompetens i sin personal, någonting som aldrig kommer att stämma förrän utbildning helt och hållet sker genom datorer (det vill säga aldrig). Det låter för övrigt som ett typsikt S-tänk att ropa ut "Fler lärare! Mindre klasser!" utan att gå in på hur man vill uppnå detta. Resultatet blir en passiv regering som inte får någonting gjort.

Det bästa i min mening hade varit att motivera högskolestudier och skolgång. Radikalt minska bidragsnivåerna, man skall inte kunna få ut en medelinkomstlön i bidrag bara för att man har barn (detta inkluderar även bidrag för arbetssökanden). Lägg istället de pengarna på höjda studiebidrag på universitetsnivå. Finns valet att utbilda sig till det man vill utan att ta examen med hundratusentals kronor i skulder så ökar garanterat motivationen bland de självutnämnt "skoltrötta". Detta är dock ingen politik som finns att hitta bland våra partier..

Skrivet av Phaeton:

Välfärd: Generell välfärd, alltså lika vård för alla. Jag bor i Stockholm och här är vårdsituationen inte ok nånstans. Skadar du dig på helgen så kan du lika gärna skita i akuten för väntetiden är flera timmar. Fler sjuksystrar - vilket sedan leder till mer skatteintäkter som i sin tur ger mer pengar till vården. Fiffigt värre.
Begränsa vinstuttaget ur välfärden. Att våra skattepengar som betalar vården tas ut som vinst ur företag och skickas till skatteparadis. Är det verkligen någon här som tycker att det är ok? Sluta sälj ut allt vi gemensamt äger. Ingen kan övertala mig om att ett internationellt riskkapitalbolag sätter min hälsa över sina vinster.

Detta är till stor del kopplat till det bristfälliga systemet för högskoleval. Det behövs fler läkare men antagningspoängen är för höga. Istället utbildar sig svenskar utomlands genom skolor vi inte har någon koppling till, Sverige kan således inte garantera kompetensen hos de som arbetar på sjukhusen. En kompetens som i många fall är minst sagt bristfällig.. Det är svenska lärosätens ansvar att utbilda våra läkare, acceptera inget annat. Det är heller inte relevant hur mycket man pluggade på gymnasiet. Antagningssystemet borde ses över så att dessa program blir lättare att komma in på; Tvivlar inte en sekund på att någon med 19 i snitt kan göra bättre ifrån sig än någon med 22 när det kommer till universitetsstudierna.

Du visar för övrigt ytterligare prov på det klassiska S-tänket: Fler sjuksystrar skall finansieras med mer skattepengar till vården, dessa skattepengar tas sedan från de sjuksystrar man anställer. Med den logiken betalar man sin egen lön och arbetsplats med sin lön, men vart kommer pengarna ursprungligen från? Den oändliga strömmen skattepengar? Höjda skatter? S står för en politik där skatter är lösningen på allt, det spelar ingen roll om invånarna sedan har råd att leva.

Skrivet av Phaeton:

Som alltid kommer vi att bekämpa främlingsfientlighet i alla dess former. Vi tror på allas lika rätt och värde och det är stenhårt ingraverat i våra ryggrader. Därmed kommer vi att motarbeta Sverigedemokraterna så mycket vi kan. Inte bara för att de inte ser på alla människor likdant. Utan även för att de går emot många klassiska frågor vi står för. Bland annat så har det föreslagit att vi ska slopa första maj, minskade resurser till arbetsmiljöarbetet etc etc.

Ni tror på allas lika rätt så länge de inte tycker olika från er, eller hur var det nu? SD stämmer inte överens med S politiska agenda (även om SDs politik i grunden är socialism) och skall därför ignoreras och tystas ned tills de försvinner. Det visar bara vilken skendemokrati våra två block försöker bevara.

SD har inte röstat in sig själva i riksdagen, S ser på över en kvarts miljon röstberättigade och säger "Ni vet inte bättre". Är det en attityd som skall fortgå om SD blir ett av Sveriges största partier 2014? Ta diskussionen och se över problemen med vår urspårade invandring istället. Arbetslösheten och bidragskostnaderna kommer inte direkt minska för att vi får in arbetskraft på en mättad arbetsmarknad..

Skrivet av Phaeton:

Jag vet inte om det här hjälper dig. Ett av våra stora problem inom politiken är att vi inte alltid är "jättebäst" på att förklara vad vi menar.

Vi anser att Sverige de senaste åren har blivit kallt. FAS3, utförsäkringar, massarbetslöshet. Jag anser att det är dags för lite medmänsklighet att ta plats igen.

Att inte vara "jättebäst" på att förklara är något som håller i sig upp till Socialdemokraternas partitopp. Där används det för att ändra sina åsikter och uttalande närhelst man känner för det. Säg aldrig någonting konkret så går det att snacka bort..eller?

Medlem

Är lite halvstressad då jag ska med ett flyg så det här blir snabbt tyvärr.

Jag gav min syn ur ett socialdemokratiskt synsätt. Vi tänker inte "tiga ihjäl" Sverigedemokrater. Om något så tänker vi diskutera massor med saker med dem. Mitt favoritämne är arbetsrätt. Något som berör majoriteten av det här landet.

Och varken om ni vill det eller inte så är ni inte centrumet för den här världen. Vi kan väl ta och bjuda in lite folk från Alliansen och låta deras syn på saker synas?

Jag är färdig med smutskastning för övrigt. Jag tänker inte sänka mig till en nivå där allt politik handlar om är hur illa du kan få den andra personen att se ut. Jag ger min syn, min dröm och min vision.

Take it or leave it.

Nu mina damer och herrar åker jag på semester - Tyvärr hänger inte Fz.se med på den så svar kommer inte förrän efter jul.

God jul och gott nytt!


signatur

The Emperor protects.

Medlem
Skrivet av Athaleos:

Något som salongs-rasisterna här på FZ brukar glömma är att vi är beroende av arbetskraftsinvandring för att kunna ta hand om vår åldrande befolkning, och en stor del av invandrarna är just unga, driftiga personer som har lyckats lämna sitt hemland.

Så du tycker inte det är bättre att utbilda människorna som redan är i landet. Vi har en väldigt hög arbetslöshet i Sverige. Det är jobb vi behöver, inte arbetskraft.

Medlem
Skrivet av Banditen:

Jag har vid några tillfällen blivit ställd frågan ifall jag är rasist enbart pga att jag är social och är intresserad av historia & religion. Jag menar, man sitter i ett helt vanligt samtal med en jobbar kompis och allt är frid och fröjd. Vi skämtar och snackar om det mesta, allt ifrån julfester, lättklädda tjejer till mer vardagliga ämnen.
Jag vet om att han är muslim och jag är intresserad av islam och vill veta lite mer så jag tänker att jag kan väl fråga på.
Jag ställer några helt oskyldiga frågor om hans syn på islam och ifall han känner sig utsatt här I Sverige för att han var muslim.
Han flippade totalt och skrek och frågade ifall jag var rasist, ifall jag hatade islam och muslimer?.
Jag har som sagt råkat ut för ett par andra som direkt börjat höja rösten och ropa ut ordet rasist men ingen som honom.
Man står ju där som ett jävla fån och vet inte riktigt vad man ska svara, men tillslut så får man ju fram "Äh Näe"
Redan där har ju han som anklagar vunnit konversationen, han vinner på ren terror. Och det är inte enstaka händelser som detta händer.

Exempel: Hade en person anklagat/trakasserat en annan person utan grund på en arbetsplats för att vara tex "bög" och den anklagade hade gett den andra personen en smäll. Så är jag rätt säker på att personen som anklagar är den som får hårdast straff av de två.

Låt oss istället säga att det finns en annan anställd som anklagar/trakasserar någon annan på arbetsplatsen för att vara rasist. Tillslut tröttnar den anställde på att bli kallad rasist och smäller till han som anklagar,, ja då är jag rätt övertygad om att han som slår skulle få de hårdaste straffet.

Är jag helt fel ute och lever I en bubbla av fördomar?

Vi lever i ett land där media bestämmer vad som är agendan. Vad vi ska tänka och tycka. Ordet rasism har pumpats ut tillräckligt för att få folk att tro att Sverige är rasist infekterat.

Medlem

Förstår inte varför folk aldrig lär sig något. Socialdemokraterna har haft huvudelen utav makten i Sverige ble ersatta av Moderaterna 2006 för att man tyckte inte deras politik fungerade. Man ville testa något nytt. nu funkar inte alliansens politik så nu vill man ha tillbaka sossarna. Frågan är varför? Varför vill man ha tillbaka dem? Vad är det sossarna har ändrat i sin politik som skulle fungera nu? Ingenting. Det är på detta sett som demokrati fungerar. En tävling mellan partierna. MEN folket glömmer att det är vi FOLKET som är domarna. Men vi låter dom spela på deras regler samtidigt som det känns som om vi har tappat visselpipan..

Skriv svar