Vad tycker ni om anime och manga?

Medlem
Skrivet av Sipmo:
Skrivet av Crawller:

Sen kanske det automatiskt lir mer spännande för att alla Japaner håller på med det och vi Svenskar ursprugnligen inte gjorde de.

Två fel.
Alla japaner uppskattar inte anime eller sin egna kultur, de är individer precis som oss. Däremot är anime allmänt accepterat i Japan, men alla håller inte på med det för det.

Sverige har haft tecknat för barn åtminstone de senaste 20-30 åren, för ett barn är det inte alls så stor skillnad, du såg ju exempelvis på Pokemon när du växte upp och för 10-15 år innan dess var det Sailor Moon, Kimagure Orange Road, Transformers och Turtles som gällde.

Den enda riktigt stora skillnaden:
Serierna för vuxna eller 15+ som inte sänds här i väst, därför att tecknat bara är för barn.

För 10 år sedan verkade det som det skedde en explosion i sverige då varenda ungdom började läsa manga och titta på anime. Idag är det fortfarande spännande med japansk kultur fast nu har de nyfrälsta börjat balla ur.

Därför att idag behöver du inte leta länge innan du hittar någon tjej som säger att hon "Lyssnar på Visual Kei".

Jag erkänner att de gör en hel del bra musik i Japan, men jag kan inte godkänna att man kan lyssna på VK. (VK:Visual Kei =Visuell stil, vilket innebär att artisterna klär upp sig något extremt.)

Skrivet av WildThing:

Lovar att det sitter en hel del japaner och tittar på Amerikanska sitcoms som om det vore guds gåva och vars hjälte är Raymond från "Alla älskar Raymond".

Det finns det garanterat.
Det är exotiskt och spännande för dem.

Sry mena inte alla


signatur

Rawr

Medlem

Gillar anime och även manga (kanske inte lika mycket då jag föredrar böcker före "serietidningar"). Min favoritserie är GTO, huvudkaraktären är en grym förebild då jag pluggar till lärare

Medlem

One Piece mangan är ju jävligt bra...
Tengen Toppa Gurren Lagann animen är sjukt bra...
Såg att någon mer än jag gillade Yakitate Japan med, en av de roligare serier jag sett... Menar, "slåss" med/om bröd samtidigt som man driver med andra serier, det är guld det.

Medlem

Själv föredrar jag manga framför anime, vet inte exakt varför men

Personliga favoriten är helt klart One Piece, kan också "tipsa" om Bobobo-Bo bo-bobo, den mest bissara mangan jag läst.

Inaktiv

manga är serier och anime är animerat somär oftast av bildat från orginal mangan, bästa animen e nog code geassr2 lr full metal alchemist hm va sa jag? naruto mena jag, lr där e mangan bättre rofl, one piece e mangan oxo bättre , kenichi e najs, D. Grey.man e ett måste och se rekomenerar den till alla, ge den en chans Bleache bra kaiji e najs men fult teckanad till en början xDsealla domdom e braa btw gundam 00 o gundam seed destiny e bra oxo

Medlem

Kollade väldigt mycket på anime och läste manga för ett par år sedan men har börjat tröttna ganska mycket på det. Tyckte jag ofta fick känslan av att många serier aldrig ledde någon vart.

Men klart det fanns ett par som jag föll för. Ingen som har nämnt Hikaru no Go? Slam Dunk och Cowboy Bebop var också grymma.

Medlem

Nja, ganska överskattat...


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Är inte så mycket för Manga. Dock Ser jag på Anime då och då ..

One Piece / Full metal Alchemist / Fullmetal panic / GTO / Bleach

Dessa är väl dem större favoriterna som jag sätt ... Då Full metal alchemist är den bästa animen hitils enligt mig .. Otroligt bra serie ... Ni som inte sett den rekomenderar jag den starkt er till å se !!! Å just ja glömde nästa bort Rurouni Kenshin som var den första serie anime jag tittade igenom ... Riktigt bra den oxo ^^ ..


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem

Fullmetal Alchemist är en riktigt bra serie, ja. Animen var väldigt bra bara den, men jag tycker nog att mangan är ännu bättre. Animen följde ju bara mangan en bit av vägen, men gick sin egna väg efter ett tag. Mangan är ännu inte avslutad, och jag njuter av varje volym jag köper.

Medlem

Köpte just hela Death Note mangan <3
Sjukt bra. värt varenda öre.


signatur

Rawr

123
Skriv svar